II. volební období. | 8. zasedání. |
Společnost Latorica, jež koupila velkostatek Mukačevo,
jest zavázána převzíti dosavadní
t. j. Schönbornovy zaměstnance a šetřiti
zákonných a smluvních předpisů
při zrušení služebního poměru.
K Státnímu pozemkovému úřadu
došly stížnosti toliko tří pensionovaných
lesních hajných, žádajících
příděl pozemků užívaných
jimi dříve jako deputát, a dále žádost
jednoho nadlesního, propuštěného dne
1. dubna 1928 s jednoročním platem, placeným
v měsíčních lhůtách.
Jiných stížností nebo žádostí
u Státního pozemkového úřadu
není. Ve jmenovaných případech provedl
Státní pozemkový úřad potřebná
šetření a sjednává nápravu.
Pokud jiní zaměstnanci byli propuštěni
nebo pensionováni, stalo se tak důvodně a
u propuštěných zaměstnanců byla
dříve zjištěna ředitelstvím
společnosti jejich neschopnost nebo nespolehlivost. Proto
si tito zaměstnanci nestěžovali u Státního
pozemkového úřadu. Společnost Latorica
zvýšila pense, pokud jest nositelem pensijního
pojištění, průměrně as
o 35% a to dobrovolně.
Na velkostatku Mukačevě jsou těžební
smlouvy jednak z doby před vydáním zákona
záborového, jednak smlouvy uzavřené
po jeho vydání a to z části buď
Státnímu pozemkovému úřadu
ke schválení vůbec nepředložené,
nebo předložené, avšak u nichž schválení
bylo Státním pozemkovým úřadem
v dohodě s ministerstvem zemědělství
odepřeno. Jde o těžební smlouvy pro
velkostatek nevýhodné, jichž plnění
ohrožuje řádné hospodaření
na zabraném majetku a bránilo by jakýmkoli
investicím. Soukromí zájemci na těžebních
smlouvách domáhají se ovšem plnění
smluv pro ně velice výhodných. Tam, kde vznikly
průtahy v kácení a nebezpečí
poruchy v zaměstnanosti, bylo usilováno se strany
Státního pozemkového úřadu
o narovnání mezi těžaři a společností.
Nelze připustiti, aby Státní úřady
pro soukromé zisky těžebních firem činily
mimořádná opatření a schvalovaly
smlouvy těžební, nevýhodné a
nezpůsobilé pro těžení na zabraném
majetku, poněvadž nešlo by o ochranu zaměstnanosti,
nýbrž o podporu nepřiměřených
zisků.
Hospodaření společnosti Latorica podléhá
dozoru Státního pozemkového úřadu
a ministerstva zemědělství jako každý
jiný zabraný lesní majetek.
Ministerstvo zemědělství, jakož i podřízené
orgány zemědělsko-technické lesní
služby dohlédací věnují lesnímu
hospodaření na býv. velkostatku Schönbornovu
zvláštní pozornost a připouštějí
resp. povolují lesní těžby jen v takovém
rozsahu, jak toho zájem řádného lesního
hospodaření vyžaduje a příslušné
předpisy lesních zákonů dovolují.
Příslušné úřady státní
lesní služby dohlédací neopomenuly dosud
ani jediného zásahu do zmíněného
lesního hospodářství, pokud k tomuto
zásahu byly na podkladě příslušných
právních norem oprávněny. Proto také
ministerstvo zemědělství si vyhradilo schválení
prozatímního mýtního plánu
na prvé pětiletí 1929/30 až 1933/34
a rovněž si vyhradilo schválení pevných
hospodářských plánů, které
v této době budou velkostatkem vyhotoveny.
Pokud se specielně týče oblasti dubů
v rovině, bylo v těchto lesích dosud hospodařeno
podle starých hospodářských plánů
ve stoleté době obmýtné a ministerstvo
zemědělství i na tuto otázku pamatovalo
tím, že v celkové mýtní roční
těžbě velkostatku připustilo pouze 1/100
ročně z celkové plochy dubů určené
k dalšímu normálnímu lesnímu
provozu.
Meliorace celého Černého močálu
neprovede společnost Latorica, neboť jí nepatří
celá plocha území Černého močálu.
K tomu jest zde Serňanské vodní družstvo,
jehož členem je Latorica.
Na základě požadavku ministerstva zemědělství
zavázala se pravoplatně společnost Latorica
dříve, než Státní pozemkový
úřad dal souhlas k převodu vlastnictví
zabraného velkostatku Mukačevo, který náležel
před tím Karlu Bedřichu Schönborn-Buchheimovi,
na tuto společnost, že se činně súčastní
všech prací, směřujících
k odvodnění a melioraci Černého močálu,
zejména, že:
a) bude řádně plniti své povinnosti
v příčině udržování
dosavadních i budoucích odvodňovacích
a jiných melioračních zařízení
na Černém močálu;
b) zasadí se v Serňanském vodním družstvu,
jehož musí býti členem, o urychlené
provedení projektů ministerstva zemědělství
na úpravu vodních poměrů v tomto území;
c) přistupuje na projekt ministerstva zemědělství,
přednesený jeho zástupcem při poradě,
která se konala dne 18. května 1927 u Státního
pozemkového úřadu v Praze, případně
na jiný úředně schválený
a k provedení určený projekt úpravy
vodních poměrů v tomto území;
d) vypracuje do 5 let v souvislosti s projektem ministerstva zemědělství
meliorační plán s rozpočtem všech
ploch, které jsou v odvodňovaném území
ve vlastnictví velkostatku a přikročí
po jeho schválení příslušnými
úřady k jeho provedení, ať již
samostatně, či v rámci melioračního
vodního družstva ve lhůtách; které
budou v projektu přesně stanoveny;
e) neprovede před skončením všech melioračních
prací bez svolení Státního pozemkového
úřadu žádné změny v pronájmu
půdy na Černém močálu a jen
po předchozím svolení Státního
pozemkového úřadu bude moci některé
plochy z pachtu vzíti do vlastní režie.
Po skončení meliorace bude společnost oprávněna
vzíti meliorovanou plochu do vlastní režie,
avšak s omezením, že Státní pozemkový
úřad oprávněn bude uložiti jí,
aby jednu třetinu meliorované plochy propachtovala
drobným uchazečűm z oněch obcí,
které byly dosud na pronájmu této půdy
súčastněny, pokud jejich vzdálenost
od příslušných pozemků nečiní
více než 5 km.
Podle dalších převzatých závazků
společnosti budou vodní práce projektované
mimo území Černého močálu
podrobeny schválení presidenta Státního
pozemkového úřadu v rámci každoročního
pracovního programu.
Společnost povinna jest dále podporovati snahy o
využití vodních sil a provedení soustavné
elektrisace. Na případných vlastních
projektech v tomto směru pracovati bude v dohodě
s příslušnými orgány státní
správy a přispěje dle svých sil k
realisaci projektů těchto orgánů.
K závazkům společnosti podotýká
se ještě toto:
Pozemky, pokud leží na Černém močálu,
náležejí do zájmového území
Serňanského vodního družstva v Mukačevě
a proto musí společnost podle vodního zákona
přispívati na udržování a rekonstrukci
družstevních kanálů, jejichž délka
na Černém močálu činí
38.50 km. Velkostatek sám spravuje 293.176 km svých
hospod. odpadů.
Úpravu vodních poměrů na Černém
močálu nutno řešiti se dvou hledisek,
to jest zabrániti zátopám, které se
stále opakují a ničí často
zcela úrodu, a získati odpad pro systematické
odvodnění, což vyžaduje úpravy
řeky Latorice nad Čopem a rekonstrukce tak zvaného
Vysokobřežního odpadu a hlavních kanálů
družstevních. Na tyto práce byla již vypracována
řada projektů, ze kterých generelní
projekt z roku 1928 bude podkladem pro projekty detailní.
Ve věci učinilo ministerstvo zemědělství
dosud tyto disposice:
1. Uložilo zemskému úřadu v Užhorodě
vypracovati na podkladě schváleného generelního
plánu projekt pro vodoprávní řízeni
o dílčí regulaci řeky Latorice v délce
5.2 km.
2. Uložilo zemskému úřadu vypracování
projektu na stavbě vodní nádrže na území
Černého močálu, kterou se zachytí
velké vody z povodí potoka Romanu a Riky.
Úprava řeky Latorice a stavba nádrže
na Černém močálu jsou předpokladem
pro sanaci poměrů na území Serňanského
vodního družstva, a tím i na Černém
močálu. Nebude-li vodoprávních překážek,
započne ještě v tomto roce země Podkarpatoruská
za finanční účasti státu s
úpravou řeky Latorice.
Po provedení úpravy řeky Latorice bude lze
přikročiti k rekonstrukci odpadu Vysokobřežního
a všech dosavadních ostatních kanálů
na území Serňanského vodního
družstva, a tím i Černého močálu.
Postupně s rekonstrukcí odpadních kanálů
bude lze prováděti detailní plošnou
melioraci pozemků.
Společnost Latorica přispěje přiměřeně
na úpravu řeky Latorice, na stavbu nádrže
na Černém Močálu a na rekonstrukci
odpadu Vysokobřežního se všemi ostatními
kanály družstevními. Provedení detailní
plošné meliorace na pozemcích velkostatku jest
úkolem společnosti, jak se k tomu též
pravoplatně zavázala.
Státní pozemkový úřad neměl
zákonných důvodů, aby odepřel
převod vlastnictví velkostatku Mukačevo na
společnost Latoricu. Velkostatek zůstává
v záboru a změnou v osobě vlastníkově
není provedení pozemkové reformy v mezích
potřeby nijak dotčeno. Na výši ceny
prodejní nemá Státní pozemkový
úřad vlivu a nemohl by z důvodů nízké
nebo vysoké prodejní ceny odepříti
svolení k prodeji, aniž porušil zákon.
Ministerstvo zemědělství rozhodlo se nežádati
pro stát převzetí tohoto velkostatku, neboť
bez velmi značného investičního kapitálu
nebylo by mohlo na velkostatku hospodařiti.
Ministerstvo zemědělství, resp. podnik "Čsl.
státní lesy a statky" spravuje na Podkarpatské
Rusi asi 338.800 ha státních lesů, to jest
asi 55% lesů v Podkarpatské Rusi vůbec. Podnik
"Čsl. státní lesy a statky" nemá
však dostatečných prostředků
ani ku splnění dalekosáhlých úkolů
investičních na nynějším lesním
majetku v Podkarpatské Rusi, jenž již jest ve
správě tohoto podniku, a nemohl proto převzíti
rozsáhlý Schönborn-Buchheimův majetek
asi 100.000 ha za předpokladů, které bylo
od nového nabyvatele tohoto majetku s hlediska zvýšení
životní úrovně místního
obyvatelstva očekávati, to jest za dalekosáhlých
předpokladů investičních. V případě
převzetí Schönborn-Buchheimského majetku
československým státem (podnikem "Čsl.
státní lesy a statky") bylo by bývalo
nezbytno nejen zaplatiti nabývací cenu za tento
majetek v hotovosti, nýbrž i provésti řadu
opatření rázu industrialisačního,
investičního a sociálního (výstavba
cest, silnic, lesních drah, průmyslových
závodů, škol, atd.), což by si vše
bylo vyžádalo nákladu až 200 mil. Kč.
Prostředků finančních v této
výši podnik "Čsl. státní
lesy a statky" k disposici neměl a nemá a nemohl
proto rozsáhlý a neotevřený Schönborn-Buchheimský
lesní pozemkový majetek převzíti.
Pro čsl. stát bylo z tohoto majetkového souboru
převzato pouze asi 2.000 ha lesů z důvodů
arrondačních.
Podle skutečné povahy věci a z důvodů
shora vylíčených nemá vláda
příčiny k nějakému opatření.