II. volební období. | 7. zasedání. |
Podepsaní navrhují:
Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Náklady na věci církevní, které
nese obec jako patron, jako vlastník kostela neb jiných
věcí v užívání církve,
nebo k nimž jest zavázána z jakéhokoliv
jiného právního titulu, rozvrhnou se na členy
příslušné církevní společnosti,
kteří bydlí na území obce.
Repartici nákladů na jednotlivé členy
církevní společnosti provede starosta obce
a to podle výše přímých daní
tomu kterému členu v obci předepsaných,
pokud jsou tyto daně základem obecních přirážek.
Proti platebnímu rozkazu obecního starosty, kterým
byl příspěvek vyměřen, jest
možno si stěžovati do 8 dnů ode dne doručení
u obecního úřadu k obecnímu zastupitelstvu.
Odvolání do rozhodnutí obecního zastupitelstva
jest podati ve lhůtě 14ti dnů u obecního
úřadu a rozhoduje o něm okresní úřad
s platnosti konečnou.
Platební rozkaz, který nabyl právní
moci, jest exekučním titulem, jeho výkon
přísluší okresnímu úřadu.
Zákon nabývá účinnosti duem
1. ledna 1929 a provede jej ministr vnitra.
Již v rakouském zákonodárství
pronikla zásada, že žádný státní
příslušník nemá býti donucován
k plnění ve prospěch církve, k níž
nepřináleží. Zásada ta nebyla
však provedena v těch případech, kdy
obec je z právního titulu, zvláště
patronátu, zavázána k určitým
praestacím nebo kdy propůjčila svoji kostelní
budovu k účelům církevním a
nese náklady na opravy.
V těchto případech postihují náklady
k účelům církevním obec a tato
jest nucena rozvrhovati je na všechny své obyvatele,
kteří všichni nesou břemeno církevních
povinností i když jsou bez vyznání nebo
příslušníky jiné církve.
Byly sice učiněny pokusy, aby byla tato břemena
ve smyslu § 25 zákona č. 329/1921 rozvržena
jen mezi příslušníky té které
církve a nikoli mezi veškeré poplatníky.
Nejvyšší správní soud odmítl
však použíti tohoto spravedlivého principu
v nálezu Boh. 5518, 1926 a v nálezu ze dne 30. března
1927, č. 66.066, v nichž prohlašuje, že
povinnosti na účely katolického kultu stíhající
obec místní jako patronku nebo na základě
zvláštních titulů, jakož i náklad
na opravu obecní kaple jest rozvrhnouti jako jiné
obecní vydání na veškero poplatnictvo
obce bez rozdílu náboženského vyznání.
Tento stav zřejmě nespravedlivý a eticky
nemožný snaží se odstraniti předložený
návrh zákona, který jest založen na
principu v demokratickém státě jedině
možném; na účely církevní
nechť si platí příslušníci
té které církve.
Provedení věci podle zákona stalo by se tak,
že starosta zjistí úhrn daní, podléhajících
obecním přirážkám, pokud je platí
příslušníci té které církve,
načež provede repartici nákladů určitým
procentem církevní přirážky.
Na základě těchto výpočtů
vydá platební rozkaz.
Zákon nedotýká se státních
financí.
Po stránce formální navrhujeme, aby byl přikázán
k projednání výboru ústavně-právnímu.