II. volební období. | 8. zasedání. |
Ministerstvo vnitra vypracovalo osnovu vládního
návrhu (č. j. 36.130/1028/3) k provádění
zákona ze dne 14. července 1927, čís.
125 Sb., z. a n., o převzetí a zařazení
zaměstnanců samosprávných do státní
služby, ve které provedlo v poslední době
některé změny a doplňky.
Návrh ministerstva vnitra je krajně nepříznivý
a přiznává zaměstnancům býv.
samosprávy pouze minimální práva a
vykládá platový zákon v krajní
neprospěch těchto zaměstnanců převzatých
do služeb státních.
Nejnepříznivější výklad
platných zákonných předpisů
nalézáme však v §u 12 původního
návrhu ministerstva vnitra, který jedná o
stanovení služebního pořadí a
bere v úvahu pouze zařazení k 1. prosinci
1928 a služební dobu od tohoto dne a snaží
se rozhodnou dobu pro stanovení služebního
pořadí ztrávenou před 1. prosincem
1928 přiznávati pouze výjimečně,
bez ohledu na to, že zařazení a převody
bývalých zemských zaměstnanců
byly vládou schváleny a provedeny - tudíž
plně uznány nejen co do výše požitkového
zařazení, ale i co do nabytých práv
a služební doby k dosažení těchto
požitků potřebné.
Na úředníky převedené ze zemských
do státních služeb vztahuje se, pokud jde o
služební pořadí, § 20. platového
zákona, který však nevyčerpává
všechny zásady pro stanovení služebního
pořadí rozhodné a ponechává
v platnosti zákonný předpis dřívější
- § 37. služební pragmatiky -, který obsahuje
veškeré zásady pro stanovení služebního
pořadí nejen směrodatné, ale i zákonitě
závazné.
Vztahuje-li se na úředníky převedené
ze zemských do státních služeb platový
zákon plně, vztahuje se na ně samozřejmě,
pokud jde o služební pořadí §u
20 platového zákona i služební pragmatika,
jejíž § 37. tvoří nerozlučný
celek s § 20 platového zákona, bez ohledu na
okolnost, vztahovala-li se služební pragmatika na
tyto úředníky před 1. prosincem 1928,
či nikoli. Pro úředníka, který
byl přijat do státních služeb před
vydáním pragmatiky v roce 1913.
Pro veškeré státní úředníky,
pokud jde o stanovení služebního pořadí
platí jedině a výhradně § 20.
platového zákona a § 37, služební
pragmatiky a není třeba žádných
jiných administrativních opatření
- tím méně stanovení zásad
odlišných -, poněvadž takový postup
byl by protizákonný a tudíž právně
neudržitelný a neplatný.
Veškeří státní úřadníci
mají právní nárok na služební
pořadí podle zásad §u 20. platového
zákona a §u 37. služební pragmatiky ať
již dříve byli plně ve službách
státních, nebo v jiných službách
veřejných.
Se zřetelem na uvedené táží s
podepsaní:
1. Je vládla ochotna použíti pro stanovení
služebního pořadí státních
úředníků převzatých
ze zemských služeb platných zákonných
předpisů § 37. služební pragmatiky
a § 20. platového zákona a vřaditi je
mezi ostatní státní úředníky
podle těchto zásad?
2. Je vláda ochotna oceniti služby bývalých
zemských úředníků převzatých
do služeb státních aspoň stejně,
jako státních úředníků,
s kterými tvoří bývalí zemští
úředníci stejné kategorie, a plně
respektovati jejich nabytá práva ve veřejných
službách i po stránce služebního
pořadí, zvláště v tom případě,
že převody a zařazení těchto
úředníků schválila a uznala
tak za plně rovnocenné s druhými státními
úředníky?
5. Je vláda ochotna předložiti shora uvedenou
osnovu vládního nařízení k
prozkoumání sociálně-politickému
výboru parlamentnímu před jejím schválením
ministerskou radou.