II. volební období. | 7. zasedání. |
Předložený
vládní návrh zákona má za předmět
zrušení zemědělsko-technické
kanceláře při zemědělské
radě pro Čechy v Praze, při čemž
sledován je ten účel, aby její agenda
byla soustředěna při nově utvořeném
zemském úřadu v Praze.
K objasnění této
záležitosti se uvádí, že technická
kancelář zemědělské rady v
Praze byla zřízena usnesením zemského
sněmu Českého ze dne 4. srpna 1883. Usnesení
toto bylo provedeno výborem zemědělské
rady dne 26. června 1884 tím, že byla v vydána
zvláštní instrukce a později organisační
statut pro tuto zemědělsko-technickou kancelář,
kterým byla vymezena její působnost.
Do působnosti této
kanceláře náležely veškeré
práce zemědělské techniky, zejména
práce pro zvýšení výnosnosti
půdy upravením a nejlepším využitím
vodstva, zvláště prováděním
prací odvodňovacích a zavodňovacích.
Při podrobném rozvedení této působnosti
možno zejména poukázati na přípravu
pracovního programu, zakládání vodních
družstev, vypracování projektů, vykonávání
dozoru na provádění vodohospodářských
prací a pod. Kancelář
sdělává projekty meliorační
též pro jednotlivé obce a zemědělce
a to na úpravu potoků a menších řek,
odvodnění a zavodňování, zřizování
vodovodů pro potřeby obecní, zakládání
rybníků a nádrží, ochranných
staveb proti vodě, chránění břehů
a jiné. Kancelář
provádí též zcelování
pozemků, kde to přímo souvisí s pracemi
melioračními. Důležitou jet též
agenda pedologická, při které jde o prozkoumání
půdy pro účely meliorací a hospodářství
vůbec. Rozsáhlá jest též činnost
propagační, informační a podávání
dobrých zdání jak úřadům,
tak i interesentům. O provedených pracích
jakož i o projektech byl založen a udržován
zvláštní katastr.
V zákoně o zemědělské
radě ze dne 2 března 1891, č. 20 z. z. bylo
výslovně v § 18. ustanoveno, že řízení
a správa zemědělské technické
kanceláře náleží ústřednímu
sboru zemědělské rady. Za celou dobu svého
trvání 44 roků rozvíjela se působnost
technické kanceláře velice úspěšně
a vykazuje velice příznivé výsledky
ve všech odvětvích technických prací
jí svěřených. Stav úřednictva
se postupem času zvýšil na 61 úředníků
ve stavu inženýrů kulturních a stavebních,
dále 23 úředníků pro pomocnou
službu technickou a 37 úředníků
melioračních.
Rozsah agendy technické
kanceláře možno posouditi z toho, že za
celou její působnost trvající 44 roků
bylo vypracováno melioračních projektů
na ploše 400 tisíc ha a z toho 105.000 ha v našem
státě, dále projektů regulačních
v délce 9.500 km a z toho asi 2.000 km v našem státě
s celkovým rozpočteným nákladem 1.710
mil., z čehož připadá na práce
po převratu 1.350
mil. Kč. Práce meliorační byly provedeny
na celkové ploše asi 155.000 ha a z toho asi 40.000
ha v našem státě a úpravy toků
v délce asi 3.900 km, z čehož asi 1000 km v
našem státě s celkovým nákladem
305 mil. Kč, z čehož náklad po převratě
obnáší asi 235 mil. Stavby vodovodní
byly provedeny nákladem 223 mil. Kč a z toho po
převratě asi 16 mil. Kč. K tomu se připomíná,
že obnosy předválečné jsou zahrnuty
bez propočítání na nynější
valutu.
Z tohoto výkazu je patrno,
že technická kancelář zemědělské
rady vykonala rozsáhlé práce technické,
které přinesly velké národohospodářské
prospěchy domácímu zemědělství
a celé zemi, a práce ta zasluhuje největšího
uznání a ocenění, kterého se
jí skutečně dostává od všech
vrstev českých zemědělců. Při
tom však nutno si
uvědomiti, že ještě velké úkoly
zbývají do budoucnosti. Podle odhadu provedeného
v době předválečné jevila se
potřeba provedení meliorací v Čechách
na ploše asi 1,220.000 ha, z čehož dosud bylo
provedeno asi 155.000 ha, tudíž jenom asi 13%, takže
zbývá ještě ku meliorování
asi 87% půdy. Při stoupající intensitě
zemědělského podnikání jest
nutno však počítati s tím, že naznačený
rozsah půdy k meliorování určené
se ještě více zvýší.
Během času nastaly
pronikavé změny v organisačním uspořádání
technických prací. V důsledku zákona
vodocestného z r. 1901 a zemských zákonů
z r. 1903 byla zařízena zemská komise pro
úpravu řek v Čechách se zvláštním
technickým oddělením pro vodní stavby
při zemském výboru a kromě toho bylo
zařízeno technické oddělení
pro vodní stavby
při tehdejším místodržitelství.
Mimo to zemský správní
výbor jako subvencující úřad
vyhrazoval si určitou část agendy při
udělování podpory na vodohospodářské
práce, jako zejména přezkoušení
všech projektů, dohled nad prováděním
a kolaudací provedených podniků.
Tímto způsobem bylo
celé řízení správní
při projednávání záležitostí
melioračních značně zkomplikováno
a zdržováno, takže vyřízení
jednotlivých případů trvalo někdy
mnoho let.
A proto možno uvítati
nápravu, která v tomto směru se připravuje
v důsledku zákona o sjednocení veřejné
správy. Nový zemský úřad v
Praze provede sloučení příslušných
technických oddělení dřívější
zemské správy politické a zemského
výboru. Projednávaným zákonem má
býti zrušena technická kancelář
zemědělské rady
a její agenda má býti přenesena rovněž
k zemskému úřadu. Kromě toho ministerstvo
zemědělství zamýšlí přenésti
na zemský úřad též lesnicko-technické
oddělení pro hrazení bystřin.
Také v jiných zemích
dojde k podobnému sloučení veškerë
agendy vodohospodářské při nových
zemských úřadech. Tímto způsobem
bude zemědělsko-technická služba v celém
státě jednotně upravena; a oproti dosavadnímu
stavu značně zjednodušena, což bude znamenati
zlevnění správy a urychlení celého
řízení v těchto náležitostech
vodohospodářských.
Jest nutno však akcentovati,
aby nový zemský úřad v Praze věnoval
této agendě největší péči
a aby, jak se to stalo na Slovensku a v Podkarpatské Rusi,
byl také u zemského úřadu v Praze
a v Brně zřízen pro agendu vodohospodářských
meliorací a kulturní techniky, patřící
do oboru působnosti ministerstva zemědělství,
zemědělskotechnický odbor (neboli skupina)
s příslušnými odděleními
a aby přednosta tohoto odboru byl pověřen
funkcí decernenta.
Kromě toho pokládá
se za nutné, aby také zemědělská
rada v rámci své zákonné působnosti
sledovala dále tyto důležité úkoly
vodohospodářské a účelným
způsobem pracovala pro další rozvoj zemědělsko-technických
prací v Čechách.
Zemědělský
výbor klade též váhu na to, aby pro
všechny tyto akce vodohospodářské byly
zjednávány náležité finanční
prostředky, aby jejich provádění nejen
nevázlo, nýbrž se zvýšeným
tempem bylo urychlováno.
Zemědělský
výbor uznal opatření, které se tímto
zákonem má zavésti, za velmi důležité
a proto usnesl se na tom, doporučiti poslanecké
sněmovně tento vládní návrh
zákona ku schválení.
Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Z působnosti zemědělské
rady pro Čechy vylučuje se řízení
a správa zemědělskotechnické kanceláře
a kancelář ta se zrušuje.
(2) Opatření, jichž
bude třeba po stránce osobní a věcné,
provede včas před účinností
zákona ze dne 14. července 1927, č. 125 Sb.
z. a n., o organisaci politické správy, zemský
správní výbor pro Čechy po dohodě
se zemědělskou radou pro Čechy a se schválením
vlády, jinak provede opatření ta vláda.
(3) Pro zaměstnance, kteří
opatřením učiněným podle odst.
2 nebudou přikázáni službou k zemědělské
radě pro Čechy, platí ustanovení druhé
věty odst. 1. § 10 zákona č. 125/27
Sb. z. a n.
Zákon nabývá
účinnosti dnem vyhlášení; provede
jej ministr vnitra v dohodě s ministrem zemědělství.