II. volební období. | 6. zasedání. |
Úvod
Část 1. Rozvaha příjmů a výdajů
v hotovosti a cenných papírech
Část 2. Úhrnný účet
porovnávající náležitosti příjmové
a výdajové se státním rozpočtem,
jakož i ryzí výsledek rozpočtového
hospodaření
Rozvržení čistého výsledku rozpočtového
hospodaření podle kapitol
Část 3. Státní výdaje a příjmy
na rozpočet (úhrnem)
Skupina I. Vlastní státní správa
Skupina II. Správa státních podniků
Skupina III. Podíl samosprávných svazků a fondů a podíl silničního fondu na státních daních a poplatcích
Skupina IV. Správa státního dluhu
Výdaje osobní
Výdaje věcné
Část 4. Skupina I. Vlastní státní
správa Státní výdaje a příjmy
na rozpočet a jejich nedoplatky v (podrobnostech)
President republiky a kancelář presidenta republiky | výdaje |
příjmy | |
Zákonodárné sbory | výdaje |
příjmy | |
Předsednictvo ministerské rady | výdaje |
příjmy | |
Ministerstvo zahraničních věcí | výdaje |
příjmy | |
Ministerstvo národní obrany | výdaje |
příjmy | |
Ministerstvo vnitra | výdaje |
příjmy | |
Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem | výdaje |
příjmy | |
Agenda ministerstva pro sjednocení zákonův a organisace správy | výdaje |
příjmy | |
Nejvyšší správní soud a Volební soud | výdaje |
příjmy | |
Ministerstvo školství a národní osvěty | výdaje |
příjmy | |
Ministerstvo zemědělství | výdaje |
příjmy | |
Státní pozemkový úřad | výdaje |
příjmy | |
Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností | výdaje |
příjmy | |
Ministerstvo veřejných prací | výdaje |
příjmy | |
Ministerstvo pošt a telegrafů | výdaje |
příjmy | |
Ministerstvo železnic | výdaje |
příjmy | |
Ministerstvo sociální péče | výdaje |
příjmy | |
Agenda ministerstva pro zásobování lidu | výdaje |
příjmy | |
Agenda ministerstva veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy | výdaje |
příjmy | |
Pensijní a zaopatřovací požitky | výdaje |
příjmy | |
Ministerstvo financí | výdaje |
příjmy | |
Všeobecná pokladní správa | výdaje |
příjmy | |
Nejvyšší účetní kontrolní úřad | výdaje |
příjmy |
Část 5. Pasiva z hospodaření na rozpočet
Část 6. Aktiva z hospodaření na rozpočet
Část 7. Skupina II. Správa státních
podniků (v podrobnostech)
Tabáková režie
Státní loterie
Státní mincovna v Kremnici
Československá pošta (včetně poštovní úřady šekové)
Československé státní dráhy
Státní lesy a statky
Uhřiněvský školní závod zemědělský
Školní závod zemědělský v Děčíně - Libverdě
Státní báňské a hutnické závody
Vojenská továrna na letadla
Vojenský dřevařský podnik ve Vel. Levárech
Státní lázně
Státní tiskárny | a) | v | kompetenci | předsednictva min. rady |
b) | " | " | ministerstva nár. obrany |
Úřední noviny v Praze a Bratislavě
Československá tisková kancelář
Přehled pořízených investic u státních
podniků
Část 8. Skupina III. Podíl samosprávných
svazků a fondů a podíl silničního
fondu na státních daních, dávkách
a poplatcích (v podrobnostech)
Část 9. B. Podíl silničního
fondu. Účetní závěrka za dobu
od 1. října 1927 do 31. prosince 1927
Část 10. Skupina IV. Správa státního
dluhu (v podrobnostech)
Státní dluh republiky Československé | výdaje |
příjmy |
Část 11. Stav státního dluhu koncem
roku 1927
Část 12. Zvláštní fond pro konsolidaci
přechodného státního dluhu. Účetní
závěrka za rok 1927
Část 13. Účiny mimo rozpočet
A. Úvěrní operace
B. Zálohy
Účiny kmenového jmění náboženských matic a studijních fondů
Účiny státem spravovaných zemských pensijních a zaopatřovacích ústavů (fondů na Slovensku a v Podkarpatské Rusi za rok 1927
Nedoplatky účinů mimo rozpočet (výdajové a příjmové)
Dluhy a pohledávky účinů mimo rozpočet
Peněžní vklady do státních podniků
(z účinů kontokorentních do konce
roku 1924)
Část 14. Úhrnný účet
účinů v cenných papírech
Část 15. Vyrovnávací účet
(saldo) veškerých státních příjmů
a výdajů sestavených podle pokladen a úřadů)
Část 16. Nedoúčtované položky
Část 17. Pokladní hotovosti a zásoby
cenných papírů
Část 18. Podrobné rozčlenění
konečného stavu zásob cenných papírů
ke dni 31. prosince 1927
Část 19. Vysvětlivky k odchylkám náležitosti
od rozpočtu
Skupina I. Vlastní státní správa
Skupina II. Správa státních podniků
Skupina III. Podíl samosprávných svazků na státních daních a poplatcích
Skupina IV. Správa státního dluhu
Státní meliorační fond
Popis jmění melioračního fondu
Státní bytový fond, odd. A. - pro záruky
Popis jmění státního bytového
fondu, odd. A - pro záruky
Státní bytový fond, odd. B. - pro přímé půjčky
Popis jmění státního bytového
fondu, odd. B - pro přímé půjčky
Účet dávky z majetku a přírůstku na majetku
Účet z výtěžku
Pokladní účet v hotovosti a na vkladních listech
Rozvaha příjmů a výdajů v hotovosti a na vkladních listech
Celkový přehled ve správním roce 1927 splatných částek na dávce z majetku a přírůstku na majetku
Dluhy a pohledávky dávky z majetku a přírůstku na majetku
Celkový účet dávky z majetku a přírůstku
na majetku do konce roku 1927
Nejvyšší účetní kontrolní
úřad předkládá podle §u
10. zákona ze dne 20. března 1919, čís.
175 Sb. z. a n. státní závěrečný
účet za rok 1927 Národnímu shromáždění
ke zkoumání a schválení.
Systematická úprava účtu liší
se od účtů dřívějších
tím, že byla veskrze přizpůsobena nové
struktuře rozpočtu. To má zejména
také důsledek ten, že posavadní části
4. (Státní výdaje na rozpočet a jejich
pasivní nedoplatky) a 5. (Státní příjmy
na rozpočet a jejich aktivní nedoplatky) shrnuty
jsou v jedna část účtu a že za
výdaji každé jednotlivé kapitoly následují
hned příjmy, tak jako je tomu v rozpočtu.
Novým oddílem účtu jest jakožto
část 18. podrobný výkaz o konečné
zásobě cenných papírů, které
jsou majetkem státu. Další součásti
státního závěrečného
účtu tvoří účet fondu
silničního dle §u 6. zákona čís.
116/1927 a účet zvláštního fondu
pro konsolidaci přechodného státního
dluhu dle čl. XVII. finančního zákona.
Ze srovnání pokladních příjmů na rozpočet | 11.159,763.965 Kč 63 h | |
s pokladními výdaji na rozpočet | 10.583,10:485 Kč 34 h | |
vyplývá pokladní přebytek | 576,453.480 Kč 29 h | |
Z příjmů mimo rozpočet | 1.197,958.635 Kč 03 h | |
po odečtení výdajů mimo rozpočet | 1.131,927.051 Kč 72 h | |
plyne pokladní přebytek | 66,031,583 Kč 31 h | |
O tyto přebytky působivých pokladních účinů úhrnem | 642,485.063 Kč 60 h | |
zvýšila se pokladní hotovost reelního (působivého) hospodaření koncem roku 1926 vykázaná částkou | 701,398.203 Kč 11 h | |
k 31. prosinci 1927 na obnos | 1.343,883.266 Kč 71 h. |
se poznamenává:
Vlastní [T. j. bez obnosů
použitých na neprelimované výdaje z
výtěžku úvěrních operací
172,212.685 Kč 41 h.] pokladní příjmy
na rozpočet (skupina I.)
obnášely v roku 1927 | 10.987,551.280 Kč 22 h |
oproti příjmům v roku 1926 | 11.468,188.656 Kč 98 h |
méně o | 480,637.376 Kč 76 h |
Toto snížení rozpočtových příjmů
oproti roku předcházejícímu jest důsledek
úpravy rozpočtu v tom směru, že se podíly
samosprávných svazků na státních
daních a poplatcích (skupina III.) v roku 1927 odpočítávají
od příslušných příjmových
položek daňových, kdežto v roku 1926 se
vykazovaly v příjmu daně a poplatky v částkách
nezkrácených a podíly se vykazovaly jako
státní výdaje. Na převahu příjmů
pokladních na rozpočet nad výdaji a tím
i příznivý výsledek vyjádřený
značným kasovním přebytkem (oproti
nepříznivému výsledku 71,681.313 Kč
06 h v roku 1926) působil vedle příjmu z
daní (hlavně z nedoplatků daní přímých
a daně obratové) značný zisk podniku
tabákové režie.
Výdaje pokladní na rozpočet obnášejí v roku 1927 | 10.583,310.485 Kč 34 h |
oproti výdajům na rozpočet v roku 1926 | 11.729,023.403 Kč 51 h |
méně o | 1.145,712.918 Kč 17 h |
což jest důsledek svrchu zmíněného
opatření v rozpočtu pro příděly
samosprávným svazkům a provedení zákona
o úpravě rozpočtu ministerstva národní
obrany.
Ve výdajových pokladních účinech
na rozpočet obsaženy a rozpočtovými
příjmy tedy také uhrazeny jsou nepreliminované,
v tomto účtě však etátně
vyúčtované výdaje zvláště
na zálohy na učitelské platy, schodky státního
provozu soukromých drah, ruskou pomocnou akci a záloha
na dotaci zvláštnímu fondu pro konsolidaci
přechodného dluhu státního.
se poznamenává:
Přebytek mimoetátního účtování je v roku 1927 | 66,031.583 Kč 31 h |
vykazuje příjem | 614,736.730 Kč -- h |
a výdaj | 614,522.806 Kč 82 h |
V příjmech jsou obsaženy výtěžky
úvěrních operací kontrahovaných
v letech předchozích, jež vznikají dalším
prodejem dluhopisů a dodatečným vyúčtováním
úpisů (IV. státní a losová
půjčka), dále obnos připadající
na státní dluh z výdaje dluhopisů
za pohledávky vzniklé z válečných
dodávek; týž obnos zařaděn jest
do výdajů k zaplacení těchto nároků
odškodných. Ve výdajích jsou obsaženy
jako v letech předchozích částky,
jichž bylo v roku 1927 použito z výtěžků
úvěrních operací ke splacení
státního dluhu, provedeného
nad rozpočet v celkové částce | 257,822.321 Kč 41 h |
vykazuje příjem | 583,221.905 Kč 03 h |
a výdaj | 517,404.244 Kč 90 h |
V příjmech jsou obsaženy splátky na
zálohy vyplacené z pokladních hotovostí
v letech předchozích a další příjem
z dávky z majetku na proplacení státních
pokladních bonů, jichž bylo v letech 1926 a
1927 tímto způsobem umořeno za 336,110.000
Kč, ve výdajích mimo jiné částka
283,395.500 Kč na splacení pokladních poukázek
na účet fondu pro konsolidaci přechodného
státního dluhu a částka 160,240.000
Kč na splacení státních pokladních
bonů. Touto splátkou se umořuje státní
dluh; na druhé straně však vzniká závazek
státní správy oproti dávce z majetku,
který se vykazuje v pasivech účinů
na rozpočet.
Výsledek hospodářství kontokorentního
(průběžného) byl v roku 1927 tento:
Počáteční stav: aktivní saldo nedoúčtovaných položek koncem roku 1926 | 544,353.182 Kč 33 h |
výdaje roku 1927 | 57.536,228.730 Kč 55 h |
úhrnem | 58.080,581.912 Kč 88 h |
Příjmy roku 1927 | 57.547,807.618 Kč 93 h |
konečný stav: aktivní saldo nedoúčtovaných položek koncem roku 1927 | 532,774.293 Kč 95 h |
Odečte-li se toto saldo od pokladní hotovosti z reelního hospodaření per | 1.343,883.266 Kč 71 h |
zbývá skutečná pokladní hotovost | 811,108.972 Kč 76 h |
která jest oproti pokladní hotovosti z konce roku 1926 per | 157,045.020 Kč 78 h |
vyšší o | 654,063.951 Kč 98 h |
Toto zvýšení pokladní hotovosti jest
výsledek přebytků:
z hospodářství působivého | 642,485.063 Kč 60 h |
(na rozpočet a mimo rozpočet) a nepůsobivého (kontokorentního) | 11,578.888 Kč 38 h |
úhrnem | 654,063.951 Kč 98 h |
Aktivní saldo nedoúčtovaných kontokorentních položek per | 532,774.293 Kč 95 h |
jest rozdíl zůstatků ke konci roku 1927 nevyrovnaných průběžných výdajů (pohledávek) per | 1.442,297.231 Kč 81 h |
a nevyrovnaných průběžných příjmů (dluhů) per | 909,522.937 Kč 86 h |
Oproti roku minulému se sice snížily zůstatky
nedoúčtovaných výdajů a příjmů,
nicméně však aktivní saldo tvořící
pohledávku státní pokladny
kleslo jen o | 11,578.888 Kč 38 h |
t. j. o rozdíl mezi průběžnými
příjmy a výdaji. Nejvyšší
účetní kontrolní úřad
usiluje stále o vyrovnání záloh v
nedoúčtovaných aktivních položkách
vykazovaných, z nichž mnohé a ve značných
částkách trvají již od roku 1919,
avšak depurace pokračuje jen pozvolna, ježto
příslušná, šetření
o podstatě většiny těchto, kontokorentních
výdajů působí průtahy.
Finančním zákonem ze dne 15. prosince 1926,
čís. 221 Sb. z. a n. byly na
rok 1927 stanoveny v čl. I. veškeré státní výdaje částkou | 9.703,505.151 Kč -- h |
a státní příjmy částkou | 9.723,914.485 Kč -- h |
Státní rozpočet předvídal tedy přebytek | 20,409.334 Kč -- h |
Mimo tyto výdaje podle čl. I. byly čl. III.
finančního zákona povoleny další
výdaje nad rozpočet k úhradě nákladů
z převzetí Košicko-Bohumínské
železnice do výše 43,590.000 Kč, a k úhradě
provozních schodků místních drah do
výše 64,410.000 Kč. Také provedení
čl. XVII. finančního zákona (o fondu
pro konsolidaci přechodného státního
dluhu) způsobilo výdaj nad rozpočet v částce
214,000.000 Kč.
V části 2. tohoto účtu "Úhrnný
účet porovnávající atd."
se vykazuje:
náležitost státních výdajů | 10.535,978.113 Kč 67 h |
která po odečtení nepreliminovaných výdajů, uhrazených z příjmů mimo státní rozpočet úvěrními operacemi v částce | 172,212.685 Kč 41 h |
činí | 10.363,765.428 Kč 26 h |
Proti povolenému rozpočtu | 9.703,505.151 Kč -- h |
jest tudíž výdajová náležitost, která má býti uhrazena z rozpočtových příjmů, vyšší o | 660,260.277 Kč 26 h |
V náležitosti výdajové jsou však
započteny potřeby založené na zvláštních
právních titulech nad výdaje, stanovené
čl. I. finančního zákona a v rozpočtu
nepreliminované; jsou to:
1. Zálohy na náklady z převzetí Košicko-Bohumínské železnice a zálohy na provozní a správní náklady místních drah v částce | 125,016.207 Kč 78 h |
(čl. III. fin. zákona pro rok 1927, kap. 22., tit. 2., § 4 c). | |
2. Příspěvek fondu pro konsolidací přechodného státního dluhu v částce | 214,000.000 Kč -- h |
(čl. XVII. fin. zák. pro rok 1927, kap. 22., tit. 12). | |
3. Nepreliminovaná potřeba pro zálohy na zvýšené platy učitelské (Resoluce Nár..shrom. z. 15. května 1919 k zákonu čís. 274/1919 Sb. z. a n., kap. 10., tit. 6., § 1) v částce | 496,205.322 Kč 18 h |
úhrnem | 835,221.529 Kč 96 h |
Přirovná-li se k této potřebě nad výdaje, stanovené finančním zákonem, svrchu vykázaná vyšší náležitost výdajová | 660,260.277 Kč 26 h |
jest zřejmo již z toho, že byly poukazy na výdaje
preliminované ve svém celku vydány ve výši
povolené státním rozpočtem.
Ve výdajích osobních se vykazuje vyšší
potřeba v úhrnné částce 263,465.495
Kč 08 h, a to již po zaúčtování
nepreliminovaných záloh na učitelské
platy v částce 496,205.322 Kč 18 h. Z toho
jest zjevno, že k úhradě rozpočtových
nákladů osobních nebylo použito prostředků
povolených pro věcné výdaje, což
by podle odst. 2. čl. XI. finančního zákona
nebylo přípustno.
Pro vyšší potřebu z provedení zákona
čís. 103/1926 Sb. z. a n. o platové úpravě
byla ve všeobecné pokladní správě
preliminována částka 450,000.000 Kč.
Skutečně vzniklý vyšší náklad
na platovou úpravu nebylo však možno účtovati
odděleně, ježto platovou úpravou nebyly
dřívější platy zvýšeny,
nýbrž byly stanoveny platy nové a bylo by třeba
pří poukazu a výplatě služebních
platů vždy vyšetřovati, jaké platy
by zaměstnanci náležely podle dřívějších
norem a kolik činí rozdíl na nové
platy. Tento způsob účtování
by však velíce ztěžoval jak práci
orgánů administrativních při vyhotovování
poukazů, tak zvláště práci v
účtárnách při likvidování
požitků a nedocílilo by se přes toto
značné zvýšení práce přesných
výsledků. Proto byly nové platy účtovány
v jednotlivých správních odvětvích
vždy v jedné částce, na samostatné
položce a výsledek porovnán s úvěry
povolenými v rozpočtu pro dřívější
požitky, rozdíl pak vykazován jako vyšší
potřeba z provedení platové úpravy.
Jak z úhrnného přehledu skupiny I. jest zřejmo,
činil tento rozdíl při platech státních
zaměstnanců úhrnem 336,049.095 Kč
81 h. Pro srovnání s rozpočtenou částkou
450,000.000 Kč nutno arci ke svrchu vykázané
částce připočísti ještě
vyšší potřebu na úpravu učitelských
platů.
Porovnáním náležitosti státních příjmů | 10.455,212.080 Kč 69 h |
s příjmy stanovenými rozpočtem | 9.723,914.485 Kč -- h |
jeví se náležitost příjmová vyšší o | 731,297.595 Kč 69 h |
Zvýšení náležitosti oproti rozpočtu
vzniklo zejména vyššími příjmy
z cel a poplatků, jakož i z odvodu přebytků
státních podniků (tabáková
režie a státní loterie). V předchozích
letech tvořila značná zvýšení
příjmové náležitosti oproti rozpočtu
zejména náležitost přímých
daní a dně z obratu a přepychové a
to hlavně z toho důvodu, že daňové
výměry se týkaly zpravidla několika
ročních období. Při výpočtu
náležitosti přímých daní
nemohl totiž nejvyšší účetní
kontrolní úřad přihlížeti
pouze k částkám vyměřeným
pro běžný správní rok, ježto
by dodatečně vyměřené daně
za uplynulá léta nebyly v žádném
správním roku vůbec do náležitostí
pojaty. Proto zjišťoval nejvyšší účetní
kontrolní úřad náležitost přímých
daní tím způsobem, že do ní pojal
úhrn všech daňových částek
ve správním roku vyměřených
(předepsaných) bez ohledu na to, zda jde o předpis
za rok běžný či za léta minulá
a úhrn splátek složených podle posledního
předpisu na daň ještě nevyměřenou
(a konto platby), naproti tomu pak odpočítal částky
odepsané na přímých daních,
v předešlých letech vyměřených.
Provedením daňové reformy (zákon čís.
76/1927 Sb. z. a n.) nastala ve vyměřování
přímých daní změn a v tom směru,
že daň za správní rok se vyměřuje
teprve v roku následujícím. Tím se
stalo, že v roku 1927 nebyly pro běžný
rok vůbec žádné přímé
daně předpisovány a do náležitosti
bylo možno započísti jen dodatečné
předpisy a platby bez předpisu. Proto v účtě
za rok 1927 nedosahuje náležitost přímých
daní vykazovaná v státním závěrečném
účtu částek rozpočtených;
v letech následujících budou pro výpočet
náležitosti po ruce předpisy daňové
v běžném roku vydávané.
Výdajové náležitosti jednotlivých
kapitol přesahují téměř veskrze
rozpočtené částky; ježto jsou
v náležitostech započteny vyšší
náklady spojené s provedením zákona
o platové úpravě; toliko ministerstvo zemědělství,
ministerstvo pošt a telegrafů a nejvyšší
účetní kontrolní úřad
vykazují i po úhradě nákladu na platovou
úpravu ještě úspory. Avšak vedle
této vyšší potřeby vyplývající
z provedení platového zákona a vykázané
ve sloupci 9. úhrnného přehledu skupiny I.,
zůstávají proti rozpočtu ještě
tato překročení:
Kap. 4. - ministerstvo zahraničních věcí
- překročení o 49,628.777 Kč 76 h,
jež bylo přivoděno jako v minulých letech
nepreliminovanými náklady na ruskou pomocnou akci
v částce 52,155.507 Kč 53 h (oproti 71,010.294
Kč 66 h roku předcházejícího).
Nepreliminované náklady na ruskou pomocnou akci
jsou k tíži resortu ministerstva věcí
zahraničních účtovány již
od roku 1922 ve státních závěrečných
účtech Národním shromážděním
schvalovaných; na rok 1928 jsou náklady ty již
preliminovány. Ostatní potřeba ministerstva
nedosáhla rozpočtené výše.
Kap. 5. - ministerstvo národní obrany - překročení
rozpočtu se objevuje v částce 25,603.504
Kč 18 h, ve které jest však obsažen náklad
na opatření první augmentační
zásoby v částce 25,408.491 Kč 33 h,
uhrazený ze zvláštní úvěrní
operace, takže vlastní potřeba kapitoly převyšuje
rozpočet jen o 195.012 Kč 85 h. Ku vzniku této
částky se připomíná na základě
měsíčních výkazů o hospodaření
penězi v oboru vojenské správy upozornil
nejvyšší účetní kontrolní
úřad během roku ministerstvo národní
obrany, že některé úvěry kapitoly
5. nebudou postačovati. Ježto ministerstvu národní
obrany nebylo lze až na některé výjimky
sjednati potřebné podklady pro řízení
podle §u 7. zákona čís. 175/1919 Sb.
z. a n., vzalo ministerstvo financí a nejvyšší
účetní kontrolní úřad
na vědomí, že ministerstvo národní
obrany podá koncem roku, dbajíc při tom ustanovení
čl. XI. finančního zákona, průkaz,
pokud překročení vzniklá u jednotlivých
paragrafů jsou kryta úsporami v rámci kapitoly.
Ministerstvo národní obrany průkaz ten podalo,
avšak objevila se při vyúčtování
neuhrazená částka 195.012 Kč 85 h,
která jest proti úhrnnému výdajovému
rozpočtu tohoto resortu 1.370,000.000 Kč poměrně
nepatrná.
Kap. 8. - agenda ministerstva pro sjednocení zákonův
a organisace správy - překročení v
částce 246.848 Kč 17 h, jež vzniklo
osobním nákladem ze zákona plynoucím
v důsledku jmenování ministra a souvisejícím
nákladem věcným.
Kap. 10. - ministerstvo školství a národní
osvěty -překročení v částce
493,909.633 Kč 20 h, jež vzniklo výplatou nepreliminovaných
záloh na učitelské platy ve výši
496,205.322 Kč 18 h, v základě svrchu citovaného
usnesení Národního shromáždění
ze dne 15. května 1919 k zákonu čís.
274/1919, takže vlastní potřeba resortní
nedosáhla rozpočtené výše.
Kap: 14. - ministerstvo veřejných prací -
překročení v částce 119,417.876
Kč 40 h, jež vzniklo nákladem na stavby obytných
domů pro státní zaměstnance ve výši
121,159.375 Kč 36 h, uhrazeným z výtěžku
losové půjčky, takže pro vlastní
potřeby resortu nebyl rozpočet vyčerpán.
Kap. 17. - ministerstvo sociální péče
- překročení obnáší 20,015.116
Kč 76 h a bylo způsobeno nákladem na stavební
ruch v částce 25,644.818 Kč 72 h, uhrazeným
z výtěžku losové půjčky,
takže na vlastni potřeby resortu nebyly rozpočtené
úvěry úplně spotřebovány.
Kap. 18. - agenda ministerstva pro zásobování
lidu - v částce 325.975 Kč 58 h, jež
vzniklo vyúčtováním likvidační
masy býv. rak. ústřed. nákupní
společnosti a býv. rak. ústředny pro
krmiva. Vyúčtování to bylo třeba
provésti na základě smluv s republikou Rakouskou.
Z téhož vyúčtování vyplynul
však také nepreliminovaný příjem,
který jest súčtován při všeobecné
pokladní správě - kap. 22., tit. 5., §
15., pol. 11. - likvidační přebytky ústředen.
Kap. 22. - Všeobecná pokladní správa
- zde vybývá celková úspora 171,116.002
Kč 44 h, která vznikla tím, že úvěru
450,000.000 Kč, zařazeného do rozpočtu
na úhradu vyššího nákladu na platovou
úpravu, nebylo použito, takže tvoří
při kapitole úsporu; na druhé straně
však vznikly pří všeobecné pokladní
správě oproti rozpočtu vyšší
výdaje úhrnem 278,883.997 Kč 56 h, vyúčtováním
záloh na náklady z převzetí Košicko-Bohumínské
železnice a na provozní a správní náklady
místních drah v částce 125;016.207
Kč 78 h podle čl. III. finančního
zákona a výplatou zálohy per 214,000.000
Kč zvláštnímu fondu podle čl.
XVII. finančního zákona, tedy na legálním
základě.
Výdaje zde svrchu uvedené při kapitole 4.
a 5. (195.012 Kč 85 h), 8. a 18. nebylo možno uhraditi
administrativně přesunem z úspor, které
vykazují kapitoly 11., 15., 20., 22. a 23., poněvadž
odst. 1. čl. XI. finančního zákona
na rok 1927 nepřipouští přesuny leč
uvnitř jednotlivých kapitol. Vyžadují
tedy výdaje ty souhlasu Národním shromážděním
dle odst. 4. čl. XI. finančního zákona
na rok 1927.
Nedoplatky státních příjmů činí koncem roku 1927 celkem | 6.506,964.663 Kč 89 h |
a připadá z nich částka | 5.827,473.976 Kč 68 h |
t. j. 89,6% na nedoplatky daňové a poplatkové.
Oproti roku minulému se příjmové nedoplatky
snížily a to, jak z připojeného přehledu
jest patrno, zejména u daní přímých.
To však jest zajisté i důsledek daňové
reformy tím, že v roku 1927 nebyly přímé
daně pro běžný rok vyměřovány
a že tedy nevznikly nedoplatky z běžných
daňových předpisů. Teprve v roku 1928,
kdy budou v náležitosti započteny daňové
výměry za rok 1927, bude možno zjistiti výsledek
depurace daňových nedoplatků.
1919 | 577,482.350,56 | 12,802.046,63 | 48,451.614,38 | 638,736.011,57 | |
1920 | 837,322.682,49 | 69,743.382,03 | 170,766.783,34 | 104,252.920,26 | 1.182,085.768,12 |
1921 | 1.347,236.405,09 | 191,963.704,49 | 281,126.958,02 | 200,331.544,28 | 2.020,658.611,88 |
1922 | 1.253,192.259,33 | 222,708.292,64 | 179,07.823,15 | 248,570.591,57 | 1.903,528.966,69 |
1923 | 1.794,956.489,25 | 311,478.058,38 | 126,699.858,28 | 325,496.467,25 | 2.558.630.873,16 |
1924 | 2.513,835.482,18 | 496,786.504,62 | 119,784.243,-- | 389,236.042,65 | 3.519,642.272,45 |
1925 | 3.141,548.268,29 | 735,683.845,09 | 133,761.337,50 | 455,129.390,88 | 4.466,122.841,76 |
1926 | 4.978,732.915,92 | 1.114,562.267,07 | 170,045.587,34 | 531,418.509,53 | 6.794,759.279,86 |
1927 | 4.027,828.114,65 | 1.086,255.378,81 | 176,884.156,81 | 536,506.326,41 | 5.827,473.976,68 |
Postup při opatřování rozpočtové
úhrady pro výdaje v případech, kdy
povolený úvěr nestačil na úhradu
potřeby a nebo kdy se objevila nutná potřeba
v rozpočtu úvěrem neopatřená,
byl upraven čl. XI. finančního zákona
odlišně od ustanovení pro předchozí
léta v ten smysl, že úhrada rozpočtem
neopatřených výdajů úsporami
mohla býti provedena jen v rámci téže
kapitoly, kdežto k výdajům neuhrazeným
úsporami ve vlastní kapitole je třeba souhlasu
Národního shromáždění
nebo jeho Stálého výboru. Přesunů
úvěrových v rámci téže
kapitoly projednal nejvyšší účetní
kontrolní úřad v roku 1927 celkem 435 na
úhrnnou částku 202,444.056 Kč 30 h,
a to, pokud šlo o nutné doplnění nedostatečných
preliminovaných úvěrů, 324 v úhrnné
částce 168,808.571 Kč 80 h a pokud šlo
o výdaje nepreliminované, 111 v úhrnné
částce 33,635.484 Kč 50 h. Oproti roku minulému
se úhrnná částka přesunutých
úvěrů značně snížila
(o 139,730.998 Kč 25 h), kdežto počet případů
se nepatrně zvýšil (o 27).
Pasiva státní na rozpočet (část 5. závěrečného účtu) činí koncem roku 1927 celkem | 761,482.461 Kč 67 h |
tedy oproti obnosu per | 222,107.220 Kč 13 h |
vykázanému v roce minulém o | 39,375.241 Kč 54 h |
více; toto zvýšení pasiv vysvětluje
se vyšším dluhem ze záloh poskytnutých
z dávky z majetku na proplacení státních
pokladničních bonů a novým dluhem
z doplatku na dotaci roku 1927 zvláštnímu fondu
podle čl. XVII. finančního zákona.
Jinak týkají se tyto závazky státní
hlavně stavebního příspěvku
za ubytování vysoké školy zemědělské
v Brně, příspěvků na stavbu
nestátních silnic a mostů, anuitních
splátek na státní novostavby, konečně
úmoru a zúrokování závazků
převzatých při zestátnění
místních drah a Vinohradské nemocnice.
Aktiva na rozpočet (viz část 6. závěrečného účtu) činí koncem roku 1927 celkem | 4.603,374.717 Kč 73 h |
tedy oproti stavu | 3.884,861.506 Kč 36 h |
vykázanému koncem roku minulého o | 718,513.211 Kč 37 h |
více.
Značnější zvýšení
pohledávek nastalo:
u kap. 10. | Ministerstvo školství a národní osvěty | |
z | 2,366,788.95 Kč 89 h | |
na | 2.863,931.667 Kč 20 h | |
(hlavně běžnými zálohami na zvýšené platy učitelské), | ||
u kap. 17. | Ministerstva sociální péče | |
z | 133,332.202 Kč 21 h | |
na | 213,205.357 Kč 34 h | |
(vyššími zápůjčkami stavebním družstvům), | ||
u kap. 22. | Všeobecná pokladní správa | |
z | 770,697.936 Kč 75 h | |
na | 925,435.342 Kč 86 h | |
(hlavně novými zálohami na provozní schodky Košicko-Bohumínské železnice a místních drah - čl. III. finančního zákona pro rok 1927 - a pohledávkou z titulu náhrady umořovacích splátek na investiční půjčky státních podniků. |
Naproti tomu snížila se aktiva u kap. 14. "Ministerstvo
veřejných prací" (přes značný
přírůstek na pohledávkách z
vkladů a půjček elektrickým podnikům
a z konkurenčních příspěvků
na stavby vodní, silniční, mostní
a pozemní, hlavně tím, že pohledávky
za elektrickými podniky přeměněny
byly z velké části vydáním
příslušných akcií v cenné
papíry); kap. 18. "Agenda ministerstva pro zásobování
lidu" (zejména úbytkem na aktivech bývalého
státního obilního ústavu a býv.
státního ústavu pro tuky, oleje a mléko
následkem zaplacení a odpisu) a u kap. 21. "Ministerstvo
financí" (hlavně pravidelným úbytkem
na poplatkovém ekvivalentu).
Jinak skládají se aktiva v podrobném výkaze
uvedená většinou ze záloh a půjček
poskytnutých různým korporacím a jednotlivcům
z důvodů hospodářských a sociálních.
0 hospodářských výsledcích
státních podniků připojeny jsou státnímu
závěrečnému účtu jako
v roce minulém jen účty provozní (ztráty
a zisku). Účty rozvažné se nepřipojují,
poněvadž překážky, pro které
nemohly býti dosud přesně stanoveny hodnoty
majetkových součástí převzatých
od Rakousko-Uherska, nebyly ještě odstraněny.
Státním podnikům dostalo se pro rok 1927
jednotné formy rozpočtů, jež byly spolu
se státním rozpočtem uveřejněny
ve Sbírce zákonů a nařízení,
a staly se tak ve smyslu §u 10. zákona ze dne 20.
března 1919, čís. 175 Sb. z. a n., podkladem
pro porovnání částek v nich obsažených
se skutečně dosaženými výsledky
tohoto roku. Třeba podotknouti, že částky
obsažené v rozpočtech státních
podniků nepodléhají ustanovením čl.
XI. resp. XVII. finančního zákona jednajících
o výdajích v rozpočtových úvěrech
neuhrazených, resp. o použitelnosti úvěrů
do konce rozpočtového roku; to bylo také
připomenuto v důvodové zprávě
k vládnímu návrhu finančního
zákona pro rok 1927, kde bylo upozorněno na rozdíl
výdajových čísel rozpočtu administrativního
od výdajových čísel v rozpočtu
podnikovém. Výdajová čísla
v rozpočtu podnikovém nejsou čísla
definitivně povolených výdajů ani
čísla nepřekročitelná, nýbrž
čísla kalkulační pro zjištění
konečného salda. Toliko potřeba na služební
platy stálých zaměstnanců měla
povahu úvěru administrativního rozpočtu.
Účetní závěrky státních
podniků schválené ve smyslu §u 20. vládního
nařízení čís. 206/1924 Sb.
z. a n. docházejí nejvyššímu účetnímu
kontrolnímu úřadu pravidelně těsně
před skončením prací na ostatních
oddílech státního závěrečného
účtu a bylo proto třeba učiniti opatření,
aby jejich výsledky byly prozkoumány v rozsahu,
v jakém jest možno přesvědčiti
se o správnosti vykázaných výsledků
bez nahlédnutí do knih a účetních
dokladů, kteroužto revisi ukládá vládní
nařízení stálým revisním
komisím (§ 21). Za tím účelem
požádal nejvyšší účetní
kontrolní úřad oběžníkem
ze dne 26. ledna 1926, č. j. 150/pres., aby mu jednotlivé
podniky zasílaly mimo účetní závěrky
podle §u 20. vládního nařízení
čís. 206/1924 Sb. z. a n. ještě celkové
sestavení závěrkových výsledků
podle jednotlivých provozoven podniků a podle účtů,
na které bylo knihováno. Celkové sestavení
to obsahuje počáteční rozvahu, rozvahu
obratu, hrubou rozvahu, rozvahu konečnou a hospodářské
výsledky a jest doloženo soupisy, pokud se týče
přehledy výsledků inventury koncem roku.
Zasláním těchto celkových sestavení
umožňuje se nejvyššímu účetnímu
kontrolnímu úřadu projednati jednotlivé
dílčí bilance podnikové ještě
před tím, než dojdou účetní
závěrky schválené podle §u 20.
vládního nařízení. Zkoumání
účetních závěrek na místě
podle knih a podle účetních dokladů
musí býti pro obsáhlost látky zůstaveno
dohlídkám podle §u 6. zákona čís.
175/1919 Sb. z. a n.
Účty provozovací státních podniků
přimykají se v podstatě, jak již bylo
řečeno, k rozpočtům podnikovým
a vyjadřují zároveň výši
ryzího zisku, vyšetřeného podle zásad
obchodních i jeho použití ve smyslu ustanovení
finančního zákona, resp. odst. 3. zákona
čís. 404/1922 Sb. z. a n. Přesné zachování
formy rozpočtu, zejména spojení nákladů
provozních s výdaji investičními nebylo
možné, protože jde zde v podstatě o dva
druhy účinů zcela odlišné. Nejvyšší
účetní kontrolní úřad
proto upravil schema provozního účtu (účtu
ztráty a zisku) tak, aby z něho byl zjevný
nejen docílený ryzí hospodářský
výsledek, nýbrž i výsledek pro státní
pokladnu v roce 1927 podle určení finančního
zákona, resp. zákona čís. 404/1922
Sb. z. a n., takže lze z podávaného účtu
seznati celkovou výši ryzího zisku, i kolik
z něho bylo věnováno na dotování
fondů podle §u 18. vládního nařízení,
jakož i část zisku ponechanou závodu
z důvodu toho, že hradil z vlastních prostředků
investiční náklady, resp. že umořoval
investiční dluhy (splátky na přejímací
ceny majetku, získaného podle zákonů
o pozemkové reformě). Dále uveřejňuje
nejvyšší účetní kontrolní
úřad účty ztráty a zisku obsahující
výsledky jednotlivých hlavních provozů
podnikových, aby bylo možno seznati prosperitu podniku
i v jednotlivých hlavních hospodářských
provozech.
V účtech ztráty a zisku jest počítáno
s odpisy, pokud věcný majetek, případně
jeho část byly oceněny. Podnikům s
věcným majetkem ohodnoceným podařilo
se takto prováděním přiměřených
odpisů zachovati část oběžných
aktiv nutnou pro obnovu opotřebených součástek
jmění užívaného trvale v podniku.
Jak z příslušných účtů
ztráty a zisku jednotlivých podniků jest
zřejmo, byly při těchto podnicích
zřízeny fondy obnovovací a všeobecný
reservní fond podle §u 18. vládního
nařízení čís. 206/1924 Sb.
z. a n., a těmto fondům také v roce 1927
přiděleny byly podíly ze zisku. Tyto příděly
obnášely v tomto roce 6,561.080 Kč 15 h. Dotace
pro nově založený obnovovací fond podniku
Státní lesy a statky na obnovu a rekonstrukci některého
strojního zařízeni nachází
se ve stadiu projednání, které v době
sestavení státního závěrečného
účtu nebylo skončeno, pročež
byla zaslaná účetní závěrka
podniku Státní lesy a statky uvedena beze změny,
pokud se týče dotace tomuto fondu.
Vedle pravých reservních fondů založených
podle ustanovení §u 18. vládního nařízení
čís. 206/1924 Sb. z. a n. byly z docílených
těžeb hospodářství lesního
zadrženy těžby z lesních porostů
vykácených nad předepsanou roční
výsadu (lesní etát) následkem živelních
pohrom a jiných kalamit (úmor řádné
těžby kalamitní). Tyto úložky nejsou
pravým reservním fondem založeným z
přídělu ze zisku vyšetřeného
podle zásad obchodních, nýbrž položkou
přechodnou a budou spotřebovány postupně
v letech příštích na úhradu nákladů
spojených s novým zalesňováním
postižených ploch a k úhradě provozních
výloh lesních správ do té doby, než
budou lesní plochy uvedeny přibližně
do stavu, v jakém byly před kalamitou. Tato úložka
činila koncem roku 1926 24,500.000 Kč a zvýšila
se do konce roku 1927 na 38,400.000 Kč.
Z docíleného celkového ryzího zisku státních podniků per | 1.774,502.877 Kč 04 h |
bylo použito státními podniky částky | 371,353.558 Kč 85 h |
na zvýšení základního jmění
odpovídající hodnotě nových
investic, pokud se týče u Státních
lesů a statků zvýšení ryzího
jmění splátkami za majetek nabytý
podle zákonů o pozemkové reformě.
Z částky určené na investice podniku
Státní lesy a statky zůstalo koncem roku
1927 nepoužito 7,127.000 Kč, jež podnik vyúčtoval
jako reservu na rok 1928 pro dokončení zbytku investičního
programu z roku 1927. Jednání o tom nebylo dosud
skončeno. Případná změna bude
provedena v roku 1928. Také o ponechání části
zisku školního závodu zemědělského
v Uhřiněvsi - Netlukách per 150.732 Kč
46 h rovnající se normálnímu zúročení
produktivního kapitálu podniku ve. smyslu podmínek
dárce kapitálu vede se dosud jednání
mezi zúčastněnými resorty. Jelikož
příslušné jednání nebylo
ještě skončeno, ponechal nejvyšší
účetní kontrolní úřad
výsledky beze změny a provede případné
opravy až v roce 1928.
Úhrada investiční potřeby příspěvkem
státní pokladny byla povolena toliko podniku Čsl.
státní dráhy a byla za tím účelem
vynaložena částka 143,107.578 K,č 94
h.
Rokem 1927 počínaje podávají se ve
smyslu ustanovení §u 10. zákona čís.
175/1919 Sb. z. a n. odůvodnění úchylek
dosažených výsledků a to nákladů
a těžeb proti částkám obsaženým
v rozpočtech. Vzhledem k povaze rozpočtu podnikového
nelze tyto rozdíly hodnotiti tak, jako úchylky od
rozpočtu administrativního, nýbrž možno
jen srovnávati, do jaké míry byl jimi dotčen
hospodářský výsledek rozpočtem
očekávaný. Při tom vznikají
obtíže pobud, že rozpočtem očekávaný
výsledek ani pro rok 1927 není sestaven na podkladě
zásad, jimiž se řídí obchodní
hospodaření a bilancování, nýbrž
obsahuje řadu očekávaných výdajů,
které v komerčním účtování
nemohou se vykazovati v nákladech, nemá-li tím
býti dotčen obraz skutečného hospodářského
výsledku. Jsou to zejména umořovací
splátky dluhů investičních a za majetek
převzatý, dále potřeba na nákup
surovin místo na spotřebu surovin a na nákup
věcí, jež podnik musí účtovati
na účtech majetkových a nikoliv výsledkových.
Na druhé straně není v těchto rozpočtech.
pamatováno na potřebu pro odpisy, jež snižuje
očekávaný přebytek. Tím vznikají
mezi očekávaným přebytkem vyšetřovaným
na podkladě předvídaných příjmů
a výdajů pokladních a mezi skutečně
dosaženým výnosem, pokud se týče
přebytkem vyšetřeným podle zásad
obchodních podstatné úchylky, jimž bude
lze se vyhnouti teprve tehdy, až bude provozní rozpočet
podniků sestaven podle zásad účtování
u podniků a vyšetření hospodářského
výnosu.
Za účinnosti zákona čís. 404/1922
Sb. z. a n. končilo hospodářství státních
podniků v letech 1925 až 1927 následujícími
ryzími zisky, pokud se týká ztrátami:
Tabáková režie | 1.064,964.806 | 63 | 1.308,078.781 | 64 | 1,339,883.940 | 50 |
Státní loterie | 29,148.977 | 08 | 45,582.618 | 57 | 44,813.635 | 55 |
Státní mincovna v Kremnici | 4,912.973 | 68 | 1,942.248 | 40 | 1,304.606 | 63 |
Bankovní úřad ministerstva financí | 72,773.486 | 04 | - | - | - | - |
Československá pošta (včetně poštovní úřady šekové) | 145,814.711 | 40 | 175,671.935 | 35 | 132,250.164 | 22 |
Československé státní dráhy | 77,354.617 | 64 | 121,753.209 | - | 157,441.033 | 85 |
Státní lesy a statky | 93,498.964 | 21 | 74,043.866 | 02 | 82,106.821 | 50 |
Uhřiněveský školní závod zemědělský | 294.274 | 37 | 130.122 | 44 | 372.199 | 87 |
Školní závod zemědělský v Děčíně - Libverdě | 16.835 | 48 | 49.107 | 19 | 6.921 | 82 |
Státní báňské a hutnické závody | 4,768.418 | 82 | 183.502 | 23 | 16,029.636 | 49 |
Vojenská továrna na letadla | 137.211 | 71 | 1,147.864 | 88 | 249.801 | 10 |
Vojenský dřevařský podnik ve Vel. Levárech | 25.881 | 98 | 932.500 | 49 | 295.436 | 87 |
Státní lázně | 554.902 | 69 | 274.881 | 82 | 887.902 | 70 |
Státní tiskárny: | ||||||
a) v působnosti předsednictva ministerské rady | 2,627.398 | 99 | 661.141 | 28 | 449.097 | 68 |
b) v působnosti ministerstva národní obrany | 285.315 | 21 | 295.871 | 91 | 180.228 | 31 |
Úřední noviny v Praze a Bratislavě | 871.701 | 27 | 1,379.467 | 63 | 581.670 | 89 |
Československá tisková kancelář | 1,430.771 | 19 | 1,224.491 | 67 | 1,186.929 | 16 |
Úhrnem | 1.485,341.465 | 78 | 1.728,049.977 | 54 | 1.774,502.877 | 04 |
Tabáková režie | - | - | 10,720.091 | 98 | 18,630.283 | 84 |
Československá pošta | - | - | 175,671.435 | 50 | 132,250.164 | 22 |
Československé státní dráhy | - | - | 121,758.209 | - | 156,022.445 | 32 |
Státní lesy a statky | *) 16,534.333 | 33 | 25,191.690 | 87 | 51,248.986 | 73 |
Uhřiněveský školní závod zemědělský | - | - | 54.985 | 95 | 150.732 | 46 |
Státní báňské a hutnické závody | - | - | 183.502 | 23 | 11,778.556 | 34 |
Vojenská továrna na letadla | - | - | 472.529 | 12 | - | - |
Vojenský dřevařský podnik ve Vel. Levárech | - | - | 800.000 | - | 295.486 | 87 |
Státní lázně | - | - | 274.881 | 82 | 887.902 | 70 |
Státní tiskárny: | ||||||
a) v působnosti předsednictva ministerské rady | - | - | 486.528 | 92 | - | - |
b) v působnosti ministerstva národní obrany | - | - | 79.323 | 41 | 89.000 | 37 |
Úhrnem | 16,564.333 | 33 | 335,693.178 | 65 | 371,353.558 | 85 |
Státní mincovně v Kremnici | - | - | 500.000 | - | 260.000 | - |
Státním lesům a statkům | - | - | - | - | 2,000.000 | - |
Státním báňským a hutnickým závodům | - | - | - | - | 4,251.080 | 15 |
Vojenské továrně na letadla | - | - | 600.000 | - | - | - |
Vojenskému dřevařskému podniku ve Vel. Levárech | - | - | 132.500 | 49 | - | - |
Státní tiskárně ministerstva národní obrany | 210.000 | - | 210.000 | - | 50.000 | - |
Úhrnem | 210.000 | - | 1,442.000 | 49 | 6,561.080 | 15 |
Tabáková režie | 1.064,964.806 | 63 | 1.297,358.689 | 66 | 1.321,253.656 | 66 |
Státní loterie | 29,148.977 | 05 | 45,582.618 | 57 | 44,813.635 | 55 |
Státní mincovna v Kremnici | 4,912.973 | 68 | 1,442.248 | 40 | 1,044.606 | 63 |
Bankovní úřad ministerstva financí | 72,773.486 | 04 | - | - | - | - |
Československá pošta | 145,814.711 | 40 | - | - | - | - |
Československé státní dráhy | 77,354.617 | 64 | - | - | - | - |
Státní lesy a statky | **) 76,964.630 | 88 | 48,852.175 | 15 | 28,857.834 | 77 |
Uhřiněveský školní závod zemědělský | 294.274 | 37 | 75.138 | 49 | 221.467 | 41 |
Školní závod zemědělský v Děčíně - Libverdě | 16.835 | 48 | 49.107 | 19 | 6.921 | 82 |
Státní báňské a hutnické závody | 4,766.418 | 82 | - | - | - | - |
Vojenská továrna na letadla | 137.211 | 71 | 75.335 | 76 | 249.801 | 10 |
Vojenský dřevařský podnik ve Vel. Levárech | 25.881 | 98 | - | - | - | - |
Státní lázně | 554.902 | 64 | - | - | - | - |
Státní tiskárny: | ||||||
a) v působnosti předsednictva ministerské rady | 2,627.398 | 99 | 174.612 | 36 | 449.097 | 68 |
b) v působnosti ministerstva národní obrany | 75.315 | 21 | 6.548 | 50 | 41.227 | 94 |
Úřední noviny v Praze a v Bratislavě | 1,430.771 | 19 | 1,224.491 | 67 | 581.670 | 89 |
Československá tisková kancelář | 871.701 | 27 | 1,379.487 | 63 | 1,186.929 | 16 |
Úhrnem | 1.468,597.132 | 45 | 1.390,914.298 | 40 | 1.395,169.649 | 51 |
Na monopoly, státní dráhy a přičleněná odvětví | 1.394,969.572 | 47 | 1.344,383.656 | 63 | 1.367,111.898 | 84 |
Na ostatní podniky | 73,627.659 | 98 | 46,530.741 | 77 | 28,057.750 | 67 |
Úhrnem | 1.468,597.132 | 45 | 1.390,914.298 | 40 | 1.395,169.649 | 51 |
*) Dodatečný příděl ze zisku
1925 provedený v roce 1926.
**) S ohledem na dodatečný příděl
ze zisku roku 1925 provedený v roce 1926.
Z aktuálních otázek podnikových, o
nichž byla učiněna zmínka v úvodě
k státnímu závěrečnému
účtu za rok 1926 doznala otázka tržních
cen za odprodaný nemovitý majetek podniku Státní
lesy a statky, které byly před komercialisací
státních podniků účtovány
výlučně prospěchem odvětví
Pokladniční správy, vyřešení
v tom směru, že trhové ceny za odprodaný
nemovitý majetek ponechají se podniku v případech,
kde jest nutno poříditi objekty náhradní.