Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1930.

III. volební období.

2. zasedání.


341.

Naléhavá interpelace

poslanců Františka Seidla, inž. Jaromíra Nečase a soudruhů

vládě Československé republiky

o požitkovém zrovnoprávnění okresních cestářů s cestáři státními.

Po zrovnoprávnění pensistů, které bylo zásadně dohodnuto a má v nejbližších dnech být ústavně projednáno, zbývá ještě jedna kategorie ve veřejných službách, která po desetiletí je bezdůvodně zkracována na svých požitcích, ale jejíž služební výkon stále stoupá a to nejen co do množství, ale i dovednosti, složitost i odpovědnosti. Je povinností vlády nejen s hlediska veřejných, komunikačních a zájmů autoprůmyslu - ale i s hlediska sociálního a existenčního postarati se o požitkové zrovnoprávnění cestářů okresních se státními.

Neměly-li naše rozbité silnice podvazovati rozvoj autoprůmyslu, dopravy motorovými vozidly vůbec, neměly-li zůstati postrachem evropských automobilistů bylo nutno sáhnouti k miliardové investici do našich silnic a přijetím zákona o silničním fondu realisovati zmodernisování silničních vozovek a opatřiti nezbytný investiční kapitál - nesmí býti zapomínáno těch, kdož svoji denní prací naše silnice udržují, upravují a modernisují.

Nemohou proto platové poměry okresních cestářů zůstati nadále skvrnou platové soustavy veřejnozaměstnanecké. Platy okresních cestářů dosahují v nejlepších případech 2.82 Kč za hodinu (nejvyšší roční příjem 7.040 Kč), v nejhorších případech pak pouhých 96 h za pracovní hodinu (čili 2.400 Kč ročně). V mnohých okresech nepřekročí požitky této kategorie pouhých 100 Kč měsíčně. To není odměna za práci - akciový ťhonorářŤ je hluboko ťpod životní úrovníŤ práce neschopného žebráka, který dům od domu vyprosí si měsíčně jistě více.

O ťpožitcíchŤ okresních cestářů bylo psáno již velmi mnoho, okresní, zemská zastupitelstva a výbory měly velmi často příležitost tuto otázku projednávati v parlamentě bylo podáno mnoho návrhů i interpelací, vláda musila se otázkou zabývati - není proto třeba zvláštního dalšího podrobného zdůvodnění, které by bylo pouhým opakováním toho, co o této otázce bylo již na všech rozhodujících místech řečeno. Jest tedy opravdu povinností, provésti požitkové zrovnoprávnění okresních cestářů se státními.

Podepsaní se proto táží:

1. Je vláda ochotna dáti s urychlením vypracovati osnovu zákona o úpravě služebních a platových poměrů okresních cestářů a předložiti ji co nejdříve k parlamentnímu projednání?

2. Je vláda ochotna přiznat okresním cestářům stejné požitky a stejné postupové možnosti, jako byly přiznány cestářům státním podle vlád. nař. č. 133 Sb. z. a n. ze dne 7. července 1928?

3. Je vláda ochotna provésti tuto platovou úpravu se zpětnou platnosti od 1. ledna 1926 (od účinnosti platového zákona 103/1926 Sb. z. a n. jako u cestářů státních?

V Praze, dne 2. dubna 1930.

Seidl, inž. Nečas, F. Svoboda, Tayerle, Jaša, V. Beneš, Pik, Klein, Tomášek, Hampl, Nový, dr. Macek, Hummelhans, Prokeš, Vácha, Chalupník, Chalupa, Remeš, Kučera, Bečko, Benda, Neumeister, dr. Mareš.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP