Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1930.

III. volební období.

2. zasedání.


 

635.

STÁTNÍ ZÁVĚREČNÝ ÚČET

REPUBLIKY ČESKOSLOVENSKÉ ZA ROK 1929

spolu s účty státního melioračního fondu,

státního bytového fondu

a dávky z majetku.

 

Nejvyšší účetní kontrolní úřad.

   
 

V Praze, dne 30. srpna 1930.

   
 

Předseda:

 

Dr. E. KOERNER v. r.


 

Obsah:

Úvod

Zpráva o činnosti státního silničního fondu

Část 1. Rozvaha příjmů a výdajů v hotovosti a cenných papírech

Část 2. Úhrnný účet porovnávající náležitosti příjmové a výdajové se státním rozpočtem, jakož i ryzí výsledek rozpočtového hospodaření

Rozvržení čistého výsledku rozpočtového hospodaření podle kapitol

Část 3. Státní výdaje a příjmy na rozpočet (úhrnem)

Skupina I.

Vlastní státní správa

 

Přehled výdajů vlastní státní správy rozčleněný na osobní a na věcné výdaje

Skupina II.

Správa státních podniků

Skupina III.

Podíl samosprávných svazků a fondů a podíl silničního fondu na státních daních, dávkách a poplatcích

Skupina IV.

Správa státního dluhu


 

Část 4. Skupina I. Vlastní státní správa. Státní výdaje a příjmy na rozpočet a jejich nedoplatky (V podrobnostech)

President republiky a kancelář presidenta republiky

výdaje

 

příjmy

Zákonodárné sbory

výdaje

 

příjmy

Předsednictvo ministerské rady

výdaje

 

příjmy

Ministerstvo zahraničních věcí

výdaje

 

příjmy

Ministerstvo národní obrany

výdaje

 

příjmy

Ministerstvo vnitra

výdaje

 

příjmy

Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem

výdaje

 

příjmy

Ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisace správy

výdaje

 

příjmy

Nejvyšší správní soud a Volební soud

výdaje

 

příjmy

Ministerstvo školství a národní osvěty

výdaje

 

příjmy

Ministerstvo zemědělství

výdaje

 

příjmy

Státní pozemkový úřad

výdaje

 

příjmy

Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností

výdaje

 

příjmy

Ministerstvo veřejných prací

výdaje

 

příjmy

Ministerstvo pošt a telegrafů

výdaje

 

příjmy

Ministerstvo železnic

výdaje

 

příjmy

Ministerstvo sociální péče

výdaje

 

příjmy

Agenda ministerstva pro zásobování lidu

výdaje

 

příjmy

Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy

výdaje

 

příjmy

Odpočivné a zaopatřovací platy

výdaje

 

příjmy

Ministerstvo financí

výdaje

 

příjmy

Všeobecná pokladní správa

výdaje

 

příjmy

Nejvyšší účetní kontrolní úřad

výdaje

 

příjmy


 

Státní výdaje a příjmy nepreliminované (na zvláštních právních titulech založené) (v podrobnostech)

Část 5. Pasiva z hospodaření na rozpočet

Část 6. Aktiva z hospodaření na rozpočet

Část 7. Skupina II. Správa státních podniků (v podrobnostech)

Tabáková režie

Státní loterie

Státní mincovna v Kremnici

Československá pošta (včetně poštovní úřady šekové)

Československé státní dráhy

Státní lesy a statky

Uhřiněvský školní závod zemědělský

Školní závod zemědělský v Děčíně - Libverdě

Státní báňské a hutnické závody

Vojenská továrna na letadla

Vojenské lesní podniky

Státní lázně

Státní tiskárny

a)

v

působnosti

předsednictva min. rady

 

b)

"

"

ministerstva nár. obrany


 

Úřední noviny v Praze a Bratislavě

Československá tisková kancelář

Žabčický školní závod zemědělský

Přehled služebních příjmů stálých zaměstnanců státních podniků v r. 1929 vyplacených podle platových zákonů (služebních řádů)

Přehled pořízených investic u státních podniků

Část 8. Skupina III. Podíl samosprávných svazků a fondů a podíl silničního fondu na státních daních, dávkách a poplatcích (v podrobnostech)

Část 9. Účetní závěrka silničního fondu za rok 1929

Část 10. Skupina IV. Správa státního dluhu (v podrobnostech)

Státní dluh republiky Československé

výdaje

 

příjmy


 

Část 11. Stav státního dluhu koncem roku 1929

Část 12. Zvláštní fond pro konsolidaci přechodného státního dluhu. Účetní závěrka za rok 1929

Část 13. Účiny mimo rozpočet

A. Úvěrní operace

B.Zálohy

Účiny kmenového jmění náboženských matic a studijních fondů

Nedoplatky účinů mimo rozpočet

Dluhy a pohledávky účinů mimo rozpočet

Peněžní vklady do státních podniků

Část 14. Úhrnný účet účinů v cenných papírech

Část 15. Vyrovnávací účet (saldo) veškerých státních příjmů a výdajů sestavených podle pokladen a úřadů

Část 16. Nedoúčtované položky za rok 1929

Část 17. Pokladní hotovosti a zásoby cenných papírů

Část 18. Podrobné rozčlenění konečného stavu zásob cenných papírů ku dni 31. prosince 1929

Část 19. Vysvětlivky k odchylkám náležitosti od rozpočtu a k pasivům i aktivům na rozpočet

Skupina I. Vlastní státní správa

Pasiva a aktiva na rozpočet

Skupina II. Správa státních podniků

Skupina III. Podíl samosprávných svazků a fondů a podíl silničního fondu na státních daních, dávkách a poplatcích

Skupina IV. Správa státního dluhu

Státní meliorační fond

Popis jmění melioračního fondu

Státní bytový fond, odd. A. - pro záruky

Popis jmění státního bytového fondu, odd. A - pro záruky

Státní bytový fond, odd. B. - pro přímé půjčky

Popis jmění státního bytového fondu, odd. B - pro přímé půjčky

Účet dávky z majetku a přírůstku na majetku

Účet z výtěžku

Pokladní účet v hotovosti a na vkladních listech

Rozvaha příjmů a výdajů v hotovosti a na vkladních listech

Celkový přehled ve správním roce 1929 splatných částek na dávce z majetku a přírůstku na majetku

Dluhy a pohledávky dávky z majetku a přírůstku na majetku

Celkový účet dávky z majetku a přírůstku na majetku do konce roku 1929

Úvod.

Nejvyšší účetní kontrolní úřad předkládá podle § 10. zákona ze dne 20. března 1919, čís. 175 Sb. z. a n., státní závěrečný účet za rok 1929 Národnímu shromáždění ke zkoumání a schválení.

Tento účet, pokud jde o systematickou úpravu, jest sestaven stejně jako byl účet za rok minulý. V druhém oddílu výdajů na rozpočet - nepreliminované státní výdaje (na zvláštních právních titulech založené) - byly výdaje tyto vykázány podrobněji podle úhrady a příděl fondu pro konsolidaci přechodného státního dluhu jest vykázán zvlášť. Děje se to pro snazší přehled i se zřetelem k tomu, že příděl jest vlastně částí hospodářského přebytku a není nákladem, který jmění státní zmenšuje; že přes to mezi výdaji rozpočtovými jest vykazován, je odůvodněno tím, že dotování konsolidačního fondu jest finančním zákonem nařízeno.

K vysvětlivkám k úchylkám od rozpočtu byly v tomto účtu připojeny také podrobnější údaje o právním důvodu a modalitách splácení administrativních dluhů a pohledávek (pasiv a aktiv) z hospodaření na rozpočet, jichž evidenci nejvyšší účetní kontrolní úřad sleduje, při čemž dozírá na splacení a vymáhání jejich. Stalo se to z ohledů technických, které vedly svého času k hromadnému seřazení vysvětlivek ve zvláštním oddílu účtu na místě otiskování jich při jednotlivých položkách.

Ve snaze, aby závěrečné účty státní byly zdokonalovány, vypracoval nejvyšší účetní kontrolní úřad nový předpis pro úpravu dílčích účetních závěrek přímých daní a daně z obratu a daně přepychové. Podle tohoto předpisu byly již dílčí závěrky za rok 1929 zpracovány a v tento závěrečný účet pojaty. Podle tohoto předpisu nové dílčí účetní závěrky mají po 8 přílohách, z nichž 1 - 4 obsahují bilance daní i přirážek dle zemí, pátá výkaz plateb à konto a rozbor celkové platby, šestá odůvodnění rozdílu oproti rozpočtu, sedmá výkaz odpisů a osmá výkaz nedoplatků a přeplatků. Touto novou úpravou bylo docíleno, že výsledky dílčích účetních závěrek předkládaných zemskými finančními úřady obsahují všechny účiny knihované u berních úřadů na účtech jednotlivých poplatníků a shrnuté v daňových účtech a to nejen, pokud jde o státní daně, nýbrž i o přirážky pro autonomní korporace vyměřované a vybírané spolu se státními daněmi. Počínaje rokem 1929 má tedy nejvyšší účetní kontrolní úřad přehled i o účinech týkajících se autonomních přirážek, čehož podle dřívějšího závěrkového předpisu nebylo. Pro sestavování dílčích účetních závěrek pro ostatní odvětví státní správy předpisy se připravují.

Účet pokladní.

Ze srovnání pokladních příjmů na rozpočet (obou oddílů)

10.539,875.614 Kč 23 h

s pokladními výdaji na rozpočet (obou oddílů)

10.275,428.087 Kč 31 h

vyplývá pokladní přebytek

 

264,447.526 Kč 92 h

     

Z příjmů mimo rozpočet

434,268.684 Kč 05 h

 

po odečtení výdajů mimo rozpočet

360,445.459 Kč 21 h

 

plyne pokladní přebytek

 

73,823.224 Kč 84 h

     

O tyto přebytky působivých pokladních účinů úhrnem

338,270.751 Kč 76 h

zvýšila se pokladní hotovost reelního (působivého) hospodaření koncem roku 1928 vykázaná částkou

1.672,605.443 Kč 97 h

k 31. prosinci 1929 na obnos

 

2.010,876.195 Kč 73 h


 

K účinům na rozpočet.

Výdaje a příjmy preliminované.

Pokladní výsledek preliminovaných příjmů v roku 1929 vykázán jest sumou

10.420,982.053 Kč 90 h

oproti příjmům v roku 1928

10.851,983.459 Kč 02 h

méně o

431,001.405 Kč 12 h


 

Nižší příjmový výsledek proti roku předcházejícímu spočívá hlavně v nižších odvodech přebytků hotovostí státních podniků na běžné účty u ministerstva financí.

Pokladní výsledek preliminovaných výdajů roku 1929 byl

9.689,510.440 Kč 97 h

   

Oproti preliminovaným výdajům v roku předchozím

9.540,313.824 Kč 37 h

jeví se zvýšení výdajů o

149,196.616 Kč 60 h


 

které spočívá hlavně v tom, že v roku 1929 bylo na počáteční nedoplatky zaplaceno více než zůstalo koncem roku na běžnou náležitost nezaplaceno a že bylo na splacení státního dluhu v roce 1930 vydáno již v r. 1929 124,880.166 Kč 65 h na opatření příslušných dluhopisů dle poměrů trhu.

Výdaje a příjmy nepreliminované

(na zvláštních právních titulech založené).

V tomto oddílu státních účinů jsou vykázány výdaje:

A. uhrazené z příjmů mimo rozpočet

118,893.560 Kč 33 h

B. uhrazené z vyšších příjmů na rozpočet

213,390.506 Kč 02 h

C. doplatek přídělu fandu pro konsolidaci přechodného státního dluhu za rok 1928

253,633.579 Kč 99 h

úhrnem

585,917.646 Kč 34 h


 

Nepreliminované příjmy určené k úhradě nepreliminovaných výdajů byly:

A.

z příspěvku fondu pro opatření strojených hnojiv

   
 

(dle § 11 zák. čís. 683/1920 Sb. z. a n.)

23,490.536 Kč 55 h

 

B.

z výtěžků úvěrních operací

95,403.023 Kč 78 h

 
 

úhrnem

 

118,893.560 Kč 33 h

takže schodek činil

 

467,024.086 Kč 01 h

oproti schodku z roku předchozího

 

1.028,168.900 Kč 87 h

méně o

 

561,144.814 Kč 86 h


 

Rozdíl spočívá hlavně v nižším výdaji na příděl fandu pro konsolidaci přechodného státního dluhu z roku předcházejícího.

K účinům mimo rozpočet

se poznamenává:

Přebytek mimoetátního účtování je v roku 1929

73,823.224 Kč 84 h.

V roku 1928 byl přebytek

45,221.443 Kč 48 h.


 

Rozdíly ty jsou výsledkem těchto účinů:

Oddíl A. úvěrní operace vykazuje:

příjem

232,191.862 Kč 50 h

a výdaj

226,321.115 Kč 66 h


 

V příjmech jsou obsaženy stále ještě plynoucí výtěžky IV. státní půjčky z dodatečných úpisů, dodatečně vyúčtovaný výtěžek konsolidační půjčky a hodnota státních dluhopisů vydaných na zaplacení pohledávek z válečných dodávek.

Ve výdajích jsou obsaženy vedle úhrady nepreliminovaných výdajů na rozpočet, jichž krytí bylo opatřeno úvěrními operacemi, hodnota státních dluhopisů připadajících na úhradu pohledávek za válečné dodávky a splátky státních dluhů provedené přímo z výtěžků úvěrních operací.

Oddíl B. Zálohy vykazují:

příjem

202,076.821 Kč 55 h

a výdaj

134,124.343 Kč 55 h


 

V příjmech jest obsažena další záloha přijatá z dávky z majetku na splácení státních pokladních bonů (nesplacená částka zálohy jest 525,164.822 Kč 77 h), dále splátky na zálohy vyplacené z mimoetátu v letech dřívějších.

Ve výdajích jsou obsaženy splátka státních pokladních bonů ze záloh z majetkové dávky (tímto způsobem bylo od roku 1926 umořeno celkem za 533,510.000 Kč bonů) a vklady ponechané v upisovnách z privilegovaných úpisů IV. státní půjčky podle § 26. zákona čís. 216/1924 Sb. z. a n.

Účiny kontokorentní (průběžné).

Výsledek hospodářství kontokorentního (průběžného) byl v roku 1929 tento:

Počáteční stav: aktivní saldo nedoúčtovaných položek koncem roku 1928

206,382.156 Kč 15 h

výdaje v roku 1929

60.411,407.934 Kč 53 h

úhrnem

60.617,790.090 Kč 68 h

příjmy roku 1929

60.347,618.086 Kč 25 h

konečný stav: aktivní saldo nedoúčtovaných položek koncem roku 1929

270,172.004 Kč 43 h

   

Odečte-li se toto saldo od pokladní hotovosti z reelního hospodaření

2.010,876.195 Kč 73 h

zbývá skutečná pokladní hotovost

1.740,704.191 Kč 30 h

která jest oproti pokladní hotovosti z konce roku 1928

1.466,223.287 Kč 82 h

vyšší o

274,480.903 Kč 48 h

   

Toto zvýšení pokladní hotovosti je rozdíl mezi přebytkem z hospodářství působivého (na rozpočet a mimo rozpočet)

338,270.751 Kč 76 h

a schodkem z hospodářství nepůsobivého (kontokorentního)

63,789.848 Kč 28 h

zbývá

274,480.903 Kč 48 h

   

V této celkové pokladní hotovosti

1.740,704.191 Kč 30 h

jsou obsaženy hotovosti připadající na zůstatky kontokorentních příjmů (pasivní nedoúčtované doložky)

1.011,847.385 Kč 30 h

a na nespotřebované zbytky státních půjček

329,164.477 Kč 55 h

takže na volné pokladní hotovosti vlastní státní správy zbývá jen

399,692.328 Kč 45 h

   

Aktivní saldo nedoúčtovaných kontokorentních položek

270,172.004 Kč 43 h

jest rozdíl zůstatků ke konci roku 1929 nevyrovnaných průběžných výdajů (pohledávek)

1.282,019.389 Kč 73 h

a nevyrovnaných průběžných příjmů (dluhů)

1.011,847.385 Kč 30 h

   

Oproti roku předchozímu se zvýšil konečný stav nedoúčtovaných položek pasivních o

4,974.137 Kč 30 h

a položek aktivních o

68,763.985 Kč 58 h


 

Zvýšení aktivních nedoúčtovaných položek spočívá zejména ve vyšší potřebě na platy splatné 1. ledna 1930, které se účtují již v prosinci 1929 jako kontokorentní zálohy. Ostatní zálohy vedené v kontokorentní evidenci zůstaly oproti roku minulému bez podstatných změn. Značné ještě aktivní saldo nedoúčtovaných položek 270,172.004 Kč 43 h, které ztenčuje reelní kasovní hotovost 2.010,876.195 Kč 73 h, z valné části jest zbytkem výdajů svojí povahou působivých, které v prvých letech státního hospodaření byly jakožto zálohy účtovány v kontokorentu a posud nejsou vyúčtovány.

Účet správní.

Státní výdaje na rozpočet:

Finančním zákonem ze dne 22. listopadu 1928, čís. 203 Sb. z. a n., byly

na rok 1929 stanoveny v čl. I. veškeré státní výdaje částkou

9.534,373.114 Kč - h

a státní příjmy částkou

9.569,907.596 Kč - h

   

Státní rozpočet předvídal tedy přebytek

35,534,482 Kč - h


 

V části 2. tohoto účtu "Úhrnný účet porovnávající atd." se vykazuje:

 

náležitost preliminovaných státních výdajů částkou

9.546,371.071 Kč 64 h

a náležitost preliminovaných státních příjmů částkou

10.773,833.889 Kč 93 h

takže z náležitosti účinů preliminovaných vyplývá přebytek

1.227,462.818 Kč 29 h


 

Výsledek účinů nepreliminovaných na zvláštních právních titulech založených vykazuje:

náležitost výdajová

342,426.626 Kč 70 h

 

po odečtení přídělu fondu pro konsolidaci přechodného státního dluhu

6,996.843 Kč 50 h

335,429.783 Kč 20 h

náležitost příjmová

 

120,602.683 Kč 93 h

tudíž schodek

 

214,827.099 Kč 27 h

     

Celkový výsledek hospodaření na rozpočet za rok 1929 končí tedy v náležitosti přebytkem

1.012,635.719 Kč 02 h

který jest oproti rozpočtem předvídanému přebytku

 

35,534.482 Kč -- h

vyšší o

 

977,101.237 Kč 02 h


 

Účiny preliminované.

Při srovnání náležitosti preliminovaných výdajů

9.546,371.071 Kč 64 h

s výdaji rozpočtenými

9.534,373.114 Kč -- h

jeví se překročení o

11,997.957 Kč 64 h


 

Vyšší výdaje nad rozpočet neuhrazené úsporami v rozpočtu téže kapitoly vykazují odvětví:

kap.

4.

- ministerstvo zahraničních věcí o

3,839.370 Kč 77 h

kap.

5.

- ministerstvo národní obrany o

61,434.295 Kč 34 h

kap.

8.

- ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisace správy o

767 Kč 85 h

kap.

16.

- ministerstva železnic o

1,080.262 Kč 76 h

kap.

19.

- -ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy o

3,523.198 Kč 59 h

kap.

20.

- odpočivné a zaopatřovací platy o

3,478.015 Kč 92 h

kap.

22.

- všeobecná pokladní správa o

43,347.567 Kč 41 h


 

K příčinám těchto překročení, které jsou uvedeny v příslušných vysvětlivkách, se ještě poznamenává:

U kap. 4. - ministerstvo zahraničních věcí - vzniklo překročení neuhrazené úsporami v rozpočtu kapitoly vyššími výdaji při titulu 3. - účastenství na mezinárodních institucích a jednáních (694.698 Kč 45 h) a při tit. 5. - podpory ruským a ukrajinským uprchlíkům (3,375.725 Kč 55 h), jichž nutnost se vysvětluje, pokud jde o tit. 3., dodatečným zaúčtováním výloh ve dřívějších letech vzniklých a pokud jde o tit. 5. tím, že likvidaci pomocné akce uprchlické nebylo možno provésti v mezích předpokládaných při sdělávání rozpočtu.

U kap. 5. - ministerstvo národní obrany - objevuje se celkové nekryté překročení v částce 61,434.295 Kč 34 h. Překročeny byly hlavně úvěry pro věcné výdaje řádné částkou 72,292.654 Kč 51 h a věcné výdaje mimořádné částkou 303.760 Kč 05 h. Naproti tomu bylo dosaženo úspor při úvěrech na osobní výdaje podle platových zákonů v částce 5,883.086 Kč 73 h a na ostatní osobní výdaje v částce 5,279.032 Kč 49 h. Nejznačnější překročení jest u věcných výdajů řádných tit. 2., § 5 Naturalie v částce 47,204.204 Kč 07 h, u § 12 - I. Letectví v částce 12,476.632 Kč 70 h a u § 31 Cestovní a dopravní výdaje v částce 13,674.959 Kč 84 h, úhrnem 73,355.796 Kč 61 h, jež z části bylo kryto úsporami dosaženými u jiných paragrafů. Na základě měsíčních výkazů peněžního hospodaření upozornil nejvyšší účetní kontrolní úřad ministerstvo národní obrany již během roku, že se s některými úvěry nevystačí a že bude třeba, nebude-li možno úspornými opatřeními zabrániti překročením, vyžádati k nezbytným vyšším výdajům úsporami v kapitole neuhrazeným souhlas Národního shromáždění podle čl. XI. finančního zákona. Ministerstvo národní obrany požádalo ministerstvo financí, aby učinilo opatřeni potřebné k sjednání souhlasu Národního shromáždění podle citovaného článku finančního zákona pro všechna předvídaná překročení, jichž nebude lze uhradí i přesuny v rámci kapitoly; k dalšímu zařízení však nedošlo. K úhradě překročených úvěrů jednotlivých paragrafů, jež byla možná z úspor v rámci kapitoly, nebylo provedeno řízení podle §u 7. zákona čís. 175/1919 Sb. z. a n., protože ministerstvu nebylo včas známo, jsou-li dány nutné předpoklady tohoto řízení. Vojenská správa odůvodnila však, že i při těchto překročeních šlo o nezbytné výdaje, jichž v zájmu nerušeného a pravidelného chodu služby, udržování materiálu a plnění právních závazků nebylo možno odsunouti.

U kap. 8. - ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisace správy - vykázané překročení rozpočtu kapitoly jest nepatrné a vzniklo při výdajích na mimořádné věcné potřeby (zařízení a pod.).

U kap. 16. - ministerstvo železnic - překročení neuhrazené úsporami v rozpočtu kapitoly se týká dodatečných diet z nedostatků ubytování v době do konce roku 1924 - před provedením zákona o státních podnicích -, jež bylo nutno vyplatiti v důsledku rozhodnutí nejvyššího soudu. Ježto pak diety za dobu do konce roku 1924 nespadají na vrub hospodaření podniku, bylo nutno příslušnou částku vykázati jako výdaj vlastní státní správy při kap. 16.

U kap. 19. - ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy - objevuje se nekryté překročení v částce 3,523.198 Kč 59 h, které nastalo vyššími věcnými výdaji na provozní potřeby státních ústavů, hlavně nemocnic. Celkové překročení u § 3, tit. 1., kap. 19. Státní ústavy činí 4,715.915 Kč 76 h a jest částečně kryto úsporami u jiných úvěrů kap. 19., hlavně osobních, takže se konečný nepříznivý výsledek kapitoly snížil na shora uvedenou částku. Ku překročení zmíněných úvěrů došlo proto, poněvadž provoz státních ústavů vzrostl (zvýšil se hlavně počet nemocných) a bylo nutno uhraditi nezbytné vyšší potřeby na udržení ústavů v provozu. Bylo více vydáno hlavně na léky, lékařské potřeby, stravu a palivo. Překročení toto jest vyvážena vyššími příjmy z léčebného, takže na druhé straně jeví se u příjmů kap. 19., tit. 1., § 3 Státní ústavy výsledek příznivější o 9,632.621 Kč 89 h. Pravděpodobnost překročení povolených úvěrů objevovala se již v průběhu roku a mělo býti, pokud byla možná úhrada z úspor při jiných úvěrech, postupováno dle § 7. zák. čís. 175/1919 Sb. z. a n., po případě dle čl. XI. finančního zákona. Ciferně překročení bylo zjištěno teprve po předložení závěrek nemocnic a ústavů.

U kap. 20. - odpočivné a zaopatřovací platy - vznikla vyšší potřeba výplatou doplatků a zvýšených požitků podle zákona čís. 80/1928 Sb. z. a n. vojenským staropensistům teprve v roku 1929.

U kap. 22. - všeobecná pokladní správa - vzniklo překročení výdajem vykázaným pod tit. 5., § 2, který se týká hodnoty cenných papírů přijatých u státních pokladen na místě placení hotovými a který je vyvážen hodnotou převzatých cenných papírů súčtovaných v příjmu účinů v cenných papírech, dále pak výdajem vykázaným pod tit. 9., § 10 - jiné výdaje mimořádné -, který se týká částkou 39,274.072 Kč 43 h dodatečného vyúčtování v etátu nákladů v prvních letech po převratu provedených z běžného účtu ministerstva financí u živnostenské banky a vedených dosud v kontokorentní evidenci, takže nejde v tomto případě o nový pokladní výdaj, nýbrž jen o sjednání účetního pořádku.

Podle ustanovení finančního zákona čl. XI. vyžadují výdaje, kterých nelze uhraditi úsporami v rozpočtu téže kapitoly, souhlasu Národního shromáždění. Tento souhlas po názoru Nejvyššího účetního kontrolního úřadu byl již dán ku překročení u kap. 20. v ustanovení zákona čís. 80/1928 Sb. z. a n., o úhradě vyšší potřeby plynoucí ze zvýšení požitků staropensistů.

Větších úspor ve výdajích bylo dosaženo jen u kap. 17. - ministerstvo sociální péče -, kde byla menší potřeba u úvěrů pro péči o válečné poškozence, jichž počet se přirozeným úbytkem zmenšuje a u kap. 21. - ministerstvo financí - kde bylo uspořeno hlavně u výdajů na administrativní a výkonné úřady a orgány.

Na výdaje osobní byla potřeba oproti rozpočtu nižší celkem o 105,245.365 Kč 30 h, a to na osobní platy podle platových zákonů méně o 27,636.588 Kč 08 h a na ostatní osobní výdaje méně o 77,608.777 Kč 22 h.

Překročení úvěru na osobní výdaje vykazují jen kap. 16. - ministerstvo železnic - z výplaty svrchu zmíněných dodatečných diet z nedostatečného ubytování a kap. 20. -.odpočivné a zaopatřovací platy z výplaty doplatků podle zákona čís. 80/1928 Sb. z. a n.

Potřeba na osobní platy podle platových zákonů činí pro vlastní státní správu 2.524,907.995 Kč 92 h (26,4% celkové náležitosti preliminovaných výdajů na rozpočet) a potřeba na osobní platy podle platových zákonů a služebních řádů u státních podniků činí 2.416,016.417 Kč 35 h (27,9% celkových provozních výdajů a přehled).

Porovnáním náležitosti preliminovaných státních příjmů

10.773,833.889 Kč 93 h

s příjmy stanovenými rozpočtem

9.569,907.596 Kč -- h

jeví se náležitost příjmová vyšší

1.203,926.293 Kč 93 h


 

Vyšší náležitost oproti rozpočtu vykazují: daň z obratu přes to, že z hrubého výnosu jejího bylo oproti rozpočtu odpočteno na příděl k úhradě zvýšených platů učitelských více o 227,401.812 Kč 96 h, dále cla, spotřební daně a poplatky. Náležitost přímých daní zůstala i v roku 1929 pod rozpočtem zejména u obou daní výdělkových. Značně vyšší náležitost oproti rozpočtu vykazuje saldo státních podniků (o 281,841.557 Kč 70 h) a to z vyššího odvodu tabákové režie.

Nedoplatky státních příjmů na daních a poplatcích jsou koncem roku 1929 celkem 4.775,681.241 Kč 79 h; oproti nedoplatkům na konci roku 1928 vykázaným jsou značně nižší u přímých daní, kdežto u daně z obratu a přepychové jsou skoro o třetinu vyšší, u spotřebních daní a poplatků jsou rozdíly neveliké.

Nedoplatky daní a dávek koncem roku 1929.

Rok

Přímé daně

Daň z obratu a přepychová

Spotřební daně

Poplatky

Celkem

h

h

h

h

h

1919

577,482.350

56

-

-

12,802.046

63

48,451.614

38

638,736.011

57

1920

837,322.682

49

69,743.382

03

170,766.783

34

104,252.920

26

1.182,085.768

12

1921

1.347,236.405

09

191,963.704

49

281,126.958

02

200,331.544

28

2.020,658.611

88

1922

1.253,192.259

33

222,708.292

64

179,057.823

151

248,570.591

57

1.903,528.966

69

1923

1.794,956.489

25

311,478.058

38

126,699.858

28

325,496.467

25

2.558,630.873

16

1924

2.513,835.482

18

496,786.504

62

119,784.243

-

389,236.042

65

3.519,642.272

45

1925

3.141,548.268

29

735,683.845

09

133,761.337

50

455,129.390

88

4.466,122.841

76

1926

4.978,732.915

92

1.114,562.267

07

170,045.587

34

531,418.509

53

6.794,759.279

86

1927

4.027,828.114

65

1.086,255.378

81

176,884.156

81

536,506.326

41

5.827,473.976

68

1928

3.304,732.690

69

1.067,800.055

97

166,790.123

63

539,287.315

66

5.078,610.185

95

1929

2.275,387.715

05

1.344,710.891

67

171,966.566

85

533,616.268

22

4.775,681.241

79


 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP