Poslanecká sněmovna N. S. R. Č. 1928.
II. volební období.
6. zasedání.

1758.

Naléhavá interpelace

poslance Františka Tomáška, R. Kleina, J. Koudelky a soudruhů

vládě republiky Československé

o provokačním zdražení cukru a stálém zatěžování konsumujícího obyvatelstva.

Veřejnost je po několik měsíců znepokojována úmysly cukrovarnického kartelu zdražovati cukr pra domácí spotřebu. Zejména opatření anglické vlády vyvolala stoupající troufalost zástupců cukrovarnického kartelu. Upozornili jsme v interpelaci poslanců Jana Koudelky, Jar. Nečase a Al. Kříže dne 14. června 1928 (tisk 1015/IV) na neblahé důsledky cukerní zdražovací politiky a protestujeme proti zdomácnělým neparlamentním tendencím vlády podobné interpelace zavčas nezodpověděti. Jednání vládních kruhů s cukrovarnickým kartelem vzbuzovalo pochopitelně ve veřejnosti nedůvěru, neboť byly obavy, že sanace tak zv. ušlého zisku má se především prováděti na účet konsumentů. Proto jsme žádali vládu, aby nám sdělila, jakých koncesí poskytla cukrovarskému průmyslu a z jakých důvodů tak učinila. Žádali jsme dále vládu, jak zajistila kontrolu cukrovarského průmyslu s hlediska zájmů státu a konsumentů a hlavně co míní vláda učiniti proti pohrůžce cukrovarského kartelu zdražením cukru. Vláda dosud neodpověděla.

Kartel cukrovarnický nedbal nikdy potřeb domácího konsumentstva a dokonce 4. září t. r. přešel klidně oficielní prohlášení vlády, která slibovala potřebná opatření proti zdražení cukru. Z jednání kartelu vyšlo na jevo usnesení zdražiti cukr pro domácí trh o 60 hal, na 1 kg. Tento čin v souvislosti se zdražovací politikou dnešního režimu vyvolal ihned rozhořčený odpor konsumujícího obecenstva, najmě dělnictva a zaměstnanectva všeho druhu, kteří v posledních letech těžce ukájejí své životní potřeby a novým tímto zločinným činem jsou citelně poškozeni. Jak vidno, lze prohlášení vlády ze dne 1. září považovati za pouhé gesto, za kterým se skrývá zřejmý a otevřený útok, zejména proti pracujícím vrstvám.

Vývoj poměrů ukazuje, že naše stanovisko vůči agrárním clům se ve skutečnosti potvrdilo, ježto ceny nejnutnějších potřeb stále stoupají ode dne, kdy dnešní vládní majorita avisovala a také provedla zvýšení cel zemědělských. Vezmeme-li za podklad našeho tvrzení pohyb indexových čísel počínaje lednem 1928 až do července 1928, shledáváme stálý vzestup, i když v některém měsíci jeví se nepatrný přechodný pokles. Index životních nákladů pětičlenné rodiny dělnické v Praze činil v lednu 1928 741 Kč, v únoru 739 Kč, v březnu 77 Kč, v dubnu 741 Kč, v květnu 743 Kč, v červnu 741 Kč, v červenci 753 Kč. Index životních nákladů 4 členné rodiny úřednické v Praze vykazoval v lednu číslici 696 Kč, v únoru 692, v březnu 692, v dubnu 696, v květnu 696, v červnu 695, v červenci 708 Kč. Mal00bchodní index potravinový ukazoval v lednu číslici 913, v únoru 910, v březnu 902, v dubnu 905, v květnu 908, v červnu 928, v červenci 943. Tento obraz doplňuje fakt skutečných cen potravin, placených ku příkladu v Praze v srpnu r. 1926 a 1928. Bílý chléb zdražen z 2 90 na 3-40 (1 kg), hovězí maso ze 16 na 17, vepřové z 15 na 16,50, brambory ze 140 na 180, a cukr zdražen z 5,10 na 6,05 Kč a prodává se dnes po tom, kdy cukrovarnický kartel publikoval své rozhodnutí, za 7 Kč. Při projednávání zákona o ochraně nájemníků poukázali jsme na zhoubné konsekvence vyplývající ze zvýšeného nájemného o 40%. Zdražily se ovšem ještě jiné potřeby a není dne, kdy produkující vrstvy neohlašují další stoupání cen. Takto stává se život malého člověka v desátém roce samostatnosti republiky prostě nesnesitelným. Neodpovědné kruhy nedbající všeobecného zájmu pro sobecký zisk ukládají spotřebitelům nesnesitelná břemena.

Vláda musí proto pochopiti, že interpelanti jménem vrstev, které zastupují ve sborech zákonodárných, ohrožují se co nejenergičtěji proti této katastrofální politice. Je všeobecně známo, že vývozní cukr kupuje zahraniční konsument daleko levněji než konsument domácí, takže spotřeba domácího cukru vyjádřena číslicí 285 kg na 1 hlavu není nikterak v souladu se životní úrovní našeho konsumenta, které by musel dosáhnouti, kdyby veřejné zřízení nedopouštělo bezohledné zdražování tohoto nutného životního prostředku. Mzdová politika našich průmyslníků podporovaná vládou neodčiňuje důsledky všeobecného zdražování, ba naopak souběžně s touto snahou upírá pracujícímu člověku právo na spokojenější a uspořádanější život. Četné mzdové zápasy ve všech oborech jsou toho skvělým dokladem. Dělnictvo plným právem porovnává hodnotu svojí mzdy s cenami životních potřeb a shledává stálý úbytek ve svých domácnostech. Státní zaměstnanectvo všech kategorii, až na nepatrné výjimky těch nejvyšších, denně žaluje křivdy, jež utrpělo uplatňováním platového zákona a soukromé úřednictvo přes veškeré úsilí odborových organisací nemohlo dosud změniti neudržitelný názor Svazu průmyslníků, že mu není třeba řádných kolektivních smluv, zabezpečujících nejnutnější existenční potřeby.

Od 1. října 1926 zaveden volný obchod cukrem, praxe však ukázala, že tato volnost projevuje se pouze ve prospěch cukrovarníků, kteří dle všech pravděpodobností mají v tomto státě více vlivu, než vláda. Interpelanti jsou přesvědčeni, že možno nalézti prostředky, jež by vedly k důkladné nápravě. Zavrhujíce systém dumpingový, žádáme, aby úsilím vlády bylo umožněno zvýšení spotřeby cukru na domácím trhu. Národohospodáři považují zvýšení této spotřeby o 7 kg na hlavu za prakticky možné, ač by za normálního stavu věci tato cifra mohla se zvýšiti. Než přes to lze tímto opatřením nahraditi úbytek, který nastal opatřením anglické vlády a to o ca. 1 milion metrických centů.

Další opatření ve prospěch konsumentů spatřujeme v odstranění cukerního cla, jež obnáší 338 Kč na 100 kg. Tímto postupem dosáhne se volného oběhu tovaru. Stejně tak novou úpravou cukerní daně, která obnáší 209 Kč na 1 kg na účet jiných neproduktivních výdajů přispělo by k žádoucím nápravám.

Upozornili jsme několikráte vládu na zhoubnou činnost kartelů a zde se naskýtá markantní případ k zákonnému zásahu, aby kartely podléhaly dozoru interesované veřejnosti, aby nebyly nástrojem zdražovacím, nýbrž regulátorem výroby ve prospěch celku.

Podepsaní se proto táží:

1. Je vláda ochotna učiniti okamžitě nutná opatření v zájmu snížení cen cukru?

2. Jakých koncesí poskytla vláda cukrovarskému průmyslu před posledním zdražením?

3. Je vláda ochotna dočasně zrušiti cukerní clo v zájmu snížení cen pro domácí spotřebu?

4. Je vláda ochotna upraviti cukerní daň ve prospěch konsumentů?

5. Je vláda ochotna předložiti co nej dříve návrh kartelového zákona chránícího zájmy spotřebitelů?

6. Sdělí vláda, co míní učiniti, aby nedošlo k podobným nezdravým zásahům v mezidobí než dojde k uplatnění příslušného kartelového zákona?

Tomášek, Klein, Koudelka,

inž. Nečas, Svoboda, Geršl, Bečko, dr. Dérer, Srba, Hmpl, Kříž, Prokeš, Brožík, Bechyně, Jaša, Biňovec, Tayerle, Chalupník, Stivín, dr. Winter, Pik, Remeš, Karpíšková.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP