II. volební období. | 7. zasedání. |
Systematická úprava účtu liší
se od účtů dřívějších
tím, že byla veskrze přizpůsobena nové
struktuře rozpočtu. To má zejména
také důsledek ten, že posavadní části
4. (Státní výdaje na rozpočet a jejich
pasivní nedoplatky) a 5. (Státní příjmy
na rozpočet a jejich aktivní nedoplatky) shrnuty
jsou v jednu část účtu a že z
výdaji každé jednotlivé kapitoly následují
hned příjmy, tak jako je tomu v rozpočtu.
Novým oddílem účtu jest jakožto
část 18. podrobný výkaz o konečné
zásobě cenných papírů, které
jsou majetkem státu. Další součásti
státního závěrečného
účtu tvoří účet fondu
silničního dle §u 6. zákona čís.
116/1927 a účet zvláštního fondu
pro konsolidaci přechodného státního
dluhu dle čl. XVII. finančního zákona.
Ze srovnání pokladních příjmů na rozpočet | 11.159,763.965 Kč 63 h | |
s pokladními výdaji na rozpočet | 10.583,310.485 Kč 34 h | |
vyplývá pokladní přebytek | 576,453.480 Kč 29 h. | |
Z příjmů mimo rozpočet | 1.197,958.635 Kč 03 h | |
po odečtení výdajů mimo rozpočet | 1.131,927.051 Kč 72 h | |
plyne pokladní přebytek | 66,031.583 Kč 31 h | |
O tyto přebytky působivých pokladních účinů úhrnem | 642,485.063 Kč 60 h | |
zvýšila se pokladní hotovost reelního (působivého) hospodaření koncem roku 1926 vykázaná částkou | 701,398.203 Kč 11 h | |
31. prosinci 1927 na obnos | 1.343,883.266 Kč 71 h |
se poznamenává:
Vlastní [T. j. bez obnosů použitých na nepreliminované výdaje z výtěžků úvěrních operací 172,212.685 Kč 41 h.] pokladní příjmy na rozpočet (skupina I.) obnášely v roku 1927 | 10.987,551.280 Kč 22 h |
oproti příjmům v roku 1926 | 11.468,188.656 Kč 98 h |
méně o | 480,637.376 Kč 76 h |
Výdaje pokladní na rozpočet obnášejí v roku 1927 | 10.583,310.485 Kč 34 h |
oproti výdajům na rozpočet v roku 1926 | 11.729,023.403 Kč 51 h |
méně o | 1.145,712.918 Kč 17 h |
Ve výdajových pokladních účinech
na rozpočet obsaženy a rozpočtovými
příjmy tedy také uhrazeny jsou nepreliminované,
v tomto účtě však etátně
vyúčtované výdaje zvláště
na zálohy na učitelské platy, schodky státního
provozu soukromých drah, ruskou pomocnou akci a záloha
na dotaci zvláštnímu fondu pro konsolidaci
přechodného dluhu státního.
se poznamenává:
Přebytek mimoetátního účtování je v roku 1927 | 66,031.583 Kč 31 h. |
Finančním zákonem ze dne 16. prosince 1926, čís. 221 Sb. z. a n. byly na rok 1927 stanoveny v čl. I. veškeré státní výdaje částkou | 9.703,505.151 Kč - h |
a státní příjmy částkou | 9.723,914.485 Kč - h |
Státní rozpočet předvídal tedy přebytek částkou | 20,409.334 Kč - h |
Mimo tyto výdaje podle čl. I. byly čl. III.
finančního zákona povoleny další
výdaje nad rozpočet k úhradě nákladů
z převzetí Košicko-Bohumínské
železnice do výše 43,590.000 Kč, a k úhradě
provozních schodků místních drah do
výše 64,410.000 Kč. Také provedení
čl. XVII. finančního zákona (o fondu
pro konsolidaci přechodného státního
dluhu) způsobilo výdaj nad rozpočet v částce
214,000.000 Kč.
V části 2. tohoto účtu "Úhrnný
účet porovnávající atd."
se vykazuje:
náležitost státních výdajů | 10.535,978.113 Kč 67 h |
která po odečtení nepreliminovaných výdajů, uhrazených z příjmů mimo státní rozpočet úvěrními operacemi v částce | 172,212.685 Kč 41 h |
činí | 10.363,765.428 Kč 26 h |
Proti povolenému rozpočtu | 9.703,505.151 Kč --- h |
jest tudíž výdajová náležitost, která má by'ti uhrazena z rozpočtových příjmů, vyšší o | 660,260.277 Kč 26 h |
V náležitostí výdajové jsou však
započteny potřeby založené na zvláštních
právních titulech nad výdaje, stanovené
čl. I. finančního zákona a v rozpočtu
nepreliminované; jsou to:
1. | Zálohy na náklady z převzetí Košicko-Bohumínské železnice a zálohy na provozní a správní náklady místních drah v částce | 125,016.207 Kč 78 h |
(čl. III. fin. zákona pro rok 1927, kap. 22., tit. 2., § 4c). | ||
2. | Příspěvek fondu pro konsolidaci přechodného státního dluhu v částce | 214,000.000 Kč --- h |
(čl. XVII. fin. zák. pro rok 1927, kap. 22., tit. 12.). | ||
3. | Nepreliminovaná potřeba pro zálohy na platy učitelské (Resoluce Nár. shrom. z 15. května 1919 k zákonu čís. 274/1919 Sb. z. a n., kap. 10., tit. 6., § 1) v částce | 496,205.322 Kč 18 h |
úhrnem | 35 221.529 Kč 96 h |
Přirovná-li se k této potřebě nad výdaje, stanovené finančním zákonem, svrchu vykázaná vyšší náležitost výdajová | 660,260.277 Kč 26 h |
jest zřejmo již z toho, že byly poukazy na výdaje
preliminované ve svém celku vydány ve výši
povolené státním rozpočtem.
Porovnáním náležitosti státních příjmů | 10.455,212.080 Kč 69 h |
s příjmy stanovenými rozpočtem | 9.723,914.485 Kč --- h |
jeví se náležitost příjmová vyšší o | 731,297.595 Kč 69 h |
Výdajové náležitosti jednotlivých
kapitol přesahují téměř veskrze
rozpočtené částky, ježto jsou
v náležitostech započteny vyšší
náklady spojené s provedením zákona
o platové úpravě; toliko ministerstvo zemědělství,
ministerstvo pošt a telegrafů a nejvyšší
účetní kontrolní úřad
vykazují i po úhradě nákladu na platovou
úpravu ještě úspory. Avšak vedle
této vyšší potřeby vyplývající
z provedení platového zákona a vykázané
ve sloupci 9. úhrnného přehledu skupiny I.,
zůstávající proti rozpočtu
ještě tato překročení:
Kap. 4. - ministerstvo zahraničních věcí
- překročení o 49,628.777 Kč 76 h,
jež bylo přivoděno jako v minulých letech
nepreliminovanými náklady na ruskou pomocnou akci
v částce 52,155.507 Kč 53 h (oproti 71,010.294
Kč 66 h roku předcházejícího).
Nepreliminované náklady na ruskou pomocnou akci
jsou k tíži resortu ministerstva věcí
zahraničních účtovány již
od roku 1922 ve státních závěrečných
účtech Národním shromážděním
schvalovaných; na rok 1928 jsou náklady ty již
preliminovány. Ostatní potřeba ministerstva
nedosáhla rozpočtené výše.
Kap. 5. - ministerstvo národní obrany - překročení
rozpočtu se objevuje v částce 25,603.504
Kč 18 h, ve které jest však obsažen náklad
na opatření první augmentační
zásoby v částce 25,408.491 Kč 33 h,
uhrazený ze zvláštní úvěrní
operace, takže vlastní potřeba kapitoly převyšuje
rozpočet jen o 195.012 Kč 85 h. Ku vzniku této
částky se připomíná: na základě
měsíčních výkazů o hospodaření
penězi v oboru vojenské správy upozornil
nejvyšší účetní kontrolní
úřad během roku ministerstvo národní
obrany, že některé úvěry kapitoly
5. nebudou postačovati. Ježto ministerstvu národní
obrany nebylo lze až na některé výjimky
sjednati potřebné podklady pro řízení
podle §u 7. zákona čís. 175/1919 Sb.
z. a n., vzalo ministerstvo financí a nejvyšší
účetní kontrolní úřad
na vědomí, že ministerstvo národní
obrany podá koncem roku, dbajíc při tom ustanovení
čl. XI. finančního zákona, průkaz,
pokud překročení vzniklá u jednotlivých
paragrafů jsou kryta úsporami v rámci kapitoly.
Ministerstvo národní obrany průkaz ten podalo;
avšak objevila se při vyúčtování
neuhrazená částka 195.012 Kč 85 h,
která jest proti úhrnnému výdajovému
rozpočtu tohoto resortu 1.370,000.000 Kč poměrně
nepatrná.
Kap. 8. - agenda ministerstva pro sjednocení zákonův
a organisace správy - překročení v
částce 246.848 Kč 17 h, jež vzniklo
osobním nákladem ze zákona plynoucím
v důsledku jmenování ministra a souvisejícím
nákladem věcným.
Kap. 10. - ministerstvo školství a národní
osvěty - překročení v částce
493,909.633 Kč 20 h, jež vzniklo výplatou nepreliminovaných
záloh na učitelské platy ve výši
496,205.322 Kč 18 h v základě svrchu citovaného
usnesení Národního shromáždění
ze dne 15. května 1919 k zákonu čís.
274/1919, takže vlastní potřeba resortní
nedosáhla rozpočtené výše.
Kap. 14. - ministerstvo veřejných prací -
překročení v částce 119,417.876
Kč 40 h, jež vzniklo nákladem na stavby obytných
domů pro státní zaměstnance ve výší
121,159.375 Kč 36 h, uhrazeným z výtěžku
losové půjčky, takže pro vlastní
potřeby resortu nebyl rozpočet vyčerpán.
Kap. 17. - ministerstvo sociální péče
- překročení obnáší 20,015.116
Kč 76 h a bylo způsobeno nákladem na stavební
ruch v částce 25,644.818 Kč 72 h, uhrazeným
z výtěžku losové půjčky,
takže na vlastní potřeby resortu nebyly rozpočtené
úvěry úplně spotřebovány.
Kap. 18. - agenda ministerstva pro zásobování
lidu - v částce 325.975 Kč 58 h, jež
vzniklo vyúčtováním likvidační
masy býv. rak. ústřed. nákupní
společnosti a býv. rak. ústředny pro
krmiva. Vyúčtování to bylo třeba
provésti na základě smluv s republikou Rakouskou.
Z téhož vyúčtování vyplynul
však také nepreliminovaný příjem,
který jest súčtován při všeobecné
pokladní správě - kap. 22., tit. 5., §
15., pol. 11. - likvidační přebytky ústředen.
Kap. 22. - Všeobecná pokladní správa
- zde vybývá celková úspora 171,116.002
Kč 44 h, která vznikla tím, že úvěru
450,000.000 Kč, zařazeného do rozpočtu
na úhradu vyššího nákladu na platovou
úpravu, nebylo použito, takže tvoří
při kapitole úsporu; na druhé straně
však vznikly při všeobecné pokladní
správě oproti rozpočtu vyšší
výdaje úhrnem 278,883.997 Kč 56 h, vyúčtováním
záloh na náklady z převzetí Košicko-Bohumínské
železnice a na provedení a správní náklady
místních drah v částce 125,016.207
Kč 78 h podle čl. III. finančního
zákona a výplatou zálohy per 214,000.000
Kč zvláštnímu fondu podle čl.
XVII. finančního zákona, tedy na legálním
základě.
Výdaje zde svrchu uvedené při kapitole 4.
a 5. (195.012 Kč 85 h), 8. a 18. nebylo možno uhraditi
administrativně přesunem z úspor, které
vykazují kapitoly 11., 15., 20., 22, a 23., poněvadž
odst. 1. čl. XI. finančního zákona
na lok 1927 nepřipouští přesuny leč
uvnitř jednotlivých kapitol. Vyžadují
tedy výdaje ty souhlasu Národním shromážděním
podle odst. 4. čl. XI. finančního zákona
na rok 1927. Rozpočtový výbor navrhuje udělení
tohoto souhlasu spolu se schválením státního
závěrečného účtu.
Nedoplatky státních příjmů činí koncem roku 1927 celkem | 6.506,964.663 Kč 89 h |
a připadá z nich částka | 5.827,473.976 Kč 68 h |
t. j. 895% na nedoplatky daňové a poplatkové.
Oproti roku minulému se příjmové nedoplatky
snížily a to, jak z připojeného přehledu
jest patrno, zejména u daní přímých.
To však jest zajisté i důsledek daňové
reformy tím, že v roku 1927 nebyly přímé
daně pro běžný rok vyměřovány
a že tedy nevznikly nedoplatky z běžných
daňových předpisů. Teprve v roku 1928,
kdy budou v náležitosti započteny daňové
výměry za rok 1927, bude možno zjistiti výsledek
depurace daňových nedoplatků.
Postup při opatřování rozpočtové
úhrady pro výdaje v případech, kdy
povolený úvěr nestačil na úhradu
potřeby a nebo kdy se objevila nutná potřeba
v rozpočtu úvěrem neopatřená,
byl upraven čl. XI. finančního zákona
odlišně od ustanovení pro předchozí
léta v ten smysl, že úhrada rozpočtem
neopatřených výdajů úsporami
mohla býti provedena jen v rámci téže
kapitoly, kdežto k výdajům neuhrazeným
úsporami ve vlastní kapitole je třeba souhlasu
Národního shromáždění
nebo jeho Stálého výboru. Přesunů
úvěrových v rámci téže
kapitoly projednal nejvyšší účetní
kontrolní úřad v roku 1927 celkem 435 na
úhrnnou částku 202,444.056 Kč 30 h,
a to, pokud šlo o nutné doplnění nedostatečných
preliminovaných úvěrů, 324 v úhrnné
částce 168,808.571 Kč 80 h a pokud šlo
o výdaje nepreliminované, 111 v úhrnné
částce 33,65.484 Kč 50 h. Oproti roku minulému
se úhrnná částka přesunutých
úvěrů značně snížila
(o 139,730.998 Kč 25 h), kdežto počet případů
se nepatrně zvýšil (o 27).
O hospodářských výsledcích
státních podniků připojeny jsou státnímu
závěrečnému účtu jako
v roce minulém jen účty provozní (ztráty
a zisku). Účty rozvažné se nepřipojují,
poněvadž překážky, pro které
nemohly býti dosud přesně stanoveny hodnoty
majetkových součástí převzatých
od Rakousko-Uherska, nebyly ještě odstraněny.
Za účinnosti zákona čís. 404/1922
Sb. z. a n. končilo hospodářství státních
podniků v r. 1927 následujícími ryzími
zisky, pokud se týká ztrátami:
Tabáková režie | 1.339,883.940 | 50 |
Státní loterie | 44,813.635 | 55 |
Státní mincovna v Kremnici | 1,304.606 | 63 |
Bankovní úřad ministerstva financí | ||
Československá pošta (včetně poštovní úřady šekové) | 132,250.164 | 22 |
Československé státní dráhy | 157,441.033 | 85 |
Státní lesy a statky | 82,106.821 | 50 |
Uhříněveský školní závod zemědělský | 372.199 | 87 |
Školní závod zemědělský v Děčíně-Libverdě | 6.921 | 82 |
Státní báňské a hutnické závody | 16,029.636 | 49 |
Vojenská továrna na letadla | 249.801 | 10 |
Vojenský dřevařský podnik ve Vel. Levárech | 295.486 | 87 |
Státní lázně | 887.902 | 70 |
Státní tiskárny: | ||
a) v působnosti předsednictva ministerské rady | 449.097 | 68 |
b) v působnosti ministerstva národní obrany | 180.228 | 31 |
Úřední noviny v Praze a Bratislavě | 581.670 | 89 |
Československá tisková kancelář | 1,186.929 | 16 |
Úhrnem | 1.774,502.877 | 04 |
V roce 1927 státního dluhu přibylo efektivně | 1.296,355.575 Kč --- h. |
Naproti tomu státního dluhu ubylo | 1.304,625.839 Kč 19 h. |
Tento úbytek státního dluhu srovnán se vzrůstem | 1.296,355.575 Kč --- h, |
vykazuje snížení státního dluhu o | 8,270.264 Kč 19 h. |
Počáteční dluh vykázaný ku konci roku 1926 obnosem | 27.783,806.991 Kč 17 h, |
snížil se tedy koncem roku 1927 na | 27.775,530.726 Kč 98 h. |
Státní silniční fond byl zřízen
při ministerstvu veřejných prací zákonem
ze dne 14. července 1927, čís. 116 Sb. z.
a n.
Konečné ryzí jmění silničního fondu ku dni 31. prosince 1927 činí | 16,189.765 Kč 98 h. |
Zůstatku toho bude použito v následujícím
roce.
Finanční zákon v čl. XVII. ustanovuje,
že vyšší výnos daní: všeobecné
výdělkové, výdělkové
z podniků k veřejnému účtování
povinných, z příjmu, z obratu a přepychové,
pokud převýší rozpočtené
částky o více než pět procent,
jest odvésti zvláštnímu fondu, jejž
jest zříditi pro konsolidací přechodného
státního dluhu.
Příděl fondu ve smyslu čl. XVII. finančního
zákona byl pro rok 1927 určen těmito částkami:
z daně z příjmu | 503,203.449 Kč 82 h, |
z daně z obratu a přepychové | 118,213.832 Kč 17 h, |
úhrnem | 621,417.281 Kč 99 h. |
Na tuto dotaci, jejíž výše mohla býti
zjištěna teprve při sestavení státního
závěrečného účtu, byla
do fondu ještě během roku 1927 odvedena záloha
v částce 214,000.000 Kč a zbytek, který
bude fondu odevzdán v roku 1928 a který tvoří
koncem roku 1927 jeho pohledávku, se vykazuje v pasivech
vlastní státní správy (kap. 22.).
Na účet fondu bylo v roku 1927 proplaceno z pokladních
hotovostí pokladních poukázek celkem za 283,395.500
Kč, které tvoří pro rok 1927 dluh
fondu. Přehled o příjmech a výdajích
fondu podává účetní závěrka.
O tom, jak má býti stanoven podklad pro příděl
fondu, bude ještě jednáno a bude-li rozhodnuto
jinak, bude z toho plynoucí změna výsledku
za rok 1927 provedena v závěrečném
účtu za rok 1928.
Státní závěrečný účet
obsahuje mimo:
účet silničního fondu, zřízeného
zákonem ze dne 14. července 1927, čís.
116 Sb. z. a n. a
účet zvláštního fondu pro
konsolidaci přechodného státního dluhu,
zřízeného podle čl. XVII. finančního
zákona pro rok 1927, ještě tyto další
částí:
úhrnný účet účinů
v cenných papírech, který obsahuje
příjem a výdaj cenných papírů,
rozčleněný jednak podle účinů
na rozpočet a účinů mimo rozpočet,
jednak podle jednotlivých ministerstev.
Vyrovnávací účet (saldo) veškerých
státních příjmů a výdajů,
který vykazuje podle jednotlivých druhů
pokladen veškerý peněžní obrat
v hotovosti, a to jak účinů ve výši
státního jmění působivých
(reelních), tak i účinů průběžných.
Tento účet, v němž úhrn příjmů
po připočtení počáteční
pokladní hotovosti se rovná úhrnu výdajů,
po připočtení konečné pokladní
hotovostí, jest zkouška číselné
správnosti celého státního závěrečného
účtu.
Nedoúčtované položky: číselný
výkaz, rozčleněný podle druhu pokladen
a obsahující částky hotovostí
a cenných papírů z průběžného
účtování, které počátkem
a koncem správního roku nebyly vzájemně
vyrovnány.
Pokladní hotovosti a zásoby cenných papírů:
seznam vykazující zůstatky hotovostí
a cenných papírů ve státních
pokladnách ke dni 1. ledna a 31. prosince 1927. Celkový
výsledek těchto skutečných pokladních
zůstatků jest připočtením aktivních
a odečtením pasivních nedoúčtovaných
položek upraven na pokladní hotovost, vyplývající
z působivého hospodaření státního
na rozpočet a mimo rozpočet.
Jako samostatné účty, jež se mají
podle níže citovaných zákonů
předkládati každého roku Národnímu
shromáždění ke schválení,
jsou tomuto státnímu závěrečnému
účtu připojeny:
účet státního melioračního
fondu (zák. ze dne 19. prosince 1919, čís.21
Sb. z. a n. z roku 1920), účty státního
bytového fondu (zákony ze dne 22. prosince 1910,
čís. 242 ř. z. a ze dne 20. února
1919, čís. 98 Sb. z. a n.) a účty
dávky z majetku a přírůstku na majetku
podle zákona ze dne 8. dubna 1920, čís.
309 Sb. z. a n.
Rozpočtový výbor poslanecké sněmovny
N. S. navrhuje toto usnesení:
Poslanecká sněmovna N. S. schvaluje státní
závěrečný účet republiky
Československé za rok 1927, jakož i účty
státního melioračního fondu, státního
bytového fondu a dávky z majetku a z přírůstku
na majetku; zároveň uděluje podle čl.
XI., odst. 4., finančního zákona ze dne 15.
prosince 1926, č. 221 Sb. z. a n., souhlas k vyšším
výdajům ministerstva zahraničních
věcí v obnosu 49,628.777 Kč 76 h, ministerstva
národní obrany v obnosu 195.012 Kč 85 h,
ministerstva pro sjednocení zákonův a organisace
správy v obnosu 246.848 Kč 17 h a ministerstva pro
zásobování lidu v obnosu 825.975 Kč
58 h.