II. volební období | 8. zasedání. |
Zemědělský výbor poslanecké
sněmovny projednával osnovu zákona, který
má chrániti zemědělce proti škodám
způsobeným živelními pohromami. Toto
usnesení senátu má chrániti zemědělce
proti škodlivé činnosti lidské.
V našem československém státě
máme ve velké většině typ malého
a středního zemědělce, který
sám se svojí rodinou pudu vzdělává.
Odměnou za jeho práci je úroda, kterou jednou
do roka sklízí. Tuto úrodu nelze chrániti
jako majetek movitý, ale zůstává vysazena
každému nebezpečí ztráty i poškození.
Ztráta je tím citlivější, čím
více jí investuje práce, vybraného
osiva, hnojiv. Poškodí-li se taková kultura,
je zemědělec připraven o mzdu za svoji práci
aneb část svého soukromého majetku.
Časté škody, způsobené polámáním
aneb zúmyslným pořezáním mladých
stromků kol silnice neb polí dokazuje, že poklesl
cit lidí ke konci světové války a
že je třeba ochrany zákonné, aby práce
rukou, které tvoří zemský ráj
a dávají národu chléb, nebyla mařena.
Zákony trestní a předpisy práva soukromého
upravovaly již otázky ochrany výroby zemědělské;
v Čechách, na Moravě a ve Slezsku zákony
zemské, na Slovensku a Podkarpatské Rusi zákon
státní, takže ochrana polního majetku
upravena byla čtverými základními
předpisy.
Vládní návrh zákona dle usnesení
senátu nezavádí ani věc novou, dle
dosavadních předpisů převzal ustanovení,
jež se osvědčila a odpovídají
poměrům dnešní doby, předpisy,
které se neosvědčily buď vypustil nebo
vhodně pozměnil a doplnil.
Hlavní zásadou jest, aby tyto různé
předpisy nahrazeny byly jednotným zákonem
pro celou Československou republiku, jak reforma veřejné
správy a usnadnění jednotného rozhodování
v nejvyšších instancích toho vyžadují.
Vládní návrh o ochraně polního
majetku určuje, který polní majetek je tímto
zákonem chráněn, dále stanoví,
co je polním pychem a jaký je rozdíl polního
pychu od trestných skutků stíhaných
soudy, mimo to upravuje otázky služby strážné,
trestní pravomoci, trestů, náhrady škody
a způsobu stíhání polního pychu.
Dosavadní zákony ve věcech polního
pychu přiznávají zásadně trestní
pravomoc obecním trestním senátům.
Ustanovení ta jistě vycházela z předpokladu,
aby řízení trestní proti vinníku
bylo provedeno ihned a co možno s místní znalostí.
Ustanovení ta nepotkávala se se zdarem a nedostatek
ten již vystihlo ministerské nařízení
z 11. července r. 1918, č. 255 ř. z., přikázavši
pravomoc trestní v případech poškozování
nebo ohrožování majetku, výtěžku
nebo provozování zemědělství,
okresním polit. úřadům. Zákonem
o polním majetku přenáší se na
rozdíl od dosavadních platných zákonů
z obecních trestních senátů (§
21) na okresní úřady. Tato směna bude
jistě uvítána obcemi, neboť přátelské
a příbuzenské poměry, které
častokráte v obci panují, jakož i že
členové obecního trestního senátu
mohou býti různě závislí na
pachateli, nebo o různých dobách ročních
a žních jsou přetíženi pracemi,
dávaly často příčinu k mnoha
stížnostem s obou stran. Přenese-li se trestní
pravomoc na politické úřady, možno míti
za to, že to bude jen ku prospěchu věci, neboť
výkon této agendy předpokládá
důkladnou znalost zásad řízení
trestního.
Důležitá jsou však ustanovení o
smíru a narovnání mezi stranami a o beztrestnosti
polního pychu (§ 21, odst. 5. a 6.).
Zpravidla bude podle tohoto zákona vyřízen
polní pych zase u starosty obce, jemuž se činí
o každém případu oznámení.
Starosta vyrozumí ihned toho, kdo byl ve svých právech
poškozen a týž je povinen do 8 dnů žádati
o potrestání vinníka, případně
o náhradu škody. Nepožádá-li do
8 dnů o potrestání, nebo byl-li učiněn
smír, o požadované náhradě škody
neb netrvá-li ten, jehož se polní pych týká,
na trestním stíhání, upustí
se od dalšího řízení.
Tím bude polní pych vyřízen bez zatížení
obecního senátu jak bylo dosud, a nebo politického
úřadu.
Teprve neskončí-li řízení u
starosty obce, podá, starosta zprávu politickému
úřadu k dalšímu rozhodnutí. Řízení
o polním pychu zahájí se na oznámení
kohokoli.
Za účelem zjednodušení vyřízení
otázky náhrady škody, připouští
se odhad do 50 Kč polním hlídačem
a pro škody způsobené dobytkem a drůbeží
vydá zemský úřad tarify. V jiných
případech odhadne škodu zvláštní
komise. Při bezprávném přivlastnění
plodin nesklizených v ceně nepřesahující
30 Kč, přiznává osnova kompetenci
správních úřadů vyloučivše
kompetenci soudů.
Výdaje spojené s ustanovením polního
hlídače ponesou účastníci,
t. j. majitelé pozemků, a proto vyhrazuje jim zákon
určitá práva jak pokud se týče
ustanovení hlídače a jeho platu, tak pokud
se týče výkonu služby a propuštění
ze služby. Není-li v některé obci polního
hlídače zapotřebí, může
příslušný politický úřad
zprostiti obec povinnosti polního hlídače
ustanoviti. Zájemci mohou se též dohodnouti
s obci, že si sami budou hlídati; nebo že si
obstarají hlídače. Příslušný
politický úřad hlídače jen
potvrzuje a béře do slibu. Pro koho se vysloví
účastníci, kteří platí
více jak polovinu vydání na polního
hlídače, ten musí býti obcí
ustanoven. Táž většina má právo
žádati za propuštění hlídače
a navrhnouti jinou vhodnou osobu.
Politický úřad trestá polní
pych pokutou až do 500 Kč, kterou lze proměniti,
je-li nedobytná, ve vězení v trvání
do 5 dnů. Nebyl-li nikdo ve svých právech
dotčen polním pychem, může politický
úřad, jemuž je obecní úřad
povinen takové případy hlásiti za
okolností zvláštního zřetele
hodných, místo pokuty uložiti důtku.
Zemědělský výbor projednal a schválil
usnesení senátu o vládním návrhu
o ochraně polního majetku tisk č. 1747, i
resoluci senátu a doporučuje poslanecké sněmovně
předlohu tuto ku schválení.
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Za polní majetek podle tohoto zákona považují
se pozemky, jichž se používá k zemědělské
výrobě, jakož i plodiny a vůbec všechny
věci a zařízení na pozemcích,
pokud se jich používá přímo nebo
nepřímo k témuž účelu.
(2) K pozemkům v odst. 1. uvedeným nenáležejí
však pozemky, na které se vztahují ustanovení
lesního zákona, ani pozemky zabrané obytnými
budovami a jejich příslušenstvím. Zahrady,
i když jsou příslušenstvím obytných
budov, jest však považovati za polní majetek.
(3) V mezích předchozích ustanovení
rozumějí se tedy polním majetkem zejména
pole, louky, sady (parky), stromořadí na silnicích
a cestách, vinice, chmelnice, pastviny, osení, sadba,
ovocné stromy a jiné porosty, chmelové tyče
a drátěnky, sušírny, tírny (pazderny)
a jiná zařízení k přípravě
lnu a konopí, polní budky, ploty a ohrady, polní
cesty, pěšiny, zařízení k chovu
ryb (rybní nádrže, sádky, zařízení
k umělému chovu ryb), úly, vodní zařízení
(hráze, zařízení odvodňovací
a zavodňovací, vodovody, náhony, strouhy,
napajedla a pod.), stohy, hnojivo, hospodářské
stroje, nářadí, dobytek a drůbež,
nesklizené plodiny a ovoce všeho druhu a pod.
(1) Kdo bezprávně poškodí polní
majetek nebo nešetří příkazů
a zákazů, které jsou obsaženy v tomto
zákoně, nebo které budou podle něho
vydány k ochraně polního majetku, dopouští
se polního pychu, pokud nejde o čin trestný
soudem. Kdo však si bezprávně přivlastní
nesklizené plodiny, buď stíhán toliko
pro polní pych podle tohoto zákona, nečiní-li
cena jejich, počítaná podle skutečné
škody poškozeného, více než 30 Kč,
nebo nejsou-li tu okolnosti, za kterých takový čin
bez zřetele na cenu podle trestních zákonů
pokládati je za zločin. K tomu, že místo
je ohrazené, nebudiž při tom přihlíženo
jako k okolnosti, která skutek činí zločinem.
(2) Zejména budiž pro polní pych stíhán,
kdo bezprávně
a) vstoupí do zahrad, ovocných sadů, školek,
vinic, chmelnic, na pole osetá (osázená)
nebo k osetí (osázení) připravená,
pokud nejsou sněhem tak pokryta, že způsobení
škody jest vyloučeno, nebo dokud plodiny s nich nebyly
úplně sklizeny, na louky mimo dobu vegetačního
klidu, nebo na jiné pozemky (§ 1), které oplocením,
příkopy, pomezními brázdami, zápovědními
tabulkami nebo jinými patrnými výstražnými
znameními jsou označeny jako uzavřené;
totéž platí o jízdě, zejména
vozy a jiným hospodářským nářadím,
b) skládá, hází nebo zakopává
na pozemcích (§ 1) kameny, rum, střepy, plevel
a pod.,
c) užívá cizích seníků,
polních bud a jiných stavení nebo zařízení,
nářadí a nástrojů na pozemku
(§ 1) zanechaných nebo je uschovává,
zavléká nebo poškozuje,
d) zorá, skope nebo jinak poškodí polní
cesty nebo pěšiny, třebas i společné,
postrčí nebo odstraní mezníky, zorá
nebo skope cizí půdu, nebo si na ní dělá
pěšinu nebo cestu,
e) řeže, žne, drhne nebo trhá klasy, lusky
nebo kulturní rostliny na pozemcích obdělaných,
žne nebo trhá trávu, zejména i na cestách
a mezích polních,
f) přivlastní si s pozemků (§ 1) nesklizené
plodiny,
g) vědomě přechovává věci
pocházející z polního pychu,
h) odstraní nebo porouchá plot, otevře zařízení
zavírací, odstraní nebo poškodí
tabulky a znamení výstražná,
ch) vytrhá, poškodí nebo odstraní kůly
nebo jiná zařízení na ochranu stromů,
zláme, poškodí nebo řeže kmeny,
větve, ratolesti, trhá květy, ovoce, listí
se stromů nebo keřů,
i) pase na cizích pozemcích, dále kdo
j) zaviní, že dobytek nebo drůbež zašla
na cizí obdělané pozemky, nebo tam dobytek
nebo drůbež úmyslně zažene,
k) zapálí cizí strniště, suchou
trávu, rašelinu, nať, slámu a pod.,
1) zapálí vlastní strniště, suchou
trávu, rašelinu, nať, slámu a pod. za
takových okolností, že z toho jiný může
míti škodu nebo z neopatrnosti způsobí
oheň na takových cizích věcech.
(1) Pásti dobytek mimo uzavřená nebo ohrazená
místa dovoleno jest jen za řádného
dozoru. Zejména pastva na pozemcích majících
tak malou rozlohu, nebo takovou polohu, že lze se právem
obávati, aby dobytek s nich nepřešel na cizí
pozemky anebo jich nepoškodil, jest dovolena jen tehdy, je-li
náležitě postaráno o to, aby nevznikla
škoda.
(2) Odůvodňují-li to zvláštní
poměry místní, může úřad
podrobněji stanoviti podmínky pastvy a povoliti
po případě výjimky z ustanovení
odst. 1. Z těchže důvodů mohou býti
stanoveny podmínky průhonu dobytka nebo i jeho zákaz
tam, kde se průhony dobytka pravidelně občas
opětují a kde lze právem předvídati
snadné poškození pozemků podél
cest. Před vydáním těchto opatření
vyslechne úřad příslušná
obecní zastupitelstva, jakož i majitele pozemků,
o něž jde.
(3) Vůbec lest zakázáno pásti dobytek
na svodnicích odvodňovacích a zavodňovacích,
na březích upravených vodních toků
a na ochranných hrázích, pokud tyto vodohospodářské.
stavby jsou provedeny nebo břehy upraveny státem
nebo svazky územní samosprávy nebo vodními
družstvy.
(1) každá místní (politická)
obec jest povinna postarati se včas o to, aby polní
majetek v jejím obvodě byl náležitě
střežen v době, kdy jest toho třeba.
K tomu cíli jest povinna ustanoviti (§ 5) pro svůj
obvod jednoho nebo, vyžaduje-li toho rozloha polního
majetku, i více polních hlídačů,
jakož i hraditi zálohou potřebný náklad
na ně.
(2) Neučiní-li obec zadost této své
povinnosti ani po předchozím vyzvání
úřadu, může zaříditi potřebné
prozatím úřad na její náklad.
(3) Odůvodňují-li to zvláštní
poměry místní, může úřad
povoliti, aby pro dvě nebo více sousedních
obcí téhož okresu politického nebo pro
některé jejich části byl ustanoven
hlídač společný.
(4) Není-li podle okolností třeba k zabezpečení
polního majetku, aby polní hlídač
byl obcí ustanoven, může úřad
obec zprostiti povinnosti stanovené v odst. 1., buď
pro celý její obvod nebo jeho část.
Pro část obvodu může tak učiniti
jen tehdy, nebude-li ustanovení polního hlídače
obcí pro zbývající část
obecního obvodu pro účastníky přílišným
břemenem.
(6) K obvodu, pro který jest podle odst. 1. ustanoviti
hlídače, se nepočítají sady
a parky určené k veřejnému užívání.
(1) Polního hlídače ustanovuje obecní
zastupitelstvo.
(2) Vydání na polního hlídače
uhradí účastníci podle § 25 zák.
ze dne 12. srpna 1921, č. 329 Sb. z. a n., o přechodné
úpravě finančního hospodářství
obcí a měst s právem municipálním,
ve znění doplněném podle § 15
zák. ze dne 15, června 1927, č. 77 Sb. z.
a n., o nové úpravě finančního
hospodářství svazků územní
samosprávy; nedojde-li k jiné dohodě, jsou
jednotliví účastníci povinni k úhradě
přispěti podle míry daně pozemkové
předepsané z půdy, o níž jde.
Účastníkům jest dáti příležitost,
aby se vyjádřili též o osobě,
která má býti ustanovena, jakož i o
znění služební smlouvy. Ten, pro kterého
vysloví se účastníci, kteří
dohromady by platili více než polovinu vydání
na polního hlídače, budiž za polního
hlídače ustanoven, má-li náležitosti
potřebné k tomu, aby mohl býti úřadem
potvrzen a vzat do slibu.
(3) Smlouva služební určí přesně
práva a povinnosti polního hlídače.
Společný polní hlídač pro dvě
nebo více obcí se ustanovuje a smlouva služební
se pro něho schvaluje souhlasným usnesením
všech dotčených obecních zastupitelstev.
Nedocílí-li se v některých věcech
dohody, rozhodne úřad. Náklad na společného
polního hlídače rozvrhne se na jednotlivé
obce v poměru daně pozemkové, předepsané
v obcích nebo sloučených jejich částech
z veškeré půdy kromě lesů.
(1) Ustanoveného polního hlídače potvrzuje
úřad, který jej vezme též do
slibu.
(2) Podmínky, za kterých úřad potvrzuje
a bere do slibu polního hlídače, jeho služební
průkazku a odznak, jakož i jeho práva a povinnosti
určuje, pokud nemá zákon tento ustanovení
odchylných, zákon o veřejné stráži
zemědělské.
(1) Obec může dáti svému polnímu
hlídači výpověď ze služby
nebo jej ze služby propustiti před uplynutím
doby smluvené jen se schválením úřadu.
Obec je povinna, šetříc ustanovení soukromého
práva, polního hlídače ze služeb
propustiti, požádá-li o to většina
účastníků, určená podle
§ 5 a označí-li zároveň jinou
vhodnou osobu.
(2) V obou případech vyžaduje propuštění
schválení úřadu s hlediska práv
a povinností vyplývajících pro polního
hlídače z jeho postavení veřejné
stráže zemědělské a může
býti schválení uděleno i dodatečně.
Nedojde-li rozhodnutí úřadu do 15 dnů
od dne, kdy byl úřad o rozhodnutí obce vyrozuměn,
pokládá se za to, že úřad opatření
to schválil.
(3) Totéž platí o hlídači společném,
při čemž je však obdobně použíti
ustanovení § 6.
(1) Jednotliví vlastníci pozemků nebo několik
jich společně může si ustanoviti pro
své pozemky též vlastni polní hlídače,
na něž se však ustanovení tohoto zákona
(§§ 7, 10 a násl.) o polních hlídačích
vztahují jen tehdy, jsou-li úřadem potvrzeni
a vzati do slibu.
(2) Ustanovení polního hlídače podle
odst. 1. neosvobozuje od povinnosti přispívati k
úhradě vydání na polní hlídače
podle § 5.
Polní hlídač jest oprávněn
ve službě nositi zbraň, kterou mu úřad
povolí, smí ji však užíti jen v
případě nutně obrany; ze střelných
zbraní může mu býti povolena jen pistole
anebo revolver.
(1) Byla-li na pozemku (§ 1) způsobena škoda
cizím dobytkem, který nenáleží
ke stádu obecnímu, je polní hlídač
oprávněn zabaviti dobytek ten, jestliže zabavení
nebylo již poškozeným samým vykonáno
(§ 14).
(2) Totéž platí, způsobí-li škodu
cizí drůbež; jestliže však plní
hlídač není s to, aby ji zabavil, jest oprávněn
ji usmrtiti. Zastřeliti může ji jen tehdy,
je-li též oprávněn k výkonu honitby
na poškozeném pozemku.
(3) Zabavené a usmrcené kusy buďtež polním
hlídačem neprodleně odevzdány starostovi
obce (§ 23).
(1) Polní hlídač (§§ 4 a 9) je
povinen každém činu trestném podle tohoto
zákona, který shledá, ať je mu pachatel
znám čili nic, bez prodlení učiniti
oznámení jednak starostovi obce, který postupuje
pak podle § 21, jednak poškozenému.
(2) Zároveň oznámí polní hlídač
obecnímu starostovi v případu § 22,
odst. 1. i odhad způsobené škody, v ostatních
případech přibližnou její výši.
Veřejné orgány bezpečnostní
jsou povinny oznamovati starostovi obce činy trestné
podle tohoto zákona, o nichž se dovědí.
Svéprávný vlastník pozemku má
právo osobám, přistiženým při
činu trestném podle tohoto zákona, zadržeti
odcizené věci a zabaviti předměty
ke spáchání činu určené,
jakož i zabaviti zvířata (dobytek a drůbež),
která přistihne na svých pozemcích
(§ 1), způsobila-li mu škodu. Stejné právo
přísluší zákonnému zástupci
nesvéprávného vlastníka a svéprávným
členům rodiny vlastníka pozemku nebo jeho
svéprávným zaměstnancům. Zabavené
věci a zvířata nutno ihned odevzdati obecnímu
starostovi, který postupuje pak podle § 23.
(1) Polní pych trestá úřad podle výše
zavinění pokutou až do 500 Kč. Byla-li
usmrcena drůbež (§ 11, odst. 2.), budiž
při výměře trestu přihlédnuto
ke škodě, kterou tím vinník utrpěl.
(2) Nebyl-li nikdo polním pychem ve svých právech
dotčen nebo jde-li o škodu nepatrnou a poškozený
není znám (§ 21, odst. 2.), může
úřad za okolností zvláštního
zřetele hodných místo pokuty uložiti
důtku.
(1) Kdo návodem, rozkazem, radou, utvrzováním,
slíbením nebo poskytnutím pomoci nebo jinak
úmyslně způsobí nebo usnadní
spáchání polního pychu jinou osobou
(pachatelem), trestá se i když pachatel sám
není trestný.
(2) To platí též o tom, kdo opominutím
příkazu nebo přiměřeného
dohledu, k němuž byl povinen, způsobil nebo
usnadnil, že byl spáchán polní pych
jinou osobou (pachatelem).
Budiž potrestán úřadem pokutou až
do 200 Kč, nejde-li o čin podle jiných předpisů
přísněji trestný,
a) kdo neoprávněně bere jistotu nebo zabavuje
věci, zejména dobytek a drůbež, nebo
je neodvede neprodleně starostovi obce,
b) kdo se snaží překaziti, aby oprávněné
zabavení bylo vykonáno nebo jistota byla dána
nebo přijata,
c) polní hlídač, který jakýkoliv
trestný čin spáchaný na polním
majetku, o němž se doví nebo jejž sezná,
neoznámí do 24 hodin starostovi obce.
Je-li pokuta uložená podle tohoto zákona nedobytná,
budiž přeměněna na vězení
podle míry zavinění, nejdéle však
do 5 dnů.
Pokus trestných činů v tomto zákoně
uvedených je trestný.
(1) Vedle trestu postihuje pachatele polního pychu povinnost
nahraditi způsobenou škodu.
(2) Spáchá-li polní pych několik osob
společně, odpovídá každá
z nich za způsobenou škodu, a to, vzešla-li škoda
nedopatřením a možno-li zjistiti podíl
každé z nich na způsobené škodě,
odpovídá podle tohoto podílu, není-li
však možno podíly zjistiti, nebo byla-li škoda
způsobena úmyslně, odpovídají
všechny rukou společnou a nerozdílnou, při
čemž ten, kdo škodu nahradil, má právo
postihu proti ostatním.
(3) V případech § 16 odpovídá
za škodu také ten, kdo způsobí nebo
usnadní spáchání polního pychu
jinou osobou (pachatelem).
(4) Náhrada škody poskytuje se jen k žádosti
poškozeného. Žádá-li o náhradu
škody, rozhodne o ní úřad v trestním
nálezu (příkazu) a určí, zda,
pokud a které osoby jsou k náhradě škody
povinny.
(1) Oznámení o spáchaném polním
pychu, i když je činí jiné osoby, než
které jsou uvedeny v §§ 12 a 13, jest učiniti
u starosty obce.
(2) Starosta obce zpraví bez prodlení toho, kdo
polním pychem byl ve svých právech dotčen,
nebo jeho zástupce o spáchaném přestupku
a vyzve jej, aby mu oznámil nejdéle do 8 dnů,
žádá-li o potrestání vinníka
nebo i o náhradu škody. Oznámení o spáchaném
polním pychu, které učinil ten, kdo polním
pychem byl ve svých právech dotčen, nebo
jeho zástupce, pokládati jest za žádost
o potrestání vinníka podle odst. 5. Není-li
tu osoba, jež by polním pychem byla ve svých
právech dotčena, nebo není-li osoba taková
známa, učiní starosta oznámení
podle odst. 8.
(3) Neoznámí-li ten, kdo spáchaným
polním pychem byl ve svých právech dotčen,
do 8 dnů po dni, kterého se o spáchaném
přestupku dověděl (odst. 2.), starostovi
obce, že žádá o potrestání
vinníka, upustí se od dalšího řízení.
(4) Nárok na náhradu škody v trestním
řízení správním může
poškozený uplatniti jen tehdy, žádá-li
zároveň o potrestání vinníka.
(5) Oznámí-li ten, kdo polním pychem byl
ve svých právech dotčen, včas starostovi
obce, že žádá o potrestání
vinníka nebo i o náhradu škody, pokusí
se starosta o smírné narovnání mezi
stranami. Bydlí-li některá ze stran mimo
obvod obce, kde polní pych byl spáchán, může
býti pokus o smírné narovnání
učiněn také písemně. Smír
má týž účinek, jako kdyby byl
učiněn před úřadem. Pokus o
smír pokládati jest za zmařený zejména,
neodpoví-li některá ze stran starostovi obce
při pokusu o smír ve lhůtě jí
stanovené, nebo odmítne-li Nabídku ke smíru,
anebo nedostaví-li se vůbec na vyzvání
k ústnímu smírčímu jednání.
(6) Bylo-li docíleno smíru o požadované
náhradě škody, nebo prohlásí-li
ten, kdo byl polním pychem ve svých právech
dotčen, že ne trvá na trestním stíhání,
upustí se od dalšího řízení.
(7) Jakmile poškozený oznámí starostovi
obce nárok na náhradu škody, postará
se starosta, aby škoda bez prodlení byla odhadnuta
(§ 22).
(8) Neskonči-li řízení u starosty
obce (odst. 3. a 6.), podá starosta úřadu
zprávu o spáchaném polním pychu i
o provedeném snad odhadu a o způsobu, kterým
se při něm k posudku dospělo. Ve zprávě
buď zároveň uvedeno, zda byly zadrženy
případně zabaveny věci, zejména
dobytek nebo drůbež, zda byla drůbež usmrcena,
kde jsou tyto věci a v jakém množství,
a zda a pokud se hodí k uschování nebo jak
s nimi bylo naloženo (§ 23).
(1) Odhady škod do 50 Kč anebo jsou-li stanoveny pevné
sazby, odhady podle těchto sazeb (odst. 3) provede polní
hlídač.
(2) Žádá-li však některá
z obou stran za odhad nebo přesahuje-li škoda 50 Kč,
budiž odhad vždy proveden komisí, kterou svolá
starosta obce. Komise skládá se ze starosty obce
a ze dvou svéprávných, dobré pověsti
požívajících a ve věci nezúčastněných
členů, z nichž po jednom určí
poškozený a ten, kdo jest k náhradě
povinen. Neoznačí-li strana člena komise
v době starostou určené, anebo nedostaví-li
se člen komise k odhadu, určí starosta sám
některého člena obecního zastupitelstva
za člena komise. Funkce v této komisi jest čestnou.
Není-li mínění komise jednotné,
platí za její posudek průměr odhadů
všech tří členů. Zdráhá-li
se člen starostou určený funkci vykonati
nebo nedostaví-li se k odhadu bez závažných
důvodů omluvných, může býti
úřadem potrestán pořádkovou
pokutou do 100 Kč.
(3) Pro případy, kdy byla učiněna
škoda dobytkem nebo drůbeži, může
na místo náhrady škody stanoveno býti
jednotné odškodné za každý jednotlivý
kus a druh dobytka nebo drůbeže. Sazby tyto určuje
a vyhlásí v zemském věstníku
zemský úřad, vyžádaje si vyjádření
zemědělských rad a v Podkarpatské
Rusi, pokud tam nebude zemědělská rada zřízena,
organisace, kterou určí ministerstvo zemědělství.
(1) Starosta obce převezme zadržené, případně
zabavené věci, dobytek nebo drůbež a
naloží s nimi podle ustanovení následujících
odstavců.
(2) Zadržené věci, není-li jich více
zapotřebí k zjištění totožnosti
nebo provedení důkazu, vrátí majiteli
a zabavené věci, pocházející
z polního pychu, vydá ihned poškozenému.
Není-li poškozený znám, přičiní
se starosta, aby byl vypátrán, a věci prozatím
uschová; jde-li však o věci podléhající
rychlé zkáze, prodá je. Nevypátrá-li
se vlastník do roka, připadnou stržené
peníze státu.
(3) Zabavené věci, jimiž byl nebo měl
býti polní pych spáchán, uschová
a oznámí to úřadu, který pak
učiní další opatření.
(4) Byla-li zabavena zvířata, nebo byla-li odevzdána
usmrcená drůbež (§ 11, odst. 3.), vrátí
je starosta ihned jejich majiteli. Nezjistí-li ho do 7
dnů, nebo je-li obava, že by usmrcená drůbež
podlehla zkáze, může je prodati. Ze stržených
peněz zaplatí se především výdaje
spojené s krmením, ošetřováním
i prodejem zvířat, zbytek ručí za
zaplacení náhrady poškozenému. Peníz
zbývající po uhrazení výdajů
řečených a uspokojení nároku
poškozeného na náhradu buď vydán
vlastníku zvířete, přihlásí-li
se do roka, jinak připadne státu.
V trestním nálezu budiž též uložena
odsouzenému náhrada výloh, které vzešly
ze zabavení, zejména krmením zabaveného
dobytka.
Zabavené věci uvedené v 5 23, odst. 3., pokud
podle platných předpisů nebudou prohlášeny
za propadlé, vrátí se pachateli teprve tehdy,
když náhrada škody, jakož i náklady
řízení trestního byly zaplaceny.
Není-li v tomto zákoně jinak stanoveno, platí
i pro jeho obor všeobecné předpisy o správním
řízeni a o správním trestním
právu a řízení.
Má-li někdo k pozemku (§ 1) právo požívací,
nebo je-li pozemek propachtován, vztahují se ustanovení
tohoto zákona o vlastníku pozemku na poživatele,
pokud se týče na pachtýře.
(1) Úřad může, přihlížeje
ke zvláštním poměrům místním,
vydati v mezích tohoto zákona další
příkazy a zákazy, zejména pak může
tam, kde by polní pych obzvláště bujel,
učiniti zvláštní opatření
k ochraně polního majetku.
(2) Úřad může, nejde-li o města
se zvláštním statutem (zřízeným
magistrátem), zmocniti obec, aby v mezích zákona
vydala - jak ve způsobu všeobecných nařízení,
tak i pro jednotlivé případy - příkazy
a zákazy nutné pro ochranu polního majetku
v obvodu obce. Tyto příkazy a zákazy nesmějí
odporovati příkazům a zákazům
pro obec platným, jež vydal úřad podle
tohoto zákona; úřad může je kdykoli
odvolati.
(1) Kde se v tomto zákonu mluví o úřadu,
aniž se úřad ten blíže označuje,
rozumí se tím politický úřad
I. stolice, pokud však jde o trestní věci,
i státní policejní úřad v mezích
jeho příslušnosti.
(2) Pravomoc vyznačenou v § 4, § 6 a v §
8, vykonává, pokud jde o města se zvláštním
statutem (zřízeným magistrátem), zemský
úřad.
(1) Všechna ustanovení o předmětech,
jež jsou upraveny tímto zákonem, pozbývají
platnosti.
(2) Zvláště jsou to předpisy o ochraně
polního majetku, a to zákon ze dne 12. října
1875, č. 76 čes. z. z., ze dne 13. ledna 1875, č.
12 mor. z. z. a ze dne 22. dubna 1894, č. 51 mor. z. z.,
ze dne 30. června 1875, č. 21 slez. z. z., a vládní
nařízení ze dne 15. července 1920,
č. 438 Sb. z. a n., jakož i příslušné
předpisy zák. čl. XII/1894, o polním
hospodářství a polní policii, zejména
jeho hlav IX., X. a XI; zákon tento se však nedotýká
§ 94, písm. g), i), k), l), § 95, písm.
c), d), k), l), o), p), r) a § 113 posléze uvedeného
zákona.
Zákon tento nabude účinnosti dnem, který
bude stanoven vládním nařízením.
Provede jej ministr zemědělství v dohodě
s ministry vnitra a spravedlnosti.
Vláda se vybízí, aby při opravě
občanského zákoníka pamatováno
bylo na ustanovení určitých pravidel při
používání společných mezí,
cest, břehů, hrází a přítoků.