Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1931. |
|
III. volební období. |
3. zasedání. |
903.
Zpráva
technicko-dopravního a rozpočtového výboru
o usnesení senátu (tisk sněm. 808)
k vládnímu návrhu zákona (tisk sen. 279 a 306)
o nabytí úseku Zadunajské místní dráhy od stanice Bratislava - Nové Město ke státní hranici státem a o pachtu úseku Novohradské župní místní dráhy od stanice Lučenec ke státní hranici státem.
I.
Senát Národního shromáždění přijal ve schůzi dne 7. listopadu 1930 osnovu zákona o nabytí úseku Zadunajské dráhy státem a o pachtu části Novohradské župní místní dráhy státem.
Jde tu o soukromé místní dráhy, jichž se týká ustanovení článku 304 mírové smlouvy Trianonské.
Navrhovaná osnova týká se toho úseku Zadunajské dráhy, který leží mezi Bratislavou - Novým Městem a státní hranicí. V tomto úseku bude třeba vybudování stanice Petržalky jako důležité přechodní stanice umožňující dobré spojení s Rakouskem i Maďarskem. Kupní cena za navrhovaný úsek místní dráhy Zadunajské bude uhrazena v rámci rozpočtu ministerstva železnic pro rok 1930; byla sjednána částka 1,120.780 Kč.
Propachtování části Novohradské župní místní dráhy od Lučence ke státní hranici byla sjednáno roční částkou, která se rovná přibližně 5% úroku z poměrné části kapitálu připadajícího na tento úsek podle poměru jeho délky k celkové délce místní dráhy. Státní správa nepřikročila ke koupi úseku Lučenec - státní hranice novohradské župní místní dráhy proto, že na význam tohoto úseku pro naši dopravu bude mít podstatný vliv, jak budou dopravní poměry upraveny na území, o něž jde, až přestane pasážní doprava na trati Čata - Lučenec (podle čl. 302 mírové smlouvy trianonské).
Koupě navrhovaného úseku Zadunajské dráhy a propachtování navrhovaného úseku Novohradské župní dráhy je v zájmu jednotného provozu a potřeb státu, proto doporučuje technicko-dopravní výbor poslanecké sněmovně přijetí osnovy zákona ve znění usneseném senátem.
V Praze, 12. prosince 1930.
G. Böllmann v. r., |
Ing. Nečas v. r., |
předseda. |
zpravodaj. |
II.
Podle článku 304 mírové smlouvy trianonské bylo nutno upraviti poměry 4 místních drah, procházejících částečně územím naším a maďarským. Dvě z nich (Bratislava - Šoproň a v údolí Bodvy) byly po sjednání dohody postoupeny československému státu. Ohledně úseku Zadunajské místní dráhy, jdoucího od stanice Bratislava - Nové Město ke státní hranici v délce 11 km, byla sjednána kupní cena 1,120.780 Kč, jíž má se dostati předloženou osnovou schválení. Úsek novohradské župní místní dráhy nemá býti vykoupen, nýbrž má býti sjednána s vlastnickou společností pachtovní smlouva. Forma tato zvolena vzhledem k specielním poměrům dopravy na trati Čata - Lučenec a na jejich další vývoj. Pachtovné za úsek měřící 11 km stanoveno částkou 45.000 Kč ročně. Jak zvedené pachtovné, tak výše zmíněná kupní cena jsou pro stát výhodné a přijatelné, takže rozpočtový výbor poslanecké sněmovny ve své schůzi 28. ledna 1931 usnesl se doporučiti poslanecké sněmovně přijetí osnovy zákona ve znění usneseném senátem.
V Praze, dne 28. ledna 1931.
Dr. Černý v. r., |
Fr. Ježek v. r., |
předseda. |
zpravodaj. |
Zákon
ze dne ........................................................ 1930
o nabytí úseku Zadunajské místní dráhy od stanice Bratislava - Nové Město ke státní hranici státem a o pachtu úseku Novohradské župní místní dráhy od stanice Lučenec ke státní hranici státem.
Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 1.
Připojené smlouvy sjednané mezi republikou Československou, zastoupenou jménem vlády ministry železnic a financí se strany jedné a akciovou společností Zadunajské místní dráhy (Dunántúli helyi érdekű vasút részvénytársaság) o koupi úseku této místní dráhy, vedoucího od stanice Bratislava - Nově Město ke státní hranici československo-maďarské, a akciovou společností Novohradské župní místní dráhy (Nógrádvármegyei helyi érdekű vasút részvénytársaság) o pachtu traťového úseku této místní dráhy od stanice Lučenec ke státní hranici československo-maďarské se schvalují.
§ 2.
Nevydá-li některá z obou společností, uvedených v § 1, listin potřebných k provedení knihovních zápisů, nahradí tyto listiny prohlášení ministra železnic.
§ 3.
Veškeré úkony, související s provedením tohoto zákona, zejména též výplata pachtovného, sjednaného s Novohradskou župní místní drahou, dále pak podání, zápisy jakož i připojené smlouvy a jiné listiny jsou osvobozeny ode všech veřejných dávek, daní, kolků a poplatků.
§ 4.
Tento zákon, jehož provedením se pověřují ministři železnic a financí, nabývá účinnosti dnem vyhlášení.
Příloha: 1.
Smlouva
sjednaná mezi ministerstvem železnic a financí jménem Československého státu (v dalším označovaného "stát") s jedné strany a akciovou společností Zadunajské místní dráhy v Budapešti (Dunántúli h. é. vasút részvénytársaság, v dalším označované "společnost") se strany druhé o koupi traťového úseku této místní dráhy ležícího na území Československé republiky a jdoucího od stanice Bratislava - Nové Město ke státní hranici československo-maďarské.
Článek 1.
Společnost prodává na základě usnesení valné hromady akciové společnosti, konané dne 7. června 1929, a stát přejímá do vlastnictví traťový úsek Zadunajské místní dráhy, ležící na území Československé republiky a jdoucí od stanice Bratislava - Nové Město ke státní hranici československo-maďarské, se vším příslušenstvím movitým a nemovitým a se všemi právy, jak jest v držení československých státních drah, které na něm vedou provoz.
Článek 2.
Společnost odevzdá státu všechny technické pomůcky jako plány, nákresy, výpočty, protokoly atd. týkající se předmětu této smlouvy, pokud jsou v jejím držení.
Článek 3.
Společnost prohlašuje, že traťový úsek zmíněný v článku 1. není zatížen hypotekárními dluhy, a zavazuje se, že jej do doby, kdy bude vlastnictví k němu připsáno pro stát, nezatíží novými hypotekárními dluhy.
Článek 4.
Společnost svoluje, aby podle této smlouvy bylo ve veřejných knihách pro železniční vlastnictví vloženo právo vlastnické k traťovému úseku zmíněnému v článku 1. pro Československý stát.
Společnost zavazuje se státu vydati k tomu účelu event. další potřebné listiny.
Článek 5.
Jako kupní cenu zaplatí stát společnosti 1,120.780 Kč, slovy jeden milion jedno sto dvacet tisíc sedm set osmdesát korun československých s 5% úroky od 1. ledna 1929 do dne zaplacení.
Tato kupní cena i s 5% úroky je splatna do 30 dnů po tom, kdy tato smlouva nabude účinnosti pro stát podle článku 7. a to u Slovenské banky v Bratislavě.
Článek 6.
Stát uznává, že jest v držení traťového úseku, který jest předmětem této smlouvy, a to se vším příslušenstvím a zbavuje proto společnost veškerých dalších závazků, pokud nejsou v této smlouvě zvláště uvedeny.
Článek 7.
Tato smlouva se sjednává s účinností od 1. ledna 1929. Závaznost její pro společnost nastane dnem, kdy bude na základě usnesení valné hromady společnosti, konané dne 7. června 1929, podepsána způsobem odpovídajícím stanovám společnosti; pro stát pak dnem, kdy nabude účinnosti její ústavní schválení.
Článek 8.
Stát ponese ze svého veškeré výlohy, dávky a poplatky související se sjednáním a provedením této smlouvy.
Článek 9.
Pro právní spory z této smlouvy jsou příslušny v I. instanci výhradně věcně příslušné soudy v sídle české finanční prokuratury v Praze.
Článek 10.
Tato smlouva je sepsána na náklad státu ve dvou stejnopisech, z nichž jeden bude uložen u ministerstva železnic a druhý bude vydán společnosti.
V Praze, dne 15. července 1930.
Ministr železnic: |
Ministr financí: |
MLČOCH v. r. |
Dr. ENGLIŠ v. r. |
Budapest, 1930 évi május hó 1-én.
Dunántúli helyi érdekű vasút részvénytársaság.
HAICH v. r. |
Dr. IHÁROS v. r. |
Příloha: 2.
Smlouva
sjednaná mezi ministerstvem železnic a financí jménem Československého státu (v dalším označovaného "stát") s jedné strany a akciovou společností Novohradské župní místní dráhy (Nógrádvármegyei helyi érdekű vasút részvénytársaság, v dalším označované "společnost") se strany druhé o pachtu traťového úseku této dráhy, jdoucího od stanice Lučenec ke státní hranici československo-maďarské.
Článek 1.
Společnost dává na základě usnesení valné hromady, konané dne 7. června 1929, státu do pachtu a stát béře do pachtu traťový úsek Novohradské župní místní dráhy, ležící na území Československé republiky a jdoucí od stanice Lučenec ke státní hranici československo-maďarské, se všemi pozemky, budovami, movitým a nemovitým příslušenstvím tak, jak je v držení československých státních drah, provozujících tento traťový úsek.
Článek 2.
Československé státní dráhy vedou provoz na tomto traťovém úseku svými zaměstnanci na svůj účet.
Vybírají proto veškeré příjmy a nesou veškeré výdaje, související s držením a provozem tohoto úseku.
Československé státní dráhy nesou také ze svého všechny škody a jiné výlohy, jež vzniknou na pachtovaném úseku a jejím příslušenství mimořádnými událostmi nebo z jakékoliv jiné příčiny, počítaje v to i náhrady škod z provozních nehod.
Článek 3.
Stát může, kdykoliv to uzná za nutné, dáti provésti svým nákladem na pachtovaném traťovém úseku stavby, přestavby a jakékoli jiné investice, jakož i rozmnožiti inventář, aniž může žádati od společnosti za to náhradu.
Článek 4.
Společnost odevzdá státu veškeré technické pomůcky jako plány, nákresy, výpočty, protokoly atd. týkající se propachtovaného traťového úseku, pokud jsou v jejím držení.
Článek 5.
Stát bude platiti společnosti jako pachtovné částku 45.000 Kč ročně splatnou 1. července každého roku za každý běžný rok u Slovenské banky v Bratislavě.
Ode dne splatnosti pachtovného do dne skutečného zaplacení platí stát společnosti 5% úrok ze splatné částky.
Z tohoto pachtovného nebude společnost platiti na území Československé republiky ani daní ani dávek.
Článek 6.
Tato smlouva sjednává se s účinností od 1. ledna 1919 na dobu, po kterou potrvá průjezdní doprava na trati Čata - Lučenec podle odst. 2 článku 302 mírové smlouvy Trianonské.
Nebude-li do uplynutí této doby sjednána mezi státem a společností nová smlouva o úpravě poměrů propachtovaného traťového úseku, potrvá tato smlouva dále až do nové smluvní úpravy.
Článek 7.
Společnost svoluje, aby v pozemkových knihách pro železniční vlastnictví na území Československé republiky byla vtělena práva a závazky z této smlouvy na propachtovaný traťový úsek, jakož i aby v pozemkové knize byly provedeny změny nastalé použitím ustanovení čl. 3 této smlouvy.
Společnost se zavazuje vydati státu k tomu účelu event. potřebné listiny.
Článek 8.
Smlouva tato je závazna pro společnost dnem, kdy bude podepsána od ní způsobem, odpovídajícím stanovám, na základě usnesení valné hromady společnosti, konané dne 7. června 1929, pro stát pak dnem, kdy nabude účinnosti její ústavní schválení.
Článek 9.
Stát ponese ze svého veškeré výlohy, dávky a poplatky související se sjednáním a provedením této smlouvy.
Článek 10.
Pro všechny spory z této smlouvy jsou příslušny v I. instanci věcně příslušné soudy v sídle české finanční prokuratury v Praze.
Článek 11.
Tato smlouva byla sepsána ve dvou stejnopisech, z nichž jeden bude vydán společnosti a druhý uložen u ministerstva železnic.
V Praze, dne 15. července 1930.
Ministr železnic: |
Ministr financí: |
MLČOCH v. r. |
Dr. ENGLIŠ v. r. |
Budapest, 1930 évi május hó 1-én.
Nógrádvármegyei helyi érdekű vasút részvénytársaság.
HAICH v. r. |
STRÁNER v. r. |