Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1930. |
|
III. volební období. |
2. zasedání. |
431.
Návrh
poslanců H. Bermanna, Al. Tučného. Boh. Procházky a druhů
na úpravu služebních a hmotných poměrů dílovedoucích čs. tabákové režie a vyřazení jich z kategorie zřízenecké.
Podepsaní navrhují:
Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:
Zákon
ze dne........ 1930,
kterým se doplňuje § 210 zákona ze dne 24. června 1926, č. 103 Sb. z. a n. o úpravě platových a některých poměrů státních zaměstnanců.
Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
§ 1.
U čs. tabákové režie se zřizují pro obstarávání úkolů ve výrobních odděleních pomocné administrativní a kancelářské služby, pro dílny služební kategorie dílovedoucích mimo služební třídy.
§ 2.
Služební místa dílovedoucích čs. tabákové režie se systemisují v rámci stanovené normální potřeby sil ve třech platových stupnicích, a to:
I. platová stupnice:
Strojní a elektrodílovedoucí,
II. platová stupnice:
truhlářský dílovedoucí
III. platová stupnice:
výrobní, provozní, pomocný administrativní a kancelářský dílovedoucí.
Systemisace provede se odděleně pro každou jednotlivou služební kategorii a vyžaduje schválení vlády.
§ 3.
Čekatelem může býti ustanoven jen, kdo splnil všeobecné podmínky pro ustanovení ve službě čs. tabákové režie, předepsané pro ustanovení v příslušné kategorii a služebním oboru.
§ 4.
Služební plat dílovedoucích čs. tabákové režie skládá se ze služného, činovného, výchovného, přídavků na děti a doplňovacího přídavku.
§ 5.
Služné.
Stupeň služného |
Platová stupnice |
||
I. |
II. |
III. |
|
1. |
7.800 |
7.200 |
7.200 |
2. |
9.000 |
8.304 |
8.100 |
3. |
10.200 |
9.408 |
9.000 |
4. |
11.400 |
10.500 |
9.900 |
5. |
12.600 |
11.604 |
11.004 |
6. |
13.800 |
12.708 |
12.108 |
7. |
15.000 |
13.800 |
13.200 |
8. |
16.200 |
14.904 |
14.304 |
9. |
17.400 |
16.008 |
15.408 |
10. |
18.600 |
17.100 |
16.500 |
§ 6.
Činovné.
Činovné vyměří se podle skupiny:
Platová stupnice |
||||
A |
B |
C |
D |
|
I. |
4200 |
3526 |
2940 |
2316 |
II. |
3900 |
3324 |
2736 |
2148 |
III. |
3300 |
2808 |
2316 |
1824 |
§ 7.
Výchovné.
Výchovné činí při jednom nezaopatřeném dítěti
v I. |
platové stupnici |
1800 Kč, |
II. |
1800 Kč, |
|
III. |
1200 Kč, |
§ 8.
Přídavek na děti.
Přídavek na děti činí při
3 |
nezaopatřených dětech ročně |
900 Kč, |
4 |
nezaopatřených dětech ročně |
1800 Kč, |
5 |
nezaopatřených dětech ročně |
2200 Kč, |
6 |
a více nezaopatřených dětech ročně........ |
3600 Kč. |
§ 9.
Doplňovací přídavek.
Stupeň služného. |
Platová stupnice. |
||
I. |
II. |
III. |
|
1. |
100 |
100 |
1500 |
2. |
1308 |
1356 |
1392 |
3. |
1152 |
1200 |
1296 |
4. |
900 |
1056 |
1200 |
5. |
600 |
900 |
1104 |
6. |
300 |
744 |
1008 |
7. |
600 |
900 |
|
8. |
456 |
792 |
|
9. |
300 |
696 |
|
10. |
156 |
600 |
§ 10.
Převod do nových platů.
Dílovedoucí čs. tabákové režie obdrží při převodu do nových platů, pokud se z tohoto zákona jinak nepodává, služné podle odsloužených a propočitatelných let.
§ 11.
Zvýšení služného.
Služné se zvyšuje postupem do vyšších stupňů a nastává, jakmile dílovedoucí čs. tabákové režie dovršil tři roky započitatelné služební doby se služným bezprostředně předcházejícího stupně.
§ 12.
Tituly.
Se služebními místy systemisovanými jest spojen úřední titul v
I. platové stupnici: strojní a elektrodílovedoucí.
II. platové stupnici: truhlářský dílovedoucí,
III. platové stupnici: výrobní, provozní, pomocný administrativní a kancelářský dílovedoucí.
§ 13.
Kvalifikace.
Dílovedoucí čs. tabákové režie podléhají veřejné kvalifikaci. Podrobnosti určí se vládním nařízením podle obdoby předpisů o kvalifikaci státních úředníku.
§ 14.
Dovolená.
Nejmenší míra dovolené na zotavenou se určuje pro dílovedoucí čs. tabákové režie v I., II. a III. platové stupnici se služným od
1. až 4. stupně......... 14 dny,
od 5. až do 10. stupně........ 21 dny.
§ 15.
Služební stejnokroj.
Oprávnění a povinnost dílovedoucích čs. tabákové režie nositi služební stejnokroj určuje se platnými předpisy.
Důvodová zpráva.
Čs. tabáková režie zaměstnává mezi svými zaměstnanci také dílovedoucí, kteří za rakouských dob měli vyšší platové stupnice, oproti jiným státním podúředníkům za své odborné služby, zkušenosti, kterými pomáhali bývalé rakouské tabákové režii nejen k velké popularitě tabákových výrobků, ale hlavně k velkým ziskům.
Tabáková režie rakouská v uznání zásluh o tabákovou režii jmenovala veškeré své dílovedoucí úředníky, řídíc se při tom pořekadlem: ťŽe dobře placený dozor, práce. odborné zkušenosti a službyŤ, přinášejí každému státnímu podniku nejen velký zisk úspory, ale přičinlivost a spokojenost jeho zaměstnanců.
Ani polská a jiné vlády nezůstaly pozadu za Rakouskem a zařadily své dílovedoucí tabákových režií do kategorií úřednických.
Také dílovedoucí čs. tabákové režie. odchovanci a děti tabákové režie, jimž nejsou neznámy nedostatky a vady výroby a v jejichž rukou vězí kvalita výrobků čs. tabákové režie, přísný a účelný dozor nad chodem celé výroby, dále protože jsou velmi cenným činitelem a pojítkem mezi dělnictvem a nadřízenými orgány čs. tabákové režie, že svůj vliv a zkušenosti dávají ve prospěch jednomu z nejlepších státních podniku, doufali po znovuzřízení Československa, že jim jejich platy budou za jejich odborné služby; práce a zkušenosti upraveny podle dřívějších platů a že pro ně určeny budou vyšší platové stupnice jako u podúředníků státních.
To se však nestalo! Hned první úprava požitků státních zaměstnanců podle zákona ze dne 1. října 1919 čís.: 541 Sb. z. a n. přinesla všem dílovedoucím čs. tabákové režie nejen prvé zklamání.,ale i plnou degradaci, protože byli zařaděni do nižších platových stupnic bez ohledu na to, že za rakouských dob měli vyšší platy nežli podúředníci, což bývá při každé příležitosti zdůrazňováno samotným ústředním ředitelstvím čs. tabákové režie.
Volali proto u čs. tabákové režie a ministerstva financí po nápravě, která ani později vydanými úpravami požitků státních zaměstnanců nebyla uskutečněna.
Aby všechny křivdy páchané mohly býti odčiněny, obraceli a obracejí se neustále a marně na svůj nadřízený úřad, ústřední ředitelství čs. tabákové režie a ministerstvo financí s prosbami o nápravu, rehabilitování z degradace z roku 1919 a zařazení za své velmi dobré, odborné kvalifikované práce a služby nejen ve prospěch čs. tabákové režie, ale i státu do gažistckých tříd mima služební třídu s úpravou služebních a hmotných poměrů.
Poněvadž ústřední ředitelství čs. tabákové režie a hlavně ministerstvo financí pro tento resort nepodalo a nepostaralo se doposud o úpravu služebních a hmotných poměrů dílovedoucích čs. tabákové režie předkládají podepsaní tento návrh k schválení.
Pro novou úpravu služebních a hmotných poměrů dílovedoucích čs. tabákové režie mluví dále i ta okolnost; že po převratu jim bylo ukřivděno tím, že byli postaveni na roveň ostatním státním zřízeneckým kategoriím s platem nerovnajícím se v mnohých případech ani mzdě podřízených dělníků, hlavně i proto, že jejich služby, práce a dlouholeté zkušenosti při výrobě tabákových tovarů jsou vysoce kvalifikované a odborné.
Tabulka I.,
znázorňující platy dílovedoucích tabákové režie dle vynesení ministerstva financí ve Vídni ze dne 28. ledna 1914 č. 25.010/12.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
Kategorie dílovedoucích |
Platový stupeň |
Platy po úpravě v roce 1914 |
Desateronásobné zvýšení dle důvodové zprávy k platovému zákonu č. 103 ai 1926 má obnášeti |
|||
Služné |
30% místního přídavku (nynější skupina činov. C) |
Celkový příjem dřívější |
||||
(1 až 6) |
Korun čs. ročně |
|||||
strojní- a elektrodíloved. |
nejnižší |
1;500 |
336 |
1.836 |
18,360 |
|
nejvyšší |
2,100 |
630 |
2,730 |
27,300 |
||
truhlářský |
nejnižší |
1,320 |
336 |
1,656 |
16,560 |
|
nejvyšší |
1,900 |
630 |
2,530 |
25,300 |
||
fabrikační |
nejnižší |
1,120 |
336 |
1,456 |
14,560 |
|
nejvyšší |
1,700 |
630 |
2,330 |
23,300 |
Tabulka II.,
znázorňující služné sluhů a podúředníků státních, pak dílovedoucích tabákové režie z roku 1914.
Platový stupeň |
Služné státních |
Služné dílovedoucích tabákové režie |
|||
sluhů |
podúředníků |
fabrikačních |
truhlářských |
Strojních- a elektrodíloved. |
|
1. |
900 |
1.000 |
1.120 |
1.320 |
1.520 |
2. |
980 |
1.090 |
1.240 |
1.440 |
1.640 |
3. |
1.060 |
1.180 |
1.360 |
1.560 |
1.760 |
4. |
1.140 |
1.270 |
1.480 |
1.680 |
1.880 |
5. |
1.220 |
1.360 |
1.600 |
1.800 |
2.000 |
6. |
1.300 |
1.450 |
1.700 |
1.900 |
2.100 |
7. |
1.380 |
1.540 |
|||
8. |
1.460 |
1.630 |
|||
9. |
1.540 |
1.720 |
|||
10. |
1.600 |
1.800 |
Tabulka III.,
znázorňující platy dílovedoucích čs. tabákové režie podle platového zákona ze dne 2. června 1926, č. 103 Sb. z. a n. (Služné podle I. platové stupnice.)
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
Kategorie dílovedoucích |
Platový stupeň |
Platy po úpravě v roce 1926 |
Zvýšení podle tabulky I. nižší o |
||
Služné |
Činovné místní skupiny (C) |
Celkový příjem nynější |
|||
(1 až 10) |
Korun čs. ročně |
||||
dílovedoucí |
nejnižší |
6.300 |
2.100 |
8.400 |
6.100 |
nejvyšší |
14.400 |
2.100 |
16.500 |
10.800 |
Uskutečněním tohoto navrhovaného zákona byla by odčiněna křivda, kterou byli dílovedoucí čs. tabákové režie značně poškozeni již od státního převratu.
Náklad vznikly splněním tohoto zákona je při nynějším malém počtu, 249 dílovedoucích:
(10 strojních.
12 elektrotechnických,
8 truhlářských a
219 fabrikačních, výrobních).
zcela nepatrný a uhradí se lehce při tak dobře prosperujícím státním podniku, jakým je dnes tabáková režie z celkového zisku, ku kterémužto čistému zisku jmenovaní dílovedoucí svými služebními výkony a zkušenostmi nemálo přispívají.
Po stránce formální navrhujeme, aby návrh byl přikázán výboru sociálně-politickému a rozpočtovému k projednání a podání zprávu.
V Praze, dne 8. května 1930.
Bergmann, Tučný, B. Procházka,
O. Svoboda, Zeminová, dr. Stránský, inž. Záhorský, Lanc, Langr, Mikuláš, Sladký, Stejskal, Netolický, Tykal, Richter, dr. Patejdl, Slavíček, Fiala, Malý, Pechmanová-Klosová, Šmejcová, Polívka.