C. Přeměna zatímní vložky v definitivní.
§ 35.
(1) Když došly spisy o vyhledávání železničních pozemků od všech soudů tak, že není závady, srovná soud železniční knihy seznamy založené v obou odděleních listu železniční podstaty a ve druhém oddělení listu závad podle směru dráhy, opatří vložku přehledným listem a nahradí její označení jako zatímní označením definitivní vložky.
(2) Když byly zápisy v prvním oddělení listu závad, pokud jest toho třeba, přepsáním na listy nově založené uvedeny do pořadu odpovídajícího pořadí závad, dá se vložka svázati. Náklady hradí podnikatelstvo.
D. Prodloužení lhůt.
§ 36.
(1) Ministerstvo železnic může na žádost podnikatelstva prodloužiti lhůtu určenou v § 18 pro žádosti, aby bylo zahájeno vyhledávání železničních pozemků, prokáže-li podnikatelstvo, že ji nemůže dodržeti z důvodů, které nebyly způsobeny jeho zaviněním.
(2) Prodloužení lhůty může býti také povoleno v obvodech okresních soudů, ve kterých se mají založiti nové pozemkové knihy, jeví-li se účelným, aby ubylo vyhledávání železničních pozemků vykonáno zároveň s vyhledáváním potřebným k založení pozemkových knih nebo teprve po něm.
E. Opravné prostředky.
§ 37.
(1) Soudním opatřením v řízení k zakládání železničních knih může býti odporováno rekursem.
(2) Lhůta k rekursu jest patnáct dnů od doručení usnesení.
(3) Jinak budiž přiměřeně užita ustanovení o rekursech v nesporném řízení.
F. Změna vložky utvořením nových železničních vložek.
§ 38.
(1) Z.a sloučení několika knihovních jednotek jejich připsáním ke knihovní jednotce zapsané v některé vložce může býti žádáno, nevadí-li mu právní překážka v různosti zápisů na listu vlastnictví a v pivním oddělení listu závad anebo má-li býti tato překážka zároveň se sloučením odklizena.
(2) Část dráhy tvořící knihovní jednotku může býti odepsána a pro ni zřízena samostatná vložka jen, bylo-li dáno povolení k rozdělení v několik knihovních jednotek buď již v koncesní listině nebo zvláštním rozhodnutím ministerstva železnic. Do vložky nově zřízené buďte pak přeneseny zápisy vztahující se na práva třetích osob.
(3) Změní-li se připsáním aneb odepsáním podmínky rozhodné pro příslušnost soudu povolaného vésti železniční knihu pro tuto dráhu, zašle se změněná nebo nově zřízená vložka i s příslušnou částí sbírky listin vztahujícími se na ni a s ostatními spisy soudu, který se stal pro ni příslušným, ledaže podnikatelstvo se svolením ministerstva železnic. Žádá, aby nebyla tato vložka přenesena do jiné železniční knihy.
(4) že byla vložka přenesena do jiné železniční knihy, buď oznámena vyhláškou, která se vyvěsí u zúčastněných soudů a jednou uveřejní v listech určených k úředním vyhláškám v dotčených zemích.
G. Zrušení železniční vložky.
§ 39.
(1) Zruší-li se dráha tvořící knihovní jednotku, buď to na žádost vládního komisaře ustanoveného pro tuto dráhu nápadně poznamenáno v čele vložky.
(2) Tato poznámka působí, že nemůže již býti povolen zápis závady, týkající se celé knihovní jednotky.
(3) Jakmile se vymažou omezení zapsaná na listu vlastnictví a závady zapsané v prvním oddělení listu závad, označí se vložka jako zrušená. Pozemky, které tvořily knihovní těleso, buďte při tom z úřední povinnosti přeneseny do pozemkových knih příslušných katastrálních území podle místní polohy se všemi zápisy, vztahujícími se na jednotlivé pozemky a s částmi sbírky listin k tomu náležejícími a ostatními spisy.
(4) Že byla vložka železniční knihy zrušena a pozemky přeneseny do pozemkových knih, buď oznámeno vyhláškou, která se vyvěsí u soudu, v jehož železniční knize byla vložka zapsána, a u soudů, do jichž pozemkových knih byly pozemky přeneseny, a uveřejní jednou v listech určených pro úřední vyhlášky těchto soudů.
II. O ZÁSTAVNÍCH PRÁVECH ZŘÍZENÝCH NA DRÁZE A O ZAJIŠTĚNÍ PRÁV MAJETNÍKŮ ŽELEZNIČNÍCH PŘEDNOSTNÍCH ÚPISŮ.
1. Omezený účinek zástavního práva nabytého na dráze.
§ 40.
Břemena a práva, která jsou předmětem druhého oddělení listu závad, a která byla zjištěna při vyhledávání železničních pozemků nebo byla později zřízena, k čemuž jest třeba souhlasu státní železniční správy, mají přednost před zástavním právem, kterého bylo nabyto na knihovní jednotce zapsané ve vložce železniční knihy. Tuto přednost mají uvedená břemena a práva také tehdy, nebyla-li ještě zapsána v době, kdy se uplatňuje zástavní právo.
§ 41.
Na dráhu tvořící knihovní jednotku a veškeré příslušenství (§ 5) může býti vedena exekuce toliko jako na celek.
§ 42.
1) Při rozvrhu výtěžku, kterého se dosáhne vnucenou správou (zátvorem) nebo zcizením v exekučním řízení nebo v konkursu, mají před pohledávkami zapsanými ve vložce železniční knihy předrost pohledávky,
a) které vzešly plněním, potřebným k řádnému provozování dráhy tvořící knihovní jednotku, která jest zástavou, (provozovací výlohy) nebo
b) které mají za předmět částky, jež byly pro finanční správu na dopravních daních a dávce z jízdného, nebo při vzájemném styku veřejných dopravních ústavů pro jiný ústav toho druhu vybrány, nebo měly býti vybrány, ale nebyly ještě odvedeny (zúčtovací dluhy).
(2) Těmto pohledávkám přísluší však přednost jen potud, pokud nepovstaly dříve než rok před zavedením vnucené správy (zátvoru),zahájením dražebního řízení nebo prohlášením konkursu.
(3) Pohledávky uvedené v předcházejících odstavcích mají mezi sebou stejné pořadí.
2. Zajištění práv majitelů železničních přednostních úpisů.
§ 43.
(1) Vydá-li podnikatelstvo dráhy dílčí dlužní úpisy znějící na majitele nebo rubopisem převoditelné, a slíbí-li v nich anebo ve zvláštní listině, že za zaplacení nebo zúrokování ručí základní jmění neb užitky jeho veškerého jmění, neb alespoň jeho veškerého nemovitého jmění nebo jednotlivých určitých nemovitostí, nebo že má býti užito výtěžků nebo peněz zaručených státem především k výplatě nebo ke zúročení, přísluší majitelům takových dlužních úpisů (železničních přednostních úpisů) zástavní právo ke všem nemovitostem, na které se vztahuje dané ujištění a které byly v době žádosti za knihovní zápis zástavního práva v držení podnikatelstva.
(2) Železniční přednostní úpisy nesmějí býti vydány před vkladem zástavního práva na knihovní jednotku určenou za zástavu, která jest předmětem vložky železniční knihy.
(3) Určí-li se k zajištění železničních přednostních úpisů kromě této knihovní jednotky i jiné nemovitosti, na které lze nabýti zástavního práva, musí býti zástavní právo zapsáno i na tyto nemovitosti před tím, než se vydají železniční přednostní úpisy.
§ 44.
Vládní komisař ustanovený podnikatelstvu dráhy jest povinen pečovati o to, aby bylo jednáno podle platných ustanovení o vydání a výplatě železničních přednostních úpisů, o které jde, a aby zejména počet vydaných úpisů nepřesahoval hranice, stanovené v těchto ustanoveních.
§ 45.
Ustanoveními tohoto zákona o knihovním zajištění zástavních práv nejsou dotčena ostatní práva majitelů železničních přednost nich úpisů, a zvláště jejich nároky na příjmy zaručené státem.
III. ZÁVĚREČNÁ USTANOVENí.
1. Dohled.
§ 46.
(1) Vládní komisaři ustanovení podnikatelstvům drah dohlížejí na to, aby byly plněny závazky uložené podnikatelstvům tímto zákonem.
(2) Shledá-li některý soud, že podnikatelstvo neplní nebo plní liknavě své povinnosti, zpraví o tom vládního komisaře.
(3) Podnikatelstvům, která neplní svých povinností podle tohoto zákona a zvláště příkazů daných jim soudy nebo správními úřady, může ministerstvo železnic jako dozorčí úřad uložiti peněžité pořádkové pokuty do 20.000 Kč kromě donucovacích prostředků jiného druhu, které jsou zákonem propůjčeny státní správě pro dohled na podnikatelstva drah.
§ 47.
Peněžité pořádkové pokuty uložené podle tohoto zákona připadají státu.
2. Poplatkové předpisy.
§ 48.
(1) Úřední jednání za příčinou zřízení vložky železniční knihy jsou osvobozena od kolků a poplatků.
(2) Z téže příčiny učiněné zápisy, vyhotovení, podání a jejich přílohy jsou osvobozeny od kolků a poplatků, pokud jsou určeny jen k provedení řízení upraveného v tamto zákoně mimo jednání vyhrazená právnímu pořadu.
(3) Železniční pozemky přenesou se podle § 39 do jiných veřejných knih bez poplatku; totéž platí o přenesení závad vykonaném při tom, pokud nemá býti zároveň zapsána změna v osobě oprávněného.
(4) Tímto zákonem nejsou však dotčena ustanovení o tom, který majetek drah jest podroben poplatkovému ekvivalentu.
3. Přechodná ustanovení.
§ 49.
(1) Účinností tohoto zákona pozbývají platnosti všechny zákony a nařízení, které odporují tomuto zákonu, zejména zákon ze dne 19. května 1874, č. 70 ř. z., a zakládání železničních knih, o účinku hypotekárních práv propůjčených na železnici a o knihovním zajištění zástavních práv majetníků železničních přednostních úpisů, a zák. čl. I./1868 o zvláštním soustředěném zapisování železnic a průplavů do knih, doplněný zák. článkem LXI./1881, pokud jde o dráhy a pokud jejich ustanovení se nahrazují tímto zákonem.
(2) Kde se dovolávají jiné předpisy ustanovení uvedených v odstavci 1. a podle něho zrušených, nastupují ustanovení tohoto zákona.
§ 50.
Zákon provedou ministři spravedlnosti, vnitra, železnic a financí.