POSLANECKÁ SNĚMOVNA N. S. R. Č. 1928.
II. volební období. 6. zasedání.


1819.

Naléhavá interpelace

poslanců inž. J. Nečase, V. Johanise, R. Kleina, J. Koudelky, B. Karpíškové a soudruhů

vládě

o neštěstí na novostavbě na Poříčí, o jiných opětných stavebních neštěstích a o bezpečnostních opatřeních při provádění novostaveb.

9. října zřítila se novostavba firmy Jaksch na Poříčí. Způsobena tu byla strašná katastrofa, jež náleží k největším toho druhu vůbec a jež budí světovou pozornost. V poslední době množí se neustále neštěstí na stavbách v naší republice. Neštěstí padají za oběť četné lidské životy.

Po velikém neštěstí v Revoluční třídě 13. června t. r. podali poslanci sociálně-demokratičtí naléhavou interpelaci (tisk č. 1605), v níž byla vláda naléhavě žádána o opatření, jimiž by zabezpečena byla bezpečnost na stavbách. V interpelaci té byla žádána vláda, aby předložila návrh zákona o bezpečnostních opatřeních na stavbách, kterým by byla nahrazena stará, dnešním poměrům neodpovídající vládní nařízení z. r. 1905, 1907 a 1908. Nařízeními těmi řídí se dnes živnostenští inspektoři při dozoru na stavbách, ačkoli jsou nařízení ta v mnohém směru za duchem doby a neodpovídají nynějším methodám pracovním a procesům výrobním. V interpelaci té žádána byla také vláda, aby dostatečným počtem zaměstnanců vybaveny byly příslušné dozorčí úřady, ježto v době stavební konjunktury je absolutně vyloučeno, aby tyto úřady mohly za nynějšího stavu svých zaměstnanců prováděti úspěšně a plně svoji činnost. Interpelace žádala také, aby do kontrolních orgánů, pečujících o bezpečnost staveb, povoláni byli důvěrníci dělnictva, kteří jsou v stálém bezprostředním styku se staveništěm a často mohou nejlépe upozorniti, kde je třeba bezprostředních zákroků k zabezpečení stavby. V další části interpelace žádána byla vláda, aby působila k odstranění závad vyskytujících se u firem, které provádějí stavby, a aby v tomto směru zabránila podnikatelské činnosti nesvědomitého rázu, jež může míti v zápětí oběti lidských životů. Vláda byla též žádána, aby věnována byla zvláštní dozorčí pozornost stavbám jdoucím do velkých hloubek, jichž provádění v nezvyklých dosud poměrech u nás stalo se v poslední době častějším. Zvlášť důrazně byla vláda žádána, aby vysvětlila, proč nebylo dosud vyhověno jednomyslnému usnesení výboru pro záležitosti průmyslu, obchodu a živností a výboru sociálně-politického, kterým bylo vládě uloženo (viz tisk č. 1577 N. S.) po předchozích neštěstích na stavbách pražských, aby dala bezodkladně provésti inspekci na všech stavbách v Praze a zjistiti, zda jsou provedena všechna ochranná opatřeni k bezpečnosti na stavbách.

Na tuto naléhavou interpelaci odpověděla vláda 11. července t. r. (tisk č. 1709). Vláda přiznala ve své odpovědi, že ministerská nařízení čís. 176 z r. 1905, dále nařízení č. 24 z r. 1907 a nařízení č. 116 z r. 1908, jež jsou dnes platnými předpisy na ochranu zdraví a života dělníků pomocných, dělníků při živnostenském provádění podzemních staveb a dělníků pracujících v kamenných lomech, v hliništích a pískových jamách, jsou zastaralá a neodpovídají skutečně ve všem pokroku techniky. Při tom slíbilo ministerstvo sociální péče, že přikročí ihned k úpravě těchto i jiných bezpečnostních předpisů, jakmile bude ustavena komise pro technickou a zdravotní ochranu osob výdělečně činných. Tato komise převzala by podle vládní odpovědí úkol bývalé komise na zábranu úrazům, která byla zřízena vyhláškou ministerstva obchodu č. 86 ř. z. z r. 1900. Pokud jde o zajištění staveb do hloubky, odkázala vláda ve své odpovědi na stavební úřad, jenž při vydání stavebního povolení má předepsati nutná opatření na ochranu ohroženého soukromého i veřejného majetku. Podle odpovědi vládní dostal příslušný odbor stavebního úřadu hlavního města Prahy rozkaz, aby zjistil všechny stavby, kde se jde do větší hloubky než 3 m, a aby nařídil příslušným podnikatelům úplné zabezpečení výkopu. Na tu část interpelace, ve které bylo žádáno, aby byla bezodkladně provedena inspekce na všech stavbách v Praze, odpověděla vláda, že se provádí v Praze nyní na 2.000 staveb, z nichž je přes 400 domů obchodních a veřejných a asi 360 nástaveb, že tedy není možno tak velkou práci vykonati v několika dnech, neboť zběžné prohlídky by podle názoru vlády neměly ceny a důkladná prohlídka velké stavby vyžaduje poměrně mnoho času.

Na interpelací poslance inž. J. Záhorského a druhů o opatřeních k zajištění bezpečnosti na novostavbách (tisk 1625) odpověděla vláda (tisk 1766), že příčiny politování hodných nehod na pražských stavbách spočívají především ve velikém stavebním ruchu, jenž se v poslední době rozvinul a jenž vede k horečnému chvatu, s jakým se dnes na stavbách pracuje zhusta i ve dvou směnách, jen aby stavba byla co nejrychleji provedena a vložený kapitál se co nejdříve zúročil, resp. aby dohotovením stavby ještě do konce roku bylo dosaženo delší úlevy daňové, jak to zákon o stavebním ruchu vyžaduje. V této odpovědi slíbila také vláda 25. srpna t. r. co nejrychlejší uzákonění nového stavebního řádu, v němž podle ujištění vlády bude pamatováno také na opatření bezpečnostně policejní na rozdíl od starých předpisů toho druhu.

Strašná katastrofa na Poříčí ze dne 9. t. m. ukázala naléhavost a nutnost bezodkladného vyřízení všech žádostí o zabezpečení staveb.

Není pochyby, že hlavní, třeba nepřímou příčinou katastrofy je nešťastný termínovaný zákon o stavebním ruchu, jenž zavinil, že se u nás letos stavělo nejen ve velkém rozsahu, nýbrž i s tempem nikdy u nás dosud nevídaným, jemuž naše středoevropské poměry nestačily. Vláda přiznala sama v odpovědi na interpelaci o opatřeních k zajištění bezpečnosti na stavbách v tisku č. 1766, že opravdu příčiny politování hodných nehod na pražských stavbách spočívají především ve velikém stavebním ruchu.

Odborné kruhy v poslední době bez ustání důrazně upozorňovaly na nebezpečí a škodlivost krátkodobých zákonů o stavebním ruchu a podpoře bytové péče. Poslanci sociálně-demokratičtí neustále zdůrazňovali tuto okolnost ve výborech i v plenu obou sněmoven. Šílené tempo podnikání a jeho rozsah zavinily, že dozorčím úřadům není možno vždy a není možno také ani řádně prozkoumati příslušné plány a zkontrolovati statické výpočty, zavinilo dále nedostatek zapracovaného a kvalifikovaného zaměstnanectva, způsobilo úžasné stoupnutí cen stavebního materiálu a klesnutí kvality, způsobilo, že tento materiál nemohl býti při velmi spěšném stavění a při velké spotřebě vždy dobře kontrolován na jakost, způsobilo dále veliké stoupnutí cen stavebních pozemků a lichvu s nimi.

Není pochyby, že bezprostřední příčiny velikého neštěstí na Poříčí pramenily z velikého spěchu při stavbě, a že mezi příčinami byla špatná jakost použitého materiálu, nenáležitý poměr při míchání betonu, snad i pochybené založení, předčasné odbednění, nedostatek řádného dozoru; - pravděpodobné je, že zde působilo i několik těchto složek najednou.

Podepsaní táží se proto vlády:

1. Je vláda ochotna podati zákonnou předlohu, kterou by se odstranila hlavní příčina katastrof a lichvy se stavebními pozemky i stavebními hmotami totiž krátká doba stavebních zákonů?

2. Je vláda ochotna sděliti, jaké kroky byly podniknuty pro vyšetření viny a pro potrestání těch, kdo katastrofu způsobilí?

3. Je vláda ochotna sděliti, k jakým výsledkům vedly zkoušky o jakosti cementu i písku, i o poměru míchání betonu, dále o založení budovy a odbedňování?

4. Je vláda ochotna sděliti, jak byly na stavbě dodržovány předpisy o pracovní době a jak byly dodržovány zákonné předpisy směřující k ochraně a zabezpečení zaměstnanců?

5. Je vláda ochotna rozšířiti bezodkladně závaznost "Ustanovení o provádění a účtování prací betonářských, č. 72.861 m. v. p. z 28. prosince 1912" i na stavby soukromé?

6. Je vláda ochotna vydati co nejrychleji moderní, požadavkům doby odpovídající stavební řád, v němž by náležitě bylo postaráno o stavební policii, vypravenou potřebnou pravomocí i ve věcech trestních?

7. Je vláda ochotna sděliti, jak dalece pokročily přípravné práce pro osnovu zákona o bezpečnostních opatřeních na stavbách, jímž by byla nahrazena příslušná dosud platná a zastaralá nařízení z r. 1905, 1907 a 1908, jimiž se dnes řídí živnostenští inspektoři?

8. Je vláda ochotna vypracovati příslušnou osnovu tak, aby v ní byla zajištěna závazná dělnická spolukontrola bezpečnosti?

9. Co hodlá vláda učiniti k zabezpečení pozůstalých po obětech strašné katastrofy?

V Praze dne 12. října 1928.

lnž. Nečas, Johanis, Klein, Koudelka, Karpíšková,

Hampl, Svoboda, Kříž, Brožík, Bečko, Prokeš, Brodecký, dr. Dérer, Tayerle, Jaša, Remeš, Bechyně, Srba, Chalupník, dr. Macek, Tomášek, dr. Meissner, Chalupa, Geršl.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP