Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1930.

III. volební období.

2. zasedání.


 

662.

Zpráva

výboru zahraničního a technicko-dopravního

o vládním návrhu (tisk 617),

kterým se předkládá Národnímu Shromáždění Smlouva mezi republikou Československou a republikou Polskou o užíváni městských objektů bývalé obce Těšína, podepsaná Olomouci dne 21. prosince 1929, se Závěrečným protokolem z téhož dne.

I.

Rozdělením Těšínského Slezska, provedeným konferencí velvyslanců 28. července 1920, vznikla potřeba, aby byly upraveny různé právní poměry mezi republikou Československou a republikou Polskou, vzniklé v důsledku rozdělení.

Úprava ta byla provedena z větší části smlouvou mezi oběma republikami ze dne 23. dubna 1925, ratifikovanou Národním shromážděním a publikovanou pod č. 6 ve Sbírce zákonů a nařízení z r. 1926.

Než některé otázky nebyly v té době ještě zralé k dohodě a proto citovaná smlouva vyhradila je v čl. 37. zvláštním dohodám.

Sem patří mimo jiné otázky, týkající se užívání městských objektů Bývalé obce Těšína; rozdělené určením hranice československo-polské na dvě obce: Český Těšín a Czieszyn.

K objektům těm patří vodovod, plynárna, elektrárna, sít tramwayová a kanalisační.

Smlouva upravuje vzájemné užívání těchto zařízení oběma obcemi, určuje poměr, dle kterého přispívá každá na jejich udržování a provoz, upravuje platy za užívání plynu a elektřiny, podmínky zrušení spoluužívání a vzájemný poměr pro případ zrušení společného užívání, vzájemný styk obou měst prostřednictvím zvláštní smíšené komise pro otázku vodovodu a dále obsahuje ustanovení o tom, jak mají býti řešeny spory, vzniklé mezi oběma obcemi o výklad a provádění smlouvy: spor rozhodnou v první řádě ministerstva vnitra obou republik; nedojde-li k dohodě, smíšená komise, a nedojde-li k dohodě ani tam, rozhodčí soud.

Pro vlastnictví objektů je rozhodující článek 43, smlouvy z 23. dubna 1925, dle kterého je směrodatná zásada území, takže nemovitosti s inventářem a jiným příslušenstvím a movitosti jsou vlastnictvím toho státu, na jehož území leží.

Užívání vodovodu je upraveno tak, že na Český Těšín připadne 40% a na Czieszyn 60% z denního množství vody; v témže poměru přispívají obě obce na náklady, spojené řádným a mimořádným udržováním vodovodu. Až do konce r. 1933 nesmí podniknouti žádná z obcí jednostranně jakékoliv změny na technických zařízeních vodovodu; po té době má právo každá ohlásiti změny, provésti je však může až dvě léta po ohlášení.

Obec český Těšín bude dodávati Czieszynu plyn a naopak Czieszyn Českému Těšínu elektrický proud za cenu, na které se dohodnou. Sítě tramwayové a kanalisační bývalého Těšína se společně neužívá, takže není třeba úpravy užívání smlouvou.

Zvláštním je ustanovení článku 23. smlouvy, dle kterého mohou si zemský úřad v Brně a slezský vojvodský úřad v Katovicích, jakož i ministerstva vnitra obou států dopisovati ve věcech smlouvou upravených přímo. Výjimečnost ustanovení toho je odůvodněna účelností a potřebnou rychlostí řízení.

Ratifikace smlouvy shora uvedené je nutno se zřetelem k § 64., ústavní listiny odst. 1., neboť z ní plynou majetková břemena pro občany města Čes. Těšína.

Výbor zahraniční projednal smlouvu, uzavřenou v Olomouci 21. prosince 1929, shledal, že řeší účelně a správně všechny předměty její úpravy a doporučuje proto poslanecké sněmovně tento vládní návrh schvalovacího usnesení:

Národní shromáždění republiky Československé souhlasí se Smlouvou mezi republikou Československou a republikou Polskou o užívání městských objektů bývalé obce Těšína; podepsanou v Olomouci dne 21. prosince 1929, a se Závěrečným protokolem z téhož dne.

V Praze dne 23. září 1930.

Frant. Tomášek, v. r.,

Dr. Josef Patejdl, v. r.,

předseda.

zpravodaj.


 

II.

Delimitací Těšínska bylo nejcitelněji postiženo město Těšín, které vedením hranice řekou Olší bylo rozděleno na dvě části, z nichž větší a starší část, vybavená všemi veřejnými budovami, ústavy a zařízeními nutnými k jejímu vývoji, zůstala na území polském a menší, novější část s rodícím se průmyslem, postrádající však všech objektů, sloužících administrativě, školství a sociálním účelům, připadla Československu. Z tohoto torsa obce vznikl Český Těšín.

Jest pro nás všechny zajisté radostným pocitem, přehlížíme-li práci, která se od převratu v této obci, dnes tak zdárně prospívající, cílevědomým úsilím veřejných činitelů a jeho obyvatelstva vykonala. Nebylo však možno ani za uplynulých 12 roků odstraniti všechny svazky, které obě tyto městské části k sobě pojily, a vytvořiti dvě obce, v každém směru od sebe neodvislé. Jsou to některá technická zařízení, která se zřetelem na velké finanční náklady a krátkost doby nebylo lze vypraviti tak, aby je každá z obcí mohla samostatně obhospodařovati a užívati. Jest to především vodovod, jehož jímky, sběrny a hlavní řád jsou na území našem, a vodojem s částí hlavního a rozvodného potrubí zůstaly na území polském.

Předložená smlouva řeší podrobným způsobem otázky, související se společným užíváním, tohoto vodovodu, jeho udržováním, spravováním a případným rozšířením.

Podle spotřeby vody v domácnostech a v průmyslových závodech v době rozhraničení stanoví se tu klíč, jak se obě města budou o vodu děliti. Dále pamatuje smlouva na vzájemné vyúčtování všech provozních a udržovacích nákladů.

Vydatnost dnešního vodovodu není úměrná spotřebě. Tento nedostatek, který vbrzku pocítí zvláště Český Těšín, bude nezbytně vyžadovati vydatného rozšíření vodovodu, po případě částečného nebo úplného osamostatnění obou obcí v zásobování vodou. Na tyto okolnosti byl ve smlouvě brán zvláště zřetel případnými ustanoveními jak rázu technického, tak i právního.

Aby vzájemný dobrý poměr obou měst byl zachován a aby společné záležitosti vodovodu bylo možno vyřizovati jednotně a urychleně, zřizuje se smlouvou zvláštní smíšená komise vodárenská a určuje se okruh její působnosti. Zřízení této komise nutno označiti nejen za účelné, nýbrž s hlediska rozpočtového a administrativního i za velmi hospodárné.

Nedostatečná vydatnost vodovodu v době sucha přiměla po převratě obě obce k tomu, že společně vybudovaly nové jímky v trati, zvané "U Lotra", které se v důsledku toho staly jejich společným majetkem. Poněvadž smlouva upravuje vlastnické poměry k vodovodu podle principu teritoriality, bylo nutno zavázati Český Těšín, aby obci Czieszynu vrátil jeho příspěvek. Ježto v tomto případě jde o založení břemena, vyplývajícího ze smlouvy pro právnickou osobu (obec), mající sídlo na našem území, byla tato smlouva podle ustanovení § 64, odst. 1, č. 1 Ústavní listiny předložena Národnímu shromáždění ku projevení souhlasu.

Pokud šlo o další městské objekty býv. obce Těšína, jako: plynárnu, elektrárnu, sít tramwayovou a kanalisační, byly tyto hranicí rozděleny tak, že obě obce mohou jim připadlé části užívati a spravovati samostatně a neodvisle. S ohledem na tuto okolnost pamatuje smlouva jen na případný vzájemný odběr plynu a elektrického proudu.

Předložená smlouva jest takového druhu, že její platnost nebylo lze časově omeziti, a proto bylo účelné, že v ní byly stanoveny směrnice pro případy, kdyby snad v budoucnu vznikl spor mezi zúčastněnými městy o její výklad nebo provádění.

Z uvedeného vyplývá, že smlouva vyhovuje plně jak státním zájmům, tak i zájmům Českého Těšína, a proto navrhuje dopravně-technický výbor poslanecké sněmovně smlouvu ke schválení.

V Praze dne 23. září 1930.

G. Böllmann, v. r.,

Ant. Srba, v. r.,

předseda.

zpravodaj.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP