II. volební období. | 7. zasedání. |
Úprava našeho hospodářského poměru
s Polskem datuje se z dubna 1925; v ní byly vyřešeny
v rámcové části smlouvy otázky
povahy všeobecné a ve zvláštní
části přiznaly si obě strany pro řadu
specielních artiklů celní výhody.
Podle svého smluvního systému dalo nám
tehdy Polsko celní slevy vyjádřené
v procentech.
Brzy po sjednání smlouvy Polsko z obavy před
zvýšeným importem a zhoršením bilance
zahraničního obchodu a chtějíc zameziti
pokles měny, sáhlo jednak k reglementování
dovozu, jednak k zvýšení cel. V dodatkových
protokolech sjednaných dne 2. července 1925 a 21.
dubna 1926 nalezeno bylo východisko z takto vzniklé
situace a sjednána znovu jakás takás rovnováha
vzájemných koncesí.
Obavy polské splnily se velmi brzy. Derouta polského
zlotého jest ještě v živé paměti.
Na jaře roku 1925 byl na výši švýcarského
franku a o rok později klesl asi o polovici.
Od jara 1927 možno pozorovati významný přesun
v bilanci polského zahraničního obchodu.
Roku 1926 byla bilance zahraničního obchodu aktivní
částkou 410 milionů zlotých. Aktivní
byly také prvé tři měsíce roku
1927, avšak počínaje dubnem skončily
všechny další měsíce roku 1927
pro Polsko pasivem, které dosáhlo koncem roku výše
221 milionů zlotých.
Roku letošního situace se začala vytvářeti
ještě nepříznivěji. Měsíční
pasivum, které v prosinci činilo 35 mil. zlotých,
vyrostlo v lednu na 55 mil., v únoru na 72 a v březnu
dokonce na 164 miliony, takže činilo za tři
měsíce roku 1928 o 69 milionů více,
než za cely rok předcházející.
Tento stav vyvolal v Polsku přirozeně velké
znepokojení a přiměl vládu k tak zvané
valorisaci cel, t. j. ke zvýšení dosavadních
cel o 30, resp. o 72%.
Československá vláda měla plné
pochopení pro těžkou situaci svého souseda,
již z toho důvodu, že jest i naším
zájmem, aby se v Polsku již nikdy nevrátily
časy inflace, zákazů dovozu zboží,
vývozu valuty a pod.; jinými slovy: přejeme
si, aby naše sousedství bylo zdravé a silné,
nezeslabené hospodářskými otřesy.
V daném případě tím více,
že jde o stát, s nímž nás pojí
národní přátelství.
Obtížnost situace a jejího řešení
vynikne tím více, jestliže si uvědomíme,
že již smluvní stav, jak jsme jej měli
před provedením valorisace, nebyl pro nás
příznivý. Bilance zahraničního
obchodu s Polskem vykazuje co rok pro nás ztrátové
saldo. Rok 1927 končil pro nás pasivem 360 mil.
Kč.
Za této situace zdálo se přímo nemožností
najíti východisko pro obě strany přijatelné.
Celé jednotlivé obory naší výroby
zařízeny byly na polský odbyt, který
však hrozil ztrátou.
Za těchto těžkých auspicií zahájeno
bylo v březnu 1928 jednání, v němž
bylo snahou naší delegace obnoviti rovnováhu
smlouvy, která byla porušena valorisací.
Bylo-li v této skoro beznadějné situaci nalezeno
přece řešení, lze to vyložiti jen
opravdově cítěným a stále se
utužujícím československo-polským
přátelstvím a vzájemným pochopením.
Pro největší část bývalých
smluvních položek byl sjednán status quo. Jak
důvodová zpráva uvádí, nebylo
pro některé zboží, jako u tvrdých
kůží a některých našich
speciálních strojů, dosaženo výše
bývalého smluvního cla. Je nutno v těchto
případech vyčkati, jak se bude vyvíjeti
obchod při zvýšeném cle a dle takto
získané zkušenosti zaříditi další
postup. Ukáže-li budoucnost nemožnost exportu,
bude nutno přikročiti k novým jednáním
a sjednati pro postižené kruhy nápravu. Toto
zhoršení bylo však do jisté míry
kompensováno tím, že pro jednotlivé,
také důležité obory, byl dřívější
předvalorisační stav zlepšen. Platí
to o vinných hroznech, plzeňském pivu, aluminiových
tancích pro pivovary, papírové lepence, pergamenovém
papíru, polohedvábných látkách
na deštníky a slunečníky, vlněných
kobercích a j.
Kromě toho prosazen byl status quo ante, t. j. zrušení
valorisační přirážky u celé
řady našich vývozních artiklů,
které v dřívějších našich
smlouvách s Polskem nebyly upraveny.
Hlavní úspěch dlužno spatřovati
ve stabilisaci poměrů, docílené tím,
že Polsko opustilo konečně systém percentuelních
slev, při němž základní clo bylo
labilní, a přiznalo nám cla po dobu trvání
smlouvy nezměnitelná.
Současně jsme si ve zvláštní
administrativní smlouvě zabezpečili přiměřené
dovozní možnosti.
Obě tyto skutečnosti, obapolná fixace cel
na jedné straně a smluvně zajištěná
možnost dovozu na druhé straně, opravňují
k naději, že naše hospodářské
styky s Polskem půjdou dále cestou klidného
rozvoje, jak si toho obě strany ze srdce přejí.
Zahraniční výbor usnesl se ve své
schůzi konané dne 13. září
1928 doporučiti poslanecké sněmovně
ke schválení následující schvalovací
usnesení:
Národní shromáždění republiky
Československé schvaluje IV. Dodatkový protokol
k obchodní úmluvě mezi republikou Československou
a republikou Polskou ze dne 23. dubna 1925, sjednaný dne
26. června 1928 ve Varšavě a uvedený
v prozatímní platnost vládní vyhláškou
ze dne 13. července 1928, č. 123 Sb. z. a n.
Úprava obchodních styků s Polskem spočívá
na obchodní smlouvě uzavřené dne 23.
dubna 1925 a od té doby byly sjednány 4 dodatkové
protokoly k této smlouvě. Všechny tyto dodatkové
úmluvy byly sjednávány z důvodů
zvláštních opatření Polska, kterými
byla zvyšována cla způsobem, vykonávajícím
určitý vliv na vývoj obchodně-politických
poměrů našeho státu s Polskem.
Prvé zvýšení cel provedlo Polsko dne
19. května 1925 a na to následoval I. dodatkový
protokol ze 3. července 1925, který obnovil u celních
sazeb celkem předešlý stav až na některé
výjimky. Druhé zvýšení bylo vyhlášeno
v Polsku 30. října 1925 s platností od 1.
ledna 1926 a na to byl uzavřen II. dodatkový protokol
z 22. dubna 1926, který přinesl pro Československo
konsolidaci některých polských smluvních
cel.
III. dodatkový protokol z 9. února 1928 týká
se zproštění Československa závazku
smluvního cla u umělého hedvábí.
Na to provedlo Polsko další zvýšení
cel tak zv. valorisací, která znamenala u některých
položek zvýšení o 72% a u některých
jen o 30% oproti dřívějšímu stavu.
Československá vláda zahájila ještě
před vstoupením nových Sazeb v platnost jednání
s Polskem o zjednání určité nápravy
a uplatnění našich vývozních
zájmů. Jednání to vedlo k uzavření
IV. dodatkového protokolu dne 26. čelena 1928, kterážto
dodatková úmluva jest právě předmětem
tohoto vládního návrhu. Pokud se týče
obsahu této dohody, jest nutno konstatovati, že Polsko
u celé řadu položek vyhovělo našemu
požadavku po zrušení valorisace, jako zejména
u výrobků zemědělských, u sladu,
částečně též u chmele
a piva, takže u většiny položek byl sjednán
předešlý stav. Naproti tomu však u celé
řady výrobků, zejména z oboru průmyslu,
nepodařilo se docíliti zrušení valorisace.
Jsou to některé položky, které představují
velikou hodnotu v našem exportu, jako na př. kůže,
obuv, textilní výrobky, některé stroje,
ocel, tužky a j. U těchto důležitých
předmětů bude nutno sledovati vývoj
našeho vývozu, do jaké míry novou úpravou
celní bude snad ohrožován, a dle toho bude
nutno zaříditi náš další
postup.
Dodatková úmluva přináší
našemu státu některé výhody v
tom směru, že u některých položek,
které dosud nebyly upraveny ve smlouvě, jsme si
zajistili celní stav, platný před valorisací,
a u některých položek jsme docílili
také zlepšení oproti dřívějšímu
stavu.
Další zlepšení spočívá
v tom, že Polsko v této smlouvě stabilisovalo
svá smluvní cla na určitou pevnou sazbu a
skupina těchto položek jest zahrnuta v listině
A. V listině B jsou zahrnuty položky, u kterých
Polko přiznalo toliko procentické slevy na svých
celních sazbách. V listině C jsou obsažena
smluvní cla československá, která
jsme přiznali Polsku.
Obě smluvní strany se zavázaly zvláštní
notou nezaváděti nových zákazů
dovozu, při čemž si Polsko vyhradilo pouze
obilí a mouku, které má na dočasných
zákazech.
Pro posouzení dosavadního vzájemného
obchodu jest nutno především uvésti,
že náš obchod s Polskem jest dosud pasivní.
Hodnota vývozu z Polska k nám dosahuje 1 miliardy
Kč a z toho připadá na zemědělské
výrobky dle statistiky r. 1927 asi 407 milionů Kč,
na uhlí 108, na naftu 152, na textilie 125 a na kovy 108
milionů Kč. Náš export do Polska pozůstává
převážně z výrobků průmyslových,
dosahoval r. 1927 hodnoty asi 660 milionů Kč a z
toho připadá na textilie asi 159, na kovy a stroje
94, na kůže 67, na papír 31, na chmel 17, na
slad 9, na sýry 2, na jablka 2 a hrozny 1.3 milionů
Kč.
Vedle této obchodní úmluvy byla též
sjednána a podepsána administrativní úmluva
o povolovacím řízení, ve které
Polsko, pokud ještě neuvolnilo dovoz, přiznalo
pro náš export přiměřené
kontingenty.
Živnostenský výbor pojednal o tomto IV. dodatkovém
protokolu ve své schůzi dne 24. října
t. r. a uznávaje, že tato obchodní úmluva
přispěje ku dalšímu rozvoji vzájemného
obchodu s Polskem, usnesl se na tom, doporučiti ji poslanecké
sněmovně ke schválení.