II. volební období. | 7. zasedání. |
Při projednávání posledního
státního rozpočtu po dotazu klubu sociálně
demokratického zmínil se v rozpočtovém
výboru p. ministr veřejných prací
dr. Spina o stavebním řádu a uznal naléhavou
nutnost vydati nový stavební řád v
Československé republice. Za debaty, která
vedena byla v plénu sněmovny po poříčské
katastrofě, opětoval pan ministr své výroky
o potřebě, aby co nejrychleji vydán byl stavební
řád.
Dle posledních novinářských zpráv
má však býti příslušný
vládní návrh znovu rozesílán
na jaře 1929 různým zájmovým
korporacím, pak má býti o tomto řádu
jednáno teprve v příslušných
ministerstvech, takže se předložení dalo
čekati až v druhé polovici r. 1929 a platnost
nového stavebního řádu teprve od 1.
ledna 1930.
Takový postup znamenal by zdržení a velké
a zhoubné následky pro celý náš
hospodářský život. Je třeba neprodleně
vydati stavební řád a vypraviti jej náležitými
předpisy, zaručujícími také
bezpečnost na stavbách prováděných
i hotových.
Je málo zemí, v nichž ve věci stavebního
řádu jest taková komplikovanost a zmatek,
jako u nás. V českých zemích máme
5 různých stavebních řádů,
na Slovensku a Podkarpatské Rusi 14 různých
stavebních statutů měst a 20 stavebních
statutů župních. Staví se tedy v naší
republice ještě dnes po jejím 10tiletém
trvání podle téměř 40 různých
stavebních řádů, z nichž některé
jsou velmi zastaralé, některé nového
data, některé docela stručné o několika
paragrafech, jiné obšírné a důkladné
o několika stech paragrafů. Bratislavský
stavební statut je na příklad z roku 1871,
obsahuje tedy předpisy skoro 60 let staré v době
tak ohromného rozmachu techniky u nás, nejmladší
je na Slovensku statut lučenecký z r. 1912. Stavební
statut župy oravské má 16 paragrafů,
župy nitranské 276. Stavební statut města
Zvoleně má 41 paragrafů, města Berehova
v Podkarpatské Rusi 304.
Od počátku republiky byl všemi interesovanými
kruhy urgován a očekáván nový
jednotný stavební řád s velkou netrpělivostí.
Odborové organisace zaměstnanců i zaměstnavatelů
domáhají se ho už několik let, stejně
i úřady, které trpí roztříštěností
a růzností stavebních řádů.
Pochopitelně domáhalo se ho zvláště
důrazně ministerstvo unifikací. Dne 5. října
1928 poslána byla zpráva novinám, že
ještě v říjnu bude dána osnova
ministerstvům k tak zv. meziministerskému připomínkovému
řízení, po zpracování jeho
výsledků že bude pak ještě návrh
předložen k posouzení příslušným
interesovaným korporacím, načež po konečné
redakci bude projednán ústavně.
Dle posledních novinářských zpráv
bude příslušná osnova teprve nyní
posílána různým zájmovým
korporacím, což může znamenati veliké
zdržení, dle našeho mínění,
bezpotřebné. Katastrofy posledního roku byly
též co do stavebního řádu důrazným
upozorněním, že je naléhavě nutno
neprodleně vydati stavební řád. Jsme
si dobře vědomi ohromného rozsahu a obtížností
díla, ale na druhé straně nechápeme
příčinu zdržování a otálení,
dokonce až do r. 1930, když příslušná
komise při ministerstvu veřejných prací
o vydání nového stavebního řádu
konala v letech 1922 do roku 1927 o vydání nového
stavebního řádu přes 200 schůzí.
Vedle toho konáno bylo o věci v letech 1922 - 1926
celkem 156 anket v Masarykově akademií práce,
její členové se vynikající
měrou účastnili prací na vydání
nového stavebního řádu.
Jest tedy problém jíž důkladně
probrán a byla-li opomenuta některá instituce,
může jí býti návrh s urychlením
ihned poslán k termínovému podání
připomínek. Proč bychom měli čekati
ještě až do roku 1930, když právě
letos dá se očekávati ještě velká
stavební konjunktura, v roce 1930 a příštích
však již její oslabení.
Stavební řád pro naše stavitelství
a podnikání je totéž jako zákon
o ústavě pro náš stát. Je tu
rovněž třeba velmi naléhavě unifikace
a pořádku v dnešní neobyčejné
roztříštěnosti. Přáli
bychom si, aby nový stavební řád sloužil
jako základ předpisů umožňujících
potřebný správný rozvoj našich
měst. Žádáme dále, aby nový
stavební řád nebyl učebnicí
s přeplněností předpisů, nýbrž
aby to byl všem moderním zásadám přizpůsobený
řád, jenž by se dal v budoucnosti rozšiřovati
podle stále stoupajícího rozvoje techniky
a nových pracovních metod. Tento nový stavební
řád musí ponechávati obcím
dostatek volnosti ke zřetelu na lokální potřeby.
Žádáme, aby předloha o novém
stavebním řádu byla urychleně podána
též proto, že může se v něm
čeliti též lichvě se stavebními
prostředky tím, že se bude zabraňovat
stavěti v určitých komplexech tolik budov,
kolik toho právě žádá spekulace
a ne veřejný zájem atd.
Naléhavou potřebou jest, aby v novém řádě
postaráno bylo o správný a přísný
stavební dozor. Katastrofy posledního roku ukazují
na nezbytnost toho. Přáli bychom si, aby zatímní
osnova o stavebním dozoru, klubem sociálně
demokratickým předložená, byla pojata
se svými základními ustanoveními do
stavebního řádu.
Podepsaní obracejí se z důvodů nahoře
vylíčených k vládě s naléhavým
dotazem, je-li ochotna předložiti ještě
v tomto zasedání parlamentu osnovu zákona
o novém stavebním řádu, jež by
celou veřejností a všemi interesovanými
kruhy byla vítána?