II. volební období. | 8. zasedání. |
Podepsaní navrhují:
Poslanecká sněmovno račiž se usnésti:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Nedoplatky daní přímých i daně
obratové za uplynulá léta do konce roku 1926
musí býti pravoplatně projednány a
dle tohoto zákona upraveny do konce roku 1929.
(2) Tyto nedoplatky mohou býti na žádost strany
přiměřeně sníženy nebo
prominuty, jestliže je vážné nebezpečí,
že by vymáháním a zapravením
těchto nedoplatků mohlo ohroziti poplatníka
v jeho existenci, ve výživě nebo ve výživě
jeho rodiny.
(3) Nečiní rozdílu, jde-li o daně
právoplatně předepsané čili
nic.
(4) Veškeré dlužné daně do konce
roku 1926 musí býti poplatníku nově
sděleny a týž jest povinen do 3 dnů
po tomto sdělení podati žádost o úlevy
dle tohoto zákona. Na pozdější žádosti
nebude vzat zřetel.
(1) Příslušnost úřadů
k povolování úlev dle ustanovení §
1, určuje nařízení.
(2) Příslušný úřad rozhoduje
s platností konečnou.
(1) Při šetření o snížení
nebo prominutí daní, podrobených přirážkám
obecním, bude, pokud se jedná o přirážky
vyšší 1000 Kč, slyšena s hlasem poradním
také obecní (městská) rada příslušné
obce o tom, zda podle její znalosti poměrů
jest tu vážné nebezpečí hospodářských
důsledků a důvodů, naznačených
v §u 1.
(2) Vyjádření tato musí býti
dotazujícímu se úřadu dodána
do 14 dnů ode dne doručení dotazu.
Jakákoliv změna ve výší nedoplatku
přímých daní má v zápětí
také změnu všech přirážek
k ním vybíraných.
(1) Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení a provedením jeho pověřuje
se ministr financí.
(2) Zákon čís. 235 Sb. z. a n. ze dne 8.
října 1924 se zrušuje.
Při projednávání daňové
reformy bylo slíbeno, že depurační akce
urovnání daňových nedoplatků,
bude úplně skončena do konce roku 1927. Jak
dnešní stav ukazuje, není tomu tak. Daňové
nedoplatky místo toho, aby byly nižší,
stoupají, jak tomu nasvědčuje státní
účetní uzávěrka a stížností
široké poplatné veřejností. Vyvolává
se tím nespokojenost, majetková nejistota trvá
dále a finanční správa státní
neukazuje náležitou pohotovost.
Zavedením daňové reformy vyrovnány
byly daňové nedoplatky gážistů
a dělníků zaplacením 100% zvýšení
daní do konce roku 1927. Zákon o stabilisačních
bilancích umožnil zhodnocení majetků
kapitálově silných, jen malému a střednímu
živnostníku zůstaly veškeré nedoplatky
daňové, aniž by bylo možno je urovnati
a jasno zjednati. Tato nejistota má za následek
demoralisaci daňovou. Poplatník vida, že nemá
daně vyrovnány, ani mírnými splátkami
zabezpečeny, oddává se lhostejnosti a tak
stát v důsledku toho co by obdržel, dostává
málo nebo zhola nic.
Soustavné, bezohledné vymáhání
daní i když tím malý a střední
poplatník je ohrožen je ukvapené, ne-li nerozumné
a škodlivé. Důvěra poplatníků,
daňová morálka je otřesena a není
viděti snahy ani dobré vůle vady tyto odstraniti
a nápravu zjednati.
Z těchto důvodů jeví se naléhavá
potřeba zákona, který by finanční
správě uložil, aby vlekoucí se ožehavou
otázku vyřízení daňových
nedoplatků - do určité doby a plně
provedl.
Po stránce formální navrhujeme přidělení
tohoto návrhu výboru iniciativnímu a rozpočtovému.