Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1931. |
|
III. volební období. |
3. zasedání. |
955.
Návrh
poslanci J. Dubického, Pelíška, Stundy, Zajíce a druhů
na podporu soustavné telefonisace venkova.
Podepsaní navrhují:
Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:
Vládě se ukládá, aby přikročila k provádění soustavné telefonisace venkovských obcí a za tím účelem předložila příslušný plán, k jehož realisování přispěje stát každoročně nejméně jednou třetinou.
Odůvodnění.
Vládní prohlášení přednesené dne 3. února t. r. v poslanecké sněmovně zdůrazňuje, že je nutno přikročiti k provádění velkého investičního programu, aby v nynější hospodářské krisi zmírněna byla nezaměstnanost.
V zemském zastupitelstvu českém navrhli členové republikánské strany zemědělského a malorolnického lidu, aby do zemského rozpočtu na rok 1931 zařazena byla položka 500.000 Kč na podporu telefonisace venkovských obcí, kterýžto návrh byl přijat.
Tím dalo najevo zastupitelstvo země České pochopení pro důležitost telefonisace venkova; bohužel, povolený obnos 540.000 Kč nemůže naprosto stačiti na realisování v dohledné době velkého úkolu, jaký byl sledován shora zmíněným návrhem. Také finanční prostředky země České nejsou takové, aby bylo možno počítati s velkými položkami pro tento účel.
Mimo to jest zapotřebí, by také v ostatních zemích republiky přikročen< bylo rovněž k provádění soustavné telefonisace venkovských obcí. Poněvadž pak jednotlivé země nesnesou finančního zatížení potřebného pro svrchu naznačený účel, nezbývá než aby stát sám ujal se akce a tuto též finančně podpořil.
Podle dosavadní praxe vyžaduje zřízení telefonní stanice úředního řízení u ředitelství pošt a telegrafů. Za zřízení samostatné ústředny v některé obci platí se stavební náklad od zamýšlené stanice k nejbližšímu místu, kde je již ústředna zřízena. Stavební náklady nelze stabilisovati, ježto jsou závislé na povaze terénu a okolností, zdali v dotyčné tratí nejsou již telefonní sloupy. Mimo to požaduje státní poštovní správa také někdy z jištění minimálního Hrubého výnosu. Rovněž za zřízení zvláštní veřejné hovorny platí se značný poplatek.
Venkovské obce nemalí bohužel dostatek vlastních prostředků, aby telefonní veřejné hovorny na vlastní náklad mohly vybudovati. Nejednotnost v postupu znamenala by také velmi značné zvýšení nákladů investičních.
Není sporu o tom; že s rozvojem zemědělství, průmyslu a živností, jest současně zvyšována potřeba rychlého dorozumění a trvalého styku občanstva. Ale nejen zájmy hospodářské a kulturní vyžadují, aby občanstvo mělo možnost rychlého dorozumění, důvody sociální a zdravotní, bezpečnost a ochrana občanstva nezbytně vyžadují takovýchto opatření.
Je proto nutno organisovati systematickou vestavbu telefonních spojení po venkově: zájem venkovského obyvatelstva a neméně i zájem celého státu vyžaduje, aby v každé obci byla zřízena veřejná hovorna.
Bude proto nutno, aby stát přikročil k umožnění provádění soustavné telefonisace na venkově tím, že by zajistil venkovským obcím příspěvek, odpovídající alespoň jedné třetině investičních nákladů; druhá třetina investičních nákladů budiž hrazena příspěvkem zemské samosprávu a třetí třetinu uhradí příslušný okres se zúčastněnými obcemi.
Prováděním této akce na venkově opatřeno by bulo zaměstnání mnoha nezaměstnaným a obyvatelstvu venkovských obcí bylo by umožněno žíti v mnohých směrech snesitelněji.
Finanční zatížení, pokud návrhem tímto vznikne, budiž pro letošní rok hrazeno z akcí úvěrových, které vláda hodlá provésti za účelem řešení hospodářské krise; pro další léta budiž pamatováno na účel shora uvedený příslušnou položkou v rozpočtu.
Po stránce formální budiž návrh tento přikázán výboru iniciativnímu a pak rozpočtovému.
V Praze, dne 3. února 1931.
Dubický, Pelíšek, Stunda, Zajíc,
Kočandrle, Honzl, Skopal-Procházka,Nejezchleb-Marcha, Marek, Teplanský, Bistřický, Jan Tůma, Křemen, Blažek, Vencl, Pozdílek, inž. Žilka, Machník, Chloupek, dr. Zadina, dr. Suchý, dr. Hnídek, Beran, Mašata, dr. Staněk, dr. Černý.