II. volební období. | 7. zasedání. |
Podepsaní navrhují:
Slavná sněmovno, račiž se usnésti:
Vláda republiky Československé se vyzývá,
aby v době nejkratší, nejdéle však
do tří měsíců předložila
Národnímu shromáždění
osnovu zákona na zřízení státního
dopravního dohlédacího úřadu,
v níž by vyhověno bylo těmto zásadním
požadavkům:
Novým organisačním statutem budiž ministerstvo
železnic zbaveno všech běžných provozních
agend, jeho působnost jakožto nejvyššího
úřadu vedoucího správu státních
drah musí býti omezena jen na agendy, které
nutno nevyhnutelně říditi z jediného
místa pro veškeré dráhy v Československu.
Jemu přísluší vykonávati železniční
politiku, finanční hospodářství,
všeobecnou úpravu pro provoz a technická zařízení
státních drah, udělováních
koncesí, státní dohlédací správa
nad podřízenými úřady, zákonodárství,
věci finanční, cizinecký ruch.
Reorganisace československých státních
drah spočívej podstatně v tom, aby zajištěno
bylo rychlejší úřadování,
správní aparát provozu aby nebyl přílišně
nákladný a aby zejména správa vyvarovala
se všeliké dvojité práce a odstranila
zbytečné a přílišné psaní
a referování v aktech.
Počet instancí budiž zmenšen a styk mezi
jednotlivými departementy zjednodušen, zejména
použitím moderních prostředků
dorozumívacích.
Způsob příští organisace železniční
správy závisí na zásadním rozhodnutí,
ponecháme-li pro správu drah soustavu tří
instancí. t. j ministerstvo železnic a ústřední
ředitelství oproti dosavadnímu způsobu
soustavy dvou instancí, t. j. ministerstvo železnic
a 8 ředitelstev státních drah.
Zákon č. 404 o úpravě hospodaření
ve státních závodech má na mysli i
zavedení správy železniční podle
soustavy tří instancí, t. j. ministerstvo
železnic, generální ředitelství
a tomuto podřízená ředitelství
podle jednotlivých oblastí.
Jest tedy na vládě, aby se v tom směru rozhodla.
Ministerstvo budiž zbaveno všech běžných
provozních agend, jeho působnost jakožto nejvyššího
úřadu vedoucího správu státních
drah budiž omezena jen na agendy, které jest nutno
říditi nevyhnutelně z jediného místa
pro veškeré státní dráhy.
Dosavadní provozní správa, pokud je v ministerstvu
železnic, budiž decentralisována a přičleněna
do působnosti jednak generálního ředitelství,
jednak ředitelstvím podle oblastí. Ministerstvu
železnic jest nadále ponechati všechny agendy,
které mu přísluší jako nejvyššímu
správnímu úřadu státně-železničnímu,
t. j. výkon výsostního práva a státní
dohled na dráhy vůbec. Podle těchto zásad
působnosti bylo by ministerstvo železnic rozděleno
na tyto sekce:
I. sekce presidiální,
II. sekce právní,
III. sekce finanční,
IV. sekce tarifní,
V. sekce stavebně-technická,
VI. sekce strojně-elektrická,
VII. sekce dohlédací a dozorčí,
VIII. sekce provozní, t. j. generální ředitelství.
V sekci I. - VI. byly by soustředěny agendy ministerstva
železnic jako nejvyššího správního
úřadu železničního, v sekci VII.
byl by soustředěn stání dohled, jehož
přednosta byl by přímo podřízen
ministrovi železnic a sekce VIII. prováděla
by agendy středního vedení provozu státních
drah.
Nejen v široké veřejnosti, ale i mezi členy
zákonodárných sborů je jednotné
mínění, že se jistě naplnil čas,
aby rázným skutkem zastaven byl krvavý pochod
nynějších železničních systémů
nazvaných úsporných a pokusných, kteréžto
systémy velmi vážně by za krátko
způsobily naprostou stagnaci našeho dopravnictví.
Vidíme, že hrozné katastrofy na našich
železnicích v roce 1928 a na začátku
roku letošního odkrývají jiné
viníky než jsou ony přímé jejich
oběti, lidé fysicky a morálně uštvaní,
nešťastníci, jímž dal osud sloužiti
v době, kdy není žádné odpovědnosti
pro ty, kteří tu dobu způsobili, ale kdy
všechna odpovědnost je odvratitelná na lidi
nejnepatrnější.
Dne 14. listopadu 1919 podal klub poslanců československé
strany národně socialistické v Revolučním
Národním shromáždění iniciativní
návrh poslance Buřívala na zřízení
dohlédacího úřadu republiky Československé,
jímž vyzval vládu, aby zřízen
byl dopravní dohlédací úřad,
jenž by prováděl dozor nad provozem nejen našich
železnic, nýbrž také nad provozem našich
státních automobilů, nad letectvím
a paroplavbou. Tento návrh stal se předmětem
jednání tehdejšího výboru dopravního
a technického, nebyl však v plénu Revolučního
Národního shromáždění
projednán, jelikož zatím volby do Národního
shromážděni změnily zcela - po stránce
vnitropolitické - poměry ve státě.
Ve svých interpelacích na vládu republiky
Československé jakož i v našich častých
projevech při projednávání státního
rozpočtu, činili jsme výtky dosavadní
správě železniční, že provoz
na našich železnicích není dosti bezpečný
a zejména po oné strastiplné katastrofě
v Zaječí tázali jsme se odpovědného
ministra, zda pokládá za správné,
aby ihned byla provedena účelná reforma tak,
aby ministerstvo železnic přestalo býti výkonným
úřadem železničním, poněvadž
jsme byli přesvědčeni, že nelze v jednom
úřadě soustřediti agendy exekutivní,
výsostnou a dohlédací.
Je nám s podivením, že na tuto naši vážnou
interpelační snahu ani vláda, ani resortní
ministr neodpověděl, ač nám je známo,
že otázka zřízení generálního
ředitelství zaměstnávala zemřelého
ministra dr. Rašína a dopravně-technický
výbor nejednou volal po zřízení dohlédacího
úřadu.
Odpor v řadách vyšších úředníků
ministerstva byl značný nejen proti našemu
v roce 1919 podanému návrhu na zřízení
dohlédacího úřadu, ale i proti požadavku
Rašínově proto, poněvadž se byrokracie
mylně domnívala, že není myslitelno
přejíti z nynějšího stavu dvou
instancí do systému tří instancí.
Poslední událostí v našem dopravnictví
vůbec, zejména však velmi časté
nehody, úrazy a katastrofální srážky
na našich železnicích přesvědčily
kde koho, že organisace ministerstva železnic zůstala
po celých 10 roků nezměněnou kopií
bývalého vídeňského úřadu
až na to, že na počátku našeho státního
života zrušená generální inspekce
vybudována znovu v tomtéž obmezeném
rozsahu jako za starého Rakouska a že vlastní
dozor a dohlédání přináleží
dnes jako dříve ministerstvu železnic, ač
co úřad výkonný podle našeho
názoru nemůže býti současně
úřadem dohlédacím a úřadem
chránícím výsostná práva
státní.
Vládním nařízením č.
206 ze dne 25. září 1924 provádí
se zákon o úpravě hospodaření
ve státních závodech, ústavech a zařízeních,
jež převahou nemají plniti úkoly správní.
Mezi podniky spravované podle zásad obchodního
hospodaření zařazeny československé
státní dráhy a československá
pošta.
Zásady správy vytýčené v §
2 tohoto vládního nařízení
ukládají podniky spravovati tak, aby plníce
co nejdokonaleji národohospodářský,
případně správní úkol
a dbajíce všeobecně uznaných zájmů
veřejných, byly vedeny podle zásad řádného
obchodníka.
Podle § 9 do působnosti správního sboru
náležejí všechny záležitosti
podniku pokud nejsou vyhrazeny zákonem nebo všeobecným
organisačním řádem výslovně
buď vládě nebo resortnímu ministrovi.
V důsledcích tohoto vládního nařízení
vyvolán u ministerstva železnic 12ti členný
správní sbor, který měl v prvé
řadě povinnost pracovati na řádné
reorganisaci našich železnic a to tím spíše,
jelikož se nejednou přesvědčil o tom,
že nelze práva výkonné moci slučovati
s právem výsostným a dohlédacím,
čili, že nelze prováděti provoz železnic
a bdíti nad dodržováním předpisů
a zákonů současně v jednom úřadě.
Po desetileté zkušenosti s našimi železnicemi
přicházíme k přesvědčení,
že ministerstvu železnic musí býti odlehčeno
zřízením provozního centrálního
úřadu, aby mohlo s úspěchem vykonávati
vrchní dohled na nejdůležitější
administrativní, technické a finanční
otázky železniční, aby zbaveno bylo
přílišné centralisace a aby provozní
služba mohla se s větší dbalostí
a přesností vykonávati, a dále, že
dohlédací služba musí se státi
naprosto neodvislou od exekutivy a aby tato jako zvláštní
sekce podléhal nikoliv správním u sboru při
ministerstvu železnic, nýbrž přímo
resortnímu ministrovi, který je odpovědným
ministerské radě a tím oproti celé
veřejnosti.
Návrh náš odpovídá i vládnímu
nařízení č. 206 ex 1924 podle něhož
vedení podniku obstarává ředitelství
(ústřední ředitelství), jehož
působnost stanoví organisační řád,
a dále podle § 11 tohoto nařízení
může býti zřízeno pro podniky
velikého rozsahu nebo pro několik podniků
téhož druhu ústřední ředitelství,
které je nadřízeným orgánem
ředitelství jemu přidělených.
Bezprostředního vedení podniku zúčastní
se ve věcech zásadních a důležitějších.
Ministrovu pravomoc a odpovědnost nařizují
platné zákony. Ministr schvaluje a rozhoduje v jejich
mezích zásadní a důležitější
věci vrchnostenského práva a dozoru za účasti
správního sboru zásadní a důležitější
věci vrchního vedení podniku. Může
také v hranici platných zákonů a nařízení
zasáhnouti do kterékoliv věci podniku a vyhraditi
ji svému rozhodnutí. Ministr stanoví vnitřní
organisaci a vnitřní rozdělení pravomoci
ministerstva železnic.
Ministrovi podléhá generální ředitel
a přednosta dohlédacího úřadu,
správní sbor, stálá revisní
komise, presidium, finanční a rozpočtová
služba, jakož i ostatní, předem jmenované
sekce.
Dohlédací úřad bdí nad řádným
a včasným prováděním všech
služebních úkonů, zákony a předpisy
nařízených. Shledá-li nedbalost nebo
nesprávnost, může zachovávaje instanční
postup, úkon ihned napraviti proti dodatečnému
schválení ministrova.
Otázka reorganisace státních drah býv.
Rakouska zaměstnávala příslušné
kruhy od roku 1896 až do roku 1899 a měla svůj
původ v nepříznivých výsledcích
státních drah.
Naše státní správa železniční
v důsledcích katastrofálních událostí
dává podnět k novému pokusu a předmětem
tohoto kroku jsou tyto otázky:
Má zůstati při instancích dvou anebo
příště mají býti zřízeny
instance tři? Dále otázka má-li býti
ministerstvo železnic naprosto samostatné, jemuž
by byly podřízeny úřady výkonné
a konečně má-li generální inspekce
státi se samostatným úřadem aneb býti
zvláštním oddělením ministerstva
železnic.
Po všem shora uvedeném navrhujeme, aby vydán
byl ve formě jakékoliv zákon, jímž
se upravuje správa československých státních
drah a dozor na ně, podle něhož: nejvyšší
správa československých státních
železnic a dozor na ně přísluší
výhradně státu, jenž vykonává
tuto správu i řečený dozor ministerstvem
železnic, po případě zřízením
ministerstva dopravy,
pro přímý dozor zřizuje se dohlédací
úřad, za který oproti státu odpovídá
ministr železnic,
veškerá dosavadní působnost výkonná
přenáší se na generální
ředitelství československých stáních
drah po případě na generální
ředitelství pošt a telegrafů.
Podle § 90 ústavní listiny republiky Československé
se výslovně praví, že do oboru moci
nařizovací náleží zřizovati
a organisovati státní úřady obstarávající
jen správu hospodářskou bez jakékoliv
výsostné pravomoci.
§ 92 určuje, jakým způsobem ručí
stát za škodu způsobenou nezákonným
výkonem veřejné moci a poznamenává,
že tak určuje zákon. Bohužel takové
zákonité praxe u nás nemáme.
Po stránce formální navrhujeme, aby tento
návrh, který nevyžaduje žádné
zvláštní úhrady, projednán byl
výborem dopravně-technickým a rozpočtovým.