II. volební období | 6. zasedání. |
Poměry na čsl. železnicích volají
čím dál silněji, aby si jich podrobněji
všímalo dělnictvo, železniční
i ostatní státní zaměstnanci, všecko
pracující obyvatelstvo, z jichž mozolů
se udržuje korupční, protekcionářský
a násilnický režim na čsl. drahách,
a neméně i všechno na drahách cestující
obecenstvo, s jehož životy se neodpovědně
hazarduje.
Je dostatečně prokázáno, že po
převratu masy železničních zaměstnanců,
svedené nacionálními hesly, svou obětavostí
likvidovaly úplně rozhárané válečné
poměry na železnicích a že ony to byly,
jež do železničního provozu vnesly pravidelnost
a jistotu.
Stará vysoká byrokracie byla právě
tak v nových poměrech nemožná, jako
nová - protekční - byla neschopná.
Jakmile však byl normální provoz na železnicích
zajištěn, nebylo ochoty u vládnoucích
činitelů, zabezpečiti železniční
personál, jenž strádal drahotou a nízkými
platy. Otázka úpravy platů a mezd železničních
zaměstnanců, též i otázka postupová
jsou známkou největší úskočnosti
a hanebnosti čsl. vlád po celých deset let.
Jestliže první vlády utěšovaly
železniční zaměstnance sliby - jichž
se rádi chytali i představitelé reformistických
organisací, aby se vyhnuli boji - v posledním období
jsou železničáři zastrašováni
terorem, násilnickým, byrokratickým a policejním
režimem, na železnicích zavedeným. Jestliže
v prvém období sice nedostatečně,
ale alespoň poněkud byly ze strachu před
revoluční náladou pracujících
mas respektovány odborové organisace železničářů,
dnešní systém, přímo i nepřímo
podporovaný vůdci reformistických odborových
organisací, úplně ignoruje sílu a
vůli odborů a je systémem teroru vysoké
byrokracie, systémem persekuce, korupce a protekcionářství.
Proč umlčen byl skandál pražcové
korupce bývalého ministra železnic Stříbrného?
Proč umlčeny korupční a defraudační
aféry, jež propukly zejména na Slovensku? Poněvadž
v některých případech byly korupční
aféry v těsné souvislosti s politickými
i odborovými vůdci reformistických stran
a organisací, kteří zaujali vynikající
místa v aparátu nového státu.
Vážnost odborových organisací železničářů
pak značně utrpěla povolnost i vedení
reformistických organisací při hájení
právních i materiálních požadavků
železničních zaměstnanců.
Ihned po převratě v říjnu 1918 vydal
revoluční Národní výbor slavnostní
slib, ve kterém prohlásil: "Uznávaje
součinnost železničního a poštovního
personálu při vybudování moderní
demokratické správy železnic a pošt...
zaručuje Národní výbor veškerá
práva plynoucí z dosavadního jejich služebního
poměru".
Byla uzákoněna osmihodinová doba pracovní
a úprava požitků zákonem 541/19, povoleny
nouzové a mimořádné výpomoci
a propočítání služební
doby zákonem 220/20. To vše se dělo jen pod
tlakem všeho zaměstnanectva ve státních
službách společně s veškerým
dělnictvem. Avšak již v tomto roce počaly
vládní strany raziti heslo, že "boj zaměstnanců
za jejich požadavky by byl bojem proti státu".
Od r. 1921 se začíná provádět
Rašínovo heslo "pracovat a šetřit";
v prvé řadě u státních zaměstnanců
provádí se stabilisace jejich požitků
a počíná plánovitý útok
proti jejich životní úrovní odstraňováním
nejen popřevratových vymožeností, ale
i těch práv, která si vydobyli ještě
ve starém Rakousku.
Zákonem 394/22 byla změněna služební
pragmatika v neprospěch zaměstnanců a byly
zavedeny úžasné platové nesrovnalosti.
Tímto zákonem byly sníženy platy státních
zaměstnanců o 501 milion Kč ročně
a jako důvod uváděla důvodová
zpráva k tomuto zákonu, že "drahota se
očividně zmírňuje a že ze všech
příznaků lze očekávati, že
pokles cen bude trvalý a že bude pokračovati".
Za režimu ministra železnic Stříbrného
byl vedle drahotního přídavku snižován
též úkolový výdělek v
dílnách a výtopnách, provisorní
dělníci přejmenováni na smluvní,
odebrány jim dětské a drahotní přídavky,
režijní uhlí a jízdenky, a jen tím,
že 1. května 1923 byli železniční
zaměstnanci, kteří se odhodlali k dvouhodinové
demonstrační stávce, zrazeni sociálními
demokraty a národními socialisty a ukonejšeni
sliby, že se poměry jejich zlepší, nedošlo
k bojovnému prosazování jejich požadavků.
Úsporný systém zavedený na železnicích
restrikčním zákonem čís. 286/24
měl za následek, že bylo propuštěno
20.000 železničních zaměstnanců,
dobrých kvalifikovaných sil, většinou
z důvodů politických a nacionálních,
a znamenal fakticky úplné odstranění
osmihodinové doby pracovní na železnících.
Tak personál, zaměstnaný u dopravy, je ve
službě místo zákonem předepsaným
192 hodin, plných 340 hodin i také více.
Železniční správa zneužívá
zákona čís. 91/18 a rozděluje těžkou
a nebezpečnou službu na tak zvanou skutečnou
a neskutečnou, čímž je zákon
o osmihodinové době pracovní úplně
anulován. Jízdnímu a strojnímu personálu
není započítáváno do skutečné
služby zpožďování vlaků, které
se stalo pravidelným zjevem na našich drahách
a které činí u mezinárodních
rychlíků hodinu, avšak u osobních a
hlavně nákladních vlaků často
několik hodin při každé jízdě.
Do "neskutečné" služební doby
se započítává dnes již téměř
polovina služebního výkonu. U výhybkářů
čistění a mazání výměn,
drátovodů, hradlových přístrojů,
obsluha osvětlovacích těles, u posunu povolování
brzd, výměna zarážek, rozvěšování
vozů na jednoducho, popisování vlakových
souprav, u telegrafistů čistění přístrojů
a pracovních strojů, opravy jízdních
řádů, opisování rozkazů,
třídění pošty, u ostatního
personálu policejní dozor, sledování
návěští, porady o rozřadění
souprav atd. Rovněž přípravná
doba jízdního a strojního personálu
není do služebního výkonu počítána.
Personál je vyčerpáván mimo to fysicky
ve vratných stanicích tím, že kasárna
jsou nedostatečně hygienicky vypravena anebo vůbec
neexistují. Fysickým i duševním vyčerpáním
personálu, přetěžovaného službou
jak ve stanici, tak i při dopravě pak musí
býti samozřejmě zaviňována
řada katastrof, které se zvláště
po provádění zákona o restrikci č.
286/24 povážlivě množí. Sečtou-li
se miliony takovýmto způsobem ztracené s
miliony vyházenými zbytečně na úpravu
platu kněžím, kteří žádnou
užitečnou práci nekonají, a s dalšími
miliony na rozmnožení četnictva, policie a
ozbrojení, je teprve viděti celá zločinnost
a úplná neschopnost vedení čsl. železnic
i vlády, která se jmenuje "obchodní
vedení státního podniku".
Poslední ranou pro železničáře
byl zákon č. 103/26. Tímto zákonem
byla dokonána t. zv. denivelisace na železnicích.
Řadovým zaměstnancům byl snížen
beztak již žebrácký plat až o 2.000
Kč ročně, takže v začáteční
platové stupnici má definitivní železniční
zřízenec ročního platu 6.300 Kč.
Naproti tomu má svobodný úředník
ve III. platové stupnici podle tohoto podařeného
zákona ročního platu 49.800 Kč.
Tato ilustrace nejlépe ukazuje celou bíd u železničního
personálu. Při tom jsou ještě na železnici
zaměstnány desetitisíce zaměstnanců
smluvních, kteří mají denní
mzdy od 15 - 22 Kč. Těchto dělníků
je rovněž používáno při
vykonávání odpovědné a nebezpečné
železniční služby. Děje se tak
přes zákon o povinném ručení
železnic, který nařizuje, že takovíto
dělníci mohou být používáni
pouze při stavbách budov a nových tratí,
avšak ne při provozu, který jest takto velmi
vážně ohrožován.
Otázku poměrů železničního
personálu ostře osvítila hrozná katastrofa
v Zaječí. Dokud byli zabíjeni a mrzačeni
po stovkách a tisících pouze železniční
zaměstnanci, nebylo všude ve veřejnosti náležitého
zájmu o tuto důležitou složku dělnictva.
Vinníky jsou v prvé řadě ti, jichž
stanovisko k železničářům, k
jejich těžké a odpovědné práci
a k jejich životním poměrům vyjádřil
agrární poslanec Marcha slovy, že "jedni
z nich nic nedělají, druzí na ně dávají
pozor a oba jen pijí po hospodách". Že
se takovýto projev mohl státi v čsl. parlamentě
v době, kdy v Zaječí ležely mrtvoly
a zmrzačená krvácející těla
železničářů, dokazuje, že
je již nejvyšší čas učiniti
konec hulvátským manýrám keťasů,
kteří nemají o nebezpečnosti železniční
služby ani ponětí. Vinníky jsou však
také ti, kteří jako vedoucí mohutných
železničářských organisací
dali souhlas k oklešťování práv
a k hospodářskému zbídačování
železničářů a podváděli
je již od r. 1920 tvrzením, že sleví-li
i státní zaměstnanci ze služného,
klesnou také ceny životních potřeb a
že není potřebí, aby za zlepšení
své existence vedli boj.
Kromě těchto příčin jsou však
zde ještě jiné důvody, které
nás opravňují tvrditi, že za nynějšího
systému na čsl. železnicích budou katastrofy
a ztráty stále častější.
Na jedné straně jsou propouštěni kvalifikovaní
staří zaměstnanci z politické persekuce
a na druhé straně jsou protekčně příjímání
příslušníci měšťáckých
stran bez ohledu na kvalifikaci. Jako příklad může
sloužit veřejná vyhláška Živnostenské
záložny v Rakovníku, že "přijme
větší počet strojvůdců
pro železnice".
V obvodu ředitelství čsl. státních
drah v Olomouci provádí se masové 14tidenní
vypovídání personálu, aniž by
pro to bylo nejmenšího důvodu.
V Mor. Ostravě bylo propuštěno 50, v Bohumíně
15, v Čes. Těšíně 8, v Přerově
10, v Suchdole 3, celkem 86 zaměstnanců podle zpráv
tisku i hlášení z jednotlivých stanic
a ve vypovídání se pokračuje, jak
o tom svědčí další zprávy
z Karvinné, Jablunkova, Orlové a j.
Jelikož o této neslýchané události
nebyla vydána žádná úřední
zpráva, pokládáme podle informací
za jisté, že bylo propuštěno více
jak 100 železničních zaměstnanců,
příslušníků různých
odborových organisací. Většina jich
byla ve službách dráhy 10 - 16 let, všichni
mají výbornou kvalifikaci, odbyli s prospěchem
všechny služební zkoušky a nebyli pro služební
výkon vůbec nikdy trestání. Část
z nich je dokonce volenými důvěrníky
železničního personálu.
Že podkladem tohoto propuštění jest pouhý
politický teror, dokazuje to, že propouštění
bylo předem ohlašováno agrárním
poslancem Bradáčem a jinými měšťáckými
politiky, že podle zpráv tisku byli v obvodu košického
ředitelství čsl. státních drah
svolávány zvláštní porady přednostů
oddělení o odstranění "protistátních
živlů", kterými, jak právě
propuštění dokazují, jsou nejen komunisté,
ale též sociální demokraté a
národní socialisté, pokud nechtějí
klidně snášet šikany byrokratů
a mlčet k zlodějnám a korupci bující
na železnicích. Potvrzují to také výroky
přednosty výtopny v Kladně Chalupy, který
na dotaz jednoho zřízence, proč nebyl jmenován
pomocným zaměstnancem, prohlásil: "Nebyl
jste jmenován proto, že jste komunista a byl jste
ve volbách na kandidátce komunistické strany,
za pár dní můžete čekat knížku".
Jinému zaměstnanci, který byl 11 let na dráze,
dal Chalupa v odpověď na tutéž otázku
ihned výpověď a prohlásil: "Vystupte
z odborové organisace a já výpověď
odvolám". Podobně přednosta výtopny
v Táboře Čermák vyzýval písemně
podřízený personál, aby mu dodal v
úřední obálce, kterou přiložil,
seznam zaměstnanců, kteří při
volbách do důvěrnických sborů
volili kandidátku MVS.
Když se propuštění zaměstnanci
dožadují vysvětlení a odvolávají
se proti výpovědi, žádají na
nich přednostové, aby si donesli od okresní
správy politické potvrzení, že nejsou
členy komunistické strany, jak o tom svědčí
konkrétní případ ve výtopně
v Přerově.
Máme zjištěno, že na místa propuštěných
zaměstnanců jsou přijímáni
zaměstnanci noví, kteří nikdy ve službách
železničních nebyli, železniční
služby neznají, ale jsou po dvou až třídenním,
naprosto nedostatečném výcviku přidělováni
na místa velmi důležitá, nebezpečná
a odpovědná, kde je pak v sázce jak jich
vlastní život a životy cestujících,
tak také doprava zboží a železniční
materiál.
Jaké jsou příčiny tohoto nezodpovědného
ničení existencí tolika živitelů
rodin, kteří z velké části
ve službách dráhy zestárli.
Jedna z hlavních příčin nynějšího
režimu na železnicích, persekuce a propuštění
zaměstnanců souvisí s válečnými
přípravami, jež československá
buržoasie činí. Válečné
přípravy dějí se ve všech oborech,
jež v případě války budou hrát
roli, tedy i na železnících. Buržoasie
se snaží rozvrátiti a oslabiti odborové
organisace železničářů, aby v
případě války i v hospodářských
a politických bojích nebyly střediskem třídně
uvědomělého proletářského
postupu.
Proto buržoasní persekuce je namířena
v prvé řadě proti oněm jednotlivcům
a organisacím (železniční sekci MVS),
které trvají na třídním a bojovném
rázu odborových organisací železničářů
a brání se tomu, aby byly vydány do rukou
buržoasie a strůjců nové světové
imperialistické války.
Organisovaní zaměstnanci bez rozdílu politického
přesvědčení postaví se na obranu
třídního poslání odborových
organisací, postaví se na obranu persekvovaných,
šikanovaných a propouštěných, poněvadž
učiněné zákroky nejsou náhodným
přehmatem, ale celým plánem, podle něhož
má býti po vzoru fašistických režimů
ubito revoluční třídní odborové
hnutí a ze železničních zaměstnanců
učiněna poddajná masa beztřídní
páteře, jež by byla úplně v rukách
mezinárodních kapitalistických dravců
a válečných štváčů.
Proto buržoasní strany, jak o tom svědčí
výslovné usnesení klubu poslanců strany
agrární, ve spojení s vysokou byrokracií,
připravují veliké plánovité
tažení proti odborovým organisacím železničářů,
jež jsou povětšině v rukách socialistických.
Toto tažení nezastaví se na persekuci železničářské
sekce MVS ani na jednotlivcích komunistického přesvědčení.
A již počáteční praxe o tom svědčí,
že nejsou persekvování a propouštění
pouze komunisté, ale i příslušníci
ostatních socialistických stran a organisací.
Aby buržoasie mohla útok na zaměstnance uskutečnit,
uzákonila veliké platy vysoké byrokracii,
mlčí k její zkorumpovanosti, umožňuje
jí blahobytný život na úkor zaměstnanců
nižších kategorií i zmrzačených
železničních invalidů a vdov. Tato byrokracie,
jež si opatřila politické legitimace buržoasních
stran, šikanuje a terorisuje zaměstnance, aby buržoasie
dosáhla oněch cílů, na něž
jsme ukázali.
Proto jsou pronásledováni i zaměstnanci,
po případě i organisace, které poukazují
na násilnický a korupčnický režim
a zlodějnu vysoké byrokracie. Je pochopitelné,
že se za takovýchto poměrů ve státních
podnicích stále více množí korupce
a zlodějny. To dokazuje nevysvětlený dosud
případ korupčních dodávek pražců
a uhlí za ministra železnic Stříbrného,
dodávek naprosto nepotřebných strojů
do dílen státních drah v Nymburce, uhlí
z dolů Agrární banky "Rafael",
korupčních 100.000 Kč vyplacených
restauratérem, aby dostal nádražní restaurací
v Žilině do nájmu. Je řada případů,
kdy si vedoucí státní úředníci
nechávají zřizovat na účet
železnice přepychová zařízení
bytů, opravovat soukromé automobily, a dojde-li
k vyšetřován i dopadne to tak, jako v Chomutově,
kde byl úředník Jindra usvědčen
četnictvem z krádeže velkého množství
železničního materiálu, přes
to však byl ve službě ponechán, ale byl
přeložen zřízenec, který tuto
krádež objevil a dosvědčil.
Příšernou ilustrací režimu na železnicích
je nejistota v dopravě, jež se projevuje častými
srážkami, úrazy a ztrátami životů
zaměstnanců i obyvatelstva. Československé
železnice ztrácejí už i za hranicemi důvěru
cestujících.
Následkem dosavadní restrikce podle zákona
č. 286/24 dosáhl počet zraněných
a zabitých železničářů
i cestujících ohromné výše. Jen
za rok 1927 utrpělo podle statistiky stát. drah
1.368 osob úraz při železniční
dopravě. Z toho bylo 511 železničních
a 21 poštovních zřízenců, t.
j. plných 40% všech případů.
Za léta 1922 - 1926 bylo zraněno 33.233 železničních
zaměstnanců a z těchto 628 zabito. A toto
úžasné vraždění a mrzačení
zaměstnanců se nynějším propouštěním
má ještě více stupňovat.
S životy železničního personálu
i cestujícího obecenstva se tímto způsobem
přímo hazarduje a musí se dostaviti následky
daleko hroznější, nežli byla poslední
katastrofa v Zaječí.
Jest nanejvýše charakteristickým zjevem, že
železničáři v 10. roce trvání
republiky volají důrazně po zavedení
starého rakouského provozního řádu,
který zaručoval bezpečnost personálu
a cestujících v daleko větší
míře, než jest tomu nyní.
Železniční zaměstnanci žádají:
Novelisaci zákona č. 103/1926 a provádění
systemisace podle skutečné potřeby provozu
a ne podle nějakých norem dopravních nedouků.
Kromě toho vyzdvihuje železniční personál
tyto požadavky:
Znovupřijetí všech nespravedlivě podle
zákona č. 286/1924 restringovaných zaměstnanců
a zrušení tohoto zákona vůbec.
Jmenování smluvních zaměstnanců
pomocnými.
Uzavření řádné kolektivní
smlouvy, kterou by byly upraveny platové a právní
poměry zaměstnanců na výpomoc, pokud
jich železniční správa používá
k investičním pracem.
Včasné a správné poskytování
dovolených a jejich prodloužení, aby zaměstnanci
mohli alespoň částečně obnoviti
své vyčerpané síly.
Boj proti korupcí a zlodějnám, proti protekcionářství,
šplhounství a šikanám, proti politické
persekuci a proti nezodpovědnému ohrožování
bezpečnosti dopravy.
Nemají-li se československé železnice
státi ještě horšími jatkami železničního
personálu a cestujících, než tomu je
doposud, musí být společným úsilím
odstraněn dnešní prohnilý systém.
Sta mrtvých a tisíce zraněných železničářů
a cestujících volají kategoricky po radikální
nápravě.
Pryč se zloději a korupčníky ze státních
služeb, pryč s nesvědomitými a neschopnými
sinekuristy.
Zkušenosti učí, že žádné
intervence u korupčníků a jejich spojenců
nepomohou. Železniční zaměstnanci si
pomohou pouze jednotným otevřeným, mužným
a odhodlaným bojem, který povedou společně
se všemi ostatními dělníky krajními
prostředky až do konečného vítězství.
Nesnesitelný režim na čsl. železnicích,
jenž šíří neklid, nedůvěru
a pobouření v řadách zaměstnanců,
nejistotu v dopravě a nedůvěru cestujícího
obyvatelstva, neštěstí a ohromné ztráty
stanou se předmětem útoků všech
organisací zaměstnaneckých za plné
solidarity všeho organisovaného dělnictva a
pracujících vrstev vůbec.
Železniční zaměstnanci odrazí
jednotně a společně se všemi kategoriemi
ostatního dělnictva útok vlády a buržoasie
na jejich odborové organisace a všemi prostředky
si ubrání volnost sdružovati se k obraně
a k bojům za své pracovní a hospodářské
požadavky.
Ptáme se vlády:
Je vláda ochotna poskytnouti hned jednorázovou drahotní
výpomoc pro všechny železniční
zaměstnance s výjimkou úředníků
III., II. a I. hodnostní třídy v rozměru
Kč 1.000 pro svobodného a Kč 200 pro každé
dítě?
Je vláda ochotna zařaditi potřebnou sumu
na zvýšení služného železničního
personálu průměrně o 20% do rozpočtu
na rok 1929?
Jest vláda ochotna naříditi ministerstvu
železnic, aby mzdy smluvních dělníků
byly okamžitě zvýšeny nejméně
na Kč 28 ve stanicích venkovských a nejméně
na 38 Kč denně ve stanicích uzlových
a pohraničních ve všech odborech?
Jest vláda ochotna naříditi ministerstvu
železnic, aby smluvním dělníkům
byly přiznány výhody režijní
jízdy a režijního uhlí?
Jest vláda ochotna naříditi ministerstvu
železnic, aby byl dodržován zákon o osmihodinné
době pracovní a aby byly přepracovány
turnusy zaměstnanců v dohodě s personálními
komisemi a důvěrníky?
Jest vláda ochotna naříditi ministerstvu
železnic, aby všem železničním zaměstnancům
byla ihned vyplacena zadržovaná mzda za odpracované
hodiny přes čas?
Jest vláda ochotna naříditi ministerstvu
železnic, aby zaměstnancům byly poskytnuty
ihned zadržené dovolené?
Chce vláda naříditi okamžité
od volání výpovědi zaměstnancům
olomouckého a případně i ostatních
ředitelství čsl. státních drah,
které se staly z důvodů politické
persekuce, neb pro příslušnost k některé
odborové organisaci?
Jest vláda ochotna zastaviti disciplinární
řízení proti všem železničním
zaměstnancům, proti nimž bylo zavedeno z malicherných
příčin pouze z důvodu persekuce?
Jest vláda ochotna naříditi dodatečné
povýšení zaměstnanců, jmenování
zaměstnanců smluvních pomocnými a
pomocných definitivními, kterým toto povýšení
resp. jmenování bylo zadrženo z persekučních
příčin, zejména pro jejich politickou
neb odborovou příslušnost?
Přestane vláda již jednou s provokačními
útoky na odborové organisace a na politickou příslušnost
železničářů?
Co chce vláda učiniti proti rostoucímu korupčnictví
a protekcionářství ve správě
železnic?