Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1929.

II. volební období.8. zasedání.


2141.

Návrh

posl. Bradáče, dra Kramáře, Mlčocha, Roudnického, dra Budaye, Windirsche, dra Luschky, Stenzla, Mašaty a druhů

na vydání zákona, jímž upravuje se zaknihování půdy, přidělené a získané dle zákonů o pozemkové reformě.

Podepsaní navrhují:

Slavná sněmovno, račiž se usnésti:

Zákon

ze dne .................................. 1929,

kterým se mění a doplňuje zákon ze dne 30. ledna 1920, č. 81 Sb. z. a n.

(zákon přídělový).

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

Čl. I.

Zákon ze dne 30. ledna 1920, č. 81 Sb. z. a n., kterým se vydávají po rozumu §u 10 zákona ze dne 16. dubna 1919, č. 215 Sb. z. a n., ustanovení o přídělu zabrané půdy a upravuje se právní poměr ku přidělené půdě (zákon přídělový), mění a doplňuje se takto:

§ 27 zní:

§ 27.

(1) Rozhodnutí Státního pozemkového úřadu, jakož i dohody a smlouvy tímto úřadem sjednané nebo schválené, jsou vkladnými listinami. Jimi jsou též listiny o zcizení přidělené nemovitosti nebo a zřízení věcného práva k ní, je-li právní jednání schváleno Státním pozemkovým úřadem a nemovitost vyznačena aspoň v jeho schvalovací doložce.

(2) K zápisu přidělené nemovitosti do knihy pozemkové postačí, předloží-li Státní pozemkový úřad kromě rozhodnutí dva situační dělící plány a dva výkazy dělených parcel třeba společné pro celé katastrální území.

(3) K prozatímnímu zápisu postačí, předloží-li Státní pozemkový úřad kromě rozhodnutí o přídělu jeden situační dělící plán a jeden výkaz dělených parcel třeba společný pro celé katastrální území. V tomto případě vyznačí soud prozatímní povahu zápisů na listu statkové podstaty. S návrhem na konečné provedení zápisu předloží Státní pozemkový úřad dva plány a dva výkazy, jakož i dle potřeby doplněk rozhodnutí, soud pak opraví podle návrhu původní zápis a vymaže poznámku prozatímnosti. Není-li změn, stačí, předloží-li Státní pozemkový úřad soudu jeden plán a jeden výkaz.

(4) knihovní soudy vyřizují návrhy Státního pozemkového úřadu, obsažené v jednom podání, i tehdy, vyžaduje-li vyřízení součinnosti dvou nebo více soudů nebo byly-li zároveň navrženy zápisy založené na vkladních listinách a zcizení a zavezení přidělené nemovitosti.

(5) Soudy, vyřizujíce knihovní návrhy Státního pozemkového úřadu, zkoumají rozhodnutí a jeho přílohy jen v tom směru, souhlasí-li s knihovním stavem; návrhy nesprávné nebo neúplné vrátí k opravě nebo k doplnění.

(6) Nepřesnosti nebo chyby ve znázornění na katastrální mapě opraví soudy podle výsledků řízení vykonaného orgány Státního pozemkového úřadu na místě samém, projeví-li s tím souhlas příslušný měřický katastrální úřad.

Za § 27 vsunují se tato ustanovení:

§ 27 a.

(1) Na dobu, než bude lze provésti zápisy do pozemkové knihy, může Státní pozemkový úřad odevzdati knihovnímu soudu pro jednotlivé katastrální území knihu přídělovou, aby bez průtahů uvedeny byly ve veřejnou patrnost změny v pozemkové držbě způsobené provedením pozemkové reformy.

(2) Přídělová kniha jest knihou veřejnou a každému přístupna. V této knize označí Státní pozemkový úřad přidělenou nemovitost, jméno přídělce a jeho případného právního nástupce a závazky v pořadí úřadem určeném. První výpis zápisů v přídělové knize doručí soud bezplatně přídělci nebo jeho právnímu nástupci.

(3) Další zcizení a zavezení zapíše soud do knihy k návrhu Státního pozemkového úřadu.

(4) Státní pozemkový úřad jest ve svém návrhu na zápisy do knihy pozemkové vázán pořadím závazků, jež určil pro přídělovou knihu.

(5) Zápisy do přídělových knih jsou prosty všech poplatků.

(6) Podrobné předpisy o přídělových knihách vydány budou vládním nařízením.

§ 27 b.

(1) K zabezpečení řádné evidence o přidělené půdě jest povinen přídělec, chce-li se vzdáti přídělu vůbec (příděl zciziti) nebo vzdáti se osobního hospodaření na přídělu, bez prodlení učiniti o tom oznámení Státnímu pozemkovému úřadu. Státní pozemkový úřad může určiti přídělci nového nabyvatele, a zanedbá-li přídělec oznamovací povinnosti nebo neuposlechne-li rozhodnutí Státního pozemkového úřadu o osobě nového nabyvatele nebo nedohodne-li se přídělec s určeným nabyvatelem, příděl vykoupiti nebo zrušiti a přídělci odníti za náhradu určenou podle § 52 tohoto zákona. Je-li přidělená nemovitost již zapsána v knize pozemkové, platí o výkupu §§ 53 a 54 zákona přídělového. Jinak rozhoduje Státní pozemkový úřad a jeho rozhodnutí jsou exekučními tituly pro soudní exekuci. Knihovní soud poznamená k návrhu Státního pozemkového úřadu řízení o výkupu nebo odnětí přídělu v knize pozemkové nebo v knize přídělové.

(2) Předpisy odst. (1) platí i tehdy, jde-li o nabyvatele půdy, jenž nabyl této půdy se souhlasem nebo svolením Státního pozemkového úřadu podle §u 7 zákona ze dne 16. dubna 1919, č. 215 o zabrání velkého majetku pozemkového ve znění zákona ze dne 11. března 1921, č. 108 Sb. z. a n.

§ 27 c.

Nedoplatky přídělových cen požívají zákonného zástavního práva na přidělených nemovitostech ihned za daněmi a jinými veřejnými dávkami, postavenými co do vymáhání na roveň daním, a není je třeba knihovně zajistiti. Státní pozemkový úřad vydá na tyto nedoplatky platební příkazy s patnáctidenní lhůtou k zaplacení. Po uplynutí této lhůty, jsou platební příkazy, opatřené od Státního pozemkového úřadu doložkou vykonatelnosti, exekučními tituly pro soudní exekuci.

Čl. II.

Zákon nabude účinnosti dnem vyhlášení. Provedou jej všichni ministři.

Důvody.

1. Část všeobecná.

Pozemkovou reformou jest dotčeno celkem 7345 katastrálních území, t. j. obcí, které tvoří samostatné katastrální území. Z tohoto počtu jest patrný nejen rozsah změn provedených v pozemkové držbě pozemkovou reformou, nýbrž také veliký úkol svěřený Státnímu pozemkovému úřadu, aby přídělové řízení provedeno bylo knihovním pořádkem. Drobný příděl v pozemkové reformě způsobil nejvíce změn v pozemkové držbě a provedení knihovního pořádku pro drobný příděl jest tím důležitější, že jedná se o nabyvatele pily hospodářsky slabé, kteří většinou založili si novou existenci pomocí úvěru. Hospodářské ohledy na drobné přídělce vyžadují, aby jim byl umožněn dlouhodobý a levný úvěr. To se muže státi jedině urychleným zaknihováním drobného přídělu do knih pozemkových. Stejně důležité hledisko pro urychlené zaknihování drobného přídělu jest ohled na dědické posloupnosti a vyřizování dědických pozůstalostí vůbec, jež mohlo by způsobiti a také působí zmatek v právních poměrech nových držitelů půdy, dokud přidělené nemovitosti nejsou zapsány v knize pozemkové. Nejen ohledy na soukromé potřeby přídělců, nýbrž i veřejný zájem o to, aby pozemková držba a všechny změny v ní urychleně vyznačeny byly v knize pozemkové, přesvědčují o tom, že dlužno zákonným zásahem ulehčiti S. P. Ú. jeho úkol, zaknihovati příděl a tím způsobem zavésti pořádek do pozemkové držby.

Prostředky, jež k tomuto úkolu má S. P. Ú. po ruce jsou omezeny a k urychlenému zaknihování přídělu naprosto nestačí. Dlužno pomoci S. P. Ú. dvojím směrem:

1. novými zákonnými předpisy, jež by ulehčily S. P. Ú. postup knihovacích prací,

2. rozmnožením personálu a poskytnutím potřebných místností k těmto pracím.

Po stránce nových zákonných předpisů dlužno nejdříve poznamenati:

Jak již shora bylo připomenuto, běží celkem o 7345 kat. území. S. P. Ú. do konce r. 1928 vyhotovil celkem knihovních žádostí 791, takže zbylo k zpracování ještě 6554 elaborátů. Podle pracovního průměru r. 1927 a 1928 bylo by provedeno zaknihování přídělů až asi v r. 1958, počítá-li se také s tím, že i u soudů nemohou býti předložené knihovní žádosti ihned vyřízeny.

Z předeslaného vysvítá naléhavost všech pomocných akcí, jež by prospěly k urychlení knihovních prací S. P. Ú. Dlužno počítati ovšem také se zatížením knihovních soudů a také v tomto směru bude dlužno učiniti administrativní opatření, aby pro nedostatek personálu nevázly opět práce u soudů.

Osnova zákona snaží se novými předpisy nejen ulehčiti S. P. Ú. jeho práce se zaknihováním, nýbrž také z důvodů veřejných zachytiti pokud možno rychle všechny změny v pozemkové držbě, způsobené prováděním pozemkové reformy.

Jest jisto, že i za platnosti předpisů ulehčujících S. P. Ú. jeho agendu, nemohou všechna kat. území býti zpracována najednou a že by nemělo ani smyslu chtíti tohoto výsledku docíliti, neboť potom vázly by všechny práce u zatížených soudů. Ostatně S. P. Ú. nemůže najednou ve velikém počtu opatřiti, aby došlo k definitivním zápisům do pozemkových knih. Vypracované elaboráty jeho potřebují důkladné vnitřní revise, jež vyžaduje svého času. Z důvodu tohoto pamatováno jest, aby provedeny byly v knize pozemkové aspoň prozatímní zápisy přídělů v těch případech, kde elaboráty (rozhodnutí, dělicí situační plán, výkaz dělených parcel) jsou sice již hotovy, avšak nejsou dosud revidovány. I když lze počítati s tím, že při revisi zůstane asi 80% elaborátů beze změny, znamenají prozatímní zápisy veliký pokrok v knihovních pracích a výmazem poznámky prozatímnosti docílí se definitivních zápisu v knize pozemkové.

V případech, ve kterých elaboráty dosud nejsou hotovy, zůstaly by dotyčné obce dlouhou řadu let i bez prozatímních zápisů do pozemkových knih. Veřejný zájem na evidenci i ohledy na soukromé potřeby nových nabyvatelů půdy nutí, aby i zde učiněno bylo aspoň nejnutnější opatření. Tímto opatřením mají býti knihy přídělové, jež vypracuje Státní pozemkový úřad a odevzdá příslušným soudům knihovním. Přídělové knihy budou míti svůj význam nejen pro evidenci přídělů, nýbrž i hospodářský (soukromý) pro drobné nabyvatele půdy, poněvadž budou v nich zapsány také úvěrové závazky přídělců a S. P. Ú. na ochranu věřitelských práv bude vázán při definitivním knihování přídělu do pozemkové knihy pořadím, jež již určil pro knihu přídělovou.

Předpisy tohoto návrhu zákona předpokládají tudíž, že S. P. Ú. bude umožněna trojí cesta k ulehčenému provedení veřejné evidence a změn v pozemkové držbě:

1. definitivními zápisy v knize pozemkové,

2. prozatímními zápisy v knize pozemkové,

3. přídělovou knihou.

Všechny tyto práce mají ovšem jenom tehdy smyslu, může-li S. P. Ú. udržeti přesnou evidenci nabyvatelů přidělené půdy. Svémocné zcizování a vůbec všechny svémocné změny v osobě hospodařící ohrožují tuto evidenci a mohou způsobiti, že by nebylo lze zpracovati knihovně změny v pozemkové držbě na základě pomůcek, jež má k tomu Státní pozemkový úřad. Veřejnost má zájem, aby přídělové řízení Státního pozemkového úřadu nebylo zkresleno svémocným zásahem nabyvatelů a aby přesuny v pozemkové držbě, způsobené pozemkovou reformou, dály se, v mezích přídělových akcí. K tomu účelu obsahuje osnova zákona zabezpečující předpis v novém §u 27 b).

Pro finanční pořádek u Státního pozemkového úřadu jest nezbytně zapotřebí, aby nedoplatky přídělových cen mohly býti vymáhány soudní exekucí na základě platebních rozkazů Státního pozemkového úřadu. O tom obsahuje příslušný předpis § 27 c).

II. Důvody zvláštní.

K §u 27, odst. (1):

Připomíná se, že úvěrová potřeba přídělců musela býti v některých případech uspokojena, aniž v té době mohla býti řádně a konečně vyznačena přidělená nemovitost.

Dlužní úpisy budou tudíž po této stránce doplněny ve schvalovací doložce S. P. Ú.

K §u 27, odst. (2) a (3):

Pro definitivní zaknihování záleží ulehčení v tom, že S. P. ú. nemusí předkládati soudu ještě třetí dělicí plán, jehož sám nutně potřebuje a nemůže jej po dobu prací u soudu postrádati. Soud nevrátí ovšem S. P. Ú. žádný dělicí plán. V souvislosti s tímto ulehčením jest předpis o prozatímních zápisech, o nichž řečeno bylo již ve všeobecné části.

K §u 27, odst. (4):

Ulehčení záleží v dovolené kumulaci soudů a návrhů v jednom podání a zbaví S. P. Ú. povinnosti podávati v téže věci různým soudům zvláštní podání nebo zvláštní návrhy. Potřebných opisů jednoho a téhož podání se ulehčení ovšem netýká.

K §u 27, odst. (5):

Soudům má býti ulehčeno, aby se nezdržovaly zkoumáním rozhodnutí S. P. Ú. a příloh rozhodnutí (dělicí plán, výkaz dělených parcel). Soudy nemají usnesením zamítati návrhy, jsou-li nesprávné nebo neúplné.

K §u 27, odst. (6):

Nemá přijíti na zmar práce S. P. Ú., neboť bylo by zbytečno vyvolávati nové řízení tam, kde státní úřad již příslušné řízení provedl. Nesporné zjištění podle §u 39 zákona č. 177 z r. 1927 o pozemkovém katastru provádí již S. P. Ú. při pracování elaborátů, výslechem stran a zápisem o tom. Řízení podle cit. zákona obsažené v §u 9 a 39 doznává tudíž změny jen částečné a podpůrně (souhlasí-li příslušný měřický katastrální úřad).

K §§ 27 a), 27 b), 27 c):

Viz všeobecnou část důvodovou.

Finanční zatížení návrhem tímto nevznikne.

Po stránce formální se navrhuje, aby tento návrh přikázán byl výboru iniciativnímu a pak zemědělskému a ústavně právnímu.

V Praze, dne 19. března 1929.

Bradáč, dr. Kramář, Mlčoch, Roudnický, dr. Buday, Windirsch, dr. Luschka, Stenzl, Mašata,

dr. inž. Bono, Dubický, Tůma, inž. Hrdina, dr. Králík, Malík, Prokůpek, dr. Černý, Machník, Beran, Bistřický, Nejezchleb-Marcha, Křemen, Molík, Kocsis, Pelíšek, Mach, Vomela, Honzl, Chlebounová, Haupt, Petrovič, Zeman, dr. Halla, Bečák, Macek, Šoltys, dr. Zadina, dr. Viškovský, Staněk.




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP