Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1930.

III. volební období.

2. zasedání.


 

570.

Návrh

poslanců Františka Seidla, Františka Staňka a soudr.

na úpravu služebních a hmotných poměrů dílovedoucích čsl. tabákové režie a vyřazení jich z kategorie zřízenecké.

Podepsaní navrhují:

Poslanecká sněmovno; račiž se usnésti:

Vládě se ukládá, aby ve smyslu §u 210 zákona ze dne 24. června 1926, čís. 103 Sb. z. a n. vydala nařízení o úpravě platových a některých poměrů dílovedoucích čsl. tabákové režie v tomto znění:

§ 1.

Služební kategorie.

U čsl. tabákové režie se zřizují pro obstarávání úkolů ve výrobních odděleních, dílnách, při pomocné administrativní a kancelářské službě, služební kategorie dílovedoucích mimo služební třídy.

§ 2.

Systemisace služebních míst.

Služební místa dílovedoucích čsl. tabákové režie se systemisují v rámci normální potřeby sil ve dvou platových stupnicích, a to:

V platové stupnici:

I. Služebně nejstarší dílovedoucí ve výrobních odděleních, dílnách, při pomocné administrativní a kancelářské službě, vykazují-li velmi dobrou kvalifikaci,

II. Ostatní dílovedoucí ve výrobních odděleních, při pomocné administrativní a kancelářské službě.

Systemisace se provede odděleně pro každou jednotlivou služební kategorii a vyžaduje schválení vlády.

Dílovedoucí mohou býti ustanoveni pouze na systemisovaná služební místa. Propůjčiti služební místo, jež není uprázdněno, jest nepřípustno.

§ 3.

Ustanovení čekatelem. Čekatelská doba.

Čekatelem může býti ustanoven jen, kdo splnil všeobecné podmínky pro ustanovení dílovedoucím ve službě čsl. tabákové režie, předepsané pro ustanovení v příslušné kategorií a služebním oboru.

Pro čekatele na služební místa I. platové stupnice se stanoví čekatelská doba 4 roky; ve II. platové stupnici 5 roky.

Ustanovení čekatele jest přípustno jen, je-li v příslušné kategorii dílovedoucích mimo služební třídy volné systemisované služební místo. Každý čekatel váže jedno systemisované služební místo.

Ze zvláště závažných důvodů může vláda v jednotlivých výjimečných případech k souhlasnému návrhu ústředního úřadu a ministerstva financí povoliti, aby čekatelská doba byla zkrácena nebo prominuta.

§ 4.

Služební plat čekatelský.

Čekateli náleží roční služné a výchovné, stanovené zvláštním vládním nařízením.

§ 5.

Ustanovení čekatele dílovedoucím čsl. tabákové režie mimo služební třídy.

Čekatel se stanoví dílovedoucím, jakmile dovršil u čsl. tabákové režie stanovenou čekatelskou dobu ve služební kategorii dílovedoucích, ve které má býti ustanoven, a vyhověl všeobecným podmínkám předepsaným pro ustanovení dílovedoucím v příslušné služební kategorií.

§ 6.

Služební plat dílovedoucích čsl. tabákové režie mimo služební třídy.

Služební plat dílovedoucích čsl. tabákové režie mimo služební třídy se skládá ze služného, činovného a výchovného.

§ 7.

Služné.

Služné se stanoví v ročních částkách takto:

Stupeň služného

Platová stupnice

 

I.

II.

1.

9.000

9.000

2.

10.800

10.800

3.

12.600

12.600

4.

14.400

14.400

5.

16.200

16.200

6.

18.000

18.000

7.

19.800

19.356

8.

21.600

20.700

9.

23.400

22.056

10.

25.200

23.400


 

§ 8.

Činovné.

Činovné se vyměří podle skupin míst A, B, C, D a stanoví se v ročních částkách takto:

Platová stupnice

Skupim míst

 

A

B

C

D

I.

4.200

3.576

2.940

2.316

II.

3.900

3.324

2.736

2.148


 

Dílovedoucímu s činovným skupiny míst D, který jest nucen dítě, na něž mu přísluší výchovné (§ 9) a jež s ním žije ve společné domácností, vydržovati na bytě za účelem školního nebo jiného odborného vzdělávání mimo své bydliště, náleží až do ukončení tohoto vzdělání a to i za prázdniny činovné podle skupiny míst C.

§ 9.

Výchovné.

Výchovné v I. a II. platové stupnicí činí při jednom nezaopatřeném dítěti 1.800 Kč, při více nezaopatřených dětech 3.000 Kč ročně.

§ 10.

Zvýšení služného.

Služné se zvyšuje postupem do vyšších stupňů. Zvýšení služného nastává, jakmile dílovedoucí čsl. tabákové režie mimo služební třídy dovršil tři roky započitatelné služební doby se služným bezprostředně předcházejícího stupně téže platové stupnice.

Zvýšení služného se provádí z moci úřední.

§ 11.

Převod do nových platů.

Dílovedoucí čsl. tabákové režie mámo služební třídy obdrží při převodu do nových platů, pokud se z tohoto nařízení jinak nepodává, služné podle odsloužených a propočitatelných let.

§ 12.

Kvalifikace.

Dílovedoucí čsl. tabákové režie mimo služební třídy podléhají veřejné kvalifikaci. Podrobnosti se určí vládním nařízením podle obdoby předpisů o kvalifikaci úředníků.

§ 13.

Služební pořadí.

Služební pořadí dílovedoucích čs. tabákové režie mimo služební třídy se určuje délkou služební doby ztrávené ve vlastnosti definitivně ustanoveného dílovedoucího čs. tabákové režie mimo služební třídy na služebních místech téže platové stupnice, služební pořadí čekatelů délkou čekatelské doby v téže služební kategorii dílovedoucích čs. tabákové režie mimo služební třídy.

§ 14.

Úřední tituly.

Se služebními místy systemisovanými v I. a II. platové stupnici je spojen úřední titul "dílovedoucí čs. tabákové režie mimo hodnostní třídy".

U čekatelů se připojí k příslušnému služebnímu titulu dodatek vyznačující poměr čekatelský (na příklad dílovedoucí - čekatel čs. tabákové režie).

§ 15.

Služební stejnokroj.

Oprávnění a povinnost dílovedoucích čs. tabákové režie mimo hodnostní třídy nositi služební stejnokroj určuje se platnými předpisy.

§ 16.

Dovolená na zotavenou.

Nejmenší dovolená na zotavenou se určuje

pro čekatele dílovedoucích

2 týdny,

pro dílovedoucí čs. tabákové režie mimo hodnostní třídy na místech I. a II. platové stupnice se služným 1. až 4. stupně služného

3 týdny,

5. nebo vyššího stupně služného

4 týdny.


 

Tabulka I.

znázorňující platy dělmistrů a dílovedoucích tabákové režie dle vynesení ministerstva financí ve Vídni ze dne 28. I. 1914, čís. 25.010/12.,

1.

2.

3.

4.

5.

6.

Kategorie

Platový stupeň

Platy po úpravě v roku 1914

Desateronásobné zvýšení dle důvodové zprávy k platovému zákonu čís. 103 ai 1926 má obnášeti

Služné

30% místního přídavku (nynější skupina činov. C)

Celkový příjem dřívější

(1 až 6)

Korun ročně

Dělmistři a dílovedoucí

nejnižší

1.120

336

1,456

14,560

 

nejvyšší

2.100

630

2,730

27.300


 

Tabulka II.

znázorňující platy dělmistrů a dílovedoucích čs. tabákové režie dle platového zákona čís. 103 ze dne 26. VI. 1926 (služné dle I. plat. stupnice).

1

2

3

4

5

6

Kategorie

Platový stupeň

Platy po úpravě v roku 1926

Dle hořejšího zvýšení méně o

Služné

Činovné místní skupiny "C"

Celkový příjem nynější

(1 až 10)

Korun ročně

Dělmistři a dílovedoucí

nejnižší

6.300

2.100

8.400

6.160

dílovedoucí

nejvyšší

14.400

2.100

16,500

10,800


 

Tabulka III.

navržených platů, jež by se podle důvodové zprávy senátu k platovému zákonu ze dne 24. června 1926, čís. 103 Sb. z. a n., rovnaly desateronásobně zvýšeným platům dělmistrů a dílovedoucích tabákové režie z roku 1914 (viz čís. tisku 157 ai 1926 senátu, odstavec 13).

Stupeň služného

Platová stupnice

Poznámka

I.

II.

korun ročně

1

9.000

9,000

Služné se zvyšuje postupem do vyšších stupňů. Zvýšení služného nastává, jakmile dílovedoucí čs. tabákové režie mimo hodnostní třídy dovršili tři roky započitatelné služební doby se služným bezprostředně předcházejícího stupně téže platové stupnice.

2

10,800

10,800

3

12,600

12,600

4

14.400

14,400

5

16.200

16,200

6

18,000

18,300

7

19,800

19.356

8

21,600

20.700

9

23.400

22.056

10

25.200

23,400


 

Důvodová zpráva.

Pro obstarávání úkolů ve výrobních odděleních, dílnách, při pomocné administrativní a kancelářské službě, ustanovení jsou u čs. tabákové režie dílovedoucí, Těmto, jsouce odchováni a dětmi podniku, nejsou neznámy vady a nedostatky výroby, ba možno říci, že právě v jejich rukou vězí kvalita výrobků čs. tabákové režie, přísný a účelný dozor nad chodem celé výroby.

A právě tento psychologický moment dobře vystihla bývalá rakouská tabáková režie, která svoje dílovedoucí daleko lépe honorovala nežli byli honorování ostatní státní zřízenci a podúředníci, jichž výkony oceněny za druhořadé. Platy dílovedoucích tabákové režie upravovala vláda bývalého Rakouska vždy zvláštním vládním nařízením.

Také i republikánské Rakousko dovedlo oceniti služby dílovedoucích v továrnách na tabák a po zásluze zlepšilo jejich hmotné poměry tím, že zařadilo tyto do určitých skupin úřednických, při čemž vycházelo z nejdůležitější zásady, která nejen s hlediska služebního, ale i s hlediska státních zaměstnanců jest plně odůvodněnou, totiž že zaměstnanec má býti honorován podle významu, odpovědnosti, a obtížností místa, které zastává, aby se svěřené mu službě mohl bezstarostně věnovati.

Od bývalé rakouské tabákové režie do služeb čs. tabákové režie převzatí dílovedoucí očekávali, že budou v Československé republice za jejich odborné služby, práce a zkušenosti zařazení do vyšších platových stupnic, tak jako dříve, a jak byli zařazeni všichni lépe kvalifikovaní podúředníci jiných státních úřadů a podniků Čs. republiky.

To se však nestalo. Při první úpravě platů státních zaměstnanců, byli do služeb čs. tabákové režie převzatí dílovedoucí bývalé rakouské tabákové režie na základě §u 3, zákona ze dne 7. října 1919, čís. 541 Sb. z. a n. zařazení do platové stupnice podúřednické, bez ohledu na to, že při rakouské tabákové režii měli mnohem vyšší platy nežli podúředníci.

Avšak ani platový zákon ze dne 24, června 1926, čís. 103 Sb. z. a n. nepřinesl dílovedoucím čs. tabákové režie kýženou úpravu platů, ač podle důvodové zprávy rozpočtového výboru senátu (čís. tisku 157 ai 1926 senátu) měly býti platy státních zřízenců v roce 1926 zvýšeny až na 12-tinásobek platů předválečných.

Od roku 1919 dožadují se dílovedoucí čs. tabákové režie takřka každým rokem zvláštními memorandy u ústředního ředitelství čs. tabákové režie a ministerstva financí zařazení do vyšších platových stupnic, které by odpovídaly jejich předválečným platům.

Že platy dílovedoucích čs. tabákové režie jsou nedostatečné nelze upírati, neboť jediný pohled do jejich výplatní listiny, musí přesvědčiti každého že s tak nepatrným platem, nerovnajícím se v mnoha případech ani platu dělnictva jim podřízeného, není jim možno věnovati se bezstarostně s celým zájmem službě tak důležitého státního podniku, jakým vskutku čs. tabáková režie jest, a proto zasluhuje si tato malá skupina státních zaměstnanců více pozorností, než jí dosud bylo věnováno.

Aby byli dílovedoucí čs. tabákové režie za své velmi dobré, odborné, kvalifikované práce a služby nejen ve prospěch čs. tabákové režie, ale i státu náležitě honorování, prosí tito neustále a marně u ústředního ředitelství čs. tabákové režie a ministerstva financí o zařazení do platových stupnic gážistů mimo služební třídy a úpravu služebních a hmotných poměrů.

Jelikož ústřední ředitelství čs. tabákové režie a hlavně ministerstvo financí nepostaralo se doposud o úpravu služebních a hmotných poměrů dílovedoucích čs. tabákové režie, předkládají podepsaní tento návrh k schválení.

Uskutečněním tohoto navrhovaného nařízení byla by odčiněná křivda, kterou byli dílovedoucí čs. tabákové režie v roce 1919 značně poškozeni.

Náklad vzniklý splněním tohoto vládního nařízení je při nynějším malém počtu 249 dílovedoucích zcela nepatrný a uhradí se lehce při tak dobře prosperujícím státním podniku, jakým je dnes čs. tabáková režie z celkového zisku, ku kterémužto dílovedoucí svými svědomitými služebními výkony nemálo přispívají.

Po stránce formální navrhujeme, aby návrh byl přikázán výboru sociálně-politickému a rozpočtovému k projednání a podání zprávy.

V Praze, dne 24, června 1930.

Seidl, Staněk,

Tayerle, Fr. Svoboda, Pik, Remeš, Tomášek, dr. Mareš, dr. Macek, dr. Winter, Neumeister, Stivín, Vácha, Husnaj, Srba, Benda, Chalupník, V, Beneš, Bečko, Hampl, Koudelka, dr. Markovič, Kučera, Chalupa.

 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP