II. volební období. | 6. zasedání. |
Pro konečné řešení otázky,
je-li a v jakém rozsahu nutno novelisovati zákon
č. 771927 Sb. z. a n., jest třeba nejprve znáti
výsledky hospodaření obcí a okresů
prováděného podle tohoto nového ustanovení.
Zákon č. 77/1927 Sb. z. a n. vstoupil v účinnost
1. ledna 1928 a nemohou býti tudíž známy
dosud v celku svém výsledky hospodaření
tohoto ani za jeden rozpočtový rok. Ale i zkušenosti
jednoho rozpočtového roku sotva stačí
pro definitivní posouzení této otázky.
Zákon č. 77/1927 Sb. z. a n. nijak neomezuje samosprávu
obcí a okresů při plnění úkolů
kulturních, sociálních, humanitních
a pod., jde-li o obce soběstačné. Obcím,
jimž k úhradě takovýchto potřeb
nestačí jejich vlastní, prostředky
a příděly jim podle zákona poskytované,
dostane se dle míry potřeby v mezích možnosti
příspěvku ze zemského vyrovnávacího
fondu.
Ustanovení vládního nařízení
čís. 157/1927 k § 1 odst. 5 zákona čís.
77/1927 Sb. z. a n., že zápůjčky tam
uvedené musily býti pravoplatně uzavřeny
do 1, července 1927, jest úplně ve shodě
se zákonem, neboť dnem platnosti zákona čís.
77/1927 Sb. z. a n. jest podle § 49 ústavní
listiny a zákona čís. 139/1919 Sb. z. a n.
den 1. července 1927.
Pokud jde o rozpočty obcí a okresů, státní
správa učinila již opatření,
aby umožněno bylo urychlené vyřízení
rozpočtů těch a požádala též
o urychlené řízení samosprávné
úřady dohlédací, které sdělily,
že s vynaložením všech sil přičiňují
se a přičiní se o to, aby se vším
možným urychlením byly provedeny potřebné
práce spojené se schvalováním rozpočtů.
Otázkou postačitelnosti vyrovnávacího
fondu, po případě nutnosti jeho zvýšení
bude možno se zabývati až budou známy
výsledky nově zavedených dávek, poplatků
a pod., jakož i důsledky daňové reformy
na finanční hospodaření obcí
a okresů.