II. volební období. | 7. zasedání. |
Zákonem ze dne 7. dubna
1927, č. 43 Sb. z. a n., přiznáno bylo stavbám
za podmínek tam stanovených daňové
osvobození na 25, resp. 35 let, byly-li začaty v
roce 1925 nebo později a stavebně dokončeny
nejdéle do konce roku 1928. Ustanovení o době
dokončení stavebních prací zmírněno
bylo předpisem § 49, odst. 2. zákona č.
43/1928 Sb. z. a n., podle něhož může
finanční
úřad II. stolice po dohodě se zemským
úřadem politickým lhůtu k dokončení
stavby prodloužiti přes 31. prosinec 1928, nejdéle
do 30. června 1923, nemohla-li stavba býti do konce
roku 1928 ze závažných příčin
dokončena, ač bylo s ní včas začato
a v ní řádně
pokračováno. Toto ustanovení bylo pojato
do vládního návrhu zákona podle důvodové
zprávy právě za tím účelem,
aby působilo proti kvapnému dokončování
staveb, působícímu naléhavou poptávku
po všech potřebách stavebních.
Podle ustanovení § 49., odst. 2.
posledního zákona o stavebním ruchu mohou
tudíž daňové výhody zákona
č. 441927 Sb. z. a n., býti zachovány všem
stavbám; které z vážných příčin
nebudou do konce roku 1928 dokončeny, které však
jinak by právem požívaly daňových
výhod zákona č. 44/1927 Sb. z.
a n. Ustanovení to mu býti podle vládního
návrhu zákona, jímž se doplňuje
zákon ze dne 28. března 1928, č. 43 Sb. z.
a n., o stavebním ruchu (tisk 1780/1928 posl. sněm.)
ještě dále rozšířeno v tom
směru, že pro stavby začaté před
1. zářím 1928 lze lhůtu
k jejich dokončení prodloužiti do 31. prosince
1929. Rozšířiti generelně daňové
výhody zákona č. 44/1927 Sb. z. a n. na všechny
stavby, dokončené v nejbližších
letech příštích, jak se navrhuje v interpelaci,
je nemožno jednak proto, že zákonem č.
43/1928 Sb. z. a n. byly
již sníženy daňové výhody
pro stavby dokončené teprve v roce 1929 - vyjímajíc
ovšem stavby, na které bude užito ustanovení
cit. § 49., odst. 2. - a pak proto, že navrhované
rozšíření daňových výhod
by odporovalo nejen intencím posledního zákona
č. 43/1928 Sb. z. a n., nýbrž i intencím
zákona o přímých daních ze
dne 15. června 1927, č. 76 Sb. z. a n., podle nichž
dlužno daňové výhody z důvodu
stavby postupně snižovati až na normální
sazby zákona o přímých daních.
Rozšíření
a prodloužení daňových výhod
zákona č. 44/1927 Sb. z. a n. na nejblíže
příští léta mělo by po
tato léta stejné účinky na poměry
ve stavebnictví, jaké měl v roce 1927 a 1928
zákon č. 44/1927 Sb. z. a n., a není proto
po soudu vlády vhodným prostředkem k nápravě
nynějšího nepříznivého
stavu, jak ji má interpelace na mysli.
K nové zákonné
úpravě daňového osvobození
novostaveb dojde v souvislosti s příští
zákonnou úpravou ochrany nájemníků.