II. volební období. | 6. zasedání |
Příčiny politování hodných
nehod na pražských stavbách spočívají
především ve velikém stavebním
ruchu, jenž se tu v poslední době rozvinul
a je patrný již z toho, že se v Praze samé
provádí současně na 2.000 staveb a
nástaveb, při čemž mnohé stavby
jdou do značných hloubek a výšek, jež
nebezpečí úrazu přirozeně jen
zmnožují. Půda základů pozůstává
převážně z písku, často
i tekoucího, nebo nánosů, nebo ze zvětralé
břidly, která při skloněných
vrstvách a po dešti je zvlášť náchylná
k sesutím, takže je tu nezbytně třeba
neobyčejné opatrnosti a obzvláštní
péče při vypažování základů
i. zajištění sousedních domů,
zejména když kolem staveb se má udržeti
provoz těžkými povozy, automobily, elektrickou
drahou a pod. K tomu přispívá horečný
chvat, s jakým se na stavbách dnes pracuje, zhusta
i ve dvou směnách, jen aby stavba byla co nejrychleji
provedena a vložený kapitál se co nejdříve
zúročil, resp. aby dohotovením stavby ještě
do konce roku bylo dosaženo delší úlevy
daňové, jak to zákon o stavebním ruchu
vyžaduje.
Na množící se úrazy má patrně
i vliv nedostatek zkušených stavbyvedoucích
a používání nezapracovaných dělníků,
jak to z velikého rozmachu stavebního samo sebou
vyplývá. Konečně také snaha
po zvýšeném výdělku svádí
dělnictvo ke krajní výkonnosti a tím
i ke spěchu v práci, což nemůže
zůstati přirozeně bez nepříznivých
následků pro bezpečnost práce.
Pokud jde o novostavbu až 14 m pod Revoluční
třídu zakládanou, je případ
nehody v interpelaci zvlášť uvedené předmětem
soudního šetření, které přivede
do věci zajisté jasno a zjistí i příčiny
neštěstí.
Na ochranu života a zdraví dělnictva při
provádění pozemních staveb zaměstnaného
platí ve spojení se zákonitým ustanovením
§ 74 ž. ř. předpisy ministerského
nařízení ze dne 7. února 1907, čís.
24 ř. z., které jsou na stavbách také
vyvěšeny. Shora uvedené příčiny
mají zajisté hlavní vinu na tom, že
se předpisy ty zplna nezachovávají, ačkoliv
se funkcionáři živnostenského inspektorátu
pro práce stavební v Praze věnují
co nejsvědomitěji svému úkolu.
Nutno ovšem poznamenati, že při vykonávání
dohledu na veliký počet prováděných
staveb a i jiných stejně nebezpečných
podniků (cihelen, lomů, pískoven a pod.)
jest uvedený inspektorát tak jako i ostatní
živnostenské inspektoráty v republice - v důsledku
nynější vysoké stavební konjunktury
tak přetížen, že stupňování
počtu prohlídek je již těžko myslitelné.
Vzhledem k těmto okolnostem a pak také proto, že
postup živnostenského inspektorátu při
vynucování požadavků je odvislý
podle § 9 zákona ze dne 17. června 1883, čís.
1 17 ř. z. od živnostenských úřadů,
v daném případě tedy od magistrátu
hlavního města Prahy, dal stavební živnostenský
inspektorát tomuto úřadu podnět ke
svolání porady, jak by se častým úrazům
na stavbách dalo čeliti a navrhl proto, aby již
stavební úřad při povolování
stavby předpisoval některá nejvýznačnější
ochranně-technická opatření zmíněného
ministerského nařízení, resp. §
74 ž. ř., zejména pokud jde o zajišťování
základových výkopů a jam, úprav
lešení, výtahů a pod. a aby při
velkých hloubkách základů nebo značných
výškách staveb byla opatření
taková předem projednána, než se stavěti
započne. Návrhu tomu také magistrát
hlav. města Prahy vyhověl a podnikatelům
staveb pod vlastní jich odpovědností bezpodmínečné
šetření uvedených předpisů
uložil.
Co nejrychlejší uzákonění nového
stavebního řádu, který bude zajisté
pamatovati na rozdíl od starých předpisů
toho druhu i na zmíněná opatření
bezpečnostně policejní, může
tu vykonati jistě příznivý vliv také
na prospěch zábrany úrazům dělnictva
na stavbách zaměstnaného.