II. volební období. | 8. zasedání. |
Podepsaní navrhují:
Slavná sněmovno, račiž se usnésti:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Zákon ze dne 30. ledna 1920, č. 81 Sb. z. a n.,
kterým se vydávají po rozumu §u 10 zákona
ze dne 16. dubna 1919, č. 215 Sb. z. a n., ustanovení
o přídělu zabrané půdy a upravuje
se právní poměr ku přidělené
půdě (zákon přídělový),
mění a doplňuje se takto:
§ 27 zní:
(1) Rozhodnutí Státního pozemkového
úřadu, jakož i dohody a smlouvy tímto
úřadem sjednané nebo schválené,
jsou vkladnými listinami. Jimi jsou též listiny
o zcizení přidělené nemovitosti nebo
a zřízení věcného práva
k ní, je-li právní jednání
schváleno Státním pozemkovým úřadem
a nemovitost vyznačena aspoň v jeho schvalovací
doložce.
(2) K zápisu přidělené nemovitosti
do knihy pozemkové postačí, předloží-li
Státní pozemkový úřad kromě
rozhodnutí dva situační dělící
plány a dva výkazy dělených parcel
třeba společné pro celé katastrální
území.
(3) K prozatímnímu zápisu postačí,
předloží-li Státní pozemkový
úřad kromě rozhodnutí o přídělu
jeden situační dělící plán
a jeden výkaz dělených parcel třeba
společný pro celé katastrální
území. V tomto případě vyznačí
soud prozatímní povahu zápisů na listu
statkové podstaty. S návrhem na konečné
provedení zápisu předloží Státní
pozemkový úřad dva plány a dva výkazy,
jakož i dle potřeby doplněk rozhodnutí,
soud pak opraví podle návrhu původní
zápis a vymaže poznámku prozatímnosti.
Není-li změn, stačí, předloží-li
Státní pozemkový úřad soudu
jeden plán a jeden výkaz.
(4) knihovní soudy vyřizují návrhy
Státního pozemkového úřadu,
obsažené v jednom podání, i tehdy, vyžaduje-li
vyřízení součinnosti dvou nebo více
soudů nebo byly-li zároveň navrženy
zápisy založené na vkladních listinách
a zcizení a zavezení přidělené
nemovitosti.
(5) Soudy, vyřizujíce knihovní návrhy
Státního pozemkového úřadu,
zkoumají rozhodnutí a jeho přílohy
jen v tom směru, souhlasí-li s knihovním
stavem; návrhy nesprávné nebo neúplné
vrátí k opravě nebo k doplnění.
(6) Nepřesnosti nebo chyby ve znázornění
na katastrální mapě opraví soudy podle
výsledků řízení vykonaného
orgány Státního pozemkového úřadu
na místě samém, projeví-li s tím
souhlas příslušný měřický
katastrální úřad.
(1) Na dobu, než bude lze provésti zápisy do
pozemkové knihy, může Státní
pozemkový úřad odevzdati knihovnímu
soudu pro jednotlivé katastrální území
knihu přídělovou, aby bez průtahů
uvedeny byly ve veřejnou patrnost změny v pozemkové
držbě způsobené provedením pozemkové
reformy.
(2) Přídělová kniha jest knihou veřejnou
a každému přístupna. V této knize
označí Státní pozemkový úřad
přidělenou nemovitost, jméno přídělce
a jeho případného právního
nástupce a závazky v pořadí úřadem
určeném. První výpis zápisů
v přídělové knize doručí
soud bezplatně přídělci nebo jeho
právnímu nástupci.
(3) Další zcizení a zavezení zapíše
soud do knihy k návrhu Státního pozemkového
úřadu.
(4) Státní pozemkový úřad jest
ve svém návrhu na zápisy do knihy pozemkové
vázán pořadím závazků,
jež určil pro přídělovou knihu.
(5) Zápisy do přídělových knih
jsou prosty všech poplatků.
(6) Podrobné předpisy o přídělových
knihách vydány budou vládním nařízením.
(1) K zabezpečení řádné evidence
o přidělené půdě jest povinen
přídělec, chce-li se vzdáti přídělu
vůbec (příděl zciziti) nebo vzdáti
se osobního hospodaření na přídělu,
bez prodlení učiniti o tom oznámení
Státnímu pozemkovému úřadu.
Státní pozemkový úřad může
určiti přídělci nového nabyvatele,
a zanedbá-li přídělec oznamovací
povinnosti nebo neuposlechne-li rozhodnutí Státního
pozemkového úřadu o osobě nového
nabyvatele nebo nedohodne-li se přídělec
s určeným nabyvatelem, příděl
vykoupiti nebo zrušiti a přídělci odníti
za náhradu určenou podle § 52 tohoto zákona.
Je-li přidělená nemovitost již zapsána
v knize pozemkové, platí o výkupu §§
53 a 54 zákona přídělového.
Jinak rozhoduje Státní pozemkový úřad
a jeho rozhodnutí jsou exekučními tituly
pro soudní exekuci. Knihovní soud poznamená
k návrhu Státního pozemkového úřadu
řízení o výkupu nebo odnětí
přídělu v knize pozemkové nebo v knize
přídělové.
(2) Předpisy odst. (1) platí i tehdy, jde-li o nabyvatele
půdy, jenž nabyl této půdy se souhlasem
nebo svolením Státního pozemkového
úřadu podle §u 7 zákona ze dne 16. dubna
1919, č. 215 o zabrání velkého majetku
pozemkového ve znění zákona ze dne
11. března 1921, č. 108 Sb. z. a n.
Nedoplatky přídělových cen požívají
zákonného zástavního práva
na přidělených nemovitostech ihned za daněmi
a jinými veřejnými dávkami, postavenými
co do vymáhání na roveň daním,
a není je třeba knihovně zajistiti. Státní
pozemkový úřad vydá na tyto nedoplatky
platební příkazy s patnáctidenní
lhůtou k zaplacení. Po uplynutí této
lhůty, jsou platební příkazy, opatřené
od Státního pozemkového úřadu
doložkou vykonatelnosti, exekučními tituly
pro soudní exekuci.
Zákon nabude účinnosti dnem vyhlášení.
Provedou jej všichni ministři.
Pozemkovou reformou jest dotčeno celkem 7345 katastrálních
území, t. j. obcí, které tvoří
samostatné katastrální území.
Z tohoto počtu jest patrný nejen rozsah změn
provedených v pozemkové držbě pozemkovou
reformou, nýbrž také veliký úkol
svěřený Státnímu pozemkovému
úřadu, aby přídělové
řízení provedeno bylo knihovním pořádkem.
Drobný příděl v pozemkové reformě
způsobil nejvíce změn v pozemkové
držbě a provedení knihovního pořádku
pro drobný příděl jest tím
důležitější, že jedná
se o nabyvatele pily hospodářsky slabé, kteří
většinou založili si novou existenci pomocí
úvěru. Hospodářské ohledy na
drobné přídělce vyžadují,
aby jim byl umožněn dlouhodobý a levný
úvěr. To se muže státi jedině
urychleným zaknihováním drobného přídělu
do knih pozemkových. Stejně důležité
hledisko pro urychlené zaknihování drobného
přídělu jest ohled na dědické
posloupnosti a vyřizování dědických
pozůstalostí vůbec, jež mohlo by způsobiti
a také působí zmatek v právních
poměrech nových držitelů půdy,
dokud přidělené nemovitosti nejsou zapsány
v knize pozemkové. Nejen ohledy na soukromé potřeby
přídělců, nýbrž i veřejný
zájem o to, aby pozemková držba a všechny
změny v ní urychleně vyznačeny byly
v knize pozemkové, přesvědčují
o tom, že dlužno zákonným zásahem
ulehčiti S. P. Ú. jeho úkol, zaknihovati
příděl a tím způsobem zavésti
pořádek do pozemkové držby.
Prostředky, jež k tomuto úkolu má S.
P. Ú. po ruce jsou omezeny a k urychlenému zaknihování
přídělu naprosto nestačí. Dlužno
pomoci S. P. Ú. dvojím směrem:
1. novými zákonnými předpisy, jež
by ulehčily S. P. Ú. postup knihovacích prací,
2. rozmnožením personálu a poskytnutím
potřebných místností k těmto
pracím.
Po stránce nových zákonných předpisů
dlužno nejdříve poznamenati:
Jak již shora bylo připomenuto, běží
celkem o 7345 kat. území. S. P. Ú. do konce
r. 1928 vyhotovil celkem knihovních žádostí
791, takže zbylo k zpracování ještě
6554 elaborátů. Podle pracovního průměru
r. 1927 a 1928 bylo by provedeno zaknihování přídělů
až asi v r. 1958, počítá-li se také
s tím, že i u soudů nemohou býti předložené
knihovní žádosti ihned vyřízeny.
Z předeslaného vysvítá naléhavost
všech pomocných akcí, jež by prospěly
k urychlení knihovních prací S. P. Ú.
Dlužno počítati ovšem také se zatížením
knihovních soudů a také v tomto směru
bude dlužno učiniti administrativní opatření,
aby pro nedostatek personálu nevázly opět
práce u soudů.
Osnova zákona snaží se novými předpisy
nejen ulehčiti S. P. Ú. jeho práce se zaknihováním,
nýbrž také z důvodů veřejných
zachytiti pokud možno rychle všechny změny v
pozemkové držbě, způsobené prováděním
pozemkové reformy.
Jest jisto, že i za platnosti předpisů ulehčujících
S. P. Ú. jeho agendu, nemohou všechna kat. území
býti zpracována najednou a že by nemělo
ani smyslu chtíti tohoto výsledku docíliti,
neboť potom vázly by všechny práce u zatížených
soudů. Ostatně S. P. Ú. nemůže
najednou ve velikém počtu opatřiti, aby došlo
k definitivním zápisům do pozemkových
knih. Vypracované elaboráty jeho potřebují
důkladné vnitřní revise, jež
vyžaduje svého času. Z důvodu tohoto
pamatováno jest, aby provedeny byly v knize pozemkové
aspoň prozatímní zápisy přídělů
v těch případech, kde elaboráty (rozhodnutí,
dělicí situační plán, výkaz
dělených parcel) jsou sice již hotovy, avšak
nejsou dosud revidovány. I když lze počítati
s tím, že při revisi zůstane asi 80%
elaborátů beze změny, znamenají prozatímní
zápisy veliký pokrok v knihovních pracích
a výmazem poznámky prozatímnosti docílí
se definitivních zápisu v knize pozemkové.
V případech, ve kterých elaboráty
dosud nejsou hotovy, zůstaly by dotyčné obce
dlouhou řadu let i bez prozatímních zápisů
do pozemkových knih. Veřejný zájem
na evidenci i ohledy na soukromé potřeby nových
nabyvatelů půdy nutí, aby i zde učiněno
bylo aspoň nejnutnější opatření.
Tímto opatřením mají býti knihy
přídělové, jež vypracuje Státní
pozemkový úřad a odevzdá příslušným
soudům knihovním. Přídělové
knihy budou míti svůj význam nejen pro evidenci
přídělů, nýbrž i hospodářský
(soukromý) pro drobné nabyvatele půdy, poněvadž
budou v nich zapsány také úvěrové
závazky přídělců a S. P. Ú.
na ochranu věřitelských práv bude
vázán při definitivním knihování
přídělu do pozemkové knihy pořadím,
jež již určil pro knihu přídělovou.
Předpisy tohoto návrhu zákona předpokládají
tudíž, že S. P. Ú. bude umožněna
trojí cesta k ulehčenému provedení
veřejné evidence a změn v pozemkové
držbě:
1. definitivními zápisy v knize pozemkové,
2. prozatímními zápisy v knize pozemkové,
3. přídělovou knihou.
Všechny tyto práce mají ovšem jenom tehdy
smyslu, může-li S. P. Ú. udržeti přesnou
evidenci nabyvatelů přidělené půdy.
Svémocné zcizování a vůbec
všechny svémocné změny v osobě
hospodařící ohrožují tuto evidenci
a mohou způsobiti, že by nebylo lze zpracovati knihovně
změny v pozemkové držbě na základě
pomůcek, jež má k tomu Státní
pozemkový úřad. Veřejnost má
zájem, aby přídělové řízení
Státního pozemkového úřadu
nebylo zkresleno svémocným zásahem nabyvatelů
a aby přesuny v pozemkové držbě, způsobené
pozemkovou reformou, dály se, v mezích přídělových
akcí. K tomu účelu obsahuje osnova zákona
zabezpečující předpis v novém
§u 27 b).
Pro finanční pořádek u Státního
pozemkového úřadu jest nezbytně zapotřebí,
aby nedoplatky přídělových cen mohly
býti vymáhány soudní exekucí
na základě platebních rozkazů Státního
pozemkového úřadu. O tom obsahuje příslušný
předpis § 27 c).
K §u 27, odst. (1):
Připomíná se, že úvěrová
potřeba přídělců musela býti
v některých případech uspokojena,
aniž v té době mohla býti řádně
a konečně vyznačena přidělená
nemovitost.
Dlužní úpisy budou tudíž po této
stránce doplněny ve schvalovací doložce
S. P. Ú.
K §u 27, odst. (2) a (3):
Pro definitivní zaknihování záleží
ulehčení v tom, že S. P. ú. nemusí
předkládati soudu ještě třetí
dělicí plán, jehož sám nutně
potřebuje a nemůže jej po dobu prací
u soudu postrádati. Soud nevrátí ovšem
S. P. Ú. žádný dělicí
plán. V souvislosti s tímto ulehčením
jest předpis o prozatímních zápisech,
o nichž řečeno bylo již ve všeobecné
části.
K §u 27, odst. (4):
Ulehčení záleží v dovolené
kumulaci soudů a návrhů v jednom podání
a zbaví S. P. Ú. povinnosti podávati v téže
věci různým soudům zvláštní
podání nebo zvláštní návrhy.
Potřebných opisů jednoho a téhož
podání se ulehčení ovšem netýká.
K §u 27, odst. (5):
Soudům má býti ulehčeno, aby se nezdržovaly
zkoumáním rozhodnutí S. P. Ú. a příloh
rozhodnutí (dělicí plán, výkaz
dělených parcel). Soudy nemají usnesením
zamítati návrhy, jsou-li nesprávné
nebo neúplné.
K §u 27, odst. (6):
Nemá přijíti na zmar práce S. P. Ú.,
neboť bylo by zbytečno vyvolávati nové
řízení tam, kde státní úřad
již příslušné řízení
provedl. Nesporné zjištění podle §u
39 zákona č. 177 z r. 1927 o pozemkovém katastru
provádí již S. P. Ú. při pracování
elaborátů, výslechem stran a zápisem
o tom. Řízení podle cit. zákona obsažené
v §u 9 a 39 doznává tudíž změny
jen částečné a podpůrně
(souhlasí-li příslušný měřický
katastrální úřad).
K §§ 27 a), 27 b), 27 c):
Viz všeobecnou část důvodovou.
Finanční zatížení návrhem
tímto nevznikne.
Po stránce formální se navrhuje, aby tento
návrh přikázán byl výboru
iniciativnímu a pak zemědělskému
a ústavně právnímu.