POSLANECKÁ SNĚMOVNA N. S. R. Č. 1929.

II. volební období. 7. zasedání.


1998.

Zpráva

rozpočtového výboru

o státním závěrečném účtu republiky Československé za rok 1927 (tisk 1770) spolu s účty státního melioračního fondu, státního bytového fondu a dávky z majetku.

Systematická úprava účtu liší se od účtů dřívějších tím, že byla veskrze přizpůsobena nové struktuře rozpočtu. To má zejména také důsledek ten, že posavadní části 4. (Státní výdaje na rozpočet a jejich pasivní nedoplatky) a 5. (Státní příjmy na rozpočet a jejich aktivní nedoplatky) shrnuty jsou v jednu část účtu a že z výdaji každé jednotlivé kapitoly následují hned příjmy, tak jako je tomu v rozpočtu. Novým oddílem účtu jest jakožto část 18. podrobný výkaz o konečné zásobě cenných papírů, které jsou majetkem státu. Další součásti státního závěrečného účtu tvoří účet fondu silničního dle §u 6. zákona čís. 116/1927 a účet zvláštního fondu pro konsolidaci přechodného státního dluhu dle čl. XVII. finančního zákona.

Účet pokladní.

Ze srovnání pokladních příjmů na rozpočet 11.159,763.965 Kč 63 h
s pokladními výdaji na rozpočet 10.583,310.485 Kč 34 h
vyplývá pokladní přebytek 576,453.480 Kč 29 h.
Z příjmů mimo rozpočet 1.197,958.635 Kč 03 h
po odečtení výdajů mimo rozpočet 1.131,927.051 Kč 72 h
plyne pokladní přebytek 66,031.583 Kč 31 h
O tyto přebytky působivých pokladních účinů úhrnem 642,485.063 Kč 60 h
zvýšila se pokladní hotovost reelního (působivého) hospodaření koncem roku 1926 vykázaná částkou 701,398.203 Kč 11 h
31. prosinci 1927 na obnos1.343,883.266 Kč 71 h


K účinům na rozpočet

se poznamenává:

Vlastní [T. j. bez obnosů použitých na nepreliminované výdaje z výtěžků úvěrních operací 172,212.685 Kč 41 h.] pokladní příjmy na rozpočet (skupina I.) obnášely v roku 1927 10.987,551.280 Kč 22 h
oproti příjmům v roku 1926 11.468,188.656 Kč 98 h
méně o480,637.376 Kč 76 h
Výdaje pokladní na rozpočet obnášejí v roku 1927 10.583,310.485 Kč 34 h
oproti výdajům na rozpočet v roku 1926 11.729,023.403 Kč 51 h
méně o1.145,712.918 Kč 17 h


Ve výdajových pokladních účinech na rozpočet obsaženy a rozpočtovými příjmy tedy také uhrazeny jsou nepreliminované, v tomto účtě však etátně vyúčtované výdaje zvláště na zálohy na učitelské platy, schodky státního provozu soukromých drah, ruskou pomocnou akci a záloha na dotaci zvláštnímu fondu pro konsolidaci přechodného dluhu státního.

K účinům mimo rozpočet

se poznamenává:

Přebytek mimoetátního účtování je v roku 1927 66,031.583 Kč 31 h.


Účet správní.

Finančním zákonem ze dne 16. prosince 1926, čís. 221 Sb. z. a n. byly na rok 1927 stanoveny v čl. I. veškeré státní výdaje částkou 9.703,505.151 Kč - h
a státní příjmy částkou 9.723,914.485 Kč - h
Státní rozpočet předvídal tedy přebytek částkou 20,409.334 Kč - h


Mimo tyto výdaje podle čl. I. byly čl. III. finančního zákona povoleny další výdaje nad rozpočet k úhradě nákladů z převzetí Košicko-Bohumínské železnice do výše 43,590.000 Kč, a k úhradě provozních schodků místních drah do výše 64,410.000 Kč. Také provedení čl. XVII. finančního zákona (o fondu pro konsolidaci přechodného státního dluhu) způsobilo výdaj nad rozpočet v částce 214,000.000 Kč.

V části 2. tohoto účtu "Úhrnný účet porovnávající atd." se vykazuje:

náležitost státních výdajů 10.535,978.113 Kč 67 h
která po odečtení nepreliminovaných výdajů, uhrazených z příjmů mimo státní rozpočet úvěrními operacemi v částce 172,212.685 Kč 41 h
činí10.363,765.428 Kč 26 h
Proti povolenému rozpočtu 9.703,505.151 Kč --- h
jest tudíž výdajová náležitost, která má by'ti uhrazena z rozpočtových příjmů, vyšší o 660,260.277 Kč 26 h


V náležitostí výdajové jsou však započteny potřeby založené na zvláštních právních titulech nad výdaje, stanovené čl. I. finančního zákona a v rozpočtu nepreliminované; jsou to:

1.Zálohy na náklady z převzetí Košicko-Bohumínské železnice a zálohy na provozní a správní náklady místních drah v částce 125,016.207 Kč 78 h
(čl. III. fin. zákona pro rok 1927, kap. 22., tit. 2., § 4c).
2.Příspěvek fondu pro konsolidaci přechodného státního dluhu v částce 214,000.000 Kč --- h
(čl. XVII. fin. zák. pro rok 1927, kap. 22., tit. 12.).
3.Nepreliminovaná potřeba pro zálohy na platy učitelské (Resoluce Nár. shrom. z 15. května 1919 k zákonu čís. 274/1919 Sb. z. a n., kap. 10., tit. 6., § 1) v částce 496,205.322 Kč 18 h
úhrnem35 221.529 Kč 96 h



Přirovná-li se k této potřebě nad výdaje, stanovené finančním zákonem, svrchu vykázaná vyšší náležitost výdajová 660,260.277 Kč 26 h


jest zřejmo již z toho, že byly poukazy na výdaje preliminované ve svém celku vydány ve výši povolené státním rozpočtem.

Porovnáním náležitosti státních příjmů 10.455,212.080 Kč 69 h
s příjmy stanovenými rozpočtem 9.723,914.485 Kč --- h
jeví se náležitost příjmová vyšší o 731,297.595 Kč 69 h


Výdajové náležitosti jednotlivých kapitol přesahují téměř veskrze rozpočtené částky, ježto jsou v náležitostech započteny vyšší náklady spojené s provedením zákona o platové úpravě; toliko ministerstvo zemědělství, ministerstvo pošt a telegrafů a nejvyšší účetní kontrolní úřad vykazují i po úhradě nákladu na platovou úpravu ještě úspory. Avšak vedle této vyšší potřeby vyplývající z provedení platového zákona a vykázané ve sloupci 9. úhrnného přehledu skupiny I., zůstávající proti rozpočtu ještě tato překročení:

Kap. 4. - ministerstvo zahraničních věcí - překročení o 49,628.777 Kč 76 h, jež bylo přivoděno jako v minulých letech nepreliminovanými náklady na ruskou pomocnou akci v částce 52,155.507 Kč 53 h (oproti 71,010.294 Kč 66 h roku předcházejícího). Nepreliminované náklady na ruskou pomocnou akci jsou k tíži resortu ministerstva věcí zahraničních účtovány již od roku 1922 ve státních závěrečných účtech Národním shromážděním schvalovaných; na rok 1928 jsou náklady ty již preliminovány. Ostatní potřeba ministerstva nedosáhla rozpočtené výše.

Kap. 5. - ministerstvo národní obrany - překročení rozpočtu se objevuje v částce 25,603.504 Kč 18 h, ve které jest však obsažen náklad na opatření první augmentační zásoby v částce 25,408.491 Kč 33 h, uhrazený ze zvláštní úvěrní operace, takže vlastní potřeba kapitoly převyšuje rozpočet jen o 195.012 Kč 85 h. Ku vzniku této částky se připomíná: na základě měsíčních výkazů o hospodaření penězi v oboru vojenské správy upozornil nejvyšší účetní kontrolní úřad během roku ministerstvo národní obrany, že některé úvěry kapitoly 5. nebudou postačovati. Ježto ministerstvu národní obrany nebylo lze až na některé výjimky sjednati potřebné podklady pro řízení podle §u 7. zákona čís. 175/1919 Sb. z. a n., vzalo ministerstvo financí a nejvyšší účetní kontrolní úřad na vědomí, že ministerstvo národní obrany podá koncem roku, dbajíc při tom ustanovení čl. XI. finančního zákona, průkaz, pokud překročení vzniklá u jednotlivých paragrafů jsou kryta úsporami v rámci kapitoly. Ministerstvo národní obrany průkaz ten podalo; avšak objevila se při vyúčtování neuhrazená částka 195.012 Kč 85 h, která jest proti úhrnnému výdajovému rozpočtu tohoto resortu 1.370,000.000 Kč poměrně nepatrná.

Kap. 8. - agenda ministerstva pro sjednocení zákonův a organisace správy - překročení v částce 246.848 Kč 17 h, jež vzniklo osobním nákladem ze zákona plynoucím v důsledku jmenování ministra a souvisejícím nákladem věcným.

Kap. 10. - ministerstvo školství a národní osvěty - překročení v částce 493,909.633 Kč 20 h, jež vzniklo výplatou nepreliminovaných záloh na učitelské platy ve výši 496,205.322 Kč 18 h v základě svrchu citovaného usnesení Národního shromáždění ze dne 15. května 1919 k zákonu čís. 274/1919, takže vlastní potřeba resortní nedosáhla rozpočtené výše.

Kap. 14. - ministerstvo veřejných prací - překročení v částce 119,417.876 Kč 40 h, jež vzniklo nákladem na stavby obytných domů pro státní zaměstnance ve výší 121,159.375 Kč 36 h, uhrazeným z výtěžku losové půjčky, takže pro vlastní potřeby resortu nebyl rozpočet vyčerpán.

Kap. 17. - ministerstvo sociální péče - překročení obnáší 20,015.116 Kč 76 h a bylo způsobeno nákladem na stavební ruch v částce 25,644.818 Kč 72 h, uhrazeným z výtěžku losové půjčky, takže na vlastní potřeby resortu nebyly rozpočtené úvěry úplně spotřebovány.

Kap. 18. - agenda ministerstva pro zásobování lidu - v částce 325.975 Kč 58 h, jež vzniklo vyúčtováním likvidační masy býv. rak. ústřed. nákupní společnosti a býv. rak. ústředny pro krmiva. Vyúčtování to bylo třeba provésti na základě smluv s republikou Rakouskou. Z téhož vyúčtování vyplynul však také nepreliminovaný příjem, který jest súčtován při všeobecné pokladní správě - kap. 22., tit. 5., § 15., pol. 11. - likvidační přebytky ústředen.

Kap. 22. - Všeobecná pokladní správa - zde vybývá celková úspora 171,116.002 Kč 44 h, která vznikla tím, že úvěru 450,000.000 Kč, zařazeného do rozpočtu na úhradu vyššího nákladu na platovou úpravu, nebylo použito, takže tvoří při kapitole úsporu; na druhé straně však vznikly při všeobecné pokladní správě oproti rozpočtu vyšší výdaje úhrnem 278,883.997 Kč 56 h, vyúčtováním záloh na náklady z převzetí Košicko-Bohumínské železnice a na provedení a správní náklady místních drah v částce 125,016.207 Kč 78 h podle čl. III. finančního zákona a výplatou zálohy per 214,000.000 Kč zvláštnímu fondu podle čl. XVII. finančního zákona, tedy na legálním základě.

Výdaje zde svrchu uvedené při kapitole 4. a 5. (195.012 Kč 85 h), 8. a 18. nebylo možno uhraditi administrativně přesunem z úspor, které vykazují kapitoly 11., 15., 20., 22, a 23., poněvadž odst. 1. čl. XI. finančního zákona na lok 1927 nepřipouští přesuny leč uvnitř jednotlivých kapitol. Vyžadují tedy výdaje ty souhlasu Národním shromážděním podle odst. 4. čl. XI. finančního zákona na rok 1927. Rozpočtový výbor navrhuje udělení tohoto souhlasu spolu se schválením státního závěrečného účtu.

Nedoplatky státních příjmů činí koncem roku 1927 celkem 6.506,964.663 Kč 89 h
a připadá z nich částka 5.827,473.976 Kč 68 h


t. j. 895% na nedoplatky daňové a poplatkové. Oproti roku minulému se příjmové nedoplatky snížily a to, jak z připojeného přehledu jest patrno, zejména u daní přímých. To však jest zajisté i důsledek daňové reformy tím, že v roku 1927 nebyly přímé daně pro běžný rok vyměřovány a že tedy nevznikly nedoplatky z běžných daňových předpisů. Teprve v roku 1928, kdy budou v náležitosti započteny daňové výměry za rok 1927, bude možno zjistiti výsledek depurace daňových nedoplatků.

Přesuny úvěrů.

Postup při opatřování rozpočtové úhrady pro výdaje v případech, kdy povolený úvěr nestačil na úhradu potřeby a nebo kdy se objevila nutná potřeba v rozpočtu úvěrem neopatřená, byl upraven čl. XI. finančního zákona odlišně od ustanovení pro předchozí léta v ten smysl, že úhrada rozpočtem neopatřených výdajů úsporami mohla býti provedena jen v rámci téže kapitoly, kdežto k výdajům neuhrazeným úsporami ve vlastní kapitole je třeba souhlasu Národního shromáždění nebo jeho Stálého výboru. Přesunů úvěrových v rámci téže kapitoly projednal nejvyšší účetní kontrolní úřad v roku 1927 celkem 435 na úhrnnou částku 202,444.056 Kč 30 h, a to, pokud šlo o nutné doplnění nedostatečných preliminovaných úvěrů, 324 v úhrnné částce 168,808.571 Kč 80 h a pokud šlo o výdaje nepreliminované, 111 v úhrnné částce 33,65.484 Kč 50 h. Oproti roku minulému se úhrnná částka přesunutých úvěrů značně snížila (o 139,730.998 Kč 25 h), kdežto počet případů se nepatrně zvýšil (o 27).

Státní podniky.

O hospodářských výsledcích státních podniků připojeny jsou státnímu závěrečnému účtu jako v roce minulém jen účty provozní (ztráty a zisku). Účty rozvažné se nepřipojují, poněvadž překážky, pro které nemohly býti dosud přesně stanoveny hodnoty majetkových součástí převzatých od Rakousko-Uherska, nebyly ještě odstraněny.

Za účinnosti zákona čís. 404/1922 Sb. z. a n. končilo hospodářství státních podniků v r. 1927 následujícími ryzími zisky, pokud se týká ztrátami:

Podnik
Rok 1927
h
A. Dosažené zisky - ztráty:
Tabáková režie1.339,883.940 50
Státní loterie44,813.635 55
Státní mincovna v Kremnici 1,304.60663
Bankovní úřad ministerstva financí
-
-
Československá pošta (včetně poštovní úřady šekové) 132,250.16422
Československé státní dráhy 157,441.03385
Státní lesy a statky82,106.821 50
Uhříněveský školní závod zemědělský 372.19987
Školní závod zemědělský v Děčíně-Libverdě 6.92182
Státní báňské a hutnické závody 16,029.63649
Vojenská továrna na letadla 249.801 10
Vojenský dřevařský podnik ve Vel. Levárech 295.48687
Státní lázně 887.90270
Státní tiskárny:
a) v působnosti předsednictva ministerské rady 449.09768
b) v působnosti ministerstva národní obrany 180.22831
Úřední noviny v Praze a Bratislavě 581.67089
Československá tisková kancelář 1,186.92916
Úhrnem1.774,502.877 04


Státní dluh.

V roce 1927 státního dluhu přibylo efektivně 1.296,355.575 Kč --- h.
Naproti tomu státního dluhu ubylo 1.304,625.839 Kč 19 h.
Tento úbytek státního dluhu srovnán se vzrůstem 1.296,355.575 Kč --- h,
vykazuje snížení státního dluhu o 8,270.264 Kč 19 h.
Počáteční dluh vykázaný ku konci roku 1926 obnosem 27.783,806.991 Kč 17 h,
snížil se tedy koncem roku 1927 na 27.775,530.726 Kč 98 h.


Státní silniční fond:

Státní silniční fond byl zřízen při ministerstvu veřejných prací zákonem ze dne 14. července 1927, čís. 116 Sb. z. a n.

Konečné ryzí jmění silničního fondu ku dni 31. prosince 1927 činí 16,189.765 Kč 98 h.


Zůstatku toho bude použito v následujícím roce.

Zvláštní fond pro konsolidaci přechodného státního dluhu.

Finanční zákon v čl. XVII. ustanovuje, že vyšší výnos daní: všeobecné výdělkové, výdělkové z podniků k veřejnému účtování povinných, z příjmu, z obratu a přepychové, pokud převýší rozpočtené částky o více než pět procent, jest odvésti zvláštnímu fondu, jejž jest zříditi pro konsolidací přechodného státního dluhu.

Příděl fondu ve smyslu čl. XVII. finančního zákona byl pro rok 1927 určen těmito částkami:

z daně z příjmu503,203.449 Kč 82 h,
z daně z obratu a přepychové 118,213.832 Kč 17 h,
úhrnem621,417.281 Kč 99 h.


Na tuto dotaci, jejíž výše mohla býti zjištěna teprve při sestavení státního závěrečného účtu, byla do fondu ještě během roku 1927 odvedena záloha v částce 214,000.000 Kč a zbytek, který bude fondu odevzdán v roku 1928 a který tvoří koncem roku 1927 jeho pohledávku, se vykazuje v pasivech vlastní státní správy (kap. 22.).

Na účet fondu bylo v roku 1927 proplaceno z pokladních hotovostí pokladních poukázek celkem za 283,395.500 Kč, které tvoří pro rok 1927 dluh fondu. Přehled o příjmech a výdajích fondu podává účetní závěrka.

O tom, jak má býti stanoven podklad pro příděl fondu, bude ještě jednáno a bude-li rozhodnuto jinak, bude z toho plynoucí změna výsledku za rok 1927 provedena v závěrečném účtu za rok 1928.

Státní závěrečný účet obsahuje mimo:

účet silničního fondu, zřízeného zákonem ze dne 14. července 1927, čís. 116 Sb. z. a n. a

účet zvláštního fondu pro konsolidaci přechodného státního dluhu, zřízeného podle čl. XVII. finančního zákona pro rok 1927, ještě tyto další částí:

úhrnný účet účinů v cenných papírech, který obsahuje příjem a výdaj cenných papírů, rozčleněný jednak podle účinů na rozpočet a účinů mimo rozpočet, jednak podle jednotlivých ministerstev.

Vyrovnávací účet (saldo) veškerých státních příjmů a výdajů, který vykazuje podle jednotlivých druhů pokladen veškerý peněžní obrat v hotovosti, a to jak účinů ve výši státního jmění působivých (reelních), tak i účinů průběžných. Tento účet, v němž úhrn příjmů po připočtení počáteční pokladní hotovosti se rovná úhrnu výdajů, po připočtení konečné pokladní hotovostí, jest zkouška číselné správnosti celého státního závěrečného účtu.

Nedoúčtované položky: číselný výkaz, rozčleněný podle druhu pokladen a obsahující částky hotovostí a cenných papírů z průběžného účtování, které počátkem a koncem správního roku nebyly vzájemně vyrovnány.

Pokladní hotovosti a zásoby cenných papírů: seznam vykazující zůstatky hotovostí a cenných papírů ve státních pokladnách ke dni 1. ledna a 31. prosince 1927. Celkový výsledek těchto skutečných pokladních zůstatků jest připočtením aktivních a odečtením pasivních nedoúčtovaných položek upraven na pokladní hotovost, vyplývající z působivého hospodaření státního na rozpočet a mimo rozpočet.

Jako samostatné účty, jež se mají podle níže citovaných zákonů předkládati každého roku Národnímu shromáždění ke schválení, jsou tomuto státnímu závěrečnému účtu připojeny:

účet státního melioračního fondu (zák. ze dne 19. prosince 1919, čís.21 Sb. z. a n. z roku 1920), účty státního bytového fondu (zákony ze dne 22. prosince 1910, čís. 242 ř. z. a ze dne 20. února 1919, čís. 98 Sb. z. a n.) a účty dávky z majetku a přírůstku na majetku podle zákona ze dne 8. dubna 1920, čís. 309 Sb. z. a n.

Rozpočtový výbor poslanecké sněmovny N. S. navrhuje toto usnesení:

Poslanecká sněmovna N. S. schvaluje státní závěrečný účet republiky Československé za rok 1927, jakož i účty státního melioračního fondu, státního bytového fondu a dávky z majetku a z přírůstku na majetku; zároveň uděluje podle čl. XI., odst. 4., finančního zákona ze dne 15. prosince 1926, č. 221 Sb. z. a n., souhlas k vyšším výdajům ministerstva zahraničních věcí v obnosu 49,628.777 Kč 76 h, ministerstva národní obrany v obnosu 195.012 Kč 85 h, ministerstva pro sjednocení zákonův a organisace správy v obnosu 246.848 Kč 17 h a ministerstva pro zásobování lidu v obnosu 825.975 Kč 58 h.

V Praze, dne 7. února 1929.

Bradáč v. r.,
Dr. Hnídek v. r.,
předseda.
zpravodaj.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP