II. volební období. | 7. zasedání. |
Výbor podrobil vládny
návrh č. 1780 o stavebnom ruchu veľmi podrobnej
debate, v ktorej sa požadovalo hlavne to, aby lehota pre
započatie daňových výhod zabezpečujúcich
stavieb bola z 1. septembra 1928 na neskoršiu dobu preložená,
vlastne predĺžená.
Po vysvetlení zástupcovi
ministerstva financií a soc. pečlivosti, že
by sa s predĺžením nepriaznivé následky
stavebného ruchu, ako zdraženie stavebných
hmôt a podobné len priostrily a ďalej, že
je neprípustné už teraz prejudikovať novej
zákonnej úprave stavebného ruchu a ochrane
nájomníkov, prijal soc. pol. výbor osnovu
dľa vládneho návrhu.
Rozpočtový výbor
poslanecké sněmovny projednal přítomný
návrh ve schůzi dne 24. října 1928.
Zkoumal motivy vyložené ve zprávě důvodové
k čl. I. a další, jimiž opodstatněno
jest ustanovení čl. II. a sice:
Pokud jde o poplatky, je osvobození
vázáno lhůtou, stanovenou pro dokončení
stavby jen při poplatcích z převodů
nepodporovaných staveb domů s malými byty.
Poslední zákon o
podpoře stavebního ruchu, t. j. č. 43/1928
Sb. z. a n. stanoví v § 4, že taková stavba,
má-li pro ni platiti osvobození, musí býti
započata po vyhlášení tohoto zákona
t. j. po 31. březnu 1928, a dokončena do konce roku
1929. Pro změnu tohoto ustanovení není tedy
prozatím důvodu.
Naproti tomu dřívější
zákon o podpoře stavebního ruchu, č.
44/1927 Sb. z. a n. stanoví - rovněž v §
54 - že stavba, má-li býti její převod
od poplatku osvobozen, musí býti dokončena
do konce roku 1928.
Z toho plyne, že stavba započatá
den před účinností posledního
zákona o stavebním ruchu č. 43/1928 (t. j.
30. března 1928) musí býti dokončena
nejpozději do konce letošního roku, kdežto
stavba započatá o den později (t. j. již
za platnosti nového zákona) má lhůtu
do konce roku 1929.
Aby tato příkrost
byla odstraněna, pozměňuje se příslušné
ustanovení dřívějšího
zákona č. 44/1927 Sb. z. a n. tak, jak se navrhuje
v § 2 osnovy.
V obšírné debatě
zdůrazněna byla zejména nevhodnost lhůt,
resp. jich přílišná krátkost.
Rovněž vytknuto bylo, že prodloužení
lhůty dle čl. I. (do konce roku 1929) jest fakultativní.
Vzhledem k tomu, že přítomný
vládní návrh problém podpory stavebního
ruchu úzce souvisícího s problémem
ochrany nájemníků vyčerpávajícím
způsobem řešiti nemíní a ani
nemůže, a vzhledem k tomu, že toto širší
řešení formou co možná definitivní
připravováno jest již pro nejbližší
dobu, - takže návrh přítomný
znamená jen nejnutnější opravu zákona
o stavebním ruchu na dobu poměrně kratičkou,
výbor rozpočtový projevil souhlas s vládním
návrhem a doporučuje schválení jeho
shodně s výborem sociálně-politickým.
Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Ustanovení § 49 zák.
č. 43/1928 Sb. z. a n. se doplňuje takto:
"(3) Pro stavby, jež
byly započaty před 1. zářím
1928, platí ustanovení odst. 2. s tou úchylkou,
že lhůta k dokončení stavby může
býti prodloužena do konce roku 1929."
Lhůta stanovená
v § 54 zákona ze dne 7. dubna 1927, č. 44 Sb.
z. a n. o stavebním ruchu k dokončení stavby
se prodlužuje do konce roku 1929.
Zákon tento nabývá
účinnosti dnem vyhlášení; provedením
pověřuje se ministr financí.