Úspory vznikly:
u čsl. pošty tím, že některá systemisovaná místa nebyla zatím obsazena a že byla nižší potřeba na výchovném, na doplňovacích a vyrovnávacích přídavcích a že ubylo starších zaměstnanců;
u státních lesů a statků tím, že úprava služebních příjmů podle služebního řadu a systemisace míst nebyla zcela provedena, a že proto na další potřebu byla započtena reserva;
u státních-báňských a hutnických závodů pensionováním zaměstnanců a tím, že náhradní personál byl přijímán již jen na smlouvu.
Vyšší potřeba vznikla:
při podniku čsl. dráhy četnějšími postupy, prováděním systemisace a převzetím platů zaměstnanců vedených dříve extra statutu do provozních výdajů;
při vojenské továrně na letadla tím, že mezi služebními platy byly účtovány mimo rozpočtené produktivní mzdy také mzdy režijní a při vojenských lesních podnicích zvětšením o nové hospodářství Brdy, na jehož potřebu nebylo v rozpočtu pamatováno.
K výše uvedenému přehledu na str. 218. dlužno podotknouti, že podniky patřící do působnosti ministerstva národní obrany vykázaly na položce "Služební příjmy stálých zaměstnanců" v rozpočtu i v účtu ztráty a zisku také mzdy dělnictva a smluvních zaměstnanců neustanovených na podkladě služebních řádů.
Úhrnné přehledy hospodářských výsledků státních podniků jsou zřejmy z tabulky na straně 13.
Podle níže uvedeného přehledu dosažených zisků (ztrát) jednotlivých podniků jest skutečně dosažený ryzí zisk všech podniků oproti rozpočtu vyšší o 255,972.317 Kč 26 h,
Podnik |
Dosažené zisky - ztráty |
Rozpočet |
Rozdíl |
|||
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
|
Tabáková režie |
1.165,825.778 |
05 |
1.078.859.068 |
- |
86,966.710 |
05 |
Státní loterie |
43,026.244 |
50 |
42,066.368 |
- |
959.876 |
50 |
Státní mincovna v Kremnici |
1,076.477 |
29 |
598.654 |
- |
477.823 |
29 |
Československá pošta (včetně poštovní úřady šekové): |
||||||
a) provoz pošty, telegrafu, telefonu a poštovní provoz automobilní |
170,079.110 |
52 |
157,261.230 |
- |
12,817.880 |
52 |
b) poštovní úřady šekové |
10,154.000 |
70 |
14,078.000 |
- |
3,923.999 |
30 |
Československé státní dráhy |
250,339.136 |
61 |
161,191.270 |
- |
89,147.866 |
61 |
Státní lesy a statky |
112,178.385 |
95 |
51,476.748 |
- |
60,701.637 |
95 |
Uhřiněvský školní závod zemědělský |
379.362 |
84 |
311.000 |
- |
68.362 |
84 |
Školní závod zemědělský v Děčíně-Libverdě |
36.279 |
81 |
527 |
- |
35.752 |
81 |
Státní báňské a hutnické závody |
17,488.041 |
30 |
17,154.900 |
- |
333.141 |
30 |
Vojenská továrna na letadla |
407.218 |
97 |
141.120 |
- |
266.098 |
97 |
Vojenské lesní podniky |
9,997.899 |
07 |
1;901.862 |
- |
8,096.037 |
07 |
Státní lázně |
1,237.052 |
94 |
2,289.372 |
- |
1,052.319 |
06 |
Státní tiskárny: |
||||||
a) v působnosti předsednictva ministerské rady |
2,186.534 |
61 |
874.719 |
- |
1,311.815 |
61 |
b) v působnosti ministerstva národní obrany |
467.518 |
89 |
345.600 |
- |
121.918 |
89 |
Úřední noviny v Praze a Bratislavě |
206.728 |
99 |
- |
- |
206.728 |
99 |
Československá tisková kancelář |
929.137 |
75 |
750.000 |
- |
179.137 |
75 |
Žabčický školní závod zemědělský |
29.579 |
95 |
- |
- |
29.579 |
95 |
Úhrnem |
1.783,772.756 |
26 |
1.527,800.438 |
- |
255,972.317 |
26 |
z čehož připadá:
a) na finanční a správní monopoly okrouhle částka 97 mil. Kč, zejména následkem příznivějšího výsledku hospodaření tabákové režie a provozu poštovního;
b) na čsl. státní dráhy okrouhle částka 89 milionů Kč, přivoděná vyšším výnosem přepravních příjmů následkem dobré zaměstnanosti průmyslu a zvýšeného stavebního ruchu;
c) na státní lesy a statky okrouhle částka 60 milionů Kč, z níž kvota 19 milionů Kč jest výsledkem příznivé konjunktury na trhu dřevním, kdežto zbývající zvýšení zisku v částce 41 mil. Kč povstalo tím, že v provozních účtech neprojevují se ani výdaje na splátky nabývacích cen majetku převzatého podle zákonů o pozemkové reformě, ani příjmy za majetek postoupený pro účely pozemkové reformy, jež byly omylem vykávány v provozním rozpočtu, jak o tom byla již vpředu zmínka;
d) na vojenské lesní podniky okrouhle částka 8 milionů Kč, jednak z výnosu hospodářství Brdy v Hořovicích, s nímž při sestavení rozpočtu na rok 1928 nebylo počítáno; jednak z vyšší těžby následkem mimořádné konjunktury na trhu dřevním a
e) na statní tiskárny okrouhle částka 1 mil. Kč následkem větší zaměstnanosti tiskárny a odbytu tiskových výrobků, dále úpravou odpisových kvot na výši odpovídající přiměřenému úbytku hodnoty zakládacích aktiv.
