II. volební období. | 6. zasedání. |
9. října zřítila se novostavba firmy
Jaksch na Poříčí. Způsobena
tu byla strašná katastrofa, jež náleží
k největším toho druhu vůbec a jež
budí světovou pozornost. V poslední době
množí se neustále neštěstí
na stavbách v naší republice. Neštěstí
padají za oběť četné lidské
životy.
Po velikém neštěstí v Revoluční
třídě 13. června t. r. podali poslanci
sociálně-demokratičtí naléhavou
interpelaci (tisk č. 1605), v níž byla vláda
naléhavě žádána o opatření,
jimiž by zabezpečena byla bezpečnost na stavbách.
V interpelaci té byla žádána vláda,
aby předložila návrh zákona o bezpečnostních
opatřeních na stavbách, kterým by
byla nahrazena stará, dnešním poměrům
neodpovídající vládní nařízení
z. r. 1905, 1907 a 1908. Nařízeními těmi
řídí se dnes živnostenští
inspektoři při dozoru na stavbách, ačkoli
jsou nařízení ta v mnohém směru
za duchem doby a neodpovídají nynějším
methodám pracovním a procesům výrobním.
V interpelaci té žádána byla také
vláda, aby dostatečným počtem zaměstnanců
vybaveny byly příslušné dozorčí
úřady, ježto v době stavební
konjunktury je absolutně vyloučeno, aby tyto úřady
mohly za nynějšího stavu svých zaměstnanců
prováděti úspěšně a plně
svoji činnost. Interpelace žádala také,
aby do kontrolních orgánů, pečujících
o bezpečnost staveb, povoláni byli důvěrníci
dělnictva, kteří jsou v stálém
bezprostředním styku se staveništěm
a často mohou nejlépe upozorniti, kde je třeba
bezprostředních zákroků k zabezpečení
stavby. V další části interpelace žádána
byla vláda, aby působila k odstranění
závad vyskytujících se u firem, které
provádějí stavby, a aby v tomto směru
zabránila podnikatelské činnosti nesvědomitého
rázu, jež může míti v zápětí
oběti lidských životů. Vláda
byla též žádána, aby věnována
byla zvláštní dozorčí pozornost
stavbám jdoucím do velkých hloubek, jichž
provádění v nezvyklých dosud poměrech
u nás stalo se v poslední době častějším.
Zvlášť důrazně byla vláda
žádána, aby vysvětlila, proč
nebylo dosud vyhověno jednomyslnému usnesení
výboru pro záležitosti průmyslu, obchodu
a živností a výboru sociálně-politického,
kterým bylo vládě uloženo (viz tisk
č. 1577 N. S.) po předchozích neštěstích
na stavbách pražských, aby dala bezodkladně
provésti inspekci na všech stavbách v Praze
a zjistiti, zda jsou provedena všechna ochranná opatřeni
k bezpečnosti na stavbách.
Na tuto naléhavou interpelaci odpověděla
vláda 11. července t. r. (tisk č. 1709).
Vláda přiznala ve své odpovědi, že
ministerská nařízení čís.
176 z r. 1905, dále nařízení č.
24 z r. 1907 a nařízení č. 116 z r.
1908, jež jsou dnes platnými předpisy na ochranu
zdraví a života dělníků pomocných,
dělníků při živnostenském
provádění podzemních staveb a dělníků
pracujících v kamenných lomech, v hliništích
a pískových jamách, jsou zastaralá
a neodpovídají skutečně ve všem
pokroku techniky. Při tom slíbilo ministerstvo sociální
péče, že přikročí ihned
k úpravě těchto i jiných bezpečnostních
předpisů, jakmile bude ustavena komise pro technickou
a zdravotní ochranu osob výdělečně
činných. Tato komise převzala by podle vládní
odpovědí úkol bývalé komise
na zábranu úrazům, která byla zřízena
vyhláškou ministerstva obchodu č. 86 ř.
z. z r. 1900. Pokud jde o zajištění staveb
do hloubky, odkázala vláda ve své odpovědi
na stavební úřad, jenž při vydání
stavebního povolení má předepsati
nutná opatření na ochranu ohroženého
soukromého i veřejného majetku. Podle odpovědi
vládní dostal příslušný
odbor stavebního úřadu hlavního města
Prahy rozkaz, aby zjistil všechny stavby, kde se jde do větší
hloubky než 3 m, a aby nařídil příslušným
podnikatelům úplné zabezpečení
výkopu. Na tu část interpelace, ve které
bylo žádáno, aby byla bezodkladně provedena
inspekce na všech stavbách v Praze, odpověděla
vláda, že se provádí v Praze nyní
na 2.000 staveb, z nichž je přes 400 domů obchodních
a veřejných a asi 360 nástaveb, že tedy
není možno tak velkou práci vykonati v několika
dnech, neboť zběžné prohlídky by
podle názoru vlády neměly ceny a důkladná
prohlídka velké stavby vyžaduje poměrně
mnoho času.
Na interpelací poslance inž. J. Záhorského
a druhů o opatřeních k zajištění
bezpečnosti na novostavbách (tisk 1625) odpověděla
vláda (tisk 1766), že příčiny
politování hodných nehod na pražských
stavbách spočívají především
ve velikém stavebním ruchu, jenž se v poslední
době rozvinul a jenž vede k horečnému
chvatu, s jakým se dnes na stavbách pracuje zhusta
i ve dvou směnách, jen aby stavba byla co nejrychleji
provedena a vložený kapitál se co nejdříve
zúročil, resp. aby dohotovením stavby ještě
do konce roku bylo dosaženo delší úlevy
daňové, jak to zákon o stavebním ruchu
vyžaduje. V této odpovědi slíbila také
vláda 25. srpna t. r. co nejrychlejší uzákonění
nového stavebního řádu, v němž
podle ujištění vlády bude pamatováno
také na opatření bezpečnostně
policejní na rozdíl od starých předpisů
toho druhu.
Strašná katastrofa na Poříčí
ze dne 9. t. m. ukázala naléhavost a nutnost bezodkladného
vyřízení všech žádostí
o zabezpečení staveb.
Není pochyby, že hlavní, třeba nepřímou
příčinou katastrofy je nešťastný
termínovaný zákon o stavebním ruchu,
jenž zavinil, že se u nás letos stavělo
nejen ve velkém rozsahu, nýbrž i s tempem nikdy
u nás dosud nevídaným, jemuž naše
středoevropské poměry nestačily. Vláda
přiznala sama v odpovědi na interpelaci o opatřeních
k zajištění bezpečnosti na stavbách
v tisku č. 1766, že opravdu příčiny
politování hodných nehod na pražských
stavbách spočívají především
ve velikém stavebním ruchu.
Odborné kruhy v poslední době bez ustání
důrazně upozorňovaly na nebezpečí
a škodlivost krátkodobých zákonů
o stavebním ruchu a podpoře bytové péče.
Poslanci sociálně-demokratičtí neustále
zdůrazňovali tuto okolnost ve výborech i
v plenu obou sněmoven. Šílené tempo
podnikání a jeho rozsah zavinily, že dozorčím
úřadům není možno vždy a
není možno také ani řádně
prozkoumati příslušné plány a
zkontrolovati statické výpočty, zavinilo
dále nedostatek zapracovaného a kvalifikovaného
zaměstnanectva, způsobilo úžasné
stoupnutí cen stavebního materiálu a klesnutí
kvality, způsobilo, že tento materiál nemohl
býti při velmi spěšném stavění
a při velké spotřebě vždy dobře
kontrolován na jakost, způsobilo dále veliké
stoupnutí cen stavebních pozemků a lichvu
s nimi.
Není pochyby, že bezprostřední příčiny
velikého neštěstí na Poříčí
pramenily z velikého spěchu při stavbě,
a že mezi příčinami byla špatná
jakost použitého materiálu, nenáležitý
poměr při míchání betonu, snad
i pochybené založení, předčasné
odbednění, nedostatek řádného
dozoru; - pravděpodobné je, že zde působilo
i několik těchto složek najednou.
Podepsaní táží se proto vlády:
1. Je vláda ochotna podati zákonnou předlohu,
kterou by se odstranila hlavní příčina
katastrof a lichvy se stavebními pozemky i stavebními
hmotami totiž krátká doba stavebních
zákonů?
2. Je vláda ochotna sděliti, jaké kroky byly
podniknuty pro vyšetření viny a pro potrestání
těch, kdo katastrofu způsobilí?
3. Je vláda ochotna sděliti, k jakým výsledkům
vedly zkoušky o jakosti cementu i písku, i o poměru
míchání betonu, dále o založení
budovy a odbedňování?
4. Je vláda ochotna sděliti, jak byly na stavbě
dodržovány předpisy o pracovní době
a jak byly dodržovány zákonné předpisy
směřující k ochraně a zabezpečení
zaměstnanců?
5. Je vláda ochotna rozšířiti bezodkladně
závaznost "Ustanovení o provádění
a účtování prací betonářských,
č. 72.861 m. v. p. z 28. prosince 1912" i na stavby
soukromé?
6. Je vláda ochotna vydati co nejrychleji moderní,
požadavkům doby odpovídající
stavební řád, v němž by náležitě
bylo postaráno o stavební policii, vypravenou potřebnou
pravomocí i ve věcech trestních?
7. Je vláda ochotna sděliti, jak dalece pokročily
přípravné práce pro osnovu zákona
o bezpečnostních opatřeních na stavbách,
jímž by byla nahrazena příslušná
dosud platná a zastaralá nařízení
z r. 1905, 1907 a 1908, jimiž se dnes řídí
živnostenští inspektoři?
8. Je vláda ochotna vypracovati příslušnou
osnovu tak, aby v ní byla zajištěna závazná
dělnická spolukontrola bezpečnosti?
9. Co hodlá vláda učiniti k zabezpečení
pozůstalých po obětech strašné
katastrofy?