II. volební období. | 7. zasedání. |
Státní pozemkový
úřad prováděl příděl
půdy také tím způsobem, že dohodl
se s majiteli zabraného majetku, jakou výměru
půdy mají ze svého majetku dáti pro
účely pozemkově reformy přímo
osobám, které Státní pozemkový
úřad vybral z uchazečů o půdu,
a za ceny jím stanovené. Tento příděl
zkráceným řízením dál
se na podkladě trhových smluv, uzavíraných
majitelem velkostatku s osobami, označenými Státním
pozemkovým úřadem.
A z těchto smluv trhových
předepisovala finanční ředitelství
poplatek z převodu práva k nemovitostem a zemské
inspektoráty předpisovaly dále dávku
z přírůstku hodnoty na majetku. Od počátku
byl to stav protismyslný, neboť bylo přece
jasno, že se tu jedná jen o provádění
pozemkové reformy jinou formou, k níž se úřad
uchýlil pro účelnost a že nabyvatelé
přídělu, kteří platili obvyklou
přídělovou
cenu nemohou býti přece trestáni dávkami
a poplatky za to, že pro ně příděl
dál se jiným způsobem než v normálním
přídělovém řízení.
Leč všechno poukazování na tyto skutečnosti
nedovedlo přesvědčiti ukládací
orgány a poplatek z převodu a dávka z přírůstku
hodnoty byly těmto nabyvatelům předepisovány
a bylo vymáháno zaplacení.
Nyní však rozhodl
nejvyšší správní soud (rozh. č.
11702) k podané stížnosti, že i pro tento
způsob přídělu platí zákonné
osvobození od poplatků a dávek.
Z toho plyne nesporně že
všichni, jimž převodní poplatek a dávka
z přírůstku byly předepsány
a kteří je dosud nezaplatili s ohledem na toto rozhodnutí
nejvyššího správního soudu platit
nebudou, protože nemusí a tím bude věc
pro ně vyřízena. Úřady vezmou
to prostě na vědomí.
Jde však o tisíce
drobných venkovských lidí, jimž převodní
poplatek a dávka z přírůstku z jejich
přídělu byly předepsány a kteří
je také zaplatili. Je na bíledni, že tito lidé
právem žádají o vrácení
toho, co neprávem na nich bylo vymáháno a
co pod tlakem berní
administrativy museli zaplatiti. Jde o částky, nemající
velkého významu pro stát země a obce,
jež však mají veliký finanční
a hospodářský význam pro nejdrobnější
venkovské lidi, kteří si zhusta museli vypůjčiti
peníze na zaplacení přídělu
i na tyto poplatky a dávky.
Soudíme, že věc
je jasná: těmto lidem byly neprávem předepsány
veřejné platy k jichž placení nebyli
povinni. Jestliže pod hrozbou exekuce zaplatili, jak nyní
zjištěno, platy, k jichž konání
povinni nebyli, jsou úřady povinny takto zaplacené
částky bez průtahu na požádání
vrátiti.
Podepsaní se proto táží:
1) Zná pan ministr financí
tyto poměry?
2) Je pan ministr financí
ochoten dáti neprodleně pokyn finančním
úřadům k vrácení částek
neprávem drobným přídělcům
předepsaných a od nich zaplacených?
3.) Je pan ministr financí
ochoten učiniti opatření, aby tyto věci
byly vyřizovány s patřičnou rychlostí?