Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1930.

III. volební období.

2. zasedání.


422.

Zpráva

výboru technicko-dopravního a rozpočtového o usnesení senátu

k vládnímu návrhu zákona (tisk sen. 136 a 156)

o nabytí místních drah Zaječí-Čejč-Hodonín a Mutěnice-Kyjov státem. (tisk. sněm. 382).

I.

Technicko-dopravní výbor poslanecké sněmovny Národního shromáždění republiky československé pojednal ve své schůzi dne 25. dubna 1930 o vládním návrhu zákona o nabytí místních drah Zaječí-Čejč-Hodonín a Mutěnice-Kyjov státem, schváleném usnesením senátu Národního shromáždění republiky Československé ze dne 4. dubna 1930 a usnesl se doporučiti poslanecké sněmovně, aby předlohu zákona schválila ve znění usneseném senátem.

V Praze dne 25. dubna 1930.

G. Böllmann v. r.,

Ludvík Marek v. r.,

předseda.

zpravodaj.


II.

Rozpočtový výbor poslanecké sněmovny Národního shromáždění republiky Československé pojednal ve své schůzi dne 8. května 1930 o vládním návrhu zákona o nabytí místních drah Zaječí-Čejč-Hodonín a Mutěnice-Kyjov státem, schváleném usnesením senátu Národního shromáždění republiky československé ze dne 4. dubna 1930, a zjistil, že sestátněním těchto drali pro stát nové finanční zatížení nevzniká, nýbrž to, co bylo doposud drahám poskytováno ve formě záloh, přejímá státní správa ku vlastnímu placení. Jelikož naproti tomu znamená sestátnění jejich značné ulehčení po stránce administrativní i finanční a to zejména tím, že odpadne súčtování s těmito drahami jak ohledně provozních příjmů, tak ohledně provozních výdajů na societní agendu u místní dráhy Zaječí-Čejč-Hodonín, které vyžadovaly ročně přibližně částku 60.000 Kč.

Proto usnesl se rozpočtový výbor doporučiti poslanecké sněmovně Národního shromáždění, aby předlohu zákona schválila ve znění usneseném senátem.

V Praze, dne 8. května 1930.

Dr Černý v. r.,

František Ježek v. r.,

předseda.

zpravodaj.


 

Zákon

ze dne.................... 1930

o nabytí místních drah Zaječí-Čejč-Hodonín a Mutěnice-Kyjov státem.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Připojené úmluvy, sjednané mezi republikou Československou, zastoupenou jménem vlády ministry železnic a financí, se strany jedné a akciovou společností místní dráhy Zaječí-Čejč-Hodonín a společností moravských místních drah se strany druhé, podle kterých nabývá stát dnem 1. ledna 1929 místních drah Zaječí-Čejč-Hodonín a Mutěnice-Kyjov, se schvalují.

§ 2.

Ministr financí se zmocňuje, aby schodky těchto místních drah za léta 1921-1923, jež činí u místní dráhy Zaječí-Čejč-Hodonín 10,027.423.78 Kč a u místní dráhy Mutěnice-Kyjov 626.81584 Kč, celkem tedy 10,654.239.62 Kč, které byly zatímně hrazeny zálohou z pokladní hotovosti, uhradil z výtěžků státních zápůjček z předešlých let, které nebyly do konce roku 1928 spotřebovány, vyjímajíc výtěžek losové půjčky podle zákona ze dne 11. března 1921, č. 100 Sb. z. a n. o stavebním ruchu.

§ 3.

Veškeré úkony s provedením tohoto zákona související, majetkové převody, připojené úmluvy a jiné listiny, padání, zápisy, jakož i provedení výmazu zástavního práva pro prioritní obligační půjčky společnosti moravských místních drah z roku 1901 a 1904 v železniční vložce č. 21 místní dráhy Mutěnice-Kyjov a veškeré úkony s tím související jsou osvobozeny ode všech veřejných daní, dávek, kolků a poplatků.

§ 4.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení. Provedou jej ministři železnic a financí.

Příloha I.

Úmluva

sjednaná mezi republikou československou, zastoupenou ministry železnic a financí jménem vlády (v následujícím krátce "stát") se strany jedné a akciovou společností místní dráhy Zaječí-Čejč-Hodonín (v následujícím krátce "společnost") se strany druhé o nabytí místní dráhy Zaječí-Čejč-Hodonín státem.

Článek I.

Společnost postupuje státu dnem 1. ledna 1929 do vlastnictví a stát nabývá vlastnicky veškerého movitého i nemovitého jmění společnosti, ať toto nemovité jmění jest zapsáno v knihách pozemkových (všeobecných nebo železniční knize) či nikoli, s veškerými právy a závazky jejími, zejména železniční trati společnosti ze Zaječí přes Čejč a Mutěnice do Hodonína, tvořící předmět koncesní listiny ze dne 21. srpna 1896, č. 165 ř. z. a železniční trati z Čejče do Ždánic, koncesované vyhláškou ministerstva železnic ze dne 24. července 1908, č. 64 ř. z., se všemi vlečnými drahami, pokud jsou majetkem společnosti, s veškerým movitým i nemovitým příslušenstvím, se všemi vozidly a veškerými zásobami, jakož i veškerého ostatního jmění společnosti se všemi aktivy i pasivy, i s reservním fondem, pokud nebyl podle svého určení se schválením státní správy spotřebován.

Článek II.

Naproti tomu přejímá stát rovněž od 1. ledna 1929 ku vlastnímu placení podle platného, státní správou schváleného umořovacího plánu zbytek dosud neumořené části hypoteční zápůjčky, ujednané u Zemědělské banky markrabství moravského, nyní Hypoteční a Zemědělské banky moravské v Brně, v nom. hodnotě 1,300.000 Kč, t. j. slovy jeden milion třistatisíc korun československých.

Za každou předloženou, dosud neslosovanou prioritní akcii společnosti zaplatí stát náhradu, rovnající se ceně, kterou převážně platila společnost při volném nákupu prioritních akcií, prováděném na podkladě jejího usnesení, nejvýše však 65 % nominální hodnoty prioritních akcií.

Veškeré kmenové akcie společností vydané společnost podle možnosti opatří a odevzdá státu bezúplatně do jednoho měsíce ode dne právní platnosti této úmluvy (čl. IX.).

Článek III.

Ježto nabývací cena jest ustanovením čl. II. vypořádána, prohlašuje společnost, že nemá vůči nabývajícímu státu žádných dalších pohledávek.

Článek IV.

Společnost vstoupí do likvidace, jakmile tato úmluva nabude právní platnosti a jakmile řádná valná hromada schválí výroční účty za role 1928.

Likvidaci společnosti provede na základě jejího usnesení státní správa.

Článek V.

Dnem, kdy tato úmluva nabude právní platnosti (čl. IX.), přejde fysická držba veškerých majetkových předmětů v čl. I. uvedených na stát.

Společnost se zavazuje, že vydá státu veškeré spisy, listiny, plány, účty, knihy atd. místní dráhy se týkající a že provede sama knihovní pořádek.

Článek VI.

Společnost svoluje, aby podle této úmluvy bylo vloženo vlastnické právo Československého státu (železniční správa) na všechny nemovitosti společnosti náležející.

Společnost jest povinna řádně podepsati právní listiny, potřebné ku převodu knihovního vlastnictví na stát do čtyř neděl po té, jakmile jí budou státní správou k podpisu předloženy.

Článek VII.

Obě smluvní strany vzdávají se práva odporovati této úmluvě pro zkrácení nad polovici obecné ceny.

Článek VIII.

Pro jakékoli právní rozepře, které by snad z této úmluvy vznikly, budou příslušny v I. stolici věcně příslušné soudy v sídle české finanční prokuratury v Praze.

Článek IX.

Tato úmluva váže společnost schválením valnou hromadou akcionářů a nabude právní platnosti ústavním schválením.

Úmluva tato byla sepsána, v jednom prvopise; společnost obdrží její opis.

V Brně dne 16. května 1929.

Místní dráha Zaječí-Čejč-Hodonín:

DROBNÝ v. r.

KAREL STEFAN v. r.


V Praze dne 4. července 1929.

Ministr železnic:

Ministr financí:

J. V. NAJMAN v. r.

Dr. VLASÁK v. r.


Příloha II.

Úmluva

sjednaná mezi republikou Československou, zastoupenou ministry železnic a financí jménem vlády (v následujícím krátce "stát") se strany jedné a společností moravských místních drah (v následujícím krátce "společnost") se strany druhé o nabytí místní dráhy Mutěnice-Kyjov státem.

Článek I.

Společnost postupuje státu dnem 1. ledna 1929 do vlastnictví a stát nabývá vlastnicky místní dráhy Mutěnice-Kyjov, tvořící předmět koncesní listiny ze dne 14. července 1899, čís. 136 ř. z., se všemi nemovitostmi, ať jsou zapsány v knize železniční neb ve všeobecných knihách pozemkových, s veškerým movitým i nemovitým příslušenstvím, se všemi vozidly a veškerými zásobami, jakož i veškerého ostatního jmění a všech práv železničního podniku místní dráhy, i s obnovovacím fondem, utvořeným pro místní dráhu ve výši 20.000 Kč.

Článek II.

Naproti tomu přejímá stát rovněž od 1. ledna 1929 veškeré dluhy, závazky a břemena společnosti, pokud jí vzešly z provozování místní dráhy Mutěnice-Kyjov.

Zejména přejímá stát ku vlastnímu placení podle platného, státní správou schváleného umořovacího plánu veškeré obíhající a do 1. ledna 1929 ještě neumořené Obligace 4% prioritní půjčky společnosti, jež byla vydána v původní jmenovité hodnotě 1,660.000 Kč, t. j. slovy jedenmilionšestsetšedesáttisíc korun československých (emise z roku 1900).

Dále přejímá stát ku vlastnímu placení ze 4% prioritní obligační půjčky společnosti, jež byla vydána v původní jmenovité hodnotě 350.000 Kč, t. j. slovy třistapadesáttisíc korun československých (emise z roku 1904), část ve jmenovité hodnotě 138.000 Kč, které bylo použito k výstavbě místní dráhy Mutěnice-Kyjov a to zbytkem do 1. ledna 1929 dosud neumořeným.

Článek III.

Ježto nabývací cena jest ustanovením čl. II. vypořádána, prohlašuje společnost, že nemá vůči nabývajícímu státu žádných dalších pohledávek.

Článek IV.

Dnem, kdy tato úmluva nabude právní platnosti (čl. VIII.), přechází fysická držba veškerých majetkových předmětů v čl. I. uvedených na stát.

Společnost se zavazuje, že vydá státu veškeré spisy, listiny, plány, účty, knihy atd. místní dráhy se týkající.

Článek V.

Společnost svoluje, aby podle této úmluvy bylo vloženo vlastnické práva československého státu (železniční správa) na všechny nemovitosti společnosti - náležející.

Společnost jest povinna řádně podepsati právní listiny, potřebné ku převodu knihovního vlastnictví na stát do čtyř neděl po té, jakmile jí budou státní správou k podpisu předloženy.

Článek VI.

Obě smluvní strany vzdávají se práva odporovati této úmluvě pro zkrácení nad polovici obecné ceny.

Článek VII.

Pro jakékoliv právní rozepře, které by snad z této úmluvy vznikly, budou příslušny v I. stolici věcně příslušné soudy v sídle české finanční prokuratury v Praze.

Článek VIII.

Tato úmluva váže společnost schválením valnou hromadou akcionářů a nabude právní platnosti ústavním schválením.

Úmluva tato byla sepsána v jednom prvopise; společnost obdrží její opis.

V Moravské Ostravě dne 17. června 1929.

Společnost moravských místních drah:

Inž. EGGER v. r.

JAN PROKEŠ v. r.


V Praze dne 4. července 1929.

Ministr železnic:

Ministr financí:

J. V. NAJMAN v. r.

Dr. VLASÁK v. r.


 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP