II. volební období. | 7. zasedání. |
Elektrisace venkova byla po převratu
prováděna buď na podkladě družstevním
nebo komunálním. Brzo se však ukázalo,
že ani obce, ani družstva nejsou s to nésti samy
veškerý náklad s provedením elektrisace
spojený. Domáhaly se tudíž jednak samy,
jednak prostřednictvím svých příslušných
ústředí poskytnutí podpory se strany
státu. Ministerstvo zemědělství začalo
povolovati, ovšem v obmezené míře, podpory
z rozpočtové položky "Hospodářské
strojnictví a elektrisace".
Aby tato akce byla usměrněna, svolána byla
v srpnu 1924 ministerstvem zemědělství porada,
na které byly dány směrnice pro povolování
příspěvků. Brzo se však ukázalo,
že rozpočtová položka nestačí
na příznivé vyřizování
stále většího počtu
žádostí, a že bude nutno poskytování
podpor postaviti na pevnější základ.
Bylo proto přikročeno k vydání zákona
čís. 139/1926 Sb. z. a n., kterým bylo povoleno
na finanční podporu elektrisace venkova počínaje
rokem 1927 po 5 let každoročně obnos 10 milionů
Kč, celkem 50 milionů Kč: Podpory tyto poskytovalo
ministerstvo zemědělství až do července
1928, kdy tato agenda byla přenesena na ministerstvo veřejných
prací.
Ministerstvo zemědělství
povolilo ze svých řádných rozpočtových
položek až do vydání shora cit. zákona
č. 139/1926 Sb. z. a n. obcím a družstvům
na provádění elektrisace v historických
zemích a na Slovensku celkem obnos 15,789.339 Kč.
Částka tato nebyla
však ku dni vyhlášení zákona plně
splacena a bylo nutno nedostávající se obnos
per 7,060.690 Kč uhraditi podle § 4, odst. 1. cit.
zákona z dotace zákonem povolené. Po vyhlášení
uvedeného zákona povolilo ministerstvo zemědělství
na podporu elektrisace venkova ze zákonné dotace
obnos 38 mil. 656.588 Kč.
Ministerstvo veř. prací,
které jest nyní příslušné
ku povolování, poskytlo ze zákonné
dotace dalších 1,225.685 Kč. Z celkové
dotace zbývá tudíž na podporu elektrisace
venkova pouhých asi 3 miliony Kč.
Ministerstvo zemědělství
při předávání agendy odevzdalo
ministerstvu veřejných prací příslušnými
úřady již projednaných a k vyřízení
úplně připravených 594 žádostí.
Počet tento se zvýšil těmi žádostmi,
které se zatím do dnešního dne nashromáždily
u ministerstva veřejných prací, a těmi
žádostmi, které jsou buď u Zemědělských
rad, nebo u Zemských úřadů
na 1200. Počítáme-li průměrně
na každou žádost s podporou v obnosu 40.000 Kč,
dospějeme k číslu 48 milionů Kč,
jichž by bylo třeba ku příznivému
vyřízení těchto 1200 žádostí.
V tomto případě se jedná o obce a
družstva, které jsou již zelektrisovány.
K tomu dlužno přičísti
ještě žádosti všeužitečných
elektrických podniků o podporu na primérní
přípojky, jejichž příznivé
vyřízení při kvotě 40 - 50%
by vyžadovalo obnos asi 20 milionů Kč. V příštím
desetiletí můžeme počítati s
připojením dalších 5000 obcí.
Při stejném obnosu
40.000 Kč dospějeme k číslu 200 milionů
Kč. Vezmeme-li v úvahu další žádosti
na primérní přípojky, jež budou
souviseti s připojením těchto 5000 obcí,
můžeme počítati s obnosem asi 100 milionů
Kč.
Bude tudíž potřeba
na příštích 10 let 300 milionů
Kč a k tomu na ty žádosti, které již
dnes jsou podány, 68 milionů Kč, tudíž
celkem 368 milionů Kč. Předmětná
osnova navrhuje zvýšení ze stávajících
ročních 10 milionů Kč na 35 milionů
Kč. Z uvedeného jest zřejmo, že obnos
tento jest přiměřeným a nutným
na léta 1929 - 1934, nemá-li nastati stagnace v
provádění elektrisace.
Výbor zemědělský
pojednal o iniciativním návrhu zákona 28.
února 1929 a na základě zprávy zpravodajovy
a připomínek jednotlivých členů
uznal za potřebno provésti jedině v čl.
I., odst. 1. změnu v tom směru, že vložil
za slova: "na léta 1929 a 1933 roční"
slovo "řádná". Změna tato
byla provedena z toho důvodu, aby navrhovaná částka
35 milionů Kč byla vložená do řádného
státního rozpočtu. Aby zákonnou cestou
zajištěna byla potřebná
úhrada na r. 1929, doplnil zemědělský
výbor své původní usnesení
ve schůzi dne 7. března t. r. tímto doplňkem:
"Počínaje r.
1930 budiž částka tato zařaděna
do řádných výdajů v rozpočtu
ministerstva veřejných prací. K úhradě
zvýšené potřeby pro udílení
podpor na elektrisaci venkova, která v rozpočtu
ministerstva veřejných prací na r. 1929 nemá
úhrady; budiž použito rozpočtového
přebytku a po případě i úspor
vykázaných v r. 1929."
Mimo to zemědělský
výbor doporučuje blahovolné vyřizování
žádostí o podporu na elektrisaci takových
obcí, které nemají výslovně
charakter horský a které přikročily
k elektrisaci vlastními prostředky. Zemědělský
výbor plně ocenil záslužnou práci,
kterou vykonalo v elektrisaci venkova ministerstvo zemědělství
a příslušné zemědělské
rady. Doporučuje, aby návrhu zákona a přijatým
resolucím dostalo se ústavního schválení.
Rozpočtový výbor
ve své schůzi 7. března 1929 projednal iniciativní
návrh tisk 1969 pojednávající o podpoře
soustavné elektrisace venkova a usnesl se doporučiti
k ústavnímu schválení návrh
tak, jak jej schválil výbor zemědělský.
Dále výbor rozpočtový
schválil resoluce přijaté výborem
zemědělským a současně doporučuje
ku schválení resoluci, kterou sám přijal
s odůvodněním, že chudé obce,
které v budoucnosti při elektrisování
v úvahu přicházejí, jsou obce horské
a chudší. Ušetřiti obnos za kolky na dluhopisy
z výpůjček na elektrisaci potřebných
znamená rozpočtové položky na váhu
padající.
Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
1. § 1 zákona čís.
139/1926 Sb. z. a n. se mění a bude zníti
takto:
"Na podporu soustavné elektrisace venkova povoluje
se na léta 1929 - 1933 roční řádná
částka 35,000.000 Kč.
Počínaje rokem 1930
budiž částka tato zařaděna do
řádných výdajů v rozpočtu
ministerstva veřejných prací. K úhradě
zvýšené potřeby pro udílení
podpor na elektrisaci venkova, která v rozpočtu
ministerstva veřejných prací na rok 1929
nemá úhrady, budiž použito rozpočtového
přebytku a po případě i úspor
vykázaných v roce 1929."
2. V § 2 odst. 1 nahrazuje
se prvá věta větou:
"Roční částky
35,000.000 Kč se použije."
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení. Jeho provedení ukládá
se ministrům veřejných prací, financí
a zemědělství.
1) Ministerstvo zemědělství
vzalo za základ při vyřizování
žádosti o podporu na elektrisaci termín 1.
ledna 1924. V zákoně není přesně
stanoven termín "nově" zřizované.
Termín 1. ledna 1924 byl respektován ministerstvem
zemědělství z toho důvodu, že
položka, ze které byly podpory udělovány,
byla řádnou rozpočtovou položkou. Z
důvodu kontinuity se vláda vyzývá,
aby při vyřizování žádostí
přihlížela k výše uvedenému
termínu.
2) Vláda se vyzývá,
aby učinila přípravné práce
k realisaci projektu Križkova. Projekt tento navrhovaný
zesnulým senátorem Križkem byl již několikráte
předmětem jednání v zemědělském
výboru i v plenu sněmovny, která již
jednou jednomyslně přijala příslušný
resoluční návrh. Uskutečněním
projektu Križkova položil by se základ k vybudování
soustavné elektrisace v nejvýchodnější
části republiky a umožnilo by se provádění
její industrialisace - zvláště lesní.
3) Vláda se vyzývá, aby
učinila všechna opatření směřující
k tomu, aby bylo zrušeno vybírání dávek
z elektrické energie.
4) Ministerstvo financí
se vyzývá, aby vycházelo benevolentně
vstříc žádostem obcí o poskytování
poplatkových úlev při výpůjčkách
spojených se soustavnou elektrisací, když síť
rozvodní není majetkem obce.