II. volební období. | 7. zasedání. |
Podepsaní navrhují:
Národní shromáždění republiky
Československé, račiž se usnésti
na tomto zákoně:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Civilním a vojenským státním zaměstnancům
a dělníkům, čítajíc
v to i zaměstnance a dělníky podniků
a fondů státem spravovaných, jakož i
civilní zaměstnance M. N. O. v činné
službě, ve výslužbě a jejich pozůstalými
a vojenským invalidům ze stavu mužstva a jejich
pozůstalým, učitelům obecných
a občanských (měšťanských)
škol v činné službě a jejich pozůstalým
vyplácejí se od 1. ledna 1929 po dobu mimořádných
poměrů mimořádné měsíční
drahotní přídavky.
Tyto mimořádné drahotní přídavky
činí ročně:
U zaměstnanců a jejich pozůstalých
jichž služné, činovné, výchovné,
výslužné neb zaopatřovací požitky
se všemi přídavky nepřevyšuje částku
ročních 20.000 Kč 15% celkového služebního
příjmu.
U zaměstnanců a jejich pozůstalých
jichž celkový služební příjem
(služné, činovné, výchovné,
výslužné neb zaopatřovací požitky
se všemi přídavky) činí víc
než ročních 20.000 Kč a méně
než ročních 50.000 Kč 10% a u zaměstnanců
ostatních a jich pozůstalých 5% celkového
ročního služebního příjmu.
Tento mimořádný drahotní přídavek
poskytnou svým zaměstnancům v činné
službě, ve výslužbě, a jejich pozůstalým
od 1. ledna 1929 po stejnou dobu jako zaměstnancům
uvedeným v § 1. tohoto zákona i země,
okresy a obce.
Nebude-li pro náklad vzešlý z provádění
tohoto zákona úhrady v přebytcích
státního hospodářství, zmocňuje
se ministr financí, aby opatřil k tomuto cíli
nutné prostředky úvěrními operacemi.
Provedením tohoto zákona, jenž nabývá
účinnosti 1. ledna 1929, pověřují
se všichni ministři.
Nelze již dnes popírati, že platovými
zákony nebyla situace státních a veřejnoprávních
zaměstnanců zlepšena na tolik, aby příjmy
jejich mohly vzhledem k všeobecnému zvýšení
cen nejdůležitějších životních
potřeb udržovati rovnováhu v domácnostech
těchto zaměstnanců.
Podle výkazu státního úřadu
statistického byl cenový index maloobchodní
v září 1925 bodů 751 a v září
1928 858, stoupl tedy o 107 bodů, což se rovná
asi všeobecnému zdražení o 12.7%.
Důvodová zpráva k zákonům platovým
popírá, že by daňová únosnost
poplatnictva snesla valorisaci platů státních
u veřejných zaměstnanců koeficientem
cenovým (devateronásobkem), že také
nelze je valorisovati koeficientem zvýšení
důchodů občanstva (sedminásobkem),
nýbrž že za základ valorisace lze vzíti
průměrně koeficient valutární
(šestinásobek).
Nutno vzíti u nejnižších zaměstnanců
za základ koeficient cenový, u středních
zaměstnanců koeficient měnový a u
nejvyšších kategorií koeficient nižší.
Platový zákon však nepřinesl státním
a veřejným zaměstnancům ani takovéto
valorisace platů, o čemž svědčí
toto srovnání:
pom. zřízenec | 1.022 | 9.198 | 8.400 | 798 | |
def. zřízenec | 1.260 | 11.440 | 9.300 | 2.140 | |
def. zřízenec | 2.440 | 21.960 | 14.700 | 7.260 | |
podúředník | 1.400 | 12.600 | 9.300 | 3.300 | |
podúředník | 2.720 | 24.480 | 16.056 | 8.424 | |
úředník IV. služ. tř. | 4.100 | 24.600 | 4.600 | ||
úředník III. služ. tř. | 5.504 | 33.024 | 28.200 | 4.824 | |
úředník II. služ. tř. | 6.088 | 36.528 | 30.300 | 6.228 | |
úředník I. služ. tř. C | 6.688 | 40.128 | 35.400 | 4.728 | |
úředník I. služ. tř. | 7.688 | 46.128 | 40.128 | 6.000 |
Jestliže tedy platovými zákony byly platy zaměstnanců
nedostatečně valorisovány a sociální
úroveň zaměstnanců byla tím
oproti valorisovaným cenám životních
potřeb značně stlačena, tím
více poklesla v důsledku zvýšení
indexu cenového od r. 1926 o 45 bodů a zdražením
životních potřeb o 15%.
Nedostatečná systemisace služebních
míst a tvrdé její provádění
zhoršila ještě značně situaci státních
a veřejných zaměstnanců převodem
do nových platů tak těžce postižených.
Nutno proto těmto zaměstnancům pomoci ihned
dříve než dojde k revisi nedostatečné
systemisace a k novelisaci platového zákona, jež
jedině mohou definitivně zlikvidovati tragický
omyl neuspokojivých platových zákonů.
Náklad vzešlý z tohoto zákona lze uhraditi
úsporami ve státním rozpočtu a poněvadž
se jedná o opatření po dobu mimořádných
poměrů eventuelně i úvěrními
operacemi.
Po stránce formální navrhujeme, aby tento
návrh byl přikázán výboru sociálně-politickému
k projednání a podání zprávy
poslanecké sněmovně.