Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1930. |
|
III. volební období. |
1. zasedání. |
191.
Návrh
poslanců Fr. Ježka, dr F. Lukavského a druhů
na změnu zákona ze dne 24. června 1926 č, 104 Sb. z. a n. zavedením třináctého měsíčního platu.
Navrhujeme, aby Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Zákon
ze dne......................;
jímž se mění zákon ze dne 24. června 1926 č. 104 Sb. z. a n. o úpravě platových a služebních poměrů učitelstva obecných a občanských škol (učitelský zákon).
Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Čl. I.
Nadpis § 27 zákona ze dne 24. června 1926 č. 104 Sb. z. a n. o úpravě platových a služebních poměrů učitelstva obecných a měšťanských škol (učitelský zákon) doplňuje se slovy ťa jiné odměnyŤ.
Čl. II.
§ 27 zákona ze dne 24. června 1926 č. 104 Sb. z. a n. o úpravě platových a služebních poměrů učitelstva obecných a měšťanských škol (učitelský zákon) doplňuje se tímto ustanovením:
Každoročně vyplatí se učitelům podléhajícím ustanovení zákona ze dne 24. června 1926 č. 104 Sb. z. a n. k řádnému jejich služnému dne 1. června polovina měsíčního služného a dne 1. prosince druhá polovina měsíčního služného.
Ustanovení toto nevztahuje se na učitele, kteří byli dle platných předpisů vyloučeni z postupu do vyšších požitků nebo kterým byl postup na základě platných ustanovení odložen.
Čl. III.
Zmíněné příplatky nezapočítají se do výslužného a neplatí se z nich pensijní příspěvek.
Čl. IV.
Zákon nabývá účinností dnem vyhlášení a provedou jej všichni zúčastnění členové vlády.
Důvody:
Podepsaní podali Národnímu shromáždění rep. Čsl. návrh zákona na změnu zákona ze dne 20. června 1926 č. 103 Sb. z. a n. zavedením 13. měsíčního platu. Důvody, které v návrhu tom odůvodňovaly třinácté měsíční služné, platí stejnou měrou i o učitelstvu, které bylo stejně, jako ostatní veřejné zaměstnanectvo postiženo válečnými a poválečnými poměry. Odvolávajíce se na toto odůvodnění, navrhují podepsaní zlepšení dnešního stavu učitelů třináctým měsíčním služným, rozděleným na dvě období výplatní, dnem 1. června, t. j. před dovolenou, a dnem 1. prosince, t. j. před vánocemi.
Pokud se týče úhrady, jde zde o věc složitější, neboť, až dosud není ani právně, ani fakticky přesně vymezeno finanční působení země a státu v této otázce. Jelikož z valné částí řeší se otázka tato zálohami, poskytovanými státem zemím; navrhují podepsaní, aby náklad na navrhované opatření byl až do definitivního rozřešení placení učitelských platů hrazen státní správou z úspor a přebytků.
V návrhu na třinácté měsíční služné státních zaměstnanců odůvodnili podepsaní, že možno očekávati i letos proti preliminovaným příjmům příjmy daleko větší a že jest tudíž otázka tato finančně kryta jednak očekávanými přebytky, jednak z úspor.
Návrh přikázán budiž výboru sociálně-politickému a rozpočtovému.
V Praze, dne 25. ledna 1930.
Ježek, dr Lukavský,
dr inž. Toušek, Vetterová-Bečvářová, inž. Novák, Knotek, Kaňourek, Petrovický, dr Hajn, Roudnický, dr Hodáč, Hudec, dr Kramář, Navrátil, Adámek, Janalík, Bezděk, dr Dolanský, dr Mičura, Světlík, Špaček, Vičánek, dr Daněk, dr Ivanka.