II. volební období. | 7. zasedání. |
Při projednávání
rozpočtu v rozpočtovém výboru poslanci
sociálně demokratické strany ukázali
na vady a nedostatky služebního řadu, vydaného
generálním ředitelstvím státních
lesů a statků, a žádali o nápravu
a odvolání řádu. Pan ministr zemědělství
dal ujištění, že služební
řád bude změněn a doplněn.
Pod čís. j. 97258/V/16/1928
z 18. září 1928 vydalo však generální
ředitelství tak zv. směrnice pro převzetí
zaměstnanců do služebního poměru
podle služebního řádu zaměstnanců
státních lesů a statků.
Směrnice tyto znějí:
"Ministerstvo zemědělství
výnosem ze dne 6. září 1928 č.
92015/V/16/I/1928 stanovilo lhůtu ku předložení
přihlášek a převzetí do poměru
podle služebního řádu zaměstnancům
převzatým se statky podle zákonů o
pozemkové reformě, jakož i zaměstnancům
stanoveným na individuelní smlouvu a konečně
zaměstnancům převzatým s objekty,
které stát nabyl koupí do dne 15. října
1928, zaměstnancům pak, kterým byly upraveny
požitky podle usnesení vlády
ze dne 4. dubna 1925 (výnos ministerstva zemědělství
4/30825/XV/I/1925) a ostatním lesním hajným,
do dne 31: října 1928.
Ostatním zaměstnancům
(pragmatikálním, regulativním, oficiantům
atd.), pro které dosud lhůta ku předložení
přihlášek o převzetí do poměru
podle služebního řádu stanovena nebyla,
budiž sděleno, že lhůta ku předložení
přihlášek o převzetí do poměru
podle služebního řádu bude pro ně
stanovena současně s vydáním vysvětlivek
ke služebnímu řádu, o které zaměstnanci
pragmatikální a regulativní
žádali. Ministerstvo zemědělství
nemá však námitek, aby i přihlášky
pragmatikálních a regulativních zaměstnanců
byly předkládány již dříve
ve lhůtě do 31. října 1928, jelikož
tím bude usnadněno a uspíšeno připravení
návrhů na povýšení jednotlivých
zaměstnanců.
Jména pragmatikálních
a regulativních zaměstnanců, kteří
se do 31. října 1928 ke služebnímu řádu
nepřihlásí, buďtež dne 1. listopadu
ministerstvu oznámena současně s předložením
přihlášek těch pragmatikálních
a regulativních zaměstnanců, kteří
přihlášku do lhůty 31. října
podali.
Z posledních dvou odstavců
citovaného výnosu je zřejmo, že p. generální
ředitel dr. Šiman na zaměstnance vykonává
nepřímo a způsobem těžko kvalifikovatelným
nátlak, aby podepsali služební řád,
a to i tenkrát, jsou-li v pragmatikálním
poměru.
Tendence výnosu je jasná
a nepotřebuje podrobnějšího výkladu.
Ježto služební
řád generálního ředitelství
státních lesů a statků znamená
pro zaměstnance krok zpět a ježto velká
většina zaměstnanců vyslovila se proti
němu, táží se podepsaní:
1. Míní-li vláda
učiniti přítrž přímému
i nepřímému nátlaku p. generálního
ředitele dra Šimana na zaměstnance ve věci
podpisování služebního řádu?
2. Je-li vláda ochotna
vzít v ochranu ty zaměstnance, kteří
se nedali zterorisovati a nepodepsali vnucovaný jim služební
řád?
3. Je-li vláda ochotna
působiti k tomu, aby služební řád
pro zaměstnance státních lesů a statků
byl dle slibu p. ministra zemědělství, daného
v rozpočtovém výboru, změněn
a doplněn a aby teprve změněný a doplněný
služební řád byl učiněn
předmětem jednání za spoluúčasti
odborových organisací zaměstnaneckých?
4. Je-li vláda ochotna
potrestati ty činitele, kteří hrozbami a
nátlakem omezují nabytá práva zaměstnanců
a nutí zaměstnance, aby podpisováním
"dobrovolné" na ně resignovali?