Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1930 |
|
III. volební období. |
3. zasedání. |
808.
Usnesení senátu
Národního shromážděno republiky Československé
k vládnímu návrhu zákona (tisk sen. 279 a 306)
o nabytí úseku Zadunajské místní dráhy od stanice Bratislava - Nové Město ke státní hranici státem a o pachtu úseku Novohradské župní místní dráhy od stanice Lučenec ke státní hranici státem.
Senát Národního shromáždění republiky Československé přijal v 60. schůzi dne 7. listopadu 1930 tuto osnovu zákona:
Zákon
ze dne ................................................ 1930
o nabytí úseku Zadunajské místní dráhy od stanice Bratislava - Nové Město ke státní hranici státem a o pachtu úseku Novohradské župní místní dráhy od stanice Lučenec ke státní hranici státem.
Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 1.
Připojené smlouvy sjednané mezi republikou Československou, zastoupenou jménem vlády ministry železnic a financí se strany jedné a akciovou společností Zadunajské místní dráhy (Dunántúli helyi érdekü vasut részvénytársaság) o koupi úseku této místní dráhy, vedoucího od stanice Bratislava - Nové Město ke státní hranici československo-maďarské, a akciovou společností Novohradské župní místní dráhy (Nógrádvármegyei helyi érdekü vasut részvénytársaság) o pachtu traťového úseku této místní dráhy od stanice Lučenec ke státní hranici československo-maďarské se schvalují.
§ 2.
Nevydá-li některá z obou společností, uvedených v § 1, listin potřebných k provedení knihovních zápisů, nahradí tyto listiny prohlášení ministra železnic.
§ 3.
Veškeré úkony, související s provedením tohoto zákona, zejména též výplata pachtovného, sjednaného s Novohradskou župní místní drahou, dále pak podání, zápisy jakož i připojené smlouvy a jiné listiny jsou osvobozeny ode všech veřejných dávek, daní, kolků a poplatků.
§ 4.
Tento zákon, jehož provedením se pověřují ministři železnic a financí, nabývá účinnosti dnem vyhlášení.
Dr. Soukup v. r.,
předseda.
Dr. Šafařovič v. r., |
Dr. J. Karas v. r., |
tajemník senátu. |
zapisovatel. |
Příloha: 1.
Smlouva
sjednaná mezi ministerstvem železnic a financí jménem československého státu (v dalšími označovaného "stát") s jedné strany a akciovou společností Zadunajské místní dráhy s Budapešti (Dunántúli h. é. vasut részvénytársaság, v dalším označované "společnost") se strany druhé o koupi traťového úseku této místní dráhy ležícího na území Československé republiky a jdoucího od stanice Bratislava - Nové Město ke státní hranici československo-maďarské.
Článek 1.
Společnost prodává na základě usnesení valné hromady akciové společnosti, konané dne 7. června 1929, a stát přejímá do vlastnictví traťový úsek Zadunajské místní dráhy, ležící na území Československé republiky a jdoucí od stanice Bratislava - Nové Město ke státní hranici československo-maďarské, se vším příslušenstvím movitým a nemovitým a se všemi právy, jak jest v držení československých státních drah, které na něm vedou provoz.
Článek 2.
Společnost odevzdá státu všechny technické pomůcky jako plány, nákresy, výpočty, protokoly atd. týkající se předmětu této smlouvy, pokud jsou v jejím držení.
Článek 3.
Společnost prohlašuje, že traťový úsek zmíněný v článku 1. není zatížen hypotekárními dluhy, a zavazuje se, že jej do doby, kdy bude vlastnictví k němu připsáno pro stát, nezatíží novými hypotekárními dluhy.
Článek 4.
Společnost svoluje, aby podle této smlouvy bylo ve veřejných knihách pro železniční vlastnictví vloženo právo vlastnické k traťovému úseku zmíněnému v článku 1. pro Československý stát.
Společnost zavazuje se státu vydati k tomu účelu event. další potřebné listiny.
Článek 5.
Jako kupní cenu zaplatí stát společnosti 1,120.780 Kč, slovy jeden milion jedno sto dvacet tisíc sedm set osmdesát korun československých s 5% úroky od 1. ledna 1929 do dne zaplacení.
Tato kupní cena i s 5% úroky je splatná do 30 dnů po tom, kdy tato smlouva nabude účinnosti pro stát podle článku 7. a to u Slovenské banky v Bratislavě.
Článek 6.
Stát uznává, že jest v držení traťového úseku, který jest předmětem této smlouvy, a to se vším příslušenstvím a zbavuje proto společnost veškerých dalších závazků, pokud nejsou v této smlouvě zvláště uvedeny.
Článek 7.
Tato smlouva se sjednává s účinností od 1. ledna 1929. Závaznost její pro společnost nastane dnem, kdy bude na základě usnesení valné hromady společnosti, konané dne 7. června 1929, podepsána způsobem odpovídajícím stanovám společnosti; pro stát pak dnem, kdy nabude účinnosti její ústavní schválení.
Článek 8.
Stát ponese ze svého veškeré výlohy, dávky a poplatky související se sjednáním a provedením této smlouvy.
Článek 9.
Pro právní spory z této smlouvy jsou příslušny v I. instanci výhradně věcně příslušné soudy v sídle české finanční prokuratury v Praze.
Článek 10.
Tato smlouva je sepsána na náklad státu ve dvou stejnopisech, z nichž jeden bude uložen u ministerstva železnic a druhý bude vydán společnosti.
V Praze, dne 15. července 1930.
Ministr železnic: |
Ministr financí: |
MLČOCH v. r. |
Dr. ENGLIŠ v. r. |
Budapest, 1930 évi május hó 1-én.
Dunántúli helyi érdekü vasut részvénytársaság.
HAICH v. r. |
Dr. IHÁROS v. r. |
Příloha: 2.
Smlouva
sjednaná mezi ministerstvem železnic a financí jménem Československého státu (v dalším označovaného "stát") s jedné strany a akciovou společností Novohradské župní místní dráhy (Nógrádvármegyei helyi érdekü vasut részvénytársság, v dalším označované "společnost") se strany druhé o pachtu traťového úseku této dráhy, jdoucího od stanice Lučenec ke státní hranici československo-maďarské.
Článek 1.
Společnost dává na základě usnesení valné hromady, konané dne 7. června 1929, státu do pachtu a stát béře do pachtu traťový úsek Novohradské župní místní dráhy, ležící na území Československé republiky a jdoucí od stanice Lučenec ke státní hranici československo-maďarské, se všemi pozemky, budovami, movitým a nemovitým příslušenstvím tak, jak je v držení československých státních drah, provozujících tento traťový úsek.
Článek 2.
Československé státní dráhy vedou provoz na tomto traťovém úseku svými zaměstnanci na svůj účet.
Vybírají proto veškeré příjmy a nesou veškeré výdaje, související s držením a provozem tohoto úseku.
Československé státní dráhy nesou také ze svého všechny škody a jiné výlohy, jež vzniknou na pachtovaném úseku a jejím příslušenství mimořádnými událostmi nebo z jakékoliv jiné příčiny, počítaje v to i náhrady škod z povozních nehod.
Článek 3.
Stát může, kdykoliv to uzná za nutné, dáti provésti svým nákladem na pachtovaném traťovém úseku stavby, přestavby a jakékoli jiné investice, jakož i rozmnožiti inventář, aniž může žádati od společnosti za to náhradu.
Článek 4.
Společnost odevzdá státu veškeré technické pomůcky jako plány, nákresy, výpočty, protokoly atd. týkající se propachtovaného traťového úseku, pokud jsou v jejím držení.
Článek 5.
Stát bude platiti společnosti jako pachtovné částku 45.000 Kč ročně splatnou 1. července každého roku za každý běžný rok u Slovenské banky v Bratislavě.
Ode dne splatnosti pachtovného do dne skutečného zaplacení platí stát společnosti 5% úrok ze splatné částky.
Z tohoto pachtovného nebude společnost platiti na území Československé republiky ani daní ani dávek.
Článek 6.
Tato smlouva sjednává se s účinnosti od 1. ledna 1919 na dobu, po kterou potrvá průjezdní doprava na trati Čata - Lučenec podle odst. 2 článku 302 mírové smlouvy Trianonské.
Nebude-li do uplynutí této doby sjednána mezi státem a společností nová smlouva o úpravě poměrů propachtovaného traťového úseku, potrvá tato smlouva dále až do nové smluvní úpravy.
Článek 7.
Společnost svoluje, aby v pozemkových knihách pro železniční vlastnictví na území Československé republiky byla vtělena práva a závazky z této smlouvy na propachtovaný traťový úsek, jakož i aby v pozemkové knize byly provedeny změny nastalé použitím ustanovení čl. 3 této smlouvy.
Společnost se zavazuje vydati státu k tomu účelu event. potřebné listiny.
Článek 8.
Smlouva tato je závazná pro společnost dnem, kdy bude podepsána od ní způsobem, odpovídajícím stanovám, na základě usnesení valné hromady společnosti, konané dne 7. června 1929, pro stát pak dnem, kdy nabude účinnosti její ústavní schválení.
Článek 9.
Stát ponese ze svého veškeré výlohy, dávky a poplatky související se sjednáním a provedením této smlouvy.
Článek 10.
Pro všechny spory z této smlouvy jsou příslušny v I. instanci věcně příslušné soudy v sídle české finanční prokuratury v Praze.
Článek 11.
Tato smlouva byla sepsána ve dvou stejnopisech, z nichž jeden bude vydán společnosti a druhý uložen u ministerstva železnic.
V Praze, dne 15. července 1930.
Ministr železnic: |
Ministr financí: |
MLČOCH v. r. |
Dr. ENGLIŠ v. r. |
Budapest, 1930 évi május hó 1-én.
Nógrádvármegyei helyi érdekü vasut részvénytársaság.
HAICH v. r. |
STRÁNER, v. r. |