Pozměňovací návrh sen. Sochora a soudr. k vlád. návrhu tisk č. 100 posl. sněm.
§ 24. Systemisace služebních míst.
Odst. (2) budiž škrtnut a nahrazen tímto zněním:
"(2) Systemisace služebních míst zřízeneckých kategorií provede se obdobně dle § u 5 odst. (2) návrhu čís. 100 posl.sněm."
Pozměňovací návrh sen. Sochora a soudr. k vlád. návrhu tisk č. 100 posl. sněm.
§ 25. V odst. (1) budiž nahrazeno znění:
"Zřízeneckým čekatelem může býti ustanoven jen" slovy: "Za zřízeneckého čekatele může býti přijat, kdo splnil... až služebním oboru". Slova "a vykazuje... až plně zaměstnaná síla", buďtež škrtnuta.
Pozměňovací návrh sen. Sochora a soudr. k vlád. návrhu tisk č. 100 posl. sněm.
§ 25. Odst. (2) budiž škrtnut.
Pozměňovací návrh sen. Sochora a soudr. k vlád. návrhu tisku č. 100 posl. sněm.
§ 25. V odstavci (4) změněno budiž ustanovení "šesti roky" na nejvýše "pěti roky".
Pozměňovací návrh sen. Sochora a soudr. k vlád. návrhu tisk č. 100 posl. sněm.
§ 25. Odst. (5) budiž škrtnut.
Pozměňovací návrh sen. Sochora a soudr. k vlád. návrhu tisk č. 100 posl. sněm.
§ 25. Odstavec (9). Čekatelská doba snižuje se u kategorií, kde není jinak výslovně stanoveno, až na dobu jednoho roku.
Pozměňovací návrh sen. Sochora a soudr. k vlád. návrhu tisk č. 100 posl. sněm.
§ 26. Služební plat zřízenecký.
Ustanovení o služebním platu zřízeneckém budiž škrtnuto a nahrazeno tímto zněním: "Služební plat zřízenecký se skládá ze služného, místního, výchovného a rodinného přídavku."
Pozměňovací návrh sen. Sochora a soudr. k vlád. návrhu tisk č. 100 posl. sněm.
Za § 26, budiž vložen nový § 26 a) ve znění §u č. 8. návrhu posl. Čermáka a soudr. tisk č. 25.
Eventuelní pozměňovací návrh sen. Sochora a soudr. k vlád. návrhu tisk. č 100 posl. sněm.
V případě zamítnutí našeho návrhu na vsunutí nového §u 26 a) budiž upraven služební plat čekatelský takto:
Služební plat čekatelský.
Služební plat čekatelský se rozděluje do čtyř stupnic:
Ve skupině A činí čekatelský plat 10.800 Kč.
Ve skupině B je čekatelský plat o 2% menší.
Ve skupině C je čekatelský plat o 4% menší.
Ve skupině D je čekatelský plat o 6% menší.
2. Služební plat čekatelský pro čekatele s odborným vzděláním (řemeslníci) zvyšuje se o 5%.
Eventuelní pozměňovací návrh sen. Sochora a soudr. k vlád. návrhu tisk č. 100 posl. sněmovny.
§ 27. § 2 7 budiž škrtnut a nahrazen takto:
Služné zřízenců stanoví se v ročních částkách takto:
Stupeň služného |
Platová stupnice |
||
I. |
II. |
III. |
|
I. |
8.500 |
8.000 |
7.500 |
II. |
9.400 |
8.750 |
8.100 |
III. |
10.300 |
9.500 |
3.700 |
IV. |
11.200 |
10.250 |
9.300 |
V. |
12.100 |
11.000 |
9.900 |
VI. |
13.000 |
11.750 |
10.500 |
VII. |
13.900 |
12.500 |
11.100 |
VIII. |
14.800 |
13.250 |
11.700 |
IX. |
15.700 |
14.000 |
12.300 |
X. |
16.600 |
14.750 |
12.900 |
XI. |
17.500 |
15.500 |
13.500 |
XII. |
18.400 |
16.250 |
14.100 |
XIII. |
19.300 |
17.000 |
14.700 |
Pozměňovací návrh sen. Sochora a soudr. k vlád. návrhu tisk č. 100 posl. sněm.
§ 27. Budiž škrtnut § 27 a nahrazen doslovným zněním §u 3 návrhu posl. Čermáka a soudr., tisk č. 25.
Pozměňovací návrh sen. Sochora a soudr. k vlád. návrhu tisk č. 100 posl. sněm.
§ 28. § 28 budiž škrtnut a nahrazen tímto zněním:
"Činovné (místní přídavek) skupin míst dle §u 12 stanoví se v ročních částkách takto:
Ve skupině míst A 5.000 Kč, ve skupině B 4.500 Kč a ve skupině míst C 4.000 Kč."
Pozměňovací návrh sen. Sochora a soudr. k vlád. návrhu tisk č. 100 posl. sněm.
§ 29. Výchovné:
§ 29. budiž škrtnut a nahrazen tímto zněním:
Výchovné činí při jednom nezaopatřeném dítěti (§ 143) Kč 1.200 ročně, na dvě děti Kč 3.000 a na každé další nezaopatřené dítko až do počtu 8 dětí à Kč 900 ročně.
Pozměňovací návrh sen. Sochora a soudr. k vlád. návrhu tisk č. 100 posl. sněm.
Za § 29 budiž vsunut § 29 a) tohoto znění:
§ 29 a). Rodinné činí na manželku neb družku života Kč 2.400 ročně.
Pozměňovací návrh sen. Sochora a soudr. k vlád. návrhu tisk č. 100 posl. sněm.
§ 30. Slova "neb opětném" buďtež škrtnuta.
Pozměňovací návrh sen. Sochora a soudr. k vlád. návrhu tisk č. 100 posl. sněm.
§ 30. K §u 30 budiž přičleněn tento nový odstavec:
(2) Při opětném nastoupení činné služby obdrží zřízenec onen platový stupeň služného, který by mu příslušel ve smyslu tohoto zákona za odsloužená již léta.
Pozměňovací návrh sen. Sochora a soudr. k vlád. návrhu tisk č. 100 posl. sněm.
§ 34 budiž škrtnut a nahrazen tímto zněním:
"Kvalifikaci podléhají zřízenci všech služebních tříd a provádí ji kvalifikační komise složená z jedné poloviny zástupců zaměstnanců jmenovaných nejvyšším správním úřadem."
Pozměňovací návrh sen. Sochora a soudr. k vlád. návrhu tisk č. 100 posl. sněm.
§ 35 budiž škrtnut a nahrazen tímto zněním:
(1) Dovolená je udělována dle služebních let takto: "Od jednoho do deseti roků 14 dnů, od deseti do dvaceti let 21 dnů, přes 20 roků 28 dnů.
(2) Těm, kteří obdrží dovolenou v zimních měsících počínaje 1. listopadem a konče 31. březnem, jakož i těm, kteří vykonávají fysicky namáhavou neb zdraví škodlivou práci či službu, prodlužuje se dovolená a 7 dní.
Pozměňovací návrh sen. Sochora a soudr. k vlád. návrhu tisk č. 100 posl. sněm.
§ 142 budiž škrtnut a nahrazen doslovným zněním §u 10 návrhu posl. Čermáka a soudr. č. 25.
Eventuelní pozměňovací návrh sen. Sochora a soudr. k vlád. návrhu tisk. č. 100 posl. sněm.
K §u 142. Odstavec (4) budiž škrtnut.
Pozměňovací návrh sen. Sochora a soudr. k vlád. návrhu tisk č. 100 posl. sněm.
§ 143. V §u 143 budiž vše od slova "neplatí, pokud tento zákon..." až do konce škrtnuto a nahrazeno tímto zněním:
"Zůstávají v platnosti pro zaměstnance, kteří do účinnosti tohoto zákona byli přijati."
Pozměňovací návrh sen. Sochora a soudr. k vlád. návrhu tisk č. 100 posl. sněm.
§ 145, budiž škrtnut a nahrazen doslovným zněním §u 13 návrhu zákona posl. Čermáka a soudr. tisk č. 25.
Pozměňovací návrh sen. Sochora a soudr. k vlád. návrhu tisk č. 100 posl. sněm.
§§ 147 a 148 buďtež škrtnuty a nahrazeny doslovným zněním §u 6 návrhu posl. Čermáka a soudr. č. tisku 25.
Pozměňovací návrh sen. Sochora a soudr. k vlád. návrhu tisk č. 100 posl. sněm.
§ 150 budiž škrtnut a nahrazen doslovným zněním ustanovení zákona ze dne 15. dubna r. 1920, č. 314 Sb. a n., o exekuci na platy a výslužné zaměstnanců a jejich pozůstalých.
Pozměňovací návrh sen. Sochora a soudr. k vlád. návrhu tisk č. 100 posl. sněm.
§ 151 odst. (7) budiž škrtnut.
Pozměňovací návrh sen. Sochora a soudr. k vlád. návrhu tisk č. 100 posl. sněm.
§ 157 budiž škrtnut a nahrazen tímto zněním:
"Zřízenci, kteří budou dáni následkem nezaviněné nemoci jako ke službě neschopní do výslužby, započte se k odsloužené době do pense započitatelné 10 roků pro výměru výslužného."
Pozměňovací návrh sen. Sochora a soudr. k vlád. návrhu tisk č. 100 posl. sněm.
§ 210. Ustanovení odst. (1) nevztahuje se na zaměstnance železničních podniku jejichž platové a služební poměry upraví se zvláštním služebním řádem, který vyžaduje schválení vlády.
Při tom musí býti přísně šetřeno veškerých platových a služebních výhod, kterých používali tito zaměstnanci oproti zaměstnancům uvedeným v tomto zákoně.
Pozměňovací návrh sen. Sochora a soudr. k vlád. návrhu tisk č. 100 posl. sněm.
§ 213. § 213 znějž:
(1) Služební požitky a právní nároky zaměstnanců zemí, žup, fondů a ústavů jimi spravovaných, jakož i jiných veřejných korporací a ústavů, stanovené služebními řády nebo usneseními těchto korporací, pokud nedosahují z tohoto zákona vyplývající míry jednotlivých druhů požitků, práv a nároků zaměstnanců státních stejné nebo rovnocenné kategorie a stejných poměrů rodinných, musí býti těmito korporacemi od 1. ledna 1926 uvedeny na míru požitku, práv a nároků zaměstnanců státních dle tohoto zákona.
(2) Kromě stanovených předchozího odstavce, nevztahují se ustanovení tohoto zákona, jakož i § 19 zák. ze dne 20. prosince 1922; č. Sb. z. a nař., na platové a služební poměry zaměstnanců v předchozích odstavcích uvedených, jakož i zaměstnanců vnucených korporací zájmových a ústavů provádějících, kterékoliv odvětví povinného sociálního pojištění.
Pozměňovací návrhy sen. Hartla a soudr. k vládnímu návrhu tisk č. 100 posl. sněm.
1. § 5 odstavec 2 budiž nahrazen následujícím zněním:
"Systemisace míst provedena budiž podle osobních stavů odděleně pro každou jednotlivou úřednickou kategorii, a to tak, aby nejvýše jedna čtvrtina úřednických míst systemisována byla ve dvou nejnižších patových stupnicích dotyčné služební třídy a zbytek aby rozdělen byl přiměřeně na vyšší platové stupnice, které pro dotyčnou služební třídu a kategorii jsou dosažitelny. Systemisace má zapotřebí schválení veškeré vlády."
2. § 6 nechť zní takto:
"Úředníci mohou býti jmenováni buď na systemisovaná služební místa anebo ad personam nad systemisovaný stav. Propůjčiti služební místo systemisované v jiném osobním stavu anebo v jiné úřednické kategorie bez současného přestupu úředníka do dotyčného osobního stavu anebo do dotyčné kategorie jest nepřípustno."
3. § 11 odstavec 2 nechť zní takto:
"Automatický postup do vyšší platové stupnice zůstává v plném rozsahu zachován při počátečním služném pro služební třídu IV. v 7. platové stupnici s 9.000 Kč, pro služební třídu III. v 7. platové stupnici s 12.000 Kč, pro služební třídu II. v 7. platové stupnici s 12.600 Kč, v I. c) služební třídě v 6. platové stupnici s 14.400 Kč, v I. b) služební třídě se 6. platovou stupnicí se 16.200 Kč a v I. c) služební třídě v 6. platové stupnici s 18.000 Kč.
Následkem toho nechť odpadnou odstavce 3 a 4.
4. § 12 odstavec 2 nechť zní takto:
"Obce zařaďují se dle počtu obyvatel a se zvláštním zřetelem na místní drahotní poměry do tří skupin (A, B, C) podle usnesení veškeré vlády."
Následkem toho budiž v odstavci 3 skupina D škrtnuta a odstavce 4 - 6 vynechány.
5. § 13 nechť zní takto:
"Pro každé nezaopatřené dítě poskytuje se bez ohledu na počet dětí výchovné 1500 Kč ročně".
6. § 17 odstavec 1 nechť zní takto:
"Povýšení úředníka stane se jmenováním na systemisované služební místo nejblíže vyšší platové stupnice, anebo, není-li takových systemisovaných míst, jmenováním ad personam".
7. § 23 nechť zní takto:
"Nejmenší míra dovolené stanoví se takto: pro úřednické čekatele 14 dny, pro úředníky s deseti služebními lety, do pense započitatelnými, 21 dny, do 20 započitatelných služebních let 28 dny, do 30 započitatelných služebních let 35 dny a přes 30 započitatelných služebních let 42 dny.
Pro úředníky, kteří svoji dovolenou stráví v době od 1. ledna do 31. března a od 1. října do 31. prosince, zvýší se dovolená o 7 dní."
8. § 144, odstavec 2, bod 1 doplněn budiž odstavcem lit. c) tohoto znění:
"c) Ve zvláště výjimečných případech může ústřední úřad v dohodě s ministerstvem financí povoliti výchovné také po dokončení 24. roku věku."
9. § 153 doplněn budiž odstavcem 2 tohoto znění:
"(2) Dle těchže ustanovení upravují se také odpočivné a zaopatřovací požitky státních zaměstnanců obojího pohlaví, na které se vztahuje tento zákon a kteří před účinností tohoto zákona šli na odpočinek. Totéž platí také pro pozůstalé těchto státních zaměstnanců".
10. § 154 pozměněn budiž ve druhé větě, aby zněl takto:
"Pensijní základnu tvoří služné, polovina činovného pro skupinu míst A a ty přídavky, které výslovně jsou označeny jako započitatelné pro vyměření pense."
11. § 210 odstavec 2 má zníti takto:
"Kancelářští oficianti, kteří nebyli jmenováni úředníky (§ 7 odstavec 7), jmenováni budou po sedmileté uspokojivé službě ve vlastnosti kancelářského oficianta kancelářskými úředníky, které co do služebního poměru a platu dlužno postaviti na roveň úředníkům, podléhajícím služební pragmatice. Tato služební doba zkrácena budiž o dvě třetiny služební doby, strávené skutečně ve vlastnosti plně zaměstnaného kancelářského pomocníka, nejvýš o 2 roky."
1. Resoluce sen. Pánka a spol.:
Vzhledem k tomu, že práce spojené s převodem státních zaměstnanců do nových požitků vyžádá si delší doby, vyzývá se vláda, aby státním zaměstnancům všech kategorií, jakož i učitelstvu obecných a měšťanských škol poskytla přiměřené peněžité zálohy.
2. Resoluce sen. Pánka a spol.:
Vláda se vyzývá, aby do kategorie podúředníků patřící příslušníci pohraniční finanční stráže zařazeni byli do I. platové stupnice požitkového systému platného pro zřízence.
3. Resoluce sen. Pánka a spol.:
Vláda se vyzývá, aby při systemisaci míst přihlížela k oněm úřednickým kategoriím, od nichž se vyžaduje vyšší odborné vzdělání a zvláštní odborná praxe. Jsou to jmenovitě absolventi mistrovských a průmyslových škol.
4. Resoluce sen. Pánka a spol.:
Vláda se vyzývá, aby plníc § 4 odst. 3., tohoto zákona přeřadila ony úřednické kategorie do vyšší služební třídy, od nichž vyžaduje již dnes vyšší školskou nebo odbornou průpravu, než jaká jest v zásadě předepsána pro jejich dosavadní skupinu.
Jsou to jmenovitě úředníci státního litografického a kartografického ústavu, podléhajícího ministerstvu financí, jakož i některé kategorie kancelářského úřednictva v některých resortech.
5. Resoluce sen. Pánka a spol.:
Vláda se vyzývá, aby při systemisaci míst přihlížela k potřebám úřednictva se středoškolským vzděláním a aby příznivější systemisací vynahradila nedostatky požitkového systému oproti tomuto úřednictvu.
6. Resoluce sen. Pánka a spol.:
Vláda se vyzývá, aby vzhledem k tomu, že požitkový systém je výhradně vybudován na systemisaci míst a od systemisace bude záviseti postup úředníků a zřízenců, každé jakýmkoli způsobem uvolněné místo neprodleně, nejpozději však do tří měsíců obsadila, aby se tak zamezilo tvoření interkalářů, jež svého času nazvány byly bývalým ministrem spravedlnosti dr. Kleinem nejnemravnějším příjmem státu.
7. Resoluce sen. Pánka a spol.:
Vláda se vyzývá, aby při zařadění jednotlivých služebních míst do skupin činovného přihlížela k oněm obcím, které již dnes podle dosud platných předpisů jsou zařazeny ve vyšších třídách místního přídavku, ačkoliv počtem obyvatel těmto třídám neodpovídají.
8. Resoluce sen. Pánka a spol.:
Vláda se vyzývá, aby provádějíc § 25 odst. 1. započítala do oněch dvou roků předepsaných před ustanovením zřízeneckým čekatelům vojenskou službu, po př. soukromou praxi, z níž stát ve svůj prospěch těží.
9. Resoluce sen. Pánka a spol.:
Vláda se vyzývá, aby vhodnou systemisací míst vyrovnala disparitu, jaká vznikne mezi požitky soudců a úředníků s vysokoškolským vzděláním, a aby vynikajícím úředníkům správním na zodpovědných místech umožnila rychlejším postupem dosáhnouti přibližně požitků soudců se stejnou služební dobou a s přibližně stejnou služební zodpovědností.
10. Resoluce sen. Pánka a spol.:
Vláda se vyzývá; aby předložila návrh zákona o služební pragmatice a kárném právu pro četnické gážisty.
11. Resoluce sen. Pánka a spol.:
Vláda se vyzývá, aby přídavky poskytnuté vládním nařízením ze dne 5. října 1922, čís. 295 Sb. z. a n., příslušníkům stráže bezpečnosti, jakož i přídavky poskytnuté vládním nařízením ze dne 18. října 1923, čís. 201 Sb. z. a n., příslušníkům finanční stráže přiměřeně zvýšila.
12. Resoluce sen. Pánka a spol.:
Vláda se vyzývá, aby neprodleně předložila osnovu zákona o úpravě výslužného a zaopatřovacích požitků státně-zaměstnaneckých osob, které odešly normálním způsobem do pense do 31. prosince 1925, a aby tímto zákonem provedla se unifikace jejich požitků s pensemi podle tohoto zákona.
13. Resoluce sen. Pánka a spol.:
Vláda se vyzývá, aby zaměstnanci, kteří nuceni jsou z důvodů služebních obývati úřední byt, byli za všech okolností osvobozeni od placení nájemného.
14. Resoluce sen. Pánka a spol.:
Vláda se vyzývá, aby provádějíc § 148 odst. 1. upravila přídavek poskytnutý četnickým gážistům zákonem ze dne 19. března 1920, čís. 186 Sb. z. a n., a to v ten smysl, že by byl přeměněn v jednotný, do pense započitatelný přídavek, a to stejnou částkou ročních 2.400 Kč pro všechny příslušníky četnictva.
15. Resoluce sen. Pánka a spol.:
Vláda se vybízí, aby státním a jiným veřejným zaměstnancům, úřadujícím v jazykově smíšených územích, poskytovala pravidelné přídavky po smyslu § 148, odst. 1., jestliže kromě státního jazyka ovládají i jiné jazyky národních menšin a jestliže skutečně v nich úřadují.
16. Resoluce sen. Pánka a spol.:
Vláda se vyzývá, aby do nového pensijního zákona pojala ustanovení, kterým se ruší § 17 zákona ze dne 22. prosince 1924, čís. 286 Sb. z. a n.
Resoluce sen. Plamínkové a spol.:
Navrhujeme, aby při výkladu §u 158 požitkového zákona bylo vládou pamatováno na to, že průtahy, které by mohly nastati vyšetřováním poměrů úplných sirotků, mohly by ohroziti jich zdraví, ba i život, a aby tedy bylo postupováno blahovolně a rychle a s vědomím, že sirotci mají rovné právo na opatření, ať jsou to sirotci po mužském nebo ženském zaměstnanci.
Resoluční návrh sen. Havleny, Dundra a soudr. k tisku sen. čís. 146.
U §u 212 navrhujeme:
Odst. 7. nechť zní:
Ustanovení tohoto paragrafu nevztahuje se na zaměstnance, jejichž platové a služební poměry jsou upraveny kolektivními nebo individuelními smlouvami. Viz § 210 odst. 4.
Resoluční návrh sen. Zimáka, Pociska a soudr. k tisku sen. čís. 146.
U §u 148 se navrhuje:
Vláda se vybízí, aby upravila otázku tak zvané slovenské a podkarpatoruské výhody pro státní zaměstnance na Slovensku a Podkarpatské Rusi.
1. Resoluční návrh sen. Ecksteinové a soudr. k tisku sen. čís. 146.
Resoluce k § u 144:
Vládě se ukládá, aby ustanovení §u 144 odst. 7. prováděla v tom smyslu, aby výchovného za okolností jinak stejných jako u mužů dostalo se i na nezaopatřené děti zaměstnankyni, nepobírá-li ho rodina z titulu práce otcovy, anebo je-li dítě prokazatelně na výživu matkou odkázáno.
2. Resoluce sen. Ecksteinové-Hniličkové, Havleny a soudr.:
Vláda se vyzývá, aby pečovala v případech možného nebo nutného propouštění státních zaměstnanců, aby nebyli propouštěni ze služeb váleční poškozenci.
Resoluce sen. dr. Procházky, dr. Fáčka, Lukeše a spol. k tisku čís. 146.
Vláda se vyzývá, aby přechodní systemisaci upravila co nejpříznivěji.
Resoluce sen. dr. Fáčka, dr. Havelky, inž. Klimko a spol. k tisku čís. 146.
Vláda se vyzývá, aby při systemisaci vzala spravedlivý zřetel na rady nejvyššího vojenského soudu, kteří vykonávajíce zvlášť důležité a odpovědné funkce, byli pro nedostatek systemisovaných míst v postupu oproti státním zaměstnancům v jiných oborech stejného druhu působnosti poškozeni.
Resolučný návrh sen. Volka, inž. Klimka, Donáta a spol.
Všetci tí neštátni, obecní a cirkevní profesori stredných škôl na Slovensku, ktorí prináležia do sväzu krajinského penzijného ústavu, utvoreného podľa XXVII. zák. článku z roku 1894, poťažne podľa XXXVI. zák. článku z roku 1914 a ktorí za podmienok § 47 zák. článku z roku 1883 v školách štátom podporovaných účinkujú: dostávali platový doplnok v tej výške, aký dostávali štátni profesori.
Československá vláda na opätovné naliehanie udržovateľov škól od 1. januára r. 1923 vskutku tiež doplňuje plat i neštátnym stredoškolským profesorom, ale im nezapočíta tento doplnok i do penzie.
V dôsledku tohoto vyzýva sa vláda, aby tento neštátnych profesorov nesprávne poškodzujúci spôsob vymerania penzie zmenila, poťažne, aby urobila potrebné opatrenia, aby sa týmto neštátnym profesorom podľa tých zásad vymeriavala penziu, ako ju dostávali pred prevratom, to je, aby sa im tento doplnok platu v plnej miere započítal do penzie.
Resoluce sen. Lukeše, dr. Procházky a spol.
Vláda se vyzývá
A. aby předložila Národnímu shromážděni ve smyslu §u 97 odst. 2. ústavní listiny soudcovskou pragmatiku, odpovídající duchu doby a významu justice pro moderní demokratický stát;
B. aby, při převodu do nových platů respektujíc paritu vysokoškolského vzdělání vyrovnala podle § 196 tohoto zákona (148 odst. 1.) přídavkem do pense započitatelným nesrovnalost u soudců V. hodnostní třídy, ustanovených u sborových soudů I. stolice, aby pokud možno podle §u 196 (148 odst. 1.) projednávaného zákona poskytla zvláštní služební, do pense započitatelný přídavek přednostům okresních soudů do čtyř soudcovských oddělení, kteří změněným zněním §u 40 odst. 4. vládního návrhu v VII. stupnici funkčního služného postaveni byli na roveň soudcům již podřízeným; aby pokud možno podle §u 148 odst. 1. navrhovaného zákona poskytla soudcům sborového soudu I. stolice, kteří zařazeni budou v VI. stupnici funkčního služného a kteří již tři teta v posledním stupni C sloužili, další do pense započitatelný přídavek ve výši 1200 Kč.
Resoluční návrh sen. Wágnera a spol. k zprávě výborové (tisk č. 157) o usnesení poslanecké sněmovny (tisk. čís. 146) o vládním návrhu (tisk 100) zákona o úpravě platových a některých služebních poměrů státních zaměstnanců (tisk 333).
Navrhujeme, aby senát se usnesl na této resoluci:
Vláda se vyzývá:
A. aby předložila Národnímu shromáždění ve smyslu §u 97 odst. 2. ústavní listiny soudcovskou pragmatiku odpovídající duchu doby a významu justice pro moderní demokratický stát;
B. a) aby při převodu do nových platů respektujíc paritu vysokoškolského vzdělání vyrovnala podle §u 196 tohoto zákona (§ 148 odst. 1.) přídavkem do pense započitatelným nesrovnalost u soudců V. hodnostní třídy, ustanovených u sborových soudu I. stolice;
b) aby podle §u 196 (148 odst. 1.) projednávaného zákona poskytla zvláštní služební, do pense započitatelný přídavek přednostům okresních soudů do čtyř soudcovských oddělení, kteří změněným zněním §u 40 odst. 4. vládního návrhu v VII. stupnici funkčního služného postaveni byli na roveň soudcům jim podřízeným a
c) aby podle §u 148 odst. 1. navrhovaného zákona poskytla soudcům sborového soudu I. stolice, kteří zařazeni budou v VI. stupnici funkčního služného a kteří již tři léta v posledním stupni C sloužili další, do pense započitatelný přídavek ve výši 1200 Kč.
Resoluce sen. dr. Mazance a spol. k tisku č. 146.
Protože je v zájmu státu postaviti na jednotný základ bezpečnostní službu vyplývající ze stejných zákonů, vydanou stejnému nebezpečenství a stejnému risiku a vyžadující stejné oběti od těch, kdo ji vykonávají, doporučuje se vládě, aby uvážila z těchto hledisek reorganisaci bezpečnostní služby státní stráže bezpečnosti a četnictva.
Resoluce sen. Kianičky a spol.
"Vládě se ukládá, aby zhodnotila zvláštní charakter činnosti stálých členů patentního úřadu řádnou systemisaci míst."
Místopředseda dr. Hruban (zvoní): Návrhy ty jsou předmětem jednání.
Dávám závěrečné slovo za výbor sociálně politický k číslu tisku 157 panu sen. dr. Fáčkovi.
Zpravodaj sen. dr. Fáček: Vážený senáte! Odpovídám jen krátce kolegovi sen. Pánkovi na jeho... (Hluk.)
Místopředseda dr. Hruban (zvoní): Prosím o klid!
Zpravodaj sen. dr. Fáček (pokračuje): ... výtku, že tato předloha byla ve výboru sociálně-politickém příliš stručně a rychle projednávána. Musili jsme ji projednati rychle, poněvadž jsme byli vázáni krátkou lhůtou, která nebyla prodloužena a poněvadž jsme při tom byli zatíženi do noci prodlužovanými sezeními. Ale byli jsme také vázáni ohledy na státní zaměstnance samy, neboť každý pokus o změnu osnovy, která byla plodem pracného kompromisu, byl by znamenal ohrožení celého díla a tuto odpovědnost nemohl nikdo z nás si vzíti na sebe. Ulehčilo nám tento rychlejší postup také to, že jak jsem již poukázal ve svém referátu, předloha byla tenkráte velmi důkladně a zdaleka připravena. Také kolega Pánek sám nenavrhoval žádných změn a ve své řeči vzdával plnou chvála osnově zákona a doporučoval sám její schválení.
Ale také kritika ostatních pánů senátorů, pokud nebyli předem zaujati, nevyzněla v odsouzení předlohy. Jest ovšem přivozeno, že žádné lidské dílo není dokonalé a není také dokonalá předloha, a které máme hlasovati a zvláště nemůže býti dokonalá, hledá-li se dokonalost v tom, aby uspokojila přání každého dotčeného, jednotlivce, každé zúčastněné skupiny. Ale jsem přesvědčen, že v celku je toto dílo dobré a že státní zaměstnanci budou zaň vděčiti těm, kteří umožnili jeho uskutečnění a kteří zároveň jsou ochotni postarati se o potřebnou úhradu.
Navrhuji jménem sociálně-politického výboru i ostatních výborů zúčastněných přijetí osnovy. (Souhlas.)