II. volební období. | 6. zasedání. |
Vláda prohlásila již při parlamentním
projednávání platového zákona,
že nahražení provisorní systemisace systemisací
definitivní bude podmíněno součinností
komise zřízené podle § 3 restrikčního
zákona. Vláda zamýšlí přikročiti
ku zřízení této komise co nejdříve
a to jako komise celostátní.
I při definitivní systemisaci bude nutno vycházeti
ze zásady platového zákona, že systemisace
má býti provedena v rámci skutečné
potřeby podle významu míst a se zřetelem
na způsob služby. To vylučuje však, jak
bylo již v důvodové zprávě k
platovému zákonu zdůrazněno, aby jakýmkoli
schematickým způsobem byl stanoven určitý
klíč pro rozvrstvení systemisovaných
míst; stanovení takového klíče
nebylo by - jak se rovněž v důvodové
zprávě podotýká - pro disparátnost
služebních poměrů v různých
úřadech možné ani pro poměr míst
mezi jednotlivými služebními kategoriemi ba
ani pro rozvrstvení služebních míst
na jednotlivé platové stupnice v jedné a
téže kategorii. Proto také nestojí důvodová
zpráva na zásadě zaručeného
dvojího povýšení; o tom svědčí
sama výstavba jednotlivých platových stupnic
a mezi jiným i vývody na str. 126 důvodové
zprávy.
Vzíti za základ pro stanovení normální
potřeby sil počet sil zbylý po restrikci
neodpovídalo by ani platovému zákonu ani
nevyhovovalo skutečné potřebě. Předepsal-li
restrikční zákon pro rok 1925 snížení
celkového počtu zaměstnanců aspoň
o 10%, pak nelze zajisté vycházeti z toho, že
provedením tohoto předpisu bylo docíleno
právě onoho stavu, který má platový
zákon jako normální potřebu sil na
mysli. Skutečný stav vytvořený restrikcí
nemohl proto býti vzat za základ ani pro provisorní
systemisaci a byl při této také v určitých
oborech stanoven jako normální potřeba sil
větší počet, než jaký zbyl
po restrikci.
Pokud jde o vládní nařízení
č. 15 a 16/1927 Sb. z. a n., stojí vláda
i nadále na stanovisku, že jsou plně odůvodněna
platovým zákonem. Ohledně otázky platů
pomocných kancelářských úředníků
provedené vládním nařízením
č. 113/26 Sb. z. a n., třeba poukázati na
to, že ustanovení § 210, odst. 2, podle své
genese i obsahu mělo zajistiti pomocným kancelářským
úředníkům služební postavení
veřejnoprávní, nemělo však na
mysli při nezměněném obsahu a rozsahu
služebního výkonu jenom z titulu zmíněné
služební výhody činiti opatření
také po stránce platové.
Vydání vládního nařízení
podle 205 platového zákona nepřichází
tou dobou v úvahu, poněvadž není ještě
provedena definitivní systemisace a není tedy ani
zjištěna normální potřeba sil,
jak ji uvedený zákonný předpis má
na mysli.
Otázka započtení podle § 142 platového
zákona se meziministersky projednává, nebylo
však dosud docíleno všestranné dohody.
Bylo učiněno opatření, aby příslušné
práce byly co nejvíce urychleny.
Pokud jde o slovenskou výhodu, zaujímá vláda
stejné stanovisko jako svého času při
parlamentním projednávání platového
zákona. Kde toho bylo třeba, byla tato otázka
řešena cestou administrativní.
Vláda věnuje všem otázkám státně-zaměstnaneckým
stálou pozornost a neopomene, kde ukáže se
toho potřeba, učiniti v mezích možnosti
vhodná opatření.