POSLANECKÁ SNĚMOVNA N. S. R. Č. 1929.

II. volební období.8. zasedání.


2188.

Naléhavá interpelace

poslance R. Kleina a soudruhů

ministru financí

o úpravě poměrů finanční stráže u potravní daně.

Neutěšené poměry zaměstnanců finanční stráže u potravní daně byly předmětem nesčetných jednání a zákroků u příslušných instancí. Deputace organisace finanční stráže, soustředěné v Ústředním svazu samosprávných, státních a veřejných zaměstnanců sídlem v Praze, tlumočila panu ministru financí oprávněné požadavky, jichž podstatu pan ministr také uznal a slíbil v mezích daných možností vyhověti. Několikeré urgence zůstaly dosud bezvýsledny a proto interpelanti znovu upozorňují na nevyřešené otázky služebního poměru finanční stráže u potravní daně.

Odpovědná a vysilující služba, styk se stranami, který velmi často je spojen s ohrožením života, dostatečně podporuje požadavek, aby přiznán byl strážní přídavek. Poukaz na službu vnitrozemskou, která nevyvolává stejných risik jako služba pohraniční finanční stráže, dlužno odmítnouti proto, poněvadž výkon služby u potravní daně je spojen s celou řadou také jiných závažných okolností, vyžaduje všestrannou kvalifikaci a pohotovost. Fakt, že se jedná o jednolitou složku finanční stráže, potvrzuje dále odůvodněnost, aby přiznán byl strážní přídavek.

24hodinová doba služební, vyčerpávající tělesně i duševně zaměstnance, naprosto odporuje našemu ochrannému zákonodárství a pochopitelná únava vyvolává krom toho mnohá zbytečná disciplinární vyšetřování pro usnutí, zaspání a pod. Je vyloučeno, aby zaměstnanec, jenž jest nepřetržitě 24 hodin ve službě, byl úplně disponován. Odstranění této nemožné dlouhé služební doby není však jen prospěchem zaměstnanců, nýbrž i služby samé, ježto odpočinutý zaměstnanec daleko lépe plní předepsané povinnosti.

Finanční stráž žádá zavedení jednotného paušálu t. zv. stravného 240 Kč měsíčně, který budiž vyplácen bez ohledu, kde služba jest vykonávána, jakož i bez ohledu, byla-li služba v měsíci z omluvených důvodů zkrácena, resp. neodsloužena. Požadavek tento je krajně spravedlivý, neboť jím bude stejnoměrně měřeno jak finanční stráži, tak i úředníkům důchodkové kontroly.

Finanční stráž trpce nese, že ministerstvo financí nepřiznalo výhodu podle § 13 vlád. nař. ze dne 18: října 1923, č. 201, zaměstnancům převzatým od obce pražské a brněnské. Tito zaměstnanci sloužili již před převzetím pod státním dohledem a konají službu bez ohledu na dobu noční, nedělní a sváteční, a to zejména službu dlouhou a vyčerpávající. Finanční stráž spatřuje v tomto jednání neochotu a podceňování se strany ministerstva financí, zejména proto, že toto ministerstvo bylo si dobře vědomo, že do státních služeb přebírá zaměstnance všestranně kvalifikované a že pouze s účinnou pomocí těchto zaměstnanců bylo možno provésti rozšíření území potravní daně na obvody Velké Prahy a Velkého Brna. Nespravedlivost tato vyniká a působí tím trapněji, že ani ministerstva pošt, železnic, vnitra a j. se vůči převzatým zaměstnancům nezachovala tak, jako ministerstvo financí.

Provedená systemisace naprosto neuspokojila zaměstnance potravní daně převzaté od obcí, neboť byli úplně opomenuti. Od obce pražské převzatých zaměstnanců koná službu 153. Tito zaměstnanci nastoupili postupně do služeb od r. 1895 až do roku 1905. Takovýchto zaměstnanců jest 39. Slouží tedy někteří přes 32 léta, jiný počet přes 23 roků, tedy průměrně 27 let. Od roku 1916 nebyli již noví zaměstnanci do služeb přijímáni. Nyní jest ve službě 114 zaměstnanců a slouží tudíž maximálně 22 let, nejméně 12 let, průměrně 17 let. Na tyto zaměstnance se úplně zapomnělo, ačkoliv dobře polovina z nich koná službu jak v kanceláři, tak i ve výpravně zboží, tedy službu skutečně důležitou, odpovědnou a dobře kvalifikovanou. Je zajímavo, že z těchto zaměstnanců nebyl rovněž jmenován ani jeden legionář, naproti tomu jmenováni zaměstnanci mladí, kteří neovládají službu kancelářskou ve výpravně, nýbrž pouze službu strážní.

Finanční stráž žádá, aby ústřední úřady daly pokyny úřadům podřízeným, aby kvalifikace dosud tajná, byla učiněna veřejnou, tak jak je tomu u úřednictva podle zákona č. 103 a aby přesazování dělo se jen z nutných služebních důvodů. Dosud děje se tak bezdůvodně a nejsou řídké případy, že zaměstnanec i při krátké nemoci je přesazován na jiné služební místo. Přesazení zaměstnance podle služebního důvodu do jiného místa budiž jemu oznámeno měsíc napřed.

Překvapuje, že se finanční stráži ve výkonu občanských povinností jako zástupcům ve sborech samosprávných a porot činí obtíže.

Zájem státní správy vyžaduje, aby oprávněné a odůvodněné požadavky finanční stráže byly ministerstvem financí uznány a uvedeny ve skutek a proto se podepsaní táží, zdali je pan ministr financí ochoten naznačeným požadavkům vyhověti, aby tak byla odčiněna křivda, působená zaměstnancům finanční stráže u potravní daně?

V Praze dne 19. dubna 1929.

Klein,

Jaša, dr. Winter, Svoboda, Karpíšková, Bechyně, Bečko, Stivín, Koudelka, Kříž, dr. Meissner, V. Beneš, Brodecký, Geršl, Tayerle, inž. Nečas, Hampl, Chalupa, Pik, Remeš, Srba, Prokeš, Chalupník, dr. Macek.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP