II. volební období. | 7. zasedání. |
Soustavnou eleltrisaci našeho
státu možno rozděliti ve dvě etapy.
Prvá týká se získání
konsumu v jednotlivých obcích pomocí primérních
rozvodných sítí o napětí nejvýše
22 kV. Tyto základy k provádění soustavné
elektrisace položily ve valné části
našeho státního území všeužitečné
elektrické podniky. Nyní při stále
stoupající spotřebě elektrické
energie přechází soustavná elektrisace
do druhé etapy, kdy nastává obstarávání
společné výroby elektrické energie
sousedními elektrickými podniky tím, že
zdroje podniků těch budou spojovány sítěmi
o vysokém napětí 60 kV nebo 100 kV a to hlavně
za tím účelem, aby bylo uspořeno na
stavbě nákladných reservních strojů
a aby elektrická energie byla vyráběna ve
velkém, pokud možno v elektrárnách důlních.
Generelní projekt na stavbu
těchto síti o vysokém napětí,
kterými by byly veškeré hlavní zdroje
elektrické energie v naší republice vzájemně
spojeny, byl v ministerstvu veřejných prací
vypracován a bude jeho provedení spolu s příslušnými
transformovnami vyžadovati úhrnem okrouhle nákladu
700,000.000 Kč.
z toho připadá na
zemi
Českou | 270,000.000 Kč |
Moravskoslezskou | 170,000.000 Kč |
Slovenskou | 230,000.000 Kč |
Podkarpatoruskou | 30,000.000 Kč |
700,000.000 Kč |
Sítě tyto mohou
býti vybudovány postupně. Stavba jich může
se zahájiti teprve v té době, kdy možno
očekávati, že v několika málo
letech (5 až 10 letech) dostaví se taková spotřeba
energie, která zaručí jejich rentabilitu.
Sítě o vysokém
napětí a rovněž i příslušné
transformační stanice vyžadují poměrně
značného nákladu.
Dvojité vedení 100
kV o průřezu 95 mm2
stojí průměrně na 1 km 250.000 Kč,
jednoduché vedení o témž napětí
a průřezu stojí 150.000 Kč. Dvojité
vedení o napětí 60 kV a průřezu
70 mm2 stojí
190.000 Kč a jednoduché vedení o témž
napětí a průřezu stojí 110.000
Kč.
Rentabilita těchto vedení
se dostavuje, když je dopravováno vedením o
napětí 100 kV ročně průměrně
40,000.000 kWh a vedením o napětí 60 kV ročně
průměrně 20,000.000 kWh.
Z uvedeného vysvítá;
že musí býti elektrisace již ve stadiu
dosti pokročilém, aby ke stavbě takovýchto
vedení se mohlo přikročiti.
Stavby těchto vedení
musily býti pro jich nákladnost až na vedení
Ervěnice - Praha, které loňského roku
dopravilo 120;00:000 kWh, odloženy na dobu pozdější.
Tím, že elektrickým podnikům bude poskytnut
na tyto sítě úvěr při nižší
úrokové sazbě; uspíší
se stavba těchto zařízení a v důsledku
toho odpadnou nehospodárné
investice na rozšiřování výroben
elektrické energie.
K poskytování tohoto
levnějšího úvěru má sloužiti
t. zv. elektrisační fond, který se podle
tohoto zákona zřizuje při ministerstvu veřejných
prací, jako samostatná právnická osoba
a který si potřebné peněžní
prostředky obstará výpůjčkami:
V tom směru bylo zahájeno jednání
s Ústřední sociální pojišťovnou
a jinými ústavy, jež mělo příznivý
výsledek. Kromě toho může si fond podle
§ 3. opatřovati výpůjčky vydáváním
dílčích dlužních úpisů,
jež budou požívati
sirotčí jistoty. Za placení úroků
a umořovacích částek těchto
v půjček ručí stát.
Podle § 2, odst. 2. stanoví
se úroková míra ze zápůjček,
které fond všeužitečným elektrickým
podnikům poskytne, nejméně 4%.
Rozdíl mezi úrokem
z výpůjček fondem kontrolovaných a
úrokem, placeným fondu elektrárenskými
společnostmi z poskytnutých zápůjček,
nese stát. Tento rozdíl by činil při
úhrnné výši výpůjček
200,000.000 Kč zákonem tímto povoleně
v případě, že úrok z výpůjček
fondem uzavřených obnášeti bude 51/2%
a ze zápůjček fondem poskytnutých
4%, ročně částku 3,000.000 Kč.
Zákon tento dovoluje poskytnouti
zápůjčky až do 200,000.000 Kč.
Jakkoli částka tato nedosahuje ani 1/3
úhrnných investic na sítě a transformovny
o vysokém napětí; jak nahoře uvedeno,
přece možno tuto částku považovati
na řadu let za dostačující.
Pokud jde o primérní
přípojky k venkovským obcím, jež
provádějí se zpravidla o napětí
22:000 V a nižším, mohou býti státem
podporovány na základě § 3 zákona
ze dne 1. července 1926, č. 39 Sb. z. a n. ve znění
zákona ze dne 28. června 1928, č. 112 Sb.
z. a n.
Elektrisační fond
je spravován ministerstvem veřejných prací
v dohodě s ministrem financí. O hospodaření
s tímto fondem bude předkládána každoročně
zpráva Národnímu shromáždění.
Kromě toho budou dluhopisy o výpůjčkách
fondu kontrasignovány předsedou Nejvyššího
účetního kontrolního úřadu.
Poněvadž je nutno,
aby úhrada: úrokových rozdílů
byla zařazena do státního rozpočtu,
bylo nutno účinnost zákona odsunouti k 1.
lednu 1930. Zápůjčky z elektrisačního
fondu bude však možno poskytovati i na ta shora uvedená
elektrická zařízení, která
budou postavena po vyhlášení tohoto zákona.
Zemědělský
výbor usnesl se doporučiti poslanecké sněmovně
k přijetí následující osnovu
zákona a připojené 3 resoluce.
Rozpočtový výbor
připojil se k usnesení výboru zemědělského
a doporučuje poslanecké sněmovně připojenou
osnovu zákona jakož i resoluci ke schválení.
Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Při ministerstvu veřejných
prací zřizuje se státní elektrisační
fond, který jsa právnickou osobou může
samostatně nabývati práv a se zavazovati.
(2) Navenek zastupuje fond ministr
veřejných prací, pokud jde o výpůjčky
(§ 3) spolu s ministrem financí. Dluhopisy o výpůjčkách
fondu kontrasignuje předseda Nejvyššího
účetního kontrolního úřadu.
(1) Účelem elektrisačního
fondu jest poskytnouti elektrickým podnikům prohlášeným
za elektrické podniky všeužitečné
nebo na takové přeměněným podle
zákona ze dne 22. července 1919, čís.
438 Sb. z. a n., o státní podoře při
zahájení soustavné elektrisace nebo zákona
ze dne 1. července 1921, čís. 258 Sb. z.
a n., jímž se doplňuje zákon čís.
438/1919 Sb. z. a n., zápůjčky na výstavbu
elektrických vedení budovaných pro napětí
60.000 V a vyšší
a příslušných transformoven, pokud tato
zařízení budou postavena po vyhlášení
tohoto zákona.
(2) Úroková míra
těchto zápůjček stanoví se
nejméně 4%. Bližší podmínky
úvěru stanoví ministerstvo financí
v dohodě s ministerstvem veřejných prací.
(1) Elektrisační
fond opatřuje si peněžní prostředky
v letech 1930 - 1945 do výše 200,000.000 Kč
výpůjčkami. Dílčí dlužní
úpisy na tyto výpůjčky případně
vydané požívají sirotčí
jistoty. Za řádné placení úroků
a umořovacích částek z těchto
výpůjček ručí stát.
(2) Jednání a listiny,
kterých je třeba ku provedení § 2 a
§ 3, odst. 1., jsou prosty kolků a poplatků.
Umořovací doba zápůjček
podle § 2 a výpůjček podle § 3,
musí býti shodná a nesmí překročiti
dobu 30 let.
(1) Běžnými
příjmy jsou především úroky
a umořovací splátky zápůjček
elektrických podniků všeužitečných
(§ 2, odst. 1.).
(2) Rozdíl mezi úrokem
z výpůjček podle § 3 a úrokem
placeným ze zápůjček elektisačním
fondem poskytnutých nese stát.
Rozpočet fondu jest součástkou
státního rozpočtu. Fond spravuje v dohodě
s ministrem financí ministr veřejných prací,
který je povinen podati každoročně zprávu
Národnímu shromáždění
o hospodaření s fondovními prostředky
v uplynulém roce a o stavu fondu k 31. prosinci toho kterého
roku. Zpráva bude
součástí celkového státního
závěrečného účtu.
Zákon tento nabývá
účinnosti dnem 1. ledna 1930. Jeho provedením
se pověřují ministři financí
a veřejných prací v dohodě s ostatními
súčastněnými ministry.
Usnesení zemědělského
výboru ze dne 19. ledna 1922 a rozpočtového
výboru ze dne 26. ledna 1922 čís. 3411, jímž
povolena státní bezúročná půjčka
Svazu Krasových obcí na elektrisaci Mor. Krasu až
do výše 5 milionů Kč mění
se tím, že:
a) půjčka státní
na elektrisaci obcí a jeskyní v Mor. Krasu a záchranná
opatření dómu Masarykova u Macochy snížením
dna Punkvy o 6 metrů zvyšuje se na 7 milionů
Kč Svazu obcí Mor. Krasu.
b) Úrokování
státní půjčky započne 4% od
1. ledna 1930.
c) Půjčka ta jest
splatnou v celku za 20 roků Západomoravskými
elektrárnami v Brně.
Svaz Krasových obcí,
akciová společnost Mor. Kras a západomoravské
elektrárny v Brně jsou povinny nově obnovené
jeskyně v Mor. Krasu v rámci této půjčky
bezplatně elektrickým světlem opatřiti.
Vláda se vyzývá,
aby v době co možno nejkratší předložila
návrh zákona, jímž by stávající
zákony elektrisační byly unifikovány
a přizpůsobeny budoucímu rozvoji soustavné
elektrisace.
Státní elektrárenské
radě se ukládá, aby za účelem
kontroly a správy elektrárenského fondu utvořila
výbor, který by hospodaření fondu
vedl v evidenci.
Vláda se vybízí,
aby subvence a podpory poskytovala jen takovým elektrisačním
družstvům, která se zaváží,
že přijmou za členy všechny hlásící
se zájemce a že družstevní podíly
určí tak, aby se tím neztěžoval
nebo neznemožňoval přístup osob hospodářsky
slabších.