II. volební období. | 8. zasedání. |
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Následující druhy lovné zvěře
užitkové nesmějí býti stíhány,
ani chytány, ani usmrcovány:
jelen: | od 1. prosince do 15. srpna, v zemích Slovenské a Podkarpatoruské od 16. října do 15. srpna; |
daněk: | od 1. prosince do 15. srpna; |
laň, danělka, kolouši jelení a dančí: | od 1. ledna do 31. října; |
srnec: | od.1. listopadu do 15. května; |
srna a srnče: | od 1. prosince do 31. října; |
zajíc: | od 1. ledna do 31. srpna; |
kamzík a muflon: | od 1. ledna do 30. září; |
kamzice a muflonka: | po celý rok; |
svišť: | po celý rok; |
tetřev, tetřevec a tetřívek: | od 1. června do 15. března; |
jeřábek: | od 1. prosince do 15. září; |
slepice tetřeví, tetřívčí a jeřábčí: | po celý rok; |
bažant: | od 1. ledna do 30. září; |
koroptev: | od 1. prosince do 1. srpna; |
divoká kachna a divoká husa: | od 1. ledna do 30. června; |
drop: | od 1. června do dubna. |
(2) Při zvěři jelení, dančí
a srnčí považují se mláďata
za kolouchy a srnčata až do posledního dne
měsíce října následujícího
po vylíhnutí.
(1) Zemský úřad může pro. jednotlivé
nebo všechny honitby jednoho nebo několika politických
okresů nebo i pro celý svůj obvod měniti
dobu hájení určitých druhů
zvěře, pro které jest podle tohoto zákona
nebo podle dosavadních honebních předpisů
stanovena doba hájení, je-li změna ta místními,
klimatickými nebo jinými poměry odůvodněna,
přihlížeje zejména k tomu, aby jednak
nepoměrným rozmnožením některých
druhů zvěře nebylo ohroženo provozování
polního, lesního a rybničního hospodářství,
jednak, aby všechny druhy zvěře zůstaly
zachovány. V případech zvlášť
mimořádných, na př. při živelních
pohromách, kterými byl stav některého
druhu zvěře povážlivě ztenčen,
lze takto stanoviti i celoroční dobu hájení.
(2) Opatření v předcházejícím
odstavci zmíněná lze stanoviti zpravidla
jen na rok a jen z důležitých důvodů
na více let nebo do odvolání.
(3) Hrozí-li některému druhu zvěře,
který není podle tohoto zákona nebo podle
dosavadních honebních předpisů hájen,
vyhubení, může zemský úřad
stanoviti částečnou nebo celoroční
dobu hájení takového druhu zvěře.
Výjimky ze zákazů obsažených
v předpise a hájení zvěře může
okresní úřad v jednotlivých případech
povoliti, je-li toho třeba, aby byl zachován zdravý
stav zvěře, nebo aby bylo zabráněno
jejímu degenerování.
Jelení a dančí zvěř, která
v honitbě převážně polní
jen přebíhá, může býti,
není-li pro ni ochrana podle § 2 zvýšena,
zastřelena v době hájení s povolením
okresního úřadu tím, kdo jest oprávněn
k výkonu honebního práva, a to jen mimo les
a jen tehdy, není-li půda pokryta vrstvou sněhovou.
Objeví-li se v některé honitbě potřeba,
aby počet některého druhu zvěře
v zájmu poškozovaného jím hospodářství
polního nebo lesního byl zmenšen, může
okresní úřad naříditi nebo
k žádosti toho, kdo jest oprávněn k
výkonu honebního práva, povoliti, aby určitý
počet tohoto druhu zvěře byl v oné
honitbě třeba i v době hájení
odstřelen.
Ustanovení §§ 1, 2 a 4 neplatí o zvěři
chované v oborách, nemůže-li přebíhati
přes ohrazení obory.
(1) Chytati koroptve do sítí jest přípustné
jen tehdy, dosáhne-li ten, kdo jest oprávněn
výkonu honebního práva, zvláštního
povolení okresního úřadu.
(2) Sbírati vejce užitkové zvěře
pernaté jest dovoleno jen tehdy, činí-li
tak osoba k výkonu honebního práva oprávněná
pro účely vlastního chovu; jde-li o sbírání
vajec těch pro jiné účely, jest k
němu třeba zvláštního povolení
okresního úřadu.
Ustanovení § 7 zák. čl. XX/1883 (honební
zákon) o náhradě škod způsobených
zvěří jelení a dančí
platí v zemích Slovenské a Podkarpatoruské
i co do náhrady škod způsobených černou
zvěří.
(1) Přestupky tohoto zákona i dosavadních
zákonů honebních, jakož i přestupky
předpisů podle nich vydaných, trestá,
pokud nejde o čin trestný soudem, okresní
úřad pokutou až do 1000 Kč, kterážto
pokuta, byl-li přestupek opětován nebo vzešla-li
z něho značná škoda, může
býti zvýšena až do 5000 Kč.
Nedobytné pokuty buďtež přeměněny
podle míry zavinění v náhradní
trest vězení, nejdéle však dvacetidenní.
(3) Jde-li o těžší přestupky, které
byly po delší čas páchány nebo
opětovány, nebo o případy mimořádně
těžké, může na místě
pokuty býti uložen trest vězení v mezích
stanovených v předchozím odstavci.
(4) Pokud podle dosavadních zákonů honebních
bylo přípustné stíhati některé
přestupky jen na žádost poškozeného,
jest je nyní stíhati z povinnosti úřední.
Pokud není v tomto zákoně jinak stanoveno,
zůstávají dosavadní honební
předpisy nedotčeny.
Zákon tento nabude účinnosti osmým
dnem po vyhlášení a provede jej ministr zemědělství
v dohodě se zúčastněnými ministry.
Dosavadní honební zákony nemají, pokud
jde o ochranu zvěře, dosti pružná ustanovení,
aby ochrana ta mohla býti zařízena tak, jak
toho vyžadují zájmy myslivosti i zájmy
zemědělské. Výjimku činí
jedině moravský honební zákon ze dne
26. července 1912, č. 4 z. z. ai 1914, který
v § 51 stanoví, že zemský úřad
může odchylkou od všeobecných předpisů
o hájení zvěře pro jednotlivé
nebo všechny honební obvody jednoho nebo několika
politických okresů dovoliti, aby doba hájení
nebo střílení pro určité druhy
zvěře buď později začala nebo
dříve skončila, je-li to místními
nebo klimatickými poměry odůvodněno.
Slezský honební zákon ze dne 13. ledna 1903,
č. 42 z. z., má sice v § 47 obdobné
opatření, avšak jen pokud jde o zkrácení
doby šetření, resp. prodloužení
doby odstřelu. Naproti tomu v českém honebním
zákoně ze dne 1. června 1866, č. 49
z. z., doplněném zákonem ze dne 21. února
1870, č. 15 z. z., dále v honebním zákoně
platném na Slovensku a v Podkarpatské Rusi (zák.
čl. XX/1883) není postaráno o to, aby cestou
nařizovací mohly býti předpisy o době
hájení jednotlivých druhů zvěře
vůbec měněny, ať již jde o prodloužení
doby hájení nebo její zkrácení,
jestliže by změny ty byly zvláštními
poměry odůvodněny. Nejlepším
východiskem pro odstranění těchto
nesrovnalostí by arci bylo nahraditi dosavdní honební
zákony, z nichž starší zákony i
v některých jiných směrech již
dosti nevyhovují dnešním poměrům,
novým honebním zákonem, který by zunifikoval
honební právo pro celé státní
území. Referentský návrh jednotného
honebního zákona jest sice již připraven,
avšak osnova tato pro rozsáhlost látky a rozdílnost
názorů na úpravu četných otázek
honebně-policejních vyžádá si
patrně ještě delšího času,
jak v řízení přípravném,
tak i při ústavním projednání;
mimo to bude nutno některé otázky odkázati
na cestu nařizovací a příslušná
vládní nařízení bude možno
vypracovati teprve podle znění, v jakém vyjde
osnova z ústavního projednání.
Aby snad poměry nezastihly letos hlavní honební
období ještě za platnosti dosavadních
předpisů honebních, podle kterých
až na Moravu, jak shora řečeno, nebylo by možno
prodloužením doby hájení čeliti
neblahým důsledkům letošní pohromy
zvěř stihnuvší, rozhodla se vláda
vypracovati dílčí osnovu honebního
zákona, který by především sjednotil
nejdůležitější ustanovení
o hájení některých, pro zdejší
poměry nejvýznamnějších, druhů
lovné zvěře užitkové a postaral
se po vzoru moravského honebního zákona,
jehož ustanovení se plně osvědčila,
o to, aby bylo možno dobu hájení a tím
i dobu odstřelu regulovati podle skutečné
potřeby, ať již máme na zřeteli
ohled na žádoucí ochranu polního, lesního
a rybničního hospodářství proti
škodám zvěří působeným
nebo opatření, aby se užitkové lovné
zvěři dostalo zvýšené ochrany.
Učiniti opatření ve prospěch ochrany
zvěře bude zvláště letos příkazem
nutnosti, aby byly všemožně odčiněny
citelné ztráty, které utrpěl stav
zvěře letošní pohromou povětrnostní.
Osnova řeší však i jiné důležité
otázky honební, zejména odstřel přebíhavé
zvěře jelení a dančí (§
4), ochranu polního a lesního hospodářství
při nadměrném rozmnožení některého
druhu zvěře (§ 5), omezení majitele
(nájemce) honitby, pokud jde o chytání koroptví
do sítí a sbírání vajec užitkové
pernaté zvěře (§ 7), náhradu
škod způsobených na Slovensku a Podk. Rusi
černou zvěří (§ 8), konečně
sjednocení trestních sankcí na přestupky
honební (§ 9): o všech těchto otázkách
a důvodech, které k jich úpravě vedly,
bude níže pojednáno ve zvláštní
části důvodové zprávy.
V celku lze o osnově říci, že odstraňuje
nejdůležitější rozdíly dosud
platných honebních zákonů a že
jest průpravou pro příští jednotný
zákon honební.
Ustanovením tímto se především
sjednocují pro nejdůležitější
druhy lovné zvěře užitkové předpisy
o době hájení. Rozdílné termíny,
které co do hájení zvěře jelení
osnova stanoví pro Slovensko a Podkarpatskou Rus ve srovnání
s dobou, která o hájení zvěře
jelení má platiti v ostatních zemích,
jsou podle posudku Loveckého ochranného spolku pro
Slovensko odůvodněny klimatickými poměry.
Připustiti odstřel karpatského jelena ještě
v druhé polovici měsíce října
a v listopadu bylo by těžkou národohospodářskou
ztrátou. Prodloužením doby hájení,
zvláště u zajíců, bažantů
a koroptví, vyhoví se všeobecným steskům,
že se nemá odstřelovati zvěř
mladá, nevyspělá a to ještě v
době, kdy polní úroda nebývá
namnoze sklizena. Dále se tu upravuje doba hájení
pro některé druhy zvěře, které
sice pro výkon myslivosti mají význam podřadný,
za to však jsou důležité s hlediska ochrany
přírody (na př. muflon, svišť,
drop).
Textace prvé věty odstavce 1. odpovídá
v celku znění § 51 mor. hon. zák. Jak
již na začátku všeobecné části
důvodové zprávy řečeno, praví
se v předpise tomto, že zemský úřad
může za určitých podmínek dovoliti,
aby doba hájení nebo střílení
pro určité druhy zvěře buď později
začala, nebo dříve skončila. Osnova
neodchyluje se sice věcně od tohoto ustanovení,
mluví však všeobecně o možnosti měniti
dobu hájení, nepokládajíc účelným
mluviti zde vedle doby hájení o době střílení,
ježto ve změně doby hájení jest
obsažena i změna doby střílení;
ostatně pojem "doba střílení"
je tu úzkým, uváží-li se, že
v době hájení není dovoleno ani zvěř
stíhati a chytati.
Kromě toho rozvádí osnova blíže
myšlenku, ke kterým poměrům má
zemský úřad zvláště přihlížeti,
činí-li výjimky ze všeobecných
předpisů o hájení zvěře.
Ustanovení toto se netýká jen druhů
zvěře, o kterých mluví § 1, nýbrž
jest povahy všeobecné a vztahuje se na všechny
druhy zvěře, pro které jest podle platných
předpisů stanovena doba hájení. Ustanovením
druhé věty téhož odstavce má
býti pamatováno na případy zvlášť
mimořádné, ve kterých se nevystačí
s pouhým rozšířením doby hájení,
nýbrž kde bude nutno hájiti některý
druh zvěře po celý rok.
Změny doby hájení; kterých si vyžádají
rozhodné poměry, budou platiti zpravidla na rok
a tato jednoroční úprava bude se vztahovati
hlavně na druhy zvěře, jichž stav má
důležitější význam jak s
hlediska zemědělského, tak se stanoviska
loveckého. Budou-li tu závažné důvody,
bude možno takové změny stanoviti s delší
dobou platnosti; v rámci tohoto ustanovení osnovy
bude také možno přikročiti i k dlouhodobé
úpravě zvýšené ochrany oněch
druhů zvěře, již by snad v tom kterém
území valně ubývalo (na př.
kamzíků, dropů). Pokud jde o publikaci změn
doby hájení zvěře, netřeba
tuto otázku v osnově upravovati, ježto opatření
zemského úřadu bude míti ráz
"nařízení, obsahujícího
obecně závazná pravidla právní"
a bude je proto podle § 2, odst. 1., bod d) zákona
ze dne 13. března 1919, čís. 139 Sb. z. a
n. vyhlásiti ve Sbírce zákonů a nařízení;
tím ovšem není vyloučeno, že opatření
ta bude zemský úřad publikovati též
v Zemském věstníku (viz § 2, odst. 2.
cit. zák.).
Podle odst. 3. má býti dána možnost
zachovati některé druhy vzácné a vymírající
zvěře, které nejsou podle honebních
předpisů hájeny (na př. orel, výr,
norek). Pokud jde o publikaci takového opatření,
odkazuje k obsahu předcházejícího
odstavce.
V zákoně jest se postarati i o udílení
výjimek ze zákonů, jež jsou nebo budou
obsaženy v předpisech o hájení zvěře,
aby na př. i v době hájení bylo možno
připustiti odstřel poraněné nebo nemocné
zvěře nebo vyrovnati v zájmu zdatnosti zvěře
nepoměr mezi pohlavím toho kterého druhu
zvěře. Výjimky takové bude povolovati
od případu k případu okresní
úřad.
Pokud jde o možnost odstřeliti v honitbách
převážně polních přebíhavou
jelení a dančí zvěř i v době
hájení, jest ustanovení to v podstatě
převzato z moravského a slezského honebního
zákona. Jest odůvodněno škodami, které
tato zvěř může působiti na polích.
Kdežto však podle obou právě uvedených
zákonů právo odstřelu přebíhavé
zvěře jelení a dančí plynulo
ze zákona, činí je osnova odvislým
od zvláštního povolení politického
úřadu a stanoví mimo to, že odstřel
ten nelze prováděti v lese vůbec a na polích
tehdy, je-li pokrývka sněhová. Při
tomto zúžení práva odstřelu vychází
osnova z této úvahy: má-li býti odstřelem
docíleno ochrany polního majetku proti škodám,
jež pak zpravidla musí hraditi majitel (nájemce)
honitby podle místa, kde se škoda stala, dlužno
odstřel přebíhavé zvěře
jelení a dančí připustiti jen potud,
pokud i polní majetek je touto přebíhavou
zvěří ohrožen, kterýžto
předpoklad není splněn, zdržuje-li se
tuto zvěř v lese, anebo je-li na polích tolik
sněhu, že tam přebíhavá zvěř
nemůže způsobiti škody.
Tento výjimečný odstřel předpokládá
dále, že nebyla pro zvěř jelení
a dančí prodloužena doba hájení.
Touto opravou bude zrušeno i ustanovení závěrečné
věty § 46, odstavec 2. slezského honebního
zákona, podle kterého mohl okresní úřad
naříditi i plný odstřel přebíhavé
nebo střídavé zvěře jelení
a dančí.
Předpis tento jest převzat skoro úplně
z moravského, resp. slezského honebního zákona.
Kdežto při změnách doby hájení
podle § 2 půjde zpravidla o opatření
všeobecná, platná pro širší
obvod, a pokud by šlo o zkrácení doby hájení,
jen o poskytnutí možnosti odstřelu zvěře,
týkají se odchylky, které má na zřeteli
§ 5, vždy jen určité honitby a určitého
druhu zvěře a možno podle tohoto ustanovení
přímo vynutiti redukci určitého
stavu zvěře v té které honitbě,
vyžaduje-li toho zřetel na zájmy polního
a lesního hospodářství.
Výjimky ve prospěch obor souhlasí s dosavadním
právem.
Omezení vyplývající pro majitele (zájemce)
honitby z předpisů tohoto paragrafu jsou novum i
proti moravskému honebnímu zákonu a pokládají
se za účelné v zájmu racionelního
výkonu myslivosti. Osnova nezamýšlí
zavésti naprostý zákaz výkonu myslivosti
chytáním koroptví do sítí,
váže-li však výkon ten na povolení
politického úřadu, jest v tomto řešení
spatřovati jen vhodný korektiv proti tu a tam se
vyskytujícím snahám, zejména na sklonku
nájemního období, ztenčiti hromadným
chytáním koroptví do sítí stav
této, hlavně pro polní hospodářství
velmi užitečné zvěře. Tím
nemíní se nová úprava dotknouti legálních
zájmů obchodu živými koroptvemi.
Také předpis druhého odstavce, že osoba
k výkonu honebního práva oprávněná
smí sbírati vejce užitkové zvěře
pernaté jen pro účely vlastního chovu,
vyhovuje požadavkům řádného výkonu
myslivosti a zároveň zajišťuje udržení
stavu užitečné pernaté zvěře,
která, jak výzkumy právě poslední
doby dokazují, jest i pro zemědělství
tak důležitá; pro jinaké účely
než právě uvedené může osoba
k výkonu honebního práva oprávněná
sbírati vejce užitkové zvěře
pernaté jen se svolením okresního úřadu.
Obě tato opatření omezují práva
majitele (nájemce) honitby. Předpisy a stíhání
osob třetích, které by snad neoprávněně
chytaly koroptve do sítí, nebo sbíraly vejce
pernaté zvěře, zůstávají
nedotčeny.
V zemi České a Moravskoslezské chová
se černá zvěř jen v oborách
a moravský a slezský honební zákon
přímo stanoví, že jinde nemůže
býti chována. Unikne-li přesto černá
zvěř z obory, platí o škodách,
které snad tím vzniknou, všeobecná ustanovení
o náhradě škod zvěří způsobených,
při čemž tomu, kdo jest k náhradě
zavázán, jest vyhrazena podle všeobecných
zásad občanského práva možnost
postihu vůči majiteli obory. Jinak jest tomu v oboru
práva platného na Slovensku a Podkarpatské
Rusi. V těchto zemích se vyskytuje černá
zvěř i ve volné přírodě.
Zák. čl. XX/1883 přímo vylučuje
náhradu za škody černou zvěří
způsobené. Majitel pozemku může sice
černou zvěř usmrtiti, toto oprávnění
má však podle nabytých zkušeností
hodnotu velmi problematickou z těchto důvodů:
Především stanoví zákon v §
13, že k hubení dravé a škodné
zvěře, k níž se počítá
i zvěř černá, děje-li se hubení
po myslivecku s honci nebo s použitím honicích
psů, jest třeba povolení nájemce honitby.
Mimo to dlužno uvážiti, že odstřel
černé zvěře jest pro zemědělský
lid, který nemá zpravidla řádné
zbraně a potřebných loveckých zkušeností,
úkolem velmi obtížným. Také jest
třeba při vydávání zbrojních
lístků jisté opatrnosti, aby pod rouškou
odstřelu černé zvěře nebylo
provozováno pytláctví. Stesky na veliké
škody, černou zvěří způsobené,
častěji se opakují a jest jistě spravedlivo
a účelno řešiti v této osnově
i otázku náhrady škod způsobených
černou zvěří, a to podle zásad,
které platí v zemích mimoslovenských.
Dosud platné honební zákony mají,
pokud jde o stíhání přestupků,
velmi odlišné trestní sazby, a to i na přestupky
stejnorodé. Osnova unifikuje a zevšeobecňuje
trestní sazby v podstatě podle moravského
a slezského honebního zákona, zvyšujíc
se zřetelem k nynějším poměrům
přiměřeně sazby ty; po vzoru jiných
zákonů upouští od stanovení minimální
hranice pokuty. Nejvyšší míru trestu vězení
(20 dní), jak ji stanoví moravský honební
zákon, ponechává i osnova.
Ustanovení odst. 3., podle kterého může
úřad v případech závažných
uložiti na místo pokuty hned trest vězení,
jest odůvodněno zvláště se zřetelem
ke Slovensku a Podkarpatské Rusi, kde pytláctví
se stíhá jako přestupek administrativní,
kterážto disparita práva ve srovnání
s právem platným v zemích mimoslovenských
dá se odstraniti až při vydání
jednotného trestního zákona; z téhož
důvodu jest i vrchní hranice pokuty (5.000 Kč)
v případech zvláště závažných
trestem přiměřeným.
Pokud jde o odst. 4. jest zevšeobecnění zásady,
že honební přestupky stíhají
se vždy z povinnosti úřední, rovněž
nutné proto, že se podle zák. čl. XX/1883
na Slovensku a v Podkarpatské Rusi přestupky honebního
zákona až na přestupky § 29 (provozování
honby v době hájení), § 30 (chytání
mláďat a ničení hnízd) a §
31 (zastřelení zvěře v době
hájení, koupě a prodej zvěře
v době hájení) stíhají dosud
jen na žádost poškozeného, kdežto
v ostatních zemích jsou honební delikty stíhány
vždy z povinnosti úřední.
Ustanovení tato nevyžadují bližšího
vysvětlení, podotýká se jen k §
10, že osnovou zůstávají zejména
nedotčeny předpisy, které jsou obsaženy
v trestních ustanoveních dosavadních honebních
zákonů o propadu předmětů a
o náhradě škody, neboť, jak výše
u § 9 řečeno, osnova sjednocuje jen trestní
sazby. Podrobně řešiti v osnově poměr
tohoto zákona k dosavadním honebním předpisům,
není třeba, ježto jde jen o úpravu parcielní,
poměrně nepatrného rozsahu a nad to ještě
přechodnou; zařazení nových předpisů
do dosavadního honebního práva nebude činiti
praksi potíže.
Vláda doporučuje, aby tento její návrh
byl přikázán v poslanecké sněmovně
výboru zemědělskému a v senátě
výboru národohospodářskému
k podání zprávy ve lhůtě
co nejkratší.