II. volební období. | 7. zasedání. |
Průběh neštěstí
zaječského jest v podstatě znám. Bylo
o něm učiněno též prohlášení
ministra železnic v plenu poslanecké sněmovny
Národního shromáždění
dne 13. září 1928.
Nebude zajisté žádáno,
aby bylo v jakémkoli směru předbíháno
soudnímu šetření, zejména co
do hodnocení případu po stránce subjektivní.
Odpověď se proto omezí pouze na jednotlivé
otázky, jak jsou v interpelaci položeny.
O bezpečnost provozu železničního
jest v prvé řadě postaráno příslušnými
předpisy zákonnými, nad jejichž zachováváním
bdí ústřední orgánové
z povinnosti úřední: Toto minimum zákonem
předepsaných opatření bezpečnostních
jest daleko předstiženo, a to jak organisací
služby dopravní, která zejména po stránce
bezpečnostní jest v mezích lidské
možnosti řádně upravena, tak i výzbrojí
tratí všemi účelnými zařízeními
technickými.
Po této stránce
v žádném ohledu nestojí československé
železnice za kterýmikoliv i nejmoderněji vybavenými
a organisovanými železnicemi v cizině.
Zřetelů bezpečnostních
jest vždy bedlivě dbáno při všech
opatřeních státní správy železniční,
tedy i takových, o nichž se mluví v interpelaci
jako o reformách či o racionalisaci železničního
provozu.
Spojitost, ve kterou s neštěstím
zaječickým jsou uváděny funkce ministerstva
železnic, týkající se správy
podniku ČSD, není dosti jasnou a také ne
účel, jehož se hledí dosáhnouti
požadavkem, aby ministerstvo železnic přestalo
býti výkonným úřadem železničním,
kterým ovšem v pravém slova smyslu vůbec
není. Nutno však poukázati na to, že vymezení
působnosti ministerstev spočívá na
platných ustanoveních právních a jest
ústavními předpisy vyhraženo zákonu.
Jde snad pouze o nepřesné
vyjádření, předkládá-li
se v interpelaci, že v Zaječí šlo o vklínění
nového elektrického zařízení,
ježto zabezpečovací zařízení
zaječické bylo již elektromechanické
s ústředním stavěním výměn
a elektrickým uzávěrem jízdních
cest. V době neštěstí
byly pak tam vyměňovány pouze dosavadní
výhybky čís. 9 a 11 a jen z toho důvodu
bylo elektrické zabezpečovací zařízení
ve stanovišti čís. 2 na brněnském
zhlaví stanice vypnuto. Takové opatření
však v železniční službě dopravní
není žádným abnormálním
případem a také se jím nestal důležitý
sice ale přece v podstatě jednoduchý úkol
zaměstnanců obsluhujících výměny
složitějším nebo obtížnějším.
Jednoduchost vlastního úkonu výměnářova
jest taková, že se příčí
obyčejné lidské vyspělosti a tím
spíše přezkoušené
zdatnosti železničních zaměstnanců,
aby úkol výměnářů obstarávali
zvláštní autorisovaní úředníci.
Pouze snaha státní správy železniční
po nejvýš možné bezpečnosti, jakož
i ohled na slabosti lidské vedla k zavedení kontroly
zvláštním zaměstnancem s funkcí
dozorce výměn. K tomu přistupuje ještě
přizpůsobení železniční
organisace dopravní v tom směru, že zabezpečení
provozu jest mnohostranné, takže zpravidla, jak se
snad v interpelaci předpokládá, není
železniční bezpečnost provozní
závislou pouze snad od jednoho
nebo dvou železničních zaměstnanců.
Názor, že klíče
od Götzových zámků měly býti
v úschově dopravního úředníka,
spočívá na mylných předpokladech,
poněvadž podle dopravních předpisů
byly klíče zcela správně v úschovně
u zaměstnance konajícího službu dozorce
výměn.
Jest sice správným,
že na trati Praha - Bratislava jest větší
počet míst, na nichž vzhledem k opravám
jest nařízena pomalá jízda avšak
tato místa nejsou žádnými poruchami
a nepodmiňují také žádných
zvláštních a stálých dozorů
se stanoviska služby dopravní, zejména ne snad
stálý dozor dopravního kontrolora. Příslušného
stavebního dozoru pak tato místa nepostrádají.
Není sporu o tom, že
jest nutno železniční zaměstnance, kteří
horlivě a svědomitě svoji službu vykonávají,
proti nespravedlivému obviňování vzíti
v ochranu, která ovšem musí býti poskytnuta
zaměstnancům všech kategorií a hodností.