V zámku konopišťském je celkem asi 100
sálů pokojů a menších místností.
Všechny místnosti jsou opatřeny nábytkem,
některé pokoje obsahují několik interierů,
některé jsou přímo skladištěm
nábytku. Udržování zámku i parku
je pasivní každoročně obnosem 300.000
až 400.000 Kč; v roce 1927 byl příjem
151.189,03 Kč a vydání 536.572,8 Kč.
Jeví se tedy ztráta obnosem 385.383,05 Kč.
Z inventáře zámku byly zapůjčeny
v létech 1922 až 1928 jiným nebo vlastním
úřadům různé předměty
a nábytek a sice:
Předsednictvu ministerské rady, ministerstvu unifikací,
nejvyššímu účetnímu kontrolnímu
úřadu do státního zámku v Topolčiánkách
do státního zámku v Průhonicích,
dále ústřednímu ředitelství
státních lesů a statků, ředitelství
státních lesů a statků v Praze, vrchní
správě v Hrušovanech, vrchní správě
ve Zvoleněvsi.
V prvých případech jednalo se o vybavení
místností úřadů a zámků
(místností representačních) a bylo
by bývalo neekonomické nový nábytek
kupovati, když bylo v konopišťském zámku
nábytku dostatek a tento ležel ladem.
Při výběru nábytku, zejména
pro vybavení místností státního
zámku v Průhonicích, který byl s velkostatkem
zakoupen bez vnitřního zařízení,
bylo postupováno komisionelně s náležitým
zřetelem k rázu pokojů, z nichž byl
odebrán. Odvezený nábytek nebyl historického
rázu, ani zvláštní umělecké
ceny a byly odebrány pouze ony kusy, které některé
místnosti zámku konopišťského nevkusně
přeplňovaly.
V zámku v Průhonicích jedna část
podle kupní smlouvy byla ponechána k používání
bývalému majiteli a druhá část,
celkem jeden sál a asi 22 místností, jest
k disposici státu, avšak místnosti tyto jsou
prázdné, neboť zámek zakoupen byl úplně
bez nábytku a vnitřního zařízení.
Z posledně uvedených 22 místností
je sál a 6 místností pronajato bývalému
majiteli. ze 16 zbývajících místností
jest té doby 8 pokojů prázdných bez
nábytku, jeden pokoj zařízen je pro úřadovnu,
dva pokoje pro hosty z ciziny při návštěvách
parku a 5 pokojů pro letní pobyt za nájemné.
Uvedených 8 místností v zámku průhonickém
opatřeno bylo nábytkem ze státních
zámků jiných, hlavně Chlumu a Konopiště,
některé věci přikoupeny nové.
Veškeré trvale zapůjčené předměty
zámku Konopiště jsou přirozeně
inventarizovány, předány a převzaty
protokolárně a vedeny v přísné
evidenci. Jinak byl nábytek pro nižší
vlastní úřady brán z půdy a
mansard, kde byl by případně podlehl zkáze.
Tyto předměty nemají ovšem ani historické
ani umělecké ceny, jsou bezvýznamný
kancelářský nábytek.
Současně s nábytkem byly zapůjčeny
pro výzdobu representačních místností
úředních a státních zámků
též některé koberce a ozdobné
předměty.
Porcelán byl zapůjčen do zámku Chlumu
při příležitosti návštěvy
vyslanců o loňských lovech v Třeboni
a byl odtud do zámku Konopiště v bezvadném
stavu a plném počtu vrácen.
Dva vycpaní medvědi, o nichž jest v novinářských
zprávách zmínka, byli na krátkou dobu
zapůjčeni do lovecké exposice Ústředního
ředitelství státních lesů a
statků letošní hospodářské
výstavy, kde přispěli neobyčejně
k zdaru exposice, která se těšila pozornosti
i pana presidenta republiky, jakož i širšího
obecenstva. Samozřejmě byly oba předměty
po ukončení výstavy v bezvadném stavu
na své místo vráceny. Podobně byla
zapůjčena a vystavena celá řada loveckých
trofejí i z jiných státních zámků
a lesních správ.
Ohledně odvážení vzácných
stromů a keřů z parku jde patrně o
omyl, poněvadž část konopišťských
školek byla pronajata zahradnickému architektu Molnarovi,
který samozřejmě měl právo
se svými kulturami disponovati a je prodávati.
Nábytek z jiných zámků. Do Konopiště
byly přivezeny některé zvlášť
cenné kusy nábytku, jakož i větší
množství velmi cenného dekoračního
porcelánu ze zámku Chlumu, který jest na
léto pronajímán. Důvod převezení
byl pouze ten, aby tyto cenné předměty nebyly
v zámku Chlumu poškozeny.
Inventář. Inventář zámku byl
v roce 1919 sestaven orgánem ministerstva zemědělství
za spolupůsobení odborového přednosty
Dr. Wirtha z ministerstva školství. Inventář
ten jest podrobný, každý předmět
jest veden v patrnosti a jsou předměty i roztříděny
a klasifikovány. V nejbližší době
bude pořízen nový úřední
soupis inventáře a to s odborným, přesným
popisem všech předmětů zámku
Konopiště za součinnosti ředitele musea
v Košicích.
Z důvodů úplného zabezpečení
sbírek konopišťských byla v zámku
umístěna četnická stanice. Zvlášť
cenné předměty jsou mimo to uloženy
způsbem, že není obava před jich poškozením
neb zcizením.
Prohlídky. Širší veřejnosti přístupny
jsou tyto místnosti:
Zbrojnice, knihovna, Lobkovický sál, Sv. Jirské
museum, kaple, věž, v níž byl Václav
IV. vězněn.
Při širší prohlídce ukazují
se mimo výše uvedené místnosti ještě:
Anglická ložnice, pracovna, parůžkový
salon, soukromá jídelna, audienční
pokoj, sloupový pokoj, salon Žofiin a t. zv. Vilémovy
hostinské pokoje.
Je třeba podotknouti, že podle úředních
spisů byly dne 12. ledna 1926 předány v zámku
Konopiště různé předměty
zástupci advokátní kanceláře
Dr. Arnošta Weinfurtera z Prahy, jenž zastupuje paní
Žofii Nostitzovou rozenou Hohenbergovou a paní Henrietu
Nostitzovou rozenou Chotkovou. Předměty ty byly
z Konopiště odvezeny dvěma nábytkovými
vozy.
Z výše uvedeného je patrno, že veškeré
uvedené změny provedeny z úředního
podnětu po zralé úvaze a za přísné
kontroly.
Co se týče použití zámku Konopiště
k obývání, bylo by možno použíti
ho v budoucí době ku přechodnému ubytování
buď presidenta republiky, nebo některé z význačných,
případně zahraničních politických
osobností. Také by nebylo nikterak na závadu,
kdyby některých podružných místností,
hlavně v doleních částech zámku
bylo použito z důvodů sociálních
ku krátkému letnímu pobytu státních
úředníků za levnou náhradu.
Jest vyloučena možnost, aby některý
úředních nebo podřízený
úřad volně disponoval s inventářem
kteréhokoliv státního zámku, neboť
každá sebe menší změna může
se státi jedině na písemný rozkaz
presidia ministerstva zemědělství a rozkaz
takový vydává se pouze po všestranné
a zralé úvaze.
Inventář všech státních zámků
- tedy i konopiště byl hned po převratu podrobně
sepsán a jest veden v stálé a přísné
patrnosti. Každé přemístění
jest bez průtahu v příslušných
úředních inventářích
poznamenáno, takže jest naprosto vyloučeno,
aby kterýkoliv sebe nepatrnější předmět
vypadl z evidence.
V Praze dne 31. srpna 1928.
Četnictvo jest podle ustanovení §u 1 zák.
ze dne 14. dubna 1920, čís. 299 sb. z. a n., vojensky
organisovaným sborem strážným, jenž
podléhá podle §u 12 téhož zákona
vojenským trestním zákonům a soudům
a vyjímajíc disciplinární předpisy
i vojenskému služebnímu řádu.
Aktivní příslušníci četnictva
mohou tudíž býti subjekty vojenských
deliktů, které jsou obsaženy v II. díle
vojenského trestního zákona a spočívají
v porušení vojenských služebních
a stavovských povinností.
Důsledně ustanovuje proto také § 9 četnické
služební instrukce, že chování
četníka musí býti vždy vojenské.
Vytkl-li tedy generální velitel četnictva,
který jest podle §u 2 shora citovaného zákona
ministerstvu vnitra přidělen k udržení
vojenského pořádku a kázně
v četnictvu, a který podle ustanovení §u
17 organisačních ustanovení pro četnictvo
má pečovati o jednotnost a vojenského ducha
v četnictvu, předmětném rozkaze liknavost
a pohodlnost ve vystupování, příčící
se pojmu vojenskosti, shledanou u některých příslušníků
četnictva, a opomíjení platných předpisů,
zejména pokud jde o nošení stejnokroje, a nařídil-li
podřízeným velitelům, aby měli
péči o odstranění shledaných
závad, vykonal jen povinnost, která jest mu platnými
předpisy uložena.
Při tom se podotýká, že četnickým
gážistům jest dovoleno nositi občanský
oděv toliko mimo službu. Jakékoli podstaty
postrádá proto tvrzení, že rozkaz generálního
velitele četnictva byl jen proto vydán, aby jím
byla utvořena nová platforma pro chikany a sekatury
četníků.
Není proto důvodů, aby byl uvedený
rozkaz odvolán, po případě aby bylo
učiněno nějaké jiné opatření.
V Praze dne 6. září 1928.
Strážmistr Stanislav Zezula byl dekretem zemského
četnického velitelství pro Moravu v Brně,
ze dne 10. prosince 1925, čís. 5521 h. r., dnem
31. prosince 1925 zproštěn činné četnické
služby, dnem 1. ledna 1926 přeložen do dočasné
a dnem 1. ledna 1928 do trvalé výslužby.
Ježto jmenovaný dne 1. ledna 1926 nebyl již v
činné službě, nemohl vzhledem k ustanovení
§ 198 pl. zák. do nových platů býti
převeden a nemá nároku na výslužné
podle tohoto zákona, poněvadž neodešel
za jeho účinnosti do výslužby (§
153 pl. zák.). Bylo mu proto se zřetelem k ustanovení
§u 6 odst. 1 zákona ze dne 4. července 1923
čís. 153 Sb. z. a n. vyměřeno správně
při přeložení do trvalé výslužby
výslužné z posledně požívaných
aktivních požitků podle zákona ze dne
19. března 1920 čís. 186 Sb. z. a n. po případě
ze dne 20. prosince 1922 čís. 394 Sb. z. a n.
V Praze dne 6.září 1928.
Podle § 9 zákona ze dne 12. srpna 1921 čís.
329 Sb. z. a n. polovici členů finanční
komise volí obecní zastupitelstvo, ostatní
pak ustanovuje bezprostřední úřad
dohlédací, vyžádav si návrhy
volebních skupin a šetře - pokud možno
- zásady poměrného zastoupení. Finanční
komise má dle toho složením svým pokud
možno odpovídati složení obecního
zastupitelstva podle zásady poměrného zastoupení.
Zásada ta v daném případě porušena
nebyla, jak zřejmo z těchto skutečností.
Obecní zastupitelstvo v Medlovicích čítá
12 členů, z nichž 5 náleží
volební skupině strany republikánské,
po 3 volebním skupinám strany soc.-demokratické
a čsl. straně lidové a 1 volební skupině
strany domkářské. Při počtu
6 členů finanční komise činí
volební číslo 2. Mají tudíž
z 6 členů finanční komise podle obdoby
předpisů §§ 45 a násl. řádu
volení do obcí připadnouti 3 členové
straně republ. po 1 členu straně soc. demokratické
a lidové. Se zřetelem k tomu, že posléze
zmíněné dvě strany mají stejný
zbytek (1) a stejný počet členů zastupitelstva
(3), bylo rozhodnuto losem, které z obou stran má
připadnouti 6tý člen. Losem připadl
čsl. straně lidové.
Jestliže obecní zastupitelstvo zvolilo do finanční
komise po jednom členu ze strany republikánské,
soc. demokratické a lidové a vyšší
dohlédací úřad jmenoval 2 členy
ze strany republikánské a 1 člena ze strany
lidové, odpovídal postup ten zásadě
poměrného zastoupení. K sdružení
volebních skupin strany sociálně-demokratické
a domkářské nemohl zemský výbor
při jmenování členů finanční
komise přihlížeti již proto, že sdružení
to nebylo před jmenováním u něho uplatněno.
Není proto důvodu, aby učiněno bylo
z podnětu této interpelace nějaké
opatření.
V Praze dne 12 září 1928.
Tělocvičná a sportovní slavnost, kterou
spolek "Federace proletářské tělovýchovy"
hodlal v prvých dnech července t. r. uspořádati
v Praze pod názvem "II. Spartakiada", nebyla
policejním ředitelstvím v Praze a v dalším
instančním postupu zemskou politickou správou
v Praze povolena z důvodů v interpelaci uvedených.
Zamítavé stanovisko úřadů bylo
okolnostmi případu odůvodněno, o čemž
svědčí nejen projevy denního tisku,
nýbrž i známé události, jež
se později přihodily.
Vláda nemá tudíž příčiny,
aby učinila nějaké opatření.
V Praze dne 15. října 1928.
Ministerstvo vnitra přezkoumalo zevrubně rozhodnutí
zemské správy politické v Praze ze dne 28.
března 1927. čís. 119.115 - 8/B-1025, jímž
byl potvrzen výměr okresní správy
politické ve Varnsdorfě ze dne 1. března
1927, čís. 19/12-A a bylo odepřeno povolení
k vylepování plakátů, zvoucích
na veřejnou schůzi, nemohlo však podle výsledku
šetření vyhověti odvolání
okresního vedení německé národně
socialistické strany dělnické ve Varnsdorfě.
Věta "Das Sudetendeutsche Gebiet - den Sudetendeutschen"
připouští sice různý výklad,
ministerstvo vnitra nemohlo však spatřovati nesprávnost
v tom, že okresní správa politická vzhledem
k místním poměrům přikládala
používání této věty v
dané souvislosti tendenci jednání pobuřujícího
proti jednotnosti státu.
V Praze dne 12. září 1928.
Vojenská správa přiznávala odškodné
za ztracený civilní oblek i těm válečným
zajatcům, kteří se prokázaně
vrátili ze zajetí po 30. červnu 1923, pokud
o to požádali a ovšem vyhovovali ostatním
předepsaným podmínkám.
I nyní jest vojenská správa ochotna v mezích
po ruce jsoucích finančních prostředků
přiznávati stejné dobrodiní i ostatním
v úvahu přicházejícím osobám,
přihlásí-li se předepsanou přihláškou
o občanský oblek a prokáží, že
se vrátili ze zajetí po 30. červnu 1923.
V Praze dne 6. září 1928.
1. Výnos pražského ředitelství
pošt a telegrafů, uveřejněný
v Úředním listě ze 16. prosince 1927,
č. 42, kterým se zajišťuje Čsl.
Červenému kříži podpora poštovní
správy, byl prozkoumán a shledán správným,
neboť pokyny jeho poštovním úřadům,
aby Čsl. Červenému kříži
získávaly členy mezi poštovními
zaměstnanci a byly nápomocny při likvidaci
členských příspěvků,
neobsahují nic závadného. Charakter Čsl.
Červeného kříže jakožto
instituce s jedinečně charitativním posláním,
pomáhající trpícím spoluobčanům
bez rozdílu národnosti, vyznání a
stavu, plně ospravedlňuje a odůvodňuje,
aby poštovní správa podporovala akci na získání
nových členů a pečovala o kontrolu
příspěvků, sebraných od členů
z řad poštovních zaměstnanců.
2. Nebylo zjištěno, že by příslušné
instrukce poštovního ředitelství byly
poštovními úřady v praxi nesprávně
prováděny a že by výzvy přednostů
poštovních úřadů k poštovním
zaměstnancům za přistoupení k Čsl.
Červenému kříži někde
nabyly povahy nepřístojného nucení;
nestalo se to ani u poštovního úřadu
1 v Ústí nad Labem, jehož přednosta
také nežádal na poštovních zaměstnancích
udání důvodů písemně
neb ústně, proč nehodlá ten který
přistoupiti za člena. Není proto důvodu
přednostům poštovních úřadů
v tom směru něco vytýkati nebo je o správném
postupu znovu poučovati.
Srážení příspěvků
pro Čsl. Červený kříž
úřadem poštovními ředitelstvími
nařízeno nebylo a také pokud zjištěno,
se tento způsob vybírání příspěvků
neprovádí. Sbírání těchto
příspěvků od jeho členů
- poštovních zaměstnanců - dobrovolným
sběratelem nekoliduje pak se zákazem sbírek
a subskripcí ve státních úřadech,
neboť kdežto sbírky a subskripce, jichž
tento zákaz se týká vždy slouží
více nebo méně zájmům pouze
specielním jednostranným, kterým státní
správa ve své objektivnosti napomáhati nemůže,
jest Čsl. Červený kříž
všeobecně prospěšnou a veřejným
zájmům sloužící institucí,
takže sbírky příspěvků
pro něho naznačeným způsobem ve státních
úřadech konané zmíněným
zákazem nemohou býti dotčeny.
V Praze dne 11. září 1928.
Nynější způsob hlášení
pobytu nevyhovuje potřebám dnešní doby
a ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisaci
správy připravuje již novou úpravu příslušných
předpisů.
V Praze dne 4 září 1928.
Státní zastupitelství v Liberci zabavilo
č. 10. v Liberci vydávaného periodického
tiskopisu "Deutsche Volkswacht" z 3. března 1928
pro místa v interpelaci uvedená po případě
naznačená, ježto v obsahu jich shledávalo
skutkovou povahu přečinů podle §§
14 č. 1 a 5 zákona na ochranu republiky, 16, č.
1. cit. zák. a čl. IV. zák. č. 8/1863.
Nálezem krajského jako tiskového soudu v
Liberci z 3. března 1928 byla tato konfiskace potvrzena,
čímž soud uznal, že státní
zastupitelství postupovalo podle zákona, ježto
proti nálezu nebylo užito opravných prostředků,
nebylo rozhodnutí soudu vyšší instancí
přezkoumáno.
Zabavení nelze proto pokládati za neodůvodněné.
Za tohoto stavu věcí nemám ovšem zákonného
podkladu pro jakékoliv zakročení.
V Praze dne 24. srpna 1928.
Státní zastupitelství v Liberci zabavilo
čís. 7 v Liberci vycházejícího
periodického tiskopisu "Deutsche Volkswacht"
z 11. února 1928 pro místa v interpelací
uvedená, po případě naznačená,
podle § 14 č. 1., 2., 3 zákona na ochranu republiky,
majíc za to, že závadná místa
zakládají svým obsahem skutkovou povahu přečinu
podle zmíněných zákonných míst.
Toto zabavení bylo soudně potvrzeno a tím
uznáno, že státní zastupitelství,
shledávajíc v obsahu zabavených míst
trestné činy podle citovaných zákonných
ustanovení, postupovalo správně. Bylo věcí
těch, kdož se zabavením cítili postiženi,
aby užitím opravných prostředků
proti tomuto soudnímu nálezu umožnili jeho
přezkoumání. Tvrdí-li páni
interpelanti, že závadná místa byla
v jiných časopisech bez závady propuštěna,
vytýkají tím jedině nestejnoměrnost
tiskové přehlídky u různých
tiskových úřadů. Přezkoumání
různého postupu není možno bez udání
časopisů v nichž místa měla býti
propuštěna.
Nelze proto tvrditi, že státní zastupitelství,
zakročivši v daném případě
zabavením jednalo nezákonně a nelze mi tudíž
za vylíčeného stavu věcí něco
na podkladě zákona opatřiti.
V Praze dne 24. srpna 1928.
Státní zastupitelství v Opavě zabavilo
č. 2. periodického v Opavě vycházejícího
tiskopisu "Volk und Gemeinde" z 1. března 1928
pro místo v interpelaci uvedené, ve kterém
vidělo skutkovou povahu přečinu podle §
14, č. 1 zákona na ochranu republiky a navrhlo u
zemského jako tiskového soudu v Opavě potvrzení
tohoto zabavení. Soud vyhověl nálezem z 5.
března 1928 tomuto návrhu státního
zastupitelství a zabavení potvrdil, uznav tak názor
státního zastupitelství správným.
Proti nálezu řádně doručenému
nebylo v zákonné lhůtě užito
opravných prostředků a nabyl tento nález
tedy právní moci, ježto soudní rozhodnutí
nelze měniti jinak, než pořadem instancí
soudních.
Nemám proto zákonného podkladu pro jakékoliv
opatření.
V Praze dne 25. srpna 1928.
Státní zastupitelství v Opavě nařídilo
zabavení čís. 18. periodického v Opavě
vycházejícího tiskopisu "Neue Zeit"
z 3. března 1928 mimo jiné též pro místo
v interpelací uvedené, v jehož obsahu shledávalo
skutkovou povahu § 16, č. 1. zákona na ochranu
republiky.
Toto zabavení bylo zemským soudem v Opavě
potvrzeno, čímž přisvědčeno
názoru státního zastupitelství, že
zabavené místo zakládá svým
obsahem skutkovou povahu uvedeného trestného činu.
Kritisují-li páni interpelanti odůvodnění
tohoto nálezu, tu nelze kritikou touto dále se zabývati,
neb oprávněné osoby měly možnost
proti nálezu užíti zákonných
opravných prostředků proti tomuto soudnímu
nálezu. Toto se však nestalo a tím odpadla
možnost dalšího přezkoumání,
a případné změny soudního nálezu.
Nemám proto za uvedeného stavu věci zákonného
podkladu k nějakému opatření.
V Praze dne 25. srpna 1928.