II. volební období. | 7. zasedání. |
Sledování stavu
personálu a jeho úkolů i zaměstnanosti
provádí státní správa železniční
nejen přímo na místě samotném,
nýbrž i povšechně a statisticky. Sestavujíc
pak statistiku zná dobře nejen číselné
výsledky statistické, nýbrž i jejich
podklady a zejména též příslušný
srovnávací základ, takže není
obav, že by k výsledkům statistickým
náležitě nepřihlížela. Avšak
při úvahách plynoucích pouze z podkladů
statistických (bez místního přezkoumání)
dlužno býti zvláště opatrným,
aby se přehlédnutím důležitých
vztahů věcných po případě
též správného srovnávacího
základu nepřikládal suchým číslicím
význam, který vůbec nemají. A právě
v tomto ohledu interpelace nepoužívá číselných
výsledků statistických zcela přesně
a dochází pak k úsudkům, jež
nejsou zcela správné. Činí-li interpelace
porovnání stavu personálu podle dat čerpaných
z Ročenky státních a soukromých drah
pro rok 1928 na jeden kilometr provozní délky vůči
jiným státům, pak přehlíží
patrně údaje téže ročenky na
straně 770, kde jako počet zaměstnanců,
připadajících na jeden kilometr provozní
délky jest udána číslice 12.34. Tím
ovšem porovnání, které činí
interpelace, použivší statistického údaje,
majícího zcela jiný základ, nabývá
též zcela jiné tvářnosti.
Avšak i kdyby číslice,
z níž interpelace vychází, byla správně
použitou, ani pak nelze bez bližšího a důkladnějšího
rozboru všech ostatních nejrozmanitějších
vztahů, jakož i ostatních statistických
výsledků prohlásiti za zjevné, že
stav personálu na československých státních
drahách poklesl pod hranici normální potřeby.
Učiníme-li si na
př. poněkud již spolehlivější
porovnání na podkladě osových kilometrů
a přihlédneme-li při tom k sousedním
evropským drahám s přibližně
stejnými provozními poměry, pak v žádném
směru neobstojí tvrzení interpelace o podnormálním
stavu potřebného personálu.
Podobně jest tomu i s tvrzením
o zvýšení výkonu, jak se k němu
dochází na podkladě porovnání
ujetých strojových kilometrů. Nepřihlížejíc
ani k tomu, že se při tom porovnávají
dvě úplně nestejné železniční
správy s úplně odchylnými poměry
provozními, stačí na příklad
již jednoduchý odkaz na výkon zaměstnanců
u stroje vlaku nákladního a u stroje rychlíku,
aby sám zřejmě osvětlil, jak mohou
býti výsledky ujetých kilometrů zcela
v obráceném poměru k výkonu.
Příčina zpožďování
vlaků netkví tedy, jak se to interpelace domnívá,
výlučně v podnormálním stavu
potřebného personálu.
Doufám, že mi nebude
špatně rozuměno, nepustím-li se též
s ohledem na příslušná soudní
vyšetřování železničních
nehod, do podrobnějšího rozboru a zejména
hodnocení některých případů
po stránce subjektivní.
Také výtky činěné
státní správě železniční
nebo některému jejímu správnímu
orgánu, zejména pokud jde o snižování
počtu personálu, nejsou případné.,Kromě
snížení počtu zaměstnanců
zákonem přímo nařízeného
nebylo již přikročeno k dalšímu
snižování, a to ani v kategoriích vykazujících
značný přebytek, takže i u těchto
spokojuje se státní správa železniční
jen s přirozeným úbytkem.
Státní správy
železniční sleduje zajištění
svých úkolů potřebným počtem
zaměstnanců již ve svém vlastním
zájmu a stará se tedy o to, aby stav personálu
odpovídal skutečné potřebě.
Podle projevující se a skutečně zjištěné
potřeby stav zaměstnanců jednak sama přímo
vhodným způsobem doplňuje, jak se to v poslední
době několikráte stalo, jednak připravuje
příslušné návrhy k projednání
kompetentním činitelům.
Složení správního
sboru podniku československých státních
drah odpovídá platné normě právní
a patrně jen pro neúplné informace o pravém
stavu věci jsou správnímu sboru nesprávně
vytýkána opatření, která se
jednak vymykala jeho vlivu, jednak vůbec nespadají
podle jednacího řádu do jeho pravomoci. Důvodů
k opatření požadovanému v interpelaci
stran správního sboru neshledávám.
Ke zmínce interpelace o
pracovních a služebních podmínkách
železničních zaměstnanců, a zejména
konkrétně o horším postavení
železničních zaměstnanců zařaděných
do 4. platové stupnice vůči zřízencům
státním, dovoluji si pouze poznamenati, že
interpelace zamlčuje přiznání služebních
příplatků a přídavků.
Zaměstnanec, jemuž byla svěřena práce
výhybkáře v Zaječí, měl
mimo služební oděv čistý měsíční
příjem s činovným po všech srážkách
1.214.90 Kč.