Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1930. |
|
III. volební období. |
3. zasedání. |
832.
Vládní návrh.
Zákon
ze dne...............................1930.
o mimořádném úvěru 150,000.000 Kč na zmírňování následků hospodářské krise.
Národní shromáždění republiky československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 1.
Na zmírňování následků hospodářské krise povoluje se nad výdaje stanovené státním rozpočtem mimořádný úvěr do výše 150 mil. Kč.
§ 2.
Ministr financí se zmocňuje, aby částku tuto opatřil úvěrovými operacemi. Vláda určí, jak se má použíti tohoto mimořádného úvěru.
§ 3.
Výdaje učiněné na vrub tohoto úvěru budou vyúčtovány ve státních závěrečných účtech toho kterého roku.
§ 4.
Zákon tento nabývá účinnosti dnem vyhlášení. Provésti jej ukládá se všem členům vlády.
Důvodová zpráva.
Rozpočet na rok 1931 jest, jak bylo v důvodové zprávě k němu vyloženo, sdělán již se zřetelem k hospodářské depresi. Bylo v něm zejména přihlíženo ke změně gentského systému, jehož nosnost byla letos právě vzhledem k značné nezaměstnanosti zdvojnásobena. Bylo pamatováno zvýšením nákladů na administrativní investice, aby se zvýšila pracovní příležitost. Je účelem osnovy zákona o vodohospodářském fondu, chystané osnovy o zákonu melioračním a o reformě zákona o silničním fondu, aby bylo lze právě nyní rozšířiti investice meliorační, silniční a vodní a zjednati v době hospodářské tísně lidu práci. Vedle těchto prostředků, jimiž se zmírňují následky nezaměstnanosti v soukromém podnikání důsledkem deprese, ať již tak, že se opatřuje nezaměstnaným existenční podpora, nebo tak, že se jim opatřuje práce, ukazuje se potřeba čeliti depresi a zmírňovati její následky i jinak. Vláda chystá řadu opatření, jimiž se má čeliti depresi samotné, avšak i zmírňování následků vyžaduje ještě i jiných opatření, než byla shora uvedena a než která spočívají v opatřování práce neb podpor podle gentského systému.
V krisi se ocitají za všeobecné hospodářské deprese nejslabší body, ať už je pojímáme jako určitá výrobní odvětví nebo jako sociální třídy a organisace, které potřebují podpory, aby přežily depresi. Pamatovati musíme i na své příslušníky v cizině, kteří tam ztrácejí existenci. Veškeru tuto pomoc nemůže vláda opatřiti prostředky všeobecného státního rozpočtu a žádá proto pro tento účel mimořádný úvěr zvláštní.
Tento úvěr bude snad možno uhraditi z pokladních hotovostí, avšak z opatrnosti se požaduje zmocnění k úvěrovým operacím, protože nelze předvídati, jak se budou vyvíjeti státní příjmy. I kdyby se státní dluh rozmnožil o tuto částku (ačkoli proti ní stojí pravidelná amortisace státního dluhu), jest to poměrně malá oběť, stačí-li, aby převedla naše národní hospodářství do normálního chodu.
Navrhuje se, aby vláda určila, jak se má použíti tohoto úvěru, protože může určité opatření spadati věcně do resortů různých a nelze toho času ani přehlédnouti, natož provésti číselný rozvrh celého úvěru na různé úkoly a opatření, jež mají býti z tohoto úvěru hrazeny. Úvěr tento bude řádně vyúčtován a vykázán ve státních závěrečných účtech mezi výdaji nepreliminovanými, založenými na zvláštních titulech právních.
Po stránce formální se doporučuje, aby byla tato osnova zákona přikázána k projednání v obou sněmovnách Národního shromáždění výboru rozpočtovému.
V Praze, dne 5. prosince 1930.
Předseda vlády:
Udržal v. r.
Ministr financí:
Dr Engliš v. r.