II. volební období. | 7. zasedání. |
Podepsaní navrhují:
Slavná sněmovno, račiž se usnésti:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
1. V den před volbou do Národního shromáždění,
zemských a okresních zastupitelstev a obcí
zakázáno jest čepovati, podávati,
jakož i prodávati alkoholové nápoje
vyjímaje pivo.
2. V den volby dovoleno jest čepovati, prodávati
a podávati alkoholické nápoje po uzavření
volebních místností.
Na obce, v nichž se volby nekonají, se zákaz
nevztahuje.
Majitel oprávnění dle § 16. živn.
ř. zodpovídá za mírné požívání
piva. Návštěvníku napilému zakazuje
se vůbec pod trestem nalévati.
Živnosti hostinské s oprávněními
po dle §u 16. ž. ř. musí býti v
den předvolební uzavřeny o 24. hodině
noční.
Ustanovení §u 29 čís. 75/1919, §u
32 zákona čís. 123/1920, §u 31 zákona
čís. 330/1920 a §u 31 zákona čís.
126/1927 se zrušují a mění dle tohoto
zákona.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení. Provésti jej přísluší
ministru vnitra.
Zákaz čepování lihovin o volbách
stanoven byl zákonem již v době popřevratové,
v předpokladu, že se jím rázem zavede
pořádek při volbách a odstraní
různé machinace, jaké jsme viděli
při volbách před válkou. Prakse však
ukázala, že omezení toto valná část
obyvatelstva nepotřebuje a ta část, která
jest na alkoholické nápoje zvyklá opatří
si je i přes znění zákonné.
Poslanec Petrovický a spol. statisticky dokázali
ve své zprávě o jak velké peníze
hostinstvo zákonem o zákazu čepování
přichází a proto jest nejvýše
nutno, aby zákony volební resp. zákony o
čepování lihovin byly novelisovány.
Souhlasíme s omezením požívání
alkoholu při volbách, ale dožadujeme se zákonné
úpravy tak, jak návrh náš naznačuje.
Jest to nejen v zájmu hostinstva, nýbrž také
obyvatelstva, neboť jest známo, že mnozí
nesvědomití a neoprávnění podnikatelé
ve snaze obejíti zákon a poskytnouti žadatelům
lihové nápoje, mnohdy pochybné kvality, stáčeli
do všech možných druhů lahví, jako
do lahví vinných, lahví určených
pro limonády a sodovou vodu a tím jen poškozovali
nejen stav hostinský, nýbrž i obyvatelstvo
samo. Řádní hostinští v době
voleb ocitají se v málo závidění
hodné situaci, neboť hosté bez ohledu na znění
zákona dožadují se nápojů a poskytne-li
je hostinský, vydává se v nebezpečí
potrestání a neposkytne-li jich, vydává
se v nebezpečí ztráty stálých
hostů. Jedná se tu návrhem tímto přirozeně
o nápoj sevšeobecnělý, tedy pivo, kterým
se pranepatrná část obyvatelstva opíjí
a bude-li návrh uzákoněn a hostinskému
uloženo pod trestem nenalévati osobám napilým,
není tu nebezpečí, že by požívání
piva mělo zhoubný vliv na volby.