Nepříznivější výsledek proti rozpočtu u poštovních úřadů šekových (okrouhle o 4 mil. Kč) byl způsoben nižším příjmem na úrocích a na manipulačních poplatcích, poněvadž nedošlo k jejich zvýšení, jež se při sestavování rozpočtu za rok 1928 předpokládalo, dále u státních lázní okrouhle o 1 mil. Kč tím, že potřeba na odpisy nebyla preliminována.
Při srovnaní s rokem minulým jeví se hospodářské výsledky jednotlivých podniků takto:
Podnik |
Zisky-ztráty |
Rozdíl |
||||
v roce 1927 |
v roce 1928 |
|||||
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
|
Tabáková režie |
1.339;883.944 |
50 |
1.165,825.778 |
05 |
174,058.162 |
45 |
Státní loterie |
44,813.635 |
55 |
43,026.244 |
50 |
1,787.391 |
05 |
Státní mincovna v Kremnici |
1,304.606 |
63 |
1,076.477 |
29 |
228.129 |
34 |
Čsl. pošta (včetně poštovní úřady šekové) |
||||||
a) provoz pošty, telegrafu, telefonu a poštovní provoz automobilní |
117.232.138 |
26 |
170,079.110 |
52 |
52,846.972 |
26 |
b) poštovní úřady šekové |
15;018.025 |
96 |
10,154.000 |
70 |
4,864.025 |
28 |
Čsl. státní dráhy |
157,441.033 |
85 |
250,339.136 |
61 |
92,398.102 |
76 |
Státní lesy a statky |
82,106.821 |
50 |
112,178.385 |
95 |
30,011.564 |
45 |
Uhříněvský školní závod zemědělský |
372.199 |
87 |
379.362 |
84 |
7.162 |
97 |
Školní závod zemědělský v Děčíně-Libverdě |
6.921 |
82 |
36.279 |
81 |
29.357. |
99 |
Státní báňské a hutnické závody |
16,029.636 |
49 |
17,488.041 |
30 |
1,458.404 |
81 |
Vojenská továrna na letadla |
249.801 |
10 |
407.218. |
97 |
157.417 |
87 |
Vojenské lesní podniky |
295.486 |
87 |
9;997.899 |
07 |
9,702.412 |
20 |
Státní lázně |
887.902 |
70 |
1,237.052 |
94 |
349.150 |
24 |
Státní tiskárny: |
||||||
a) v působnosti předsednictva min. rady |
449.097 |
68 |
2,186.534 |
61 |
1,737.436 |
93 |
b) v působnosti min. národní obrany |
180.228 |
31 |
467.518 |
89 |
687.290. |
58 |
Úřední noviny v Praze a Bratislavě |
581.670 |
89 |
206.728 |
99 |
374.941 |
90 |
Čsl. tisková kancelář |
1,186.929 |
16 |
929.137 |
75 |
257.791 |
41 |
Žabčický školní závod zemědělský |
- |
- |
29.579 |
95 |
29.579 |
95 |
Úhrnem |
1.774,502.877 |
04 |
1.783;772.755 |
26 |
9,269.878 |
22 |
Poštovní provoz, státní dráhy a ostatní podniky povahy soukromo-hospodářské vykazují vesměs zlepšení hospodářských výsledků proti minulému roku přes to, že u většiny bylo pamatováno přiměřenými odpisy na úbytek hodnoty na zakládacích aktivech,
Na příznivější výsledek působily u jednotlivých podniků tyto okolnosti:
a) při státních drahách zvýšení dopravy, následkem větší zaměstnanosti průmyslu a rozvoje stavebního ruchu;
b) při státních lesích a statcích a vojenských lesních podnicích mimořádně příznivá konjunktura na trhu dřevním a zvětšení obou podniků o další lesní hospodářství;
c) při báňských a hutnických závodech intensivnější výroba a zlepšení odbytu;
d) při státních tiskárnách vyšší zaměstnanost a snížení odpisů z hodnot zakládacích aktiv na výši úměrnou nastalému znehodnocení.
Ztráta u úředních novin a čsl. tiskové kanceláře byla snížena úsporami v provozních nákladech.
Příčinou menšího výnosu státních monopolů proti roku minulému bylo u Tabákové režie nižší ocenění zásob tabáku z dřívějších let nutné následkem zlevnění tabákové suroviny na světovém trhu, u státních loterií pak snížení počtu vydaných losů proti počtu losů v roku 1927 a u státní mincovny menší rozsah ražby mincí.
Snížení zisků poštovních úřadů šekových proti roku minulému spočívá v menším rozpětí mezi aktivními a pasivními úroky z vkladů šekových následkem snížení úrokové míry na peněžním trhu, ve vzrůstu šekových vkladů, které nemohly již býti výhodně umístěny a ve stabilisaci kursové hodnoty cenných papírů, následkem které poklesl výtěžek z obchodu cennými papíry.
Z celkového zisku per................ 1.783,772.755 Kč 26 h použily státní podniky částky................. 495,867.700 Kč 08 h ke zvýšení základního jmění.
Toto zvýšení odpovídá:
a) hodnotě nových investic a u státních lesů a statků celému provoznímu zisku, dosaženému na Podkarpatské Rusi a 20% zisku ostatních provozoven bez zřetele na výši pořízených z toho investic (odst. 4., čl. II. fin. zák. pro rok 1928) v celkové výši.............. 446,478.740 Kč 26 h a
b) splátkám na nabývací cenu majetku, získaného podle zákona o pozemkové reformě a splátkám investičních dluhů v celkové výši....... 44,059.776 Kč 76 h
c) účasti státních podniků z roku 1928 na jiných podnicích per.... 5,329.183 Kč 06 h
úhrnem... 495,867.700 Kč 08 h.
U státních lesů a statků byl příděl ze zisku ku zvýšení základního jmění na úhradu investic o................. 12,392.875 Kč - h
vyšší, než investice v tomto roce pořízené. Tento rozdíl spolu se stejným rozdílem z roku 1927 v částce................ 7,127.000 Kč - h
tvoří na základní jmění kapitálovou reservu pro úhradu investic příštích let v celkové výši...................... 19,519.875 Kč - h.
Československé státní dráhy ze svého provozního zisku odvedly vlastní státní správě k částečné úhradě záloh na schodky místních drah ve smyslu čl. III. fin. zákona částku.................. 55,427.574 Kč 61 h.
Některé státní podniky dotovaly z provozních zisků fondy zřízené podle § 18. vlád. nařízení čís. 206/1924 Sb. z. a n. úhrn takových dotací byl 11,302.000 Kč 70 h. Jako dotace nově založenému všeobecnému reservnímu fondu podniku státních tiskáren v oboru působnosti předsednictva ministerské rady vykazuje se částka 500.000 Kč, s níž ministerstvo financí souhlasilo, nikoli částka 1,300.000 Kč požadovaná správou podniku, poněvadž jednání o přiměřené výši dotace v době sestavení státního závěrečného účtu nebylo ještě skončeno.
Příspěvků vlastní státní správy ku zvýšení základního jmění na částečnou úhradu investiční potřeby a úmoru dluhu dostalo se v roce 1928 těmto podnikům:
Československé poště..... 96,111.075 Kč 48 h.
Československým státním drahám. 149,955.888 Kč 25 h,
Státním lesům a statkům.... 3,941.813 Kč 33 h,
Státním lázním........ 3,899.179 Kč 97 h,
Žabčickému školnímu závodu zemědělskému.......... 50.000 Kč - h,
úhrnem... 253,957.957 Kč 03 h.
U československých státních drah jde tu o příděl 20% dopravních daní vybraných na státních a státem provozovaných drahách ve smyslu odst. 3., čl. II. fin. zák. Na investice československé pošty a státních lázní byl ministr financí čl. XIV. fin. zák. zmocněn opatřiti úhradu úvěrovou operací po případě zálohou ze státní pokladny, při čemž dosažené zisky těchto podniků měly býti odvedeny do státní pokladny. Poněvadž stav státní pokladny byl příznivý, nepoužil ministr financí tohoto zmocnění, nýbrž obdobně jako v roce 1926 ponechal těmto podnikům na účelné investice nejen celý dosažený zisk, nýbrž poskytl ještě příspěvek ze státní pokladny. Výjimku činí poštovní úřady šekové, jež uhradily své investice ve výši 16,827.926 Kč 64 h z reservního fondu.
Příspěvek státní správy podniku státní lesy a statky jest určen na úhradu investic a úmoru dluhu statků zemědělských škol do výše........ 2,403.819 Kč 73 h,
statků výzkumných ústavů do výše.............. 763.327 Kč 60 h
a veterinárního ústavu v Ivanovicích do výše............ 774.666 Kč - h
úhrnem... 3,941.813 Kč 33 h.
Příspěvek žabičckému školnímu závodu zemědělskému ve výši 50.000 Kč byl poskytnut k účelům nutného zařízení.
Statkům výzkumných ústavů zemědělských, přičleněných k podniku Státní lesy a statky dostala se k účelům investičním též příspěvků z nestátních fondů a z jiných pramenů ve výši............... 177.539 Kč 02 h
a školnímu závodu zemědělskému v Děčíně-Libverdě ve výši...... 80.000 Kč - h,
z fondu na opatření strojených hnojiv; tyto příspěvky byly účtovány rovněž jako zvýšení základního jmění.
Zbytkem výtěžku komunální zápůjčky u Zemské banky, sjednané v roku 1926, byla uhrazena část investic státních báňských a hutnických závodů do výše...................... 3,283.405 Kč - h.
Náklad na stavbu úřední budovy československé tiskové kanceláře činil v roku 1928...................... 1,174.566 Kč 95 h a byl uhrazen zúročitelnou zálohou ze státní pokladny.
Zbytky zisků po vyúčtování přídělů fondům, základnímu jmění a na úhradu schodků místních drah, jsou konečné přebytky, jež mají býti odvedeny do státní pokladny. Jejich úhrn činí.............. 1.221,175.479 Kč 87 h,
tedy proti úhrnu rozpočtených odvodů per............ 1.302,494.406 Kč - h
méně o............. 81,318.926 Kč 13 h;
snížení to nastalo vyššími příděly základnímu jmění a reservním fondům, jak již uvedeno.
Následující přehled znázorňuje, jak bylo použito dosažených zisků státních podniků v roce 1928 a v letech dřívějších (od roku 1925).
Podnik |
v roku 1928 |
v letech 1925-1927 |
Úhrnem |
|||
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
|
1. Zvýšení základního jmění: |
||||||
A. pořízením investic: |
||||||
Tabaková režie |
23,973.759 |
46 |
29,350.375 |
82 |
53,324.135 |
28 |
Československá pošta |
168,595.412 |
79 |
307,921.599 |
57 |
476,517.012 |
36 |
Československé státní dráhy |
192,111.562 |
- |
277,780.654 |
32 |
469,892.216 |
32 |
Státní lesy a statky |
37,430.175 |
99 |
40,117.869 |
37 |
77,548.045 |
36 |
Uhřiněvský školní závod zemědělský |
110.376 |
85 |
205.718 |
41 |
316.095 |
26 |
Školní závod zemědělský v Děčíně-Libverdě |
33.217 |
30 |
- |
- |
33.217 |
30 |
Státní báňské a hutnické závody |
17,488.041 |
30 |
11,962.058 |
57 |
29,450.099 |
87 |
Vojenská továrna na letadla |
- |
- |
472.529 |
12 |
472.529 |
12 |
Vojenské lesní podniky |
5,158.644 |
68 |
1,095.486 |
87 |
6,254.131 |
55 |
Státní lázně |
1,237.052 |
94 |
1,162.784 |
52 |
2,399.837 |
46 |
Státní tiskárny: |
||||||
a) v působnosti předsednictva ministerské rady |
- |
- |
486.528 |
92 |
486.528 |
92 |
b) v působnosti ministerstva národní obrany |
310.917 |
- |
168.323 |
78 |
479.240 |
78 |
Žabčický školní závod zemědělský |
29.579 |
95 |
- |
- |
29.579 |
95 |
Úhrnem |
446,478.740 |
26 |
670,723.929 |
27 |
1.117,202.669 |
53 |
B. o splátky investičních dluhů: |
||||||
Československá pošta |
1,483.697 |
73 |
- |
- |
1,483.697 |
73 |
C. o splátky na nabývací ceny majetku, získaného podle zákonů o pozemkové reformě: |
||||||
Státní lesy a statky |
37,736.824 |
64 |
44,514.875 |
82 |
82,251.700 |
46 |
Vojenské lesní podniky |
4,839.254 |
39 |
- |
- |
4,839.254 |
39 |
Úhrnem |
42,576.079 |
03 |
44,514.875 |
82 |
87,090.954 |
85 |
D. o účast na jiných podnicích: |
||||||
Československé státní dráhy |
2,800.000 |
- |
- |
- |
2,800.000 |
80 |
Statní lesy a statky |
2,529.183 |
06 |
8,342.265 |
74 |
10.871.448 |
80 |
Úhrnem |
5,329.183 |
06 |
8,342.265 |
74 |
13,671.448 |
80 |
Zvýšení základního jmění celkem |
495,867.700 |
08 |
723,581.070 |
83 |
1.219,448.770 |
91 |
2. Příděly fondům podle § 18. vlád. nař. čís. 206/1924 Sb. z. a n.: |
||||||
Státní mincovně v Kremnici |
300.000 |
- |
760.000 |
- |
1,060.000 |
|
Československé poště (poštovním úřadům šekovým) |
10,154.000 |
70 |
- |
- |
10,154.000 |
70 |
Státním lesům a statkům |
- |
- |
2,000.000 |
- |
2,000.000 |
|
Státním báňským a hutnickým závodům |
- |
- |
4,251.080 |
15 |
4,251.080 |
15 |
Vojenské továrně na letadla |
258.000 |
- |
600.000 |
- |
858.000 |
|
Vojenským lesním podnikům |
- |
- |
132.500 |
49 |
132.500 |
49 |
Státním tiskárnám: |
||||||
a) v působnosti předsednictva ministerské rady |
500.000 |
- |
- |
- |
500.000 |
|
b) v působnosti ministerstva národní obrany |
90.000 |
- |
470.000 |
- |
560.000 |
|
Příděly fondům celkem |
11,302.000 |
70 |
8,213.580 |
64 |
19,515.581 |
34 |
3. Příděl vlastní státní správě podle čl. III. fin. zákona: |
||||||
Československé státní dráhy |
55,427.574 |
61 |
1,418.588 |
53 |
56,846.163 |
14 |
4. Odvody státní pokladně - ze státní pokladny uhražené ztráty: |
||||||
Tabáková režie |
1.141,852.018 |
59 |
3.683,577.152 |
95 |
4.825,429.171 |
54 |
Státní loterie |
43,026.244 |
50 |
119,545.231 |
20 |
162,571.475 |
70 |
Státní mincovna v Kremnici |
776.477 |
29 |
7,399.828 |
71 |
8,176.306 |
|
Bankovní úřad ministerstva financí |
- |
- |
72,773.486 |
04 |
72,773.486 |
04 |
Československá pošta |
- |
- |
145,814.711 |
40 |
145,814.711 |
40 |
Československé státní dráhy |
- |
- |
77,354.617 |
64 |
77,354.617 |
64 |
Státní lesy a statky |
34,482.202 |
26 |
154,674.640 |
80 |
189,156.843 |
06 |
Uhřiněvský školní závod zemědělský |
268.985 |
99 |
590.878 |
27 |
859.864 |
26 |
Školní závod zemědělský v Děčíně-Libverdě |
3.062 |
51 |
25.349 |
89 |
22.287 |
38 |
Státní báňské a hutnické závody |
- |
- |
4,766.418 |
82 |
4,788.418 |
82 |
Vojenská továrna na letadla |
149.218 |
97 |
462.348 |
57 |
611.567 |
54 |
Vojenské lesní podniky |
- |
- |
25.881 |
98 |
25.881 |
98 |
Státní lázně |
- |
- |
554.902 |
64 |
554.902 |
64 |
Státní tiskárny: |
||||||
a) v působnosti předsednictva ministerské rady |
1,686.534 |
61 |
3,251.109 |
03 |
4,937.643 |
64 |
b) v působnosti ministerstva národní obrany |
66.601 |
89 |
123.091 |
65 |
189.693 |
54 |
Úřední noviny v Praze a v Bratislavě |
206.728 |
99 |
3,236.933 |
75 |
3,443.662 |
74 |
Československá tisková kancelář |
929.137 |
75 |
3,438.098 |
06 |
4,367.235 |
81 |
Žabčický školní závod zemědělský |
||||||
Z odvodů státní pokladně celkem |
1.221,175.479 |
87 |
4.254,681.080 |
36 |
5.475,856.560 |
23 |
Z odvodů státní pokladně připadá: |
||||||
Na monopoly finanční a správní |
1.185,654.740 |
38 |
4.029,110.410 |
30 |
5.214,765.150 |
68 |
Na ostatní podniky |
35,520.739 |
49 |
225,570.670 |
06 |
261,091.409 |
55 |
Úhrnem |
1.221,175.479 |
87 |
4.254,681.080 |
36 |
5.475,856.560 |
23 |
Z tohoto přehledu jest zřejmo, že do státní pokladny odvádějí své přebytky hlavně finanční monopoly, kdežto odvody ostatních podniků jsou celkem nepatrné, poněvadž se spotřebuje větší část zisků na investice nebo k datování fondů.
Skupina III.
A. Podíl samosprávných svazků a fondů (str. 14.) vykazuje náležitost. 1.691,305.729 Kč 79 h,
která částku...................... 1.158,466.000 Kč - h.
stanovenou čl. IV. fin. zákona převyšuje o............ 532,839.729 Kč 79 h.
Ve výsledku státního hospodářství objevuje se následkem tohoto překročení nižší státní příjem na daních, dávkách a poplatcích v kap. 21., skupina I.; vlastní státní správa. Vyšší potřebu oproti stanovené částce činí zejména nepreliminované doplatky na příděly podle zákona čís. 334/1921 Sb. z. a n. ze splacených nedoplatků na daně předepsané včetně za rok 1927 (290,821.924 Kč 59 h) a vyšší náležitost údělu z daně z obratu a přepychové zemím na úhradu zvýšených platů učitelských (220,858.307 Kč 54 h); příčiny diferencí u ostatních položek, které jsou podrobně uvedeny ve vysvětlivkách, spočívají v tom, že podíly se vypočítávají podle daňového výtěžku, takže pokud se uchyluje od rozpočtu tento, uchyluje se i podíl.
V připojené tabulce jsou seskupeny podíly podle svého původu. Ve sloupci prvním jsou vykázány podíly, jež se samosprávným svazkům a fondům vyplácejí z daňového výnosu, t. j. podíly zmenšující státní příjem zdaní, dávek a poplatků; ve druhém sloupci jsou vykázány podíly, které se vybírají jako účelové příspěvky (přirážky) spolu se státní daní, t. j. podíly státní příjem nezmenšující; ve třetím sloupci jsou vykázány podíly připadající fondům podle zákona čís. 334/1921 Sb. z. a n. ze splátek na daňové nedoplatky týkající se daní předepsaných včetně za rok 1927; ve čtvrtém sloupci jest vykázán úděl daně z obratu a přepychové určený na úhradu zvýšených platů učitelských. Podíly ve sloupci třetím a čtvrtém státní příjem daňový zmenšují.
Podíl a jeho určení |
Skutečné podíly na státních daních, poplatcích a dávkách |
Účelové příspěvky (přirážky) vybírané spolu se státními daněmi, dávkami a poplatky na podkladě zákona |
Doplatky na příděly z daní do konce roku 1927 podle zákona č. 334/1921 Sb. z. a n. |
Úděl na úhradu zvýšených platů učitelských z prostředků vydržovatelů škol nekrytých |
||||
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
|
Podíl zemí místo přirážek k dědickým poplatkům |
7,000.000 |
|||||||
Školní příspěvek k poplatkovému ekvivalentu pro zemské fondy |
- |
2,029.833 |
94 |
|||||
Podíl zemí (žup) vybíraný jako přirážka k výrobní a spotřební dávce z lihu |
54,305.797 |
30 |
||||||
Podíl zemí vybíraný jako zemská dávka z piva spolu s daní nápojovou |
98,005.894 |
54 |
||||||
Podíl fondů vyrovnávacích a zvláště fondu podle § 108 zák. čís. 76/1927 Sb. z. a n. na 1 1/2 zvláštním příspěvku, vybíraném k pozemkové dani: |
||||||||
a) pro fondy vyrovnávací 24,032.159.57 |
||||||||
b) pro fondy zvláštní.. 7,583.978.13 |
31,616.137 |
70 |
||||||
Podíl zvláštních fondů při zemědělských radách na 12 % zvláštní přirážce, vybírané k pozemkové dani |
3,672.630 |
18 |
||||||
Podíl zemí (žup) z výnosu daně pozemkové |
- |
- |
- |
- |
6,198.993 |
10 |
||
Podíl obcí a vyrovnávacích fondů na výnosu daně domovní |
95,445.204 |
- |
||||||
Podíl obcí z výnosu daně domovní |
- |
- |
- |
- |
30,352.388 |
78 |
||
Úděl z daně z obratu a přepychové: |
||||||||
zemím... 130,750.000.- Kč |
||||||||
vyrovnávacím fondům.... 156,800.000.- Kč |
287,550.000 |
- |
||||||
obcím, okresům a zemím |
- |
- |
- |
- |
254,270.542 |
71 |
||
Úděl z daně z obratu a přepychové na zvýšené platy učitelské nestátních učitelů v oblasti republiky a na zvýšené odpočivné a zaopatřovací platy učitelstva v Čechách a na Moravskoslezsku |
820,858.307 |
54 |
||||||
Úhrnem |
389,995.204 |
- |
189,630.293 |
66 |
290,821.924 |
59 |
820,858.307 |
54 |
Do skupiny III. byl na úhradu zvýšených učitelských platů, které se v základě resoluce Národního shromáždění ze dne 15. května 1919 k zákonu čís. 274/1919 Sb. z. a n. platí zálohou ze státní pokladny, zařaděn úděl z daně z obratu a přepychové v částce 600,000.000 Kč. Tímto opatřením bylo zase od roka 1925 po prvé ve státním rozpočtu na výdaj ten preliminováno a současně opatřena úhrada a tím vznikla i účtovací položka pro zálohy na zvýšené učitelské platy. Tyto byly v letech 1919-1921 účtovány ve výdajích mimo rozpočet jako nepreliminovaný výdaj z pokladních hotovostí, od roku 1922 do 1927 pak v etátních výdajích ministerstva školství a národní osvěty (kap. 10., dříve 13.), ježto při této kapitole v letech 1922-1924 ve státním rozpočtu byly preliminovány. V tomto státním závěrečném účtu jsou při svrchu uvedené položce jako výsledek vykázány zálohy skutečně vyplacené a nikoliv jen v rozpočtu preliminovaný úděl, ježto zařazení částky 600.000.000 Kč do rozpočtu dlužno považovati za úvěr na zálohy, proti kterému na téže položce musí býti vykázán celý vzniklý náklad. Z tohoto důvodu se vykazuje tak celá vyplacená částka 820,858.307 Kč 54 h jako státní aktivum. Vykázání celé potřeby na výplatu zvýšených učitelských platů neuhražených nositeli školního nákladu ve skupině III. jako úděl z daně z obratu a přepychové, shoduje se ostatně předem s opatřením, které v té příčině jest ministerstvem financí zamýšleno v návrhu finančního zákona pro rok 1930.
B. Podíl silničního fondu.
Jako podíl silničnímu fondu jest podle §u 3. zákona čís. 116/1927 Sb. z. a n. zachován:
Celý výnos předepsané daně z motorových vozidel a dávky z jízdného za osobní dopravu autobusy, dále polovice výnosu poplatků za povolení k dovozu minerálních olejů, polovice cla z dovozu minerálních olejů a celý výnos cla na dovoz pneumatik a pryžových obručí.
V roce 1928 činil tento podíl (str. 234.):
a) na dani z motorových vozidel a dávce z jízdného......... 50,351.539 Kč 58 h,
b) na polovici poplatku za povolení k dovozu minerálních olejů..... 26,636.976 Kč 71 h,
c) na polovici cla z dovozu minerálních olejů......... 13,396.369 Kč 48 h,
d) na výnosu cla z pneumatik a pryžových obručí......... 23,623,773 Kč 50 h,
úhrnem... 114,008.659 Kč 27 h.
O částku ad b) jest snížen příjem kap. 22., tit. 1., § 1., "Polovina výnosu poplatků za povolení k dovozu minerálních olejů" (str. 122.); částky ad c) a d) byly odečteny od příjmu rozpočtu kap. 21., tit. 3., § 3., pol. 1. "Cla" (str. 113.); daně a dávky ad a) byly nově zavedeny § 3. zákona čís. 116/1927 Sb. z. a n.
Silničnímu fondu přikázaný peníz jest proti rozpočtu vyšší o 47,508.659 Kč 27 h následkem vyššího výnosu daní, poplatků a cel, jež jsou základnou pro výpočet podílů.
Silniční fond.
U hospodářství silničního fondu (str. 235-238), zračí se vyšší příjmy na daních, poplatcích a clech oproti rozpočtu, které posílily pokladní hotovosti fondu. Správa fondu využila v roce 1928 zmocnění, daného § 4. zákona čís. 221/1927 Sb. z. a n., a uzavřela u Ústřední sociální pojišťovny zápůjčku ve výši 100,000.000 Kč, jež byla plně spotřebována na úpravu státních silnic v celé oblasti republiky.
Silniční fond nemá koncem roku ryzího jmění a končí pasivem 18,995.897 Kč 86 h přivoděným částečným využitím uvedeného úvěrového zmocnění. Pasivum bude se postupem doby umořovati z běžných příjmů fondu, po případě z příspěvku státu.
Podrobnosti o hospodaření silničního fondu v roce 1928 jsou uvedeny ve zprávě podle §u 6. zákona čís. 116/1927 Sb. z. a n., která jest součásti státního závěrečného účtu (str. XXVIII. a násl.).
Státní dluh.
Předesílá se, že po stránce formální byla na rozdíl od let předešlých upravena část 11. závěrečného účtu pro rok 1928 "Stav státního dluhu koncem roku 1928" v přesném souladu s pořadím státních půjček v dílčím rozpočtu skupiny IV. "Správa státního dluhu", aby porovnání s rozpočtem bylo usnadněno. Z toho důvodu upustil n. ú. k. úřad od třídění dluhu zahraničního na dlouhodobý a krátkodobý a pojal investiční půjčky, které dosud vykázány byly pod samostatnou skupinou, do skupiny vnitřního dluhu založeného, pokud se týče do dluhu zahraničního (8% československá zahraniční půjčka investiční z roku 1922). Jen tímto formálním přemístěním dlužno vysvětliti rozdíl, který se podává na stavu jednotlivých skupin dluhu koncem roku 1927 (dluh vnitřní dlouhodobý, krátkodobý a dluh zahraniční), jak byl ciferně vykázán v státním závěrečném účtu pro rok 1927 v části 11. a na stavu těchže skupin dluhu počátkem roku 1928 v sloupci 1. části 11. tohoto účtu.
Pokud se týče pohybu státního dluhu v r. 1928, uvádí se:
V roce 1928 přibylo státního dluhu:
1. Vyúčtováním úpisů IV. st. půjčky za hotové 223,992.225 Kč - h,
na podkladě válečných půjček...... 259,668.525 Kč - h, 483,660.750 Kč - h,
2. vyúčtováním úpisů t. zv. moučné půjčky za hotové............... 483.700 Kč - h,
na podkladě předválečných dluhopisů.... 458.300 Kč - h, 942.000 Kč - h,
3. další emisí dluhopisů 6% státní investiční půjčky z r. 1923.................... 6,520.000 Kč - h,
4. další emisí 3% odškodňovacích dluhopisů za válečné půjčky.................... 413,122.425 Kč - h,
5. další emisí 3% slosovatelných dluhopisů za pohledávky z válečných dodávek............... 61,597.300 Kč - h,
6. další emisí dluhopisů 4% slosovatelné státní půjčky z r. 1925................... 239.600 Kč - h,
7. emisí 5% umořitelné státní půjčky z r. 1928 ku provedení konverse, resp. splacení 7 1/2% zajištěné zahraniční umořitelné zlaté půjčky z r. 1925........................ 550,000.000 Kč - h,
8. uzavřením neemisní zápůjčky u Zemské banky v Praze ku provedení konverse, resp. splacení neemisních zápůjček u této banky a u Úrazové pojišťovny dělnické v Praze................ 48,700.000 Kč - h,
9. další emisí prozatímních listů za předválečné dluhopisy...................... 20,223.816 Kč 25 h,
10. emisí dluhopisů náhradní renty za prozatímní listy........................ 34,485.115 Kč - h,
11. emisí státních železničních dluhopisů slosovatelných ku výměně dluhopisů předválečného dluhu zajištěného................... 51,456.550 Kč - h,
12. převzetím závazku Společné pokladně v Paříži ze 4% frankových prioritních obligací... 78,053.399 Kč - h,
ze 3% frankových prioritních obligací... 631,070.494 Kč - h,
priv. společnosti státní dráhy rakousko-uherské a ze 4% uherské renty z r. 1910 podle mírových smluv............ 5,022.704 Kč - h, 714,146.597 Kč - h;
13. úpravou podle výsledků vyúčtování a placení a podle kursů při tom použitých, jakož i následkem zaokrouhlení podle zákona č. 103/28 Sb. z. a n. [IV. stát. půjčka, železniční zápůjčky, (akcie výkupní renty, hypotekární zápůjčky), 8% čsl. investiční půjčka zahraniční z r. 1922, 7 1/2% zajištěná zahraniční zlatá půjčka z r. 1925, francouzský úvěr na nákup koní, italský úvěr na výzbroj, výstroj a vydržování československého vojska v Italii].............. 28.106.268 Kč 91 h,
úhrnem přibylo státního dluhu............. 2.413,200.422 Kč 16 h.