Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1930.

III. volební období.

3. zasedání.


756.

Odpověď

vlády

na interpelaci poslanců V. Myslivce, Boh. Staška a druhů

o poškozování členů stavebního družstva "Spořilov" v Praze spořitelnami: Městskou pražskou a Městskou vinohradskou (tisk 682).

"Spořilov" stavební družstvo vkladatelů městských spořitelen v Praze a na Královských Vinohradech, zapsané společenstvo s ručením obmezeným, bylo založeno a uvedeno v život v roce 1925 Městskou spořitelnou na Královských Vinohradech spolu s Městskou spořitelnou Pražskou, které se rozhodly poskytnouti stavební a hypotekární úvěr na výstavbu veliké kolonie rodinných domků pro méně majetné vrstvy pražského obyvatelstva.

Výměrem ministerstva sociální péče ze dne 20. listopadu 1925, č. j. 51.215/II.-25, bylo toto družstva uznáno za stavební sdružení obecně prospěšné podle čl. 30, stanov Státního bytového fondu, vyhlášených nařízením ze dne 9. února 1912, č. 28 ř. z.

Na žádost družstva ministerstvo sociální péče v dohodě s ministerstvem veřejných prací a ministerstvem financí přislíbilo výměrem ze dne 24. dubna 1926, č. j. 6.384/II./26, na stavbu kolonie rodinných domků v počtu asi 1.350 na pozemcích katastrálního území Dolních Roztyl, Michle a Krče úvěrovou pomoc ve způsobě převzetí záruky Státního bytového fondu podle zákona ze dne 20. února 1919, č. 98 Sb. z. a n., za druhořadé hypotekární zápůjčky Městských spořitelen v Praze a na Královských Vinohradech za podmínek stanovených zákonem ze dne 22. prosince 1910, č. 242 ř. z., a stanov Státního bytového fondu, s výhradou, že družstvo splnění těchto podmínek prokáže žádostí řádně doloženou podle čl. 15. stanov fondu. Při tom družstvo bylo výslovně upozorněno, že úvěrová pomoc bude moci býti poskytnuta jen tenkráte, bude-li prokázáno, že čekatelé rodinných domků jsou s to, aby veškeré roční výlohy s domy spojené hradili ze svého. Podle rozsahu podniku jde o záruku Státního bytového fondu do výše okrouhle 80,000.000 Kč.

Družstvo vystavělo v letech 1926 až 1929 na území katastrálních obcí Záběhlic a Michle v několika etapách rozsáhlou kolonii jednorodinných domků o 1 až 4 pokojích s veškerým příslušenstvím a zahrádkou. Celkem bylo vystavěno 1.166 rodinných domků, z nichž největší část jest zadána jednotlivým členům družstva jako čekatelům vlastnického práva.

Doložená žádost o záruku Státního bytového fondu nebyla družstvem dosud podána. Také nebyl ministerstvu sociální péče dosud sdělen podrobný výsledek družstvem provedeného vyúčtování celkových nákladů jednotlivých domků. Předpokladem záruky Státního bytového fondu jest jednak, že celý skutečný stavební náklad každého domku bude plně uhrazen hypotekárním úvěrem a stavebními zálohami čekatelů, jednak že čekatelé mohou a chtějí platiti anuity ze zápůjček zaručených i nezaručených, jak budou po přezkoušení stavebního nákladu ministerstvem sociální péče vyměřeny, i ostatní výlohy spojené s vlastnictvím domu.

Podle čl. 29 stanov Státního bytového fondu jest nutno, aby družstva jmenovalo ministerstvu pro každý domek určitého čekatele, vyhovujícího všem ustanovením tohoto článku. Proto družstvo žádalo od čekatelů prohlášení o tom, zdali převezmou domky za oznámených jim podmínek do vlastnictví, či zdali se hodlají členství a čekatelství na rodinný dům vzdáti.

O tom, zdali zvýšení stavebních nákladů nastalé podle vyúčtování družstva oproti tzv. úrokovým základnám, tj. částkám, podle kterých před konečným vyúčtováním bylo čekatelům prozatímně vyměřováno nájemné, jest odůvodněné, a zdali skutečné stavební náklady domků jsou přiměřené, ministerstvo sociální péče nemůže se vysloviti, dokud nebyla provedena kolaudace domků státním technikem, a dokud náklady staveb nebudou úředně přezkoumány. Práce s tím spojené budou při zcela neobvyklé rozsáhlosti podniku vyžadovati ještě dlouhé doby. Před rozhodnutím o převzetí záruky Státním bytovým fondem budou také přezkoušeny bilance a účetní uzávěrky družstva.

