POSLANECKÁ SNĚMOVNA N. S. R. Č. 1928.

II. volební období.7. zasedání.


1973.

Návrh

poslanců Bergmanna, Tučného, Buřívala, Procházky a druhů

na poskytnutí mimořádného měsíčního drahotního přídavku státním a jiným veřejným zaměstnancům.

Podepsaní navrhují:

Národní shromáždění republiky Československé, račiž se usnésti na tomto zákoně:

Zákon

ze dne ..........................,

kterým se poskytuje státním a jiným veřejným zaměstnancům mimořádný měsíční drahotní přídavek z důvodů mimořádných poměrů.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Civilním a vojenským státním zaměstnancům a dělníkům, čítajíc v to i zaměstnance a dělníky podniků a fondů státem spravovaných, jakož i civilní zaměstnance M. N. O. v činné službě, ve výslužbě a jejich pozůstalými a vojenským invalidům ze stavu mužstva a jejich pozůstalým, učitelům obecných a občanských (měšťanských) škol v činné službě a jejich pozůstalým vyplácejí se od 1. ledna 1929 po dobu mimořádných poměrů mimořádné měsíční drahotní přídavky.

Tyto mimořádné drahotní přídavky činí ročně:

U zaměstnanců a jejich pozůstalých jichž služné, činovné, výchovné, výslužné neb zaopatřovací požitky se všemi přídavky nepřevyšuje částku ročních 20.000 Kč 15% celkového služebního příjmu.

U zaměstnanců a jejich pozůstalých jichž celkový služební příjem (služné, činovné, výchovné, výslužné neb zaopatřovací požitky se všemi přídavky) činí víc než ročních 20.000 Kč a méně než ročních 50.000 Kč 10% a u zaměstnanců ostatních a jich pozůstalých 5% celkového ročního služebního příjmu.

§ 2.

Tento mimořádný drahotní přídavek poskytnou svým zaměstnancům v činné službě, ve výslužbě, a jejich pozůstalým od 1. ledna 1929 po stejnou dobu jako zaměstnancům uvedeným v § 1. tohoto zákona i země, okresy a obce.

§ 3.

Nebude-li pro náklad vzešlý z provádění tohoto zákona úhrady v přebytcích státního hospodářství, zmocňuje se ministr financí, aby opatřil k tomuto cíli nutné prostředky úvěrními operacemi.

§ 4.

Provedením tohoto zákona, jenž nabývá účinnosti 1. ledna 1929, pověřují se všichni ministři.

Důvodová zpráva.

Nelze již dnes popírati, že platovými zákony nebyla situace státních a veřejnoprávních zaměstnanců zlepšena na tolik, aby příjmy jejich mohly vzhledem k všeobecnému zvýšení cen nejdůležitějších životních potřeb udržovati rovnováhu v domácnostech těchto zaměstnanců.

Podle výkazu státního úřadu statistického byl cenový index maloobchodní v září 1925 bodů 751 a v září 1928 858, stoupl tedy o 107 bodů, což se rovná asi všeobecnému zdražení o 12.7%.

Důvodová zpráva k zákonům platovým popírá, že by daňová únosnost poplatnictva snesla valorisaci platů státních u veřejných zaměstnanců koeficientem cenovým (devateronásobkem), že také nelze je valorisovati koeficientem zvýšení důchodů občanstva (sedminásobkem), nýbrž že za základ valorisace lze vzíti průměrně koeficient valutární (šestinásobek).

Nutno vzíti u nejnižších zaměstnanců za základ koeficient cenový, u středních zaměstnanců koeficient měnový a u nejvyšších kategorií koeficient nižší.

Platový zákon však nepřinesl státním a veřejným zaměstnancům ani takovéto valorisace platů, o čemž svědčí toto srovnání:

Plat zaměstnanců v Praze v korunách:

Kategorie
Počáteční v r. 1914
Konečný v r. 1914
V násobku Kč
Nynější plat Kč
Méně o Kč
9 X
pom. zřízenec1.022 9.1988.400 798
def. zřízenec1.260 11.4409.300 2.140
def. zřízenec 2.44021.96014.700 7.260
podúředník1.400 12.6009.300 3.300
podúředník 2.72024.48016.056 8.424
dosáhne nyní
6 X
o 2 léta později
úředník IV. služ. tř. 4.10024.600 4.600
než v r. 1914
úředník III. služ. tř. 5.50433.024 28.2004.824
úředník II. služ. tř. 6.08836.528 30.3006.228
úředník I. služ. tř. C 6.68840.128 35.4004.728
úředník I. služ. tř. 7.68846.128 40.1286.000


Jestliže tedy platovými zákony byly platy zaměstnanců nedostatečně valorisovány a sociální úroveň zaměstnanců byla tím oproti valorisovaným cenám životních potřeb značně stlačena, tím více poklesla v důsledku zvýšení indexu cenového od r. 1926 o 45 bodů a zdražením životních potřeb o 15%.

Nedostatečná systemisace služebních míst a tvrdé její provádění zhoršila ještě značně situaci státních a veřejných zaměstnanců převodem do nových platů tak těžce postižených. Nutno proto těmto zaměstnancům pomoci ihned dříve než dojde k revisi nedostatečné systemisace a k novelisaci platového zákona, jež jedině mohou definitivně zlikvidovati tragický omyl neuspokojivých platových zákonů.

Náklad vzešlý z tohoto zákona lze uhraditi úsporami ve státním rozpočtu a poněvadž se jedná o opatření po dobu mimořádných poměrů eventuelně i úvěrními operacemi.

Po stránce formální navrhujeme, aby tento návrh byl přikázán výboru sociálně-politickému k projednání a podání zprávy poslanecké sněmovně.

V Praze dne 18. prosince 1928.

Bergmann, Tučný, Buříval, Procházka,

dr. Klapka, Mikuláš, Knejzlík, Riedl, Chvojka, dr. Franke, Slavíček, Lanc, Sladký, Červinka, Prášek, Langr, Zeminová, David, Hrušovský, Vlček, Moudrý, Špatný.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP