V rozpočtovém výboru posl. sněmovny i v národohospodářském výboru senátu urgovali též zástupci sociální demokracie vícekráte urychlené předložení a projednání automobilového zákona. Na tyto urgence a na interpelaci z 15. března 1928 odpověděl ministr veř. prací pan dr Spina 16. dubna 1928 ujištěním, že definitivní osnova zákona bude předložena Národnímu shromáždění v době co nejkratší.
Když však uplynul rok a zákon nebyl předložen, podána byla další naléhavá interpelace tisk 2028 dne 16. února 1929, na niž dostalo se odpovědi v tisku 2114 s ujištěním, že návrh zákona bude předložen v podzimním zasedání r. 1929.
Po dalších urgencích přikročeno konečně k vypracování návrhu automobilového zákona, který byl uveřejněn teprve v únoru letošního roku.
Dlužno konstatovati, že po tolika letech předložená osnova zklamala a že překvapila zhoršením v řadě bodů proti původnímu znění, jak byla projednávána v četných konferencích a anketách. (Posl. Tyll: V mnohých výborech jsme podávali dostatečné návrhy, ale odmítli jste je a tak by se nic jiného nestalo ani tentokráte!) Vy jste nepodávali těch návrhů, vy jste až v poslední době sebrali námi pracně vypracované návrhy a poznámky k této osnově a nyní jimi agitujete. Toto zhoršení prováděné na úkor řidičů automobilů a bezpečnosti automobilového provozu zavdalo podnět k velkým a oprávněně rozhořčeným protestům zvláště v Plodinové burse v Praze.
Pokládáme za velkou chybu, že zhoršením navrhované osnovy proti dřívějšímu znění došlo k jejímu oddálení a že muselo pak dojíti k řadě dalších meziministerských porad, aby ostrosti a nespravedlivosti osnovy byly odstraněny. V projednávané definitivní osnově, jež nyní je v meziministerských jednáních, nebyl vzat zřetel právě na požadavky, na něž klade největší důraz veřejnost, totiž: řádné školení řidičů automobilů a přísnější zkoušky šoférů za účelem zvýšení bezpečnosti, zavedení psychotechnických zkoušek pro řidiče a zvýšení hranice věkové na 21 let, dále periodické zjišťování bezpečnosti vozidel a spolehlivosti jejich zařizování a konečně zavedení povinného pojištění motorových vozidel.
Osnova překvapila též řadou jednostranných ustanovení, namířených výhradně proti řidičům. Je zřejmo, že musí proto v zájmu veřejnosti, bezpečnosti provozu i v zájmu ochrany zaměstnanců automobilových dojíti k řádné úpravě, vyhovující opravdu požadavkům celku.
Námi dnes projednávaná osnova pozbude účinnosti dnem, kdy bude uzákoněna definitivní automobilová osnova. Jestliže v posledním paragrafu osnovy je uveden jako poslední termín den 31. prosince 1932, považujeme jej za příliš dlouhý. V původním návrhu byl termín do 31. prosince 1933. Na návrh posl. dr Wintra v zahraničním výboru posl. sněmovny přijat byl termín 1932 jako kompromisní, když zástupci soc. demokracie žádali termín pouze do konce r. 1931. Protože však všechny věcné důvody mluví naléhavě pro nejrychlejší uzákonění definitivní automobilové předlohy, žádáme důtklivě, stejně jako to činili zástupci soc. demokracie ve výborech, aby byly urychleny všechny příslušné práce tak, aby zákon byl předložen ještě letos v podzimním zasedání, nejdéle však do konce r. 1931. Každé další protahování bylo by těžkým hříchem proti zájmům celku.
Za jednání ve výboru zdůraznili jsme potřebu zvláštní ochrany řidičů automobilů, na niž není dosud nikde pamatováno, ač jinak jsou osoby pracující v továrnách, dílnách a kancelářích chráněny živnostenskými i jinými předpisy. Je naléhavě nutno, aby bylo stanoveno, jak mají býti zařízena motorová vozidla, jakou mají míti výzbroj, jak mají býti opatřeni řemeslní řidiči motorových vozidel. Jako málokde jinde přestupuje se až do nemožnosti právě u řidičů automobilů zákon o pracovní době. 12ti, 16ti, ba i více hodinová pracovní doba řidičů odporuje nejen duchu zákona a doby, ale je též příčinou fysického a nervového vyčerpání řidičů a příčinou nehod. Dnes právě hrozí vypuknutí velkého sporu v Odkolkových mlýnech, kde řidiči musí pracovati velmi těžce i při nakládání zboží 12 hodin denně. Jednou byla již firma pro to pokutována 2 tisíci Kč, ale nevzala si to k srdci, překročuje dále, a to velmi těžce, zákon o pracovní době. Zde je nezbytně nutno zjednati nápravu stejně jako v otázce pojištění řidičů automobilů.
Přímo pověstnou stala se naše republika anarchií, jaká jest v otázce regulování rychlost. Jde tu o hotový chaos, zaviněný starými předpisy, jde tu o zbytečné pokutování a šikanování a nepořádek, který nemůže býti již déle trpěn.
Proto litujeme, že dnes muselo
z nouzových důvodů dojíti k předložení této mezinárodní úmluvy
jako provisoria a naléhavě urgujeme vydání definitivního automobilového
zákona. (Výborně! - Potlesk.)