Prozatím jsou ministerstvu sociální péče známa jen číselná data, uveřejněná družstvem, podle kterých celkové náklady jednotlivých typů domů činí: při typu jednopokojovém od Kč 65.000 do Kč 116.900, s ročním nájemným od Kč 3.350 do Kč 5.900, při typu dvoupokojovém od Kč 80.200 do Kč 162.000, s ročním nájemným od Kč 4.060 do Kč 8.100, při typu třípokojovém od Kč 110.300 do Kč 182.400, s ročním nájemným od Kč 5.600 do Kč 9.200, při zvláštních a vícepokojových typech od Kč 170.400 do Kč 456.000, s ročním nájemným od Kč 8.600 do Kč 22.700.

V § 22 stanov družstva "Spořilova" jest podle zásad čl. 29 stanov Státního bytového fondu ustanoveno, že trhová cena, za kterou rodinné domky budou převedeny s družstva do vlastnictví členů, rovná se zpravidla vlastnímu nákladu na dům, který se skládá z ceny, za kterou byl získán a regulován pozemek, z nákladů stavebních a na úpravu osady, čítatelných úroků, správních a jiných výdajů.

Čekatelé, kteří se domnívají, že z jakéhokoli důvodu mají právní nárok na to, aby jim domy byly prodány za jinou cenu, nebo že jsou jinak poškozováni ve svých právech soukromých, mohou se dovolávati řádného soudu.

Ministerstvo sociální péče uznává nesnáze, s nimiž pro čekatele zcela nemajetné jest spojeno placení vyššího nájemného, než s jakým počítali, a zvýšení čekatelské stavební zálohy, a jest ochotno v případech, ve kterých budou dány předpoklady pro záruku Státního bytového fondu, v mezích přípustných podle zákona a stanov Státního bytového fondu dovoliti, aby kvota vlastních prostředků nemajetných čekatelů byla vyměřena částkou nižší než 20% nákladu.

Obě shora jmenované spořitelny snížily úrok z hypotekárních zápůjček pro ty čekatele, kteří se přihlásili o domek s malými vlastními prostředky a do určité lhůty jej převezmou, na 43/4% z I. hypotéky a na 5% z II. hypotéky.

Tím jest čekatelům dána možnost, aby se s družstvem o převzetí domků do vlastnictví dohodli.

Tím, že Městská spořitelna Pražská a Městská spořitelna na Král. Vinohradech snížily, jak právě uvedeno, úrok původně požadovaný o 3/4%, a že převzaly dále na svůj účet značnou část režie družstva, vyšly vstříc na nejzazší hranici své možnosti. Při běžné míře úrokové, kterou tyto spořitelny z knížkových vkladů toho času platí (41/4%), nebude jim uložení v úvěru družstva skýtati žádného užitku.

Při posazování věci nutno přísně rozlišovati právnické osoby spořitelen od právnické osoby družstva.

V nynějším stavu záležitosti nelze mluviti o ztrátách spořitelen jako již nastalých, tím méně o náhradě těchto ztrát a výšením cen domků.

Poskytnutí úvěru "Spořilovu" děje se v mezích stanov obou spořitelen. Jde tu o úvěr hypoteční v mezích sirotčí jistoty, která jest dána vzhledem k ustanovení § 11 zákona ze dne 22. prosince 1910, č. 242 ř. z. a čl. 29., odst. 4. bod 2. Státního bytového fondu.

Na přijímání úředníků do spořitelen státní správa vlivu nemá, pokud se tím neporušují zákon o úpravě právních poměrů spořitelen, prováděcí nařízení nebo stanovy, nebo pokud se to nepříčí řádné správě majetkové. Přijetí revisora Knorra do služeb Městské spořitelny na Král. Vinohradech stalo se dle zjištění ve snaze, aby spořitelna měla zkušeného odborníka pro úvěry stavebním družstvům vůbec.

Pokud se týče držby podílů družstva "Spořilova" oběma spořitelnami, neodpovídá skutečnosti, že vládní komisaři dali k tomu své svolení. Nákup těchto podílů povolen byl jako věnování k účelu všeobecně prospěšnému Městské spořitelně Pražské výnosem ministerstva vnitra ze dne 15. června 1928, č. 31.894/26 a Městské spořitelně na Král. Vinohradech výnosem téhož ministerstva ze dne 16. června 1928, č. 21.593/26, a to na podkladě § 32 stanov obou spořitelen.

Se stanoviska státního dozoru nad spořitelnami nemůže státní správa zakázati, aby spořitelny nevykonávaly práv, jež každému členu družstva podle stanov příslušejí.

V Praze dne 30. října 1930.

Předseda vlády:

Udržal, v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP