II. volební období. | 7. zasedání. |
Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:
Národní shromážděni republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Trestní zákon z 27. května 1852, čís.
117 ř. z., ve znění, upraveném zákonem
z 9. dubna 1910, čís. 73 ř. z. a zákon
z 25. května 1883, čís. 78 ř. z. se
pozměňují takto:
Na místo obnosů, uvedených v § 85 lit.
a), 173, 174, 175, 176, 179, 181 až 183, 200 a 203 trest.
zákona pro ocenění předmětu
trestního činu, nastupují tyto obnosy:
na místě obnosu a) 50 Kč | obnos | 250 Kč, |
na místě obnosu b) 200 Kč | obnos | 1.000 Kč, |
na místě obnosu c) 1.000 Kč | obnos | 5.000 Kč, |
na místě obnosu d) 2.000 Kč | obnos | 10.000 Kč. |
Na místo obnosu 50 zlatých v § 1. zákona
ze dne 25. května 1883, čís. 78 ř.
z. nastupuje obnos 500 Kč.
Trestní zákon platný pro Slovensko a Podkarpatskou
Rus, článek V. zákona z r. 1878, ve znění
upraveném článkem XXXVI zákona z r.
1908, se pozměňuje takto:
na místo obnosů, uvedených v §§
334, 356, 340, 380, 383 a 421 pro ocenění předmětu
trestního činu, nastupují tyto obnosy:
na místo 5 zlatých obnos | 50.- |
na místo 50 zlatých obnos | 500.- |
na místo 100 zlatých obnos | 1.000.- |
na místo 200 Kč obnos | 1.000.- |
na místo 2.000 Kč obnos | 20.000.- |
na místo 4.000 Kč obnos | 20.000.- |
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Provedením jeho pověřuje se ministr spravedlnosti.
Při deliktech majetkových (krádež, zpronevěra,
podvod, zlomyslné poškození cizího majetku,
maření exekuce), je jednání pachatelovo
buď přestupkem nebo zločinem také dle
toho, jaká škoda byla činem trestným
způsobena, resp. jakou cenu má předmět,
jenž byl předmětem trestního činu
majetkového. Všeobecně se stávají
uvedené činy trestní, až na maření
exekuce, zločiny, je-li škoda větší
než 200 Kč. Ve velmi četných případech,
kdy přistupují ještě jiné kvalifikační
vlastnosti pachatele nebo věci, nebo činu, ku př.
krádež ve společnosti, na věci uzamčené,
zpronevěra v úřadě, jest jednání
zločinem, převyšuje-li cena předmětu
50 Kč. Vyšší stupnice trestu nutno použíti,
je-li škoda větší než 2.000 Kč.
Při maření exekuce čin se stává
přečinem, je-li způsobená škoda
větší než 100 Kč. Platí
tu dosud ustanovení zákona z 9. října
1910, čís. 73 ř. z. (lex Offner). Od té
doby se ovšem poměry cenové valně změnily.
Vezměme příklad: Dnes stojí 1 prostorový
metr palivového dříví štípového
první jakosti přes 50 Kč, v době předválečné
stál okolo 5 Kč. Před válkou odcizení
stejného množství dříví
trestalo se jako přestupek, dnes se trestá jako
zločin, předpokládáme-li, že
odcizení dřeva se dopustili dva jako spoluzloději,
což bývá při této krádeži
pravidlem. Při tom v lese dříví během
války neubylo, ale ovšem zdesateronásobila
se nouze. Možno uvésti sta a sta případů
jiných. Je pravda, že mnohé věci, které
bývají předmětem zlodějských
útoků, jsou dnes vzácnější,
než byly před válkou. To by do jisté
míry odůvodňovalo zvýšenou trestnost
pro jejich odnětí, neboť škoda, způsobená
pro vzácnost oněch věcí, je také
citelnější, ale i tu nutno zachovati míru
a nejíti dále, než je třeba a než
jest spravedlivo.
Ceny všech předmětů zvýšily
se dvojím způsobem: jednak jejich zvýšenou
vzácností (je jich méně), jednak však
značným znehodnocením peněz, způsobeným
inflací papírových peněz a zdržením
zahraničního úvěru. Mohla-li by vzácnost
předmětů zvýšiti trestnost útoku
na ně, není jasno, proč by ostatní
příčiny, jež způsobily nominální
zvýšení cen, měly odůvodniti
různé posuzování činů
trestních v roce 1914 a v roce 1928. Je příznačné,
že ač zásoby předmětů
potřeby přece jenom stále se množí,
přece jenom ceny stále stoupají. Z toho vidno,
že na zvýšení cen mají vliv jiné
okolnosti než vzácnost předmětů
potřeby, nebo-li že ten jediný moment, který
by možno bylo dnes při různém posuzování
trestních činů proti době předválečné
respektovati, málo padá na váhu.
Celkem stouply ceny potřeb dle úředních
indexů s počátku roku 1928 proti roku 1914
asi 13kráte. Z největší části
toto stoupnutí je způsobeno příčinami,
jež rozumně nelze pokládati za důvody
zločinné kvalifikace a tím zvýšené
trestnosti, t. j. znehodnocením peněz, okolností
to od vůle pachatelovy naprosto nezávislou. Jakou
cenu má dnes koruna proti roku 1914? Co bylo dříve
pychem lesním, je dnes krádeží, co bylo
tehdy přestupkem, je dnes zločinem, a při
tom z ohromné většiny lidé páchají
krádeže z bídy. Je nespravedlivé kvalifikovati
lidi poválečné hůře, než
lidi z roku 1914. Válka podlomila blahobyt a demoralisovala
lidstvo. To není důvodem neúprosných
represí, nýbrž naopak zanedbané vychování
nutno dle samého zákona považovati za okolnost
polehčující. Důvody spravedlnosti
tedy volají, aby upravena byla hranice cen, jež rozhoduje
o zločinné kvalifikaci trestných činů
majetkových přiměřeně k dnešním
poměrům peněžním, ve srovnání
s poměry 1914. To, co se dnes trestá jako zločin,
není zločinem, hledíme-li k duchu zákona.
Zákonodárci by nikdy nebylo napadlo označiti
jako zločin ty nepatrnosti, pro něž dnes lidi
jsou vláčeni po soudech. Nezmění-li
se hranice kvalifikační, bude poválečná
zločinnost v širším i v užším
slova smyslu ohromná, avšak v podstatě pouze
papírová. O tom také svědčí
statistika deliktů majetkových, ministerstvem spravedlnosti
loni sdělená. A tento stav znehodnocení peněz
a papírové kvalifikace jednání bude
trvati ještě dlouho. Citujeme v tom směru mínění
našeho nejvyššího soudu, vyjádřené
rozhodnutím ze dne 23. října 1920 R V 1 357/20-1:
"Dříví, o které jde, bylo prodáno
a koupeno ŕ 6 Kc 75 h za 1 metr kubický (rozuměj
před válkou). Zjištěno jest, že
cena takového dříví dostoupila v březnu
1920 do výše 80 až 90 Kč, všeobecně
pak jest známo, že ceny předmětů
potřeby od té doby dále stouply a stále
stoupají. Největší optimista neodváží
se tvrditi, že se kdy vrátí poměry hospodářské,
které tu byly v době prodeje dříví
(v září 1910), zejména že ceny
klesnou třeba jen přibližně na úroveň
předválečnou."
Je také známo, že potřebujeme v první
řadě, aby se kurs naší koruny ustálil,
že stoupnutím její hodnoty na hodnotu koruny
předválečné by bylo nežádoucí
pro ohromné zatížení státu a
že dnešní kurs koruny můžeme považovati
již za ustálený.
Válečná lichva je činem se stanoviska
ethiky méně zavržitelným než krádež
a ostatní delikty majetkové, snad i zavržitelnějším.
Takového názoru je asi zákon o válečné
lichvě, jenž vylučuje při činech
trestných proti tomuto zákonu použití
mimořádného práva zmírňovacího
a přeměňovacího a dnes také
i odklad trestu a podmínečné odsouzení,
a přece pro vyšší kvalifikaci trestnou
(přečin) je třeba, aby neoprávněný
zisk přesahoval 2.000 Kč. Není-liž tu
neoprávněný zisk totéž co škoda
při ostatních deliktech majetkových, při
čemž tu je škoda tím odpornější,
že ji způsobuje člověk s plným
žaludkem na hladovém. Tu zákon žádá
pro kvalifikaci činu jako přečinu 2.000 Kč.
Při deliktech majetkových stačí škoda
desetkrát menší ku kvalifikaci zločinné.
Není-liž tu ohromná nesrovnalost?
Spravedlnost docela elementární, spravedlnost vůči
člověku, třebas chybujícímu,
přece jenom méně odpovědnému
pro ohromný vliv války a nezodpovědnému
za okolnosti od jeho vůle nezávislé, žádá,
aby byla zvýšena hranice cenová, která
rozhoduje o kvalifikaci určitého jednání,
má-li býti považováno za přestupek,
přečin nebo zločin.
Pětinásobné zvýšení obnosů
nutno považovati za minimum, aby vyrovnána byla nespravedlnost,
vzniklá poklesem koruny. Zvýšení toto
neodpovídá sice nominálním stoupnutí
cen všech potřeb, ale je voleno z důvodu opatrnosti
nízko, aby vůbec nemohlo býti zvráceno
skutečností tak, že by vybočilo z mezí
nového zákona Offnerova. I když stoupne naše
koruna na vnitřním i vnějším
trhu, nedá se očekávati, že by bez devalvace
stoupla na 20 centimů švýcarských. Dnes
je znehodnocení koruny cca 15násobné proti
švýcarskému franku. Menší je na
vnitřním trhu. Změna je možná
teprve v daleké budoucnosti a do té doby budeme
už míti moderní zákon trestní,
spočívající na docela jiných
základech, ale nutno pro jeho používání
uvolniti cestu.
Druhotným účinkem, ale neméně
závažným nového vydání
zákona Offnerova bude úleva soudů. Že
soudy jsou prací přetíženy, je věc
známá. Přetížení toto
má však ze značné části
pramen svůj v tom, že dnes soudy se zabývají
věcmi, kterými se nezabývaly před
válkou, nebo že se zabývají věcmi
předválečnými v daleko větším
rozsahu. Zvýší-li se hranice kvalifikační
při deliktech majetkových, přesune se příslušnost
soudu ve srovnání s poměry nynějšími
ve prospěch soudů okresních, nastane návrat
z jisté části k dobám předválečným.
Je jasné, že z toho vyplyne pro soudy především
značná úleva. Delikty majetkové, činí
více než 90°% všech zločinů
v Čechách a na Moravě dle dat z roku 1918.
Krádež sama činila mezi zločiny 82.6%.
Zvýší se počet přestupků
u soudů okresních, ale zmenší se práce
soudů jako celku a v podstatě se nezvětší
ani práce u soudů okresních. Tím se
ušetří sil soudcovských, dnes tak vzácných,
hledaných a přetěžovaných. Jako
další účinek bude, že se zvýší
rychlost a tudíž i účinnost trestního
stíhání, tím pocit bezpečnosti
a důvěra v ochranu zákona u obyvatelstva.
Nutno si uvědomiti, jaký je postup trestního
stíhání dnes a jaký by byl v témže
případě v roce 1914. Každý praktický
soudce může uvésti ze zkušenosti příklady,
kde předmětem zakročení soudního
a obšírného vyšetřování
jsou věci, na které stačila před válkou
otcova rákoska. Stalo se, že asi 10 kluků,
mladších i starších 14 let, po prudkém
větru vniklo do zahrady, kde si každý z nich
nasbíral do čepice a kapes napadaných jablek.
Majitel zahrady si ocenil škodu na 100 Kč a poněvadž
kluci byli v zahradě společně, byla tu zločinná
kvalifikace, která jen pro nedospělost obviněných
se seschla u některých na přestupek nedospělých
dle § 269 lit. a) tr. z. Poněvadž spoluúčinkovalo
i několik výrostků přes 14 let, celá
věc byla předmětem předběžného
vyhledávání. V podstatě šlo o
klukovský kousek, ale 10 školákům byla
doručena obsílka k soudu k vlastním rukám,
dostavili se k soudu, zanedbali školu a byli vyšetřováni
panem soudcem.
Vraťme se však k postupu trestního řízení.
V daném případě: Četnictvo
učinilo trestní oznámení a soud okresní
dle předpisů zavede přípravné
vyhledávání proti obviněným,
učiniv oznámení státnímu zastupitelství.
- To znamená, že vyslechne obviněné
a svědky, aby státní zástupce měl
nějaký podklad buď ku stíhání
obviněných žalobou, anebo k zastavení
trestního řízení. Rozhodně
musí spis, v němž uloženy výsledky
předběžného vyhledávání,
pročíst. Nezastaví-li věc nebo nevrátí
okresnímu soudu k potrestání pro přestupek,
napíše obžalobu, kterou předá sborovému
soudu, jenž požádá okresní soud
o publikaci žaloby a pak nařídí hlavní
přelíčení, jež provede buď
jeden soudce jako samosoudce, anebo tříčlenný
senát. Dejme tomu, že šlo o ony výrostky
starší 14 let, kteří odcizili ve společnosti
jablek za 100 Kč. Před válkou by byla cena
odcizených jablek 10 Kč. Tehdy, t. j. v roce 1914,
by se byl zabýval oněmi výrostky okresní
soudce (se školáky by se byl spravil otec), dnes však
se zabývají tímže případem
tři kvalifikovaní odborníci, t. j. okresní
soudce (event. soudce vyšetřující při
soudě sborovém), dále státní
zástupce a samosoudce sborového soudu, v méně
příznivém případě pak
mohou se zabývati věcí ještě
další dva právníci-odborníci,
přijde-li věc před senát. Nemáme
po ruce data, která by znázornila, kolik případů,
které v roce 1914 byly ještě přestupky,
podle reálného ocenění je dnes zločiny;
ale možno směle říci, že jde aspoň
o polovičku případů. Je nyní
jasno, jak enormně se zvýšila potřeba
soudců oproti době předválečné,
když touže věcí dnes se musí obírati
třikrát a někdy i pětkrát více
soudců, než v roce 1914. Tehdy od oznámení
takového případu do jeho skončení
rozsudkem první instance uplynulo 14 dní, dnes uplyne
několik měsíců a někdy i roků.
K tomu ke všemu v každém výše uvedeném
stadiu přistupuje k práci právníkově
ještě spousta práce kancelářské
a písařské; zkrátka všecko zdražilo,
i zloději; a co se při tom při všem
proti oněm létům změnilo. Nic, než
kurs naší koruny. Za to ale není zodpovědný
ani pachatel, ani soudce.
Zkrátka zvýšením kvalifikační
hranice při deliktech majetkových nastane i úleva
pro soudy. Bude se souditi daleko rychleji a tím také
účinněji. Od zahájení trestního
řízení až do jeho skončení
rozsudkem uplyne dnes doba několika měsíců
a protahuje se to i na léta. Obecenstvo, jež po činu
očekává trest, oddalováním
výroku soudního a trestu, způsobeným
přetížením soudců, nabývá
dojmu, že vlastně čin trestný se netrestá.
Stihne-li konečně pachatele trest, obecenstvo už
zapomnělo na čin trestný, klesá víra
ve spravedlnost a v autoritu státu. Sám pachatel,
jehož soud je do nekonečna oddalován, je utvrzován
v domnění, že to, co spáchal, není
tak zlé, když se to táhne na tak dlouhé
lokte. Není tu výstrahy, aby dále nepáchal
činy trestné, není tu trestu, není
tu specielní prevence, a tak se stává, že
vinník v jednání trestném pokračuje
a snad mnohý z nich úmyslně hromadí
zločiny v očekávání, že
při konečném súčtování
už trest nebude valně odchylný od toho, který
by mu hrozil pro jeden případ. Je také jasné,
že přistupováním nových činů
trestných se celé řízení znovu
komplikuje a znesnadňuje.
Úlevy se mělo dostati soudům opatřením
Stálého výboru Národního shromáždění
podle § 54 ústavní listiny ze dne 4. srpna
1920, č. 480 Sb. z. a n. Dle tohoto opatření
nastupuje pro delikty majetkové, při nichž
škoda způsobená činí více
než 2.000 Kč, úleva trestu, jest totiž
sazba snížena na těžký žalář
od jednoho do pěti let místo od pěti do desíti
a v případě, že veřejný
žalobce ve spise obžalovacím navrhuje tuto sníženou
sazbu, projednává se věc místo před
soudy porotními před soudem sborovým. Rovněž
zase dále přikáže se věc k rozhodování
jednomu soudci sborového soudu jako samosoudci, navrhuje-li
veřejný žalobce trest do šesti měsíců,
takže rozhoduje jediný soudce místo kolegia
tří soudců.
To jest asi praktická podstata citovaného opatření,
směřujícího k tomu, aby jednak pro
nevýznamné případy nebylo třeba
prováděti nákladné řízení
porotní a v jiných případech menšího
značení; aby nebylo třeba rozhodování
tří soudců. Jistě nějaké
úlevy opatřením tím bylo dosaženo,
avšak úleva tato není přece jen podstatná.
Doposud soudy okresní rozhodují o věcech,
které dříve před soudy vůbec
nepatřily a v jiných případech jsou
činní tři soudcové, kde dříve
byl činný soudce jeden. Ale je tím dokumentována
neudržitelnost dosavadního stavu.
Opatření to má některé vady.
Hřeší v určitém bodě proti
systému našeho trestního řádu.
Náš trestní řád proti rozhodnutí
samosoudce u okresního soudu připouští
odvolání co do viny; připouští
přezkoumání zjištěného
faktického stavu věci, vycházeje patrně
z předpokladu, že jediná osoba může
se snadněji zmýliti než kolegium, což
je přirozené, a že by nebylo spravedlivé
nedati obviněnému možnost opravy cestou řádnou.
Naproti tomu řízení před samosoudcem
soudu sborového se provádí dle předpisů
o řízení před soudy sborovými
a tyto předpisy platí i pro prostředky opravné,
to znamená, že výrok o vině, pokud se
zakládá na zjištění skutkové
podstaty, je definitivní a přezkoumání
je vyloučeno. Avšak v podstatě nemůže
býti činěn rozdíl mezi samosoudcem
okresního a sborového soudu. Oba se mohou stejně
mýliti. Ve věci důležitější
je tudíž právo obviněného súženo.
Obviněný může ovšem podati námitky
proti tomu, aby byl souzen samosoudcem, také se mu k tomu
účelu dostane obhájce ex offo. Avšak
obhájce ex offo, jenž má lhůtu k podání
námitek tří dní, věci vyřizuje
přece jen šablonovité, bez podrobnějšího
zkoumání, obviněnému pak, což
je jistě kuriosita, běží lhůta
od okamžiku, kdy spis obžalovací byl dodán
obhájci ex offo, což může míti
jediný následek, že lhůtu vždy
promešká.
Tato ustanovení citovaného opatření
jsou tudíž rázu velice problematického
a jsou spíše pro útěchu, bez rozhodujícího
významu. Opatření omezuje tu soudce při
ukládání trestu maximem 6 měsíců.
K tomu nutno poznamenati, že také okresní soudce
má možnost použíti tohoto maxima, neboť
i sazba na přestupky majetkové je do šesti
měsíců. Poněvadž ztráta
svobody je přece jenom z trestů a následků
odsouzení nejcitlivější, vidno z toho,
že ono opatření jisté činy trestní
nivelisuje s přestupky.
Proč nepřiznati hned nemožnost udržení
dosavadního stavu zvýšením cenových
hranic? Jak uvedeno, úleva je částečná,
poněvadž ve většině případů
přece jenom případ, který zaměstnával
dříve jednoho právníka, zaměstnává
nyní tři: okresního soudce, státního
zástupce a samosoudce soudu sborového. Uvážení
také zasluhuje, že vlastně okresní soudce
podává větší záruky spravedlnosti
než samosoudce soudu sborového, to potud, pokud se
přiznává nějaký význam
zásadě přímosti a bezprostřednosti
řízení trestního. A jest míti
za to, že zásada tato významu nepozbyla a nepozbude.
Nemůže nic nahraditi dramatický spád
řízení, rozvíjejícího
se v přítomnosti obviněného a všech
svědků. Je nemožno v protokolech zachytiti
všechny nuance svědeckých výpovědí,
všechny okolnosti pro posouzení viny a zvláště
trestnosti rozhodné. Jen přímo dialogy mezi
soudcem a svědky, mezi těmito a obviněným,
dodávají vyprávěným faktům
reliefnosti. Před samosoudcem soudu sborového se
provádí v podstatě proces písemný
s osobním sice slyšením obviněného,
avšak nanejvýše jednoho svědka. Zásada
přímosti a bezprostřednosti je tu zúžena
na míru nejmenší. To ovšem není
na pro spěch soudnictví. Konečně i
to padá na váhu, že dvojím voláním
svědků vznikají i státu i stranám
zbytečné náklady.
Jsou tedy různé a závažné důvody,
aby zvýšena byla hranice kvalifikační
při deliktech majetkových, přes to, že
čehosi v úlevě soudců i v nápravě
nepřiměřenosti trestů oním
opatřením bylo dosaženo.
Přesunem příslušnosti pro různé
delikty se soudů sborových na soudy okresní,
zvýší se práce pouze u soudů
okresních v místech sborových soudů.
U venkovských soudů, třeba že se rozmnoží
počet přestupků, práce přece
jenom nepřibude, poněvadž ubudou přípravná
vyhledávání, která tím více
znechucují práci soudcovu a udržují
řádné provádění vyšetřování
ve věcech důležitých, čím
menšího jsou významu. Přípravné
vyhledávání, t. j. slyšení svědků
a obviněného ve věcech malého významu
a jinak jasných zabere daleko více času soudcova,
než hlavní přelíčení i
s napsáním rozsudku, při čemž
však efekt pracovní je v onom případě
se stanoviska soudnictví nesrovnatelně menší.
Soudům okresním bude rozhodně uleveno, nebo
aspoň nebude přitíženo, ale rozhodně
se znatelně uleví státním zastupitelstvům
a soudům sborovým. Zvýšená práce
u okresních soudů v sídlech soudů
krajských, kdež se přípravná
vyhledávání nekonají, bude skvěle
kompensována úbytkem práce u státních
zastupitelstev a v senátech.
Podepsaní urgovali od roku 1921 každoročně
vydání tohoto zákona vládou. Jelikož
jejich žádosti nebylo vyhověno, podávají
návrh zákona sami, jako návrh iniciativní
a navrhují, aby byl přikázán výboru
iniciativnímu a ústavně-právnímu.
S provedením zákona nebudou spojeny žádné
výlohy, není tedy třeba rozpočtu a
návrhu na úhradu dle § 41 ústavní
listiny.