II. volební období. | 8. zasedání. |
Neutěšené poměry zaměstnanců
finanční stráže u potravní daně
byly předmětem nesčetných jednání
a zákroků u příslušných
instancí. Deputace organisace finanční stráže,
soustředěné v Ústředním
svazu samosprávných, státních a veřejných
zaměstnanců sídlem v Praze, tlumočila
panu ministru financí oprávněné požadavky,
jichž podstatu pan ministr také uznal a slíbil
v mezích daných možností vyhověti.
Několikeré urgence zůstaly dosud bezvýsledny
a proto interpelanti znovu upozorňují na nevyřešené
otázky služebního poměru finanční
stráže u potravní daně.
Odpovědná a vysilující služba,
styk se stranami, který velmi často je spojen s
ohrožením života, dostatečně podporuje
požadavek, aby přiznán byl strážní
přídavek. Poukaz na službu vnitrozemskou, která
nevyvolává stejných risik jako služba
pohraniční finanční stráže,
dlužno odmítnouti proto, poněvadž výkon
služby u potravní daně je spojen s celou řadou
také jiných závažných okolností,
vyžaduje všestrannou kvalifikaci a pohotovost. Fakt,
že se jedná o jednolitou složku finanční
stráže, potvrzuje dále odůvodněnost,
aby přiznán byl strážní přídavek.
24hodinová doba služební, vyčerpávající
tělesně i duševně zaměstnance,
naprosto odporuje našemu ochrannému zákonodárství
a pochopitelná únava vyvolává krom
toho mnohá zbytečná disciplinární
vyšetřování pro usnutí, zaspání
a pod. Je vyloučeno, aby zaměstnanec, jenž
jest nepřetržitě 24 hodin ve službě,
byl úplně disponován. Odstranění
této nemožné dlouhé služební
doby není však jen prospěchem zaměstnanců,
nýbrž i služby samé, ježto odpočinutý
zaměstnanec daleko lépe plní předepsané
povinnosti.
Finanční stráž žádá
zavedení jednotného paušálu t. zv. stravného
240 Kč měsíčně, který
budiž vyplácen bez ohledu, kde služba jest vykonávána,
jakož i bez ohledu, byla-li služba v měsíci
z omluvených důvodů zkrácena, resp.
neodsloužena. Požadavek tento je krajně spravedlivý,
neboť jím bude stejnoměrně měřeno
jak finanční stráži, tak i úředníkům
důchodkové kontroly.
Finanční stráž trpce nese, že ministerstvo
financí nepřiznalo výhodu podle § 13
vlád. nař. ze dne 18: října 1923,
č. 201, zaměstnancům převzatým
od obce pražské a brněnské. Tito zaměstnanci
sloužili již před převzetím pod
státním dohledem a konají službu bez
ohledu na dobu noční, nedělní a sváteční,
a to zejména službu dlouhou a vyčerpávající.
Finanční stráž spatřuje v tomto
jednání neochotu a podceňování
se strany ministerstva financí, zejména proto, že
toto ministerstvo bylo si dobře vědomo, že
do státních služeb přebírá
zaměstnance všestranně kvalifikované
a že pouze s účinnou pomocí těchto
zaměstnanců bylo možno provésti rozšíření
území potravní daně na obvody Velké
Prahy a Velkého Brna. Nespravedlivost tato vyniká
a působí tím trapněji, že ani
ministerstva pošt, železnic, vnitra a j. se vůči
převzatým zaměstnancům nezachovala
tak, jako ministerstvo financí.
Provedená systemisace naprosto neuspokojila zaměstnance
potravní daně převzaté od obcí,
neboť byli úplně opomenuti. Od obce pražské
převzatých zaměstnanců koná
službu 153. Tito zaměstnanci nastoupili postupně
do služeb od r. 1895 až do roku 1905. Takovýchto
zaměstnanců jest 39. Slouží tedy někteří
přes 32 léta, jiný počet přes
23 roků, tedy průměrně 27 let. Od
roku 1916 nebyli již noví zaměstnanci do služeb
přijímáni. Nyní jest ve službě
114 zaměstnanců a slouží tudíž
maximálně 22 let, nejméně 12 let,
průměrně 17 let. Na tyto zaměstnance
se úplně zapomnělo, ačkoliv dobře
polovina z nich koná službu jak v kanceláři,
tak i ve výpravně zboží, tedy službu
skutečně důležitou, odpovědnou
a dobře kvalifikovanou. Je zajímavo, že z těchto
zaměstnanců nebyl rovněž jmenován
ani jeden legionář, naproti tomu jmenováni
zaměstnanci mladí, kteří neovládají
službu kancelářskou ve výpravně,
nýbrž pouze službu strážní.
Finanční stráž žádá,
aby ústřední úřady daly pokyny
úřadům podřízeným, aby
kvalifikace dosud tajná, byla učiněna veřejnou,
tak jak je tomu u úřednictva podle zákona
č. 103 a aby přesazování dělo
se jen z nutných služebních důvodů.
Dosud děje se tak bezdůvodně a nejsou řídké
případy, že zaměstnanec i při
krátké nemoci je přesazován na jiné
služební místo. Přesazení zaměstnance
podle služebního důvodu do jiného místa
budiž jemu oznámeno měsíc napřed.
Překvapuje, že se finanční stráži
ve výkonu občanských povinností jako
zástupcům ve sborech samosprávných
a porot činí obtíže.
Zájem státní správy vyžaduje,
aby oprávněné a odůvodněné
požadavky finanční stráže byly
ministerstvem financí uznány a uvedeny ve skutek
a proto se podepsaní táží, zdali je
pan ministr financí ochoten naznačeným požadavkům
vyhověti, aby tak byla odčiněna křivda,
působená zaměstnancům finanční
stráže u potravní daně?