Časopis "Deutsche Post" v Opavě přináší
ve svém čísle z 3. července 1928 zprávu,
že četnický strážmistr Brodecký
z četnické stanice ve Velkých Hošticích
zabavil u rolníka Roberta Lusara ve Velkých Hošticích
13 brožur "Parlaments- und Pressestimmen über das
Hultschiner Ländchen", ačkoliv k tomu neměl
písemného zmocnění ani státního
zastupitelství ani jiného úřadu.
Poněvadž censura tuto brožuru propustila a neshledala
v ní nic závadného a odporujícího
zákonu, jest tento svémocný postup četnického
strážmistra zajisté nezákonitý,
nepřípustný a hrubým přehmatem,
nehledě ke škodě, která byla způsobena
zabavením brožur.
Podepsaní táží se tedy pana ministra:
Jste ochoten tento případ ihned vyšetřiti
a strážmistra Brodeckého přísně
potrestati za jeho přehmat?
Jste ochoten naříditi četnickým stanicím
na Hlučínsku, aby ve styku s obecenstvem postupovaly
příště co nejvlídněji?
V Praze dne 9. července 1928.
Podle časopiseckých zpráv dostal jeden maloživnostník
v kterési osadě cvikovského okresu vyzvání
cvikovské berní správy, aby ihned zaplatil
1200 Kč daňových nedoplatků. Proti
tomuto vyzvání se poplatník odvolal, načež
dostal tento přípis:
"Vyzvání!
Podle ustanovení §u 301 zákona o přímých
daních vyzývám Vás, abyste na druhé
straně zřetelně vyplnil rubriku "Odpověď"
a podepsal ji a odpověď vrátil berní
správě v Německém Jablonném.
Kdybyste tohoto vyzvání neuposlechl, mohla by vám
býti uložena pořádková pokuta
200 Kč. Vědomě nesprávné údaje
trestají se podle §u 198 uvedeného zákona.
Otázky zní takto:
1. Kdo vám složil nebo napsal žádost o
slevu daní, kterou jste podal zdejšímu úřadu?
Udejte přesnou adresu.
2. Kolik jste zaplatil za složení žádosti
v penězích, ve zboží nebo jiným
způsobem?
3. Sjednal jste s dotčenou osobou nějaké
úmluvy o odměně za tuto práci? Smluvil
jste na příklad, že zaplatíte, teprve
až bude žádost vyřízena nebo že
odměna činí určité procento
ze slevy?
4. Upozorňuji vás, že vám může
býti případně uloženo, abyste
správnost svých údajů odpřísáhl
před soudem.
Přednosta úřadu: Podpis."
Toto vyzvání jest zajisté podle zákona
neodůvodněno, nepřípustné a
těžkým přehmatem berní správy,
poněvadž kladené otázky nesouvisí
s vyměřováním daní. Berní
správa není oprávněna pátrati,
kdo sepisuje různá podání, zvláště,
když dnes většina poplatníků pro
potíže s daňovými zákony nemůže
přesně znáti zákonných ustanovení
a jimi se říditi. Některé korporace
a stavovské organisace zřídily dokonce vlastní
daňové poradny, aby mohly vyhověti nesnadným
postup měly by berní správy dokonce co nejvřeleji
podporovati, poněvadž by se tím i úřadům
ušetřilo mnoho zbytečné práce.
Podepsaní táží se tedy pana ministra
financí:
Jste ochoten vyšetřiti podivuhodnou praksi cvikovské
berní správy a úředníky, kteří
zneuživše úřední moci vydali tento
výnos, co nejpřísněji potrestati?
Nepokládáte za nutné důkladně
poučiti úřadníky berního referátu,
aby vykonávajíce svůj úřad
postupovali vůči poplatníkům s největší
blahovůlí?
V Praze dne 8. července 1928.
Chomutovský časopis "Deutsches Volksbalatt"
uveřejnil v těchto dnech tuto zprávu:
"Bývalý chomutovský trestní soudce
Janaušek, který kdysi v noci vyprovokoval v Chomutově
prudkou výtržnost, takže musil býti vzat
do policejní vazby, byl tenkráte po ostudném
případu sproštěn služby. Zároveň
se řeklo, že bude proti němu zahájeno
vyšetřování pro jeho výtržnosti
- mezi jiným, jak známo, použil výrazu
"německá prasata"-. Tenkráte jsme
vyslovili přání, aby německému
obyvatelstvu, právem pobouřenému bylo dáno
dostiučiněním a aby výsledek vyšetřování
proti tomuto soudci byl oznámen. Jak bylo potrestáno
toto ostudné chování pana okresního
soudce, dodnes nevíme, ale můžeme oznámiti,
že pan okresní soudce Janaušek byl jmenován
radou zemského soudu a přidělen lounskému
soudu. Německé obyvatelstvo přijme tuto zprávu
zajisté s velkým zájmem."
Německé obyvatelstvo, které bylo velmi těžce
uraženo soudcem Janauškem, zajisté zajímá,
jak bylo potrestáno toto hanebné chování
onoho soudce. Jistě právem musí žádati,
aby člověk takovéhoto smýšlení
byl propuštěn ze soudcovského stavu, poněvadž
pro výkon svého úřadu. Úzkoprsí
čeští šovinisté nemohou působiti
jako soudci nad německými příslušníky
a se vším důrazem musíme žádati,
aby soudcovský stav nedal naprosto na sebe působiti
vlivy z kterékoliv strany.
Podepsaní táží se tedy pana ministra:
Můžete nám oznámiti, jak soudce Janaušek
byl potrestán za své hanebné chování
a jak je možno, že přes tyto události
byl dokonce jmenován radou zemského soudu?
V Praze dne 9. července 1928.
Platový zákon zařazuje literní učitelky
na odborných školách pro ženská
povolání do třetího stupně
předběžného vzdělání.
Podle tohoto zařazení činí počáteční
plat těchto učitelek 9000 Kč a nejvyšší
plat, jehož mohou dosíci, 25.000 Kč. Tím
jsou literní učitelky na odborných školách
pro ženská povolání hmotně citelně
poškozeny proti učitelům na školách
obecných a občanských, poněvadž
sice učitel, na obecné škole začíná
s týmž počátečným platem,
ale může dosíci nejvyššího
platu 27.600 Kč. Učitel na občanské
škole dostává k tomuto platu ještě
přídavky od 780 Kč do 4680 Kč.
Uvážíme-li nyní, že odborná
učitelka na rodinné škole, kde se vyučují
dívky 14. a 17. leté má daleko větší
odpovědnost, než učitel na občanské
škole, a uvážíme-li dále, že
tyto odborně školené učitelky musí
vykonati předepsanou odbornou zkoušku, která
se rovná zkoušce pro učitele na občanských
školách, jest to zajisté nespravedlivé,
že takto kvalifikovaná učitelka zůstává
se svými požitky za zajisté nikoliv vysokým
platem učitele na občanské škole o několik
tisíc korun ročně pozadu, v nejkrajnějším
případě však neméně než
o 6780 Kč a za určitých okolností
dostává dokonce až o 2100 Kč méně
než učitel na obecné škole.
V praksi jest sice možno platový rozdíl vyrovnati
zařazením do druhého stupně předběžného
vzdělání, než tohoto povýšení
dostane se jen části dotčených učitelek
a bezpráví se tím nenapraví.
Tážeme se tedy pana ministra:
Jest ochoten učiniti vhodná opatření,
aby všechny literní učitelky na odborných
školách pro ženská povolání,
které vykonaly odbornou zkoušku, byly na roveň
postaveny učitelům na občanských školách?
V Praze, dne 10. července 1928.
Pan president státu zvolil si heslo: "Pravda vítězí!"
Pro nutný a přirozený boj politických
názorů v novém demokratickém století
vštípil zásadu: "Demokracie je diskuse"
a ve své knize "Nová Evropa" píše
mezi jiným tyto věty: "Čím národ
více přemýšlí a čím
je energičtější, tím hůře
snáší cizí nadvládu", "Svou
rozlohou chtějí se státy shodovati s národy",
"Pro nejmocnější demokratické síly
jest národní touha potlačených národů
po politické samostatnosti a uznání národnosti,
vyšším, drahocennějším principem,
než jest stát."
V novoročním poselství 1922 prohlásil:
"Svoboda znamená také kritiku. Stát,
který nechce snésti kritiky, který potlačuje
hlasy svých příslušníků,
jest stát tyranů."
Těmto politickým zásadám vytýčeným
panem presidentem státu naprosto však odporuje činnost
české byrokracie a zvláště censorů,
kteří chtějí dokonce znemožniti,
aby poslanci vylíčili skutečné poměry
v Československé republice tak, jak jsou. Ve svrchu
uvedeném letákovém spisku jest otištěn
výtah z řeči, kterou pronesl interpelant
a v níž skládal účty svému
voličstvu, o nynější politické
situaci v českém státě a situaci ve
světové politice vůbec. Zabavený letákový
spisek zněl takto:
"Vnitropolitická situace jest nejlépe charakterisována
tím, že sice žijeme v státě prý
parlamentně spravovaném, ale parlament jest již
několik měsíce úplně vyřazen.
Že musí býti "něco silného
ve státě dánském" dokazuje již
různost vysvětlení tohoto stavu, nedůstojného
konsolidovaného státu. Jako příčinu
selhání parlamentního ústrojí
uvádějí jedni těžké onemocnění
předsedy vlády Švehly, jiní opět
strach českého státního vedení
před mocnými potyčkami v parlamentě
v jubilejním roce. Podle mého mínění
jsou správné oba výklady dohromady a dokazují
jen, na jak vratkých nohách jest vybudován
státní režim. Jest tedy výsměchem
skutečným poměrům, mluví-li
se o konsolidaci poměrů uvnitř české
republiky. Čím více se vzdalujeme ode dne
založení tohoto republikánského státu
z donucení, tím jasněji poznáváme,
že ustanovení ústavní listiny zařízené
pro český národní stát, odporují
skutečným poměrům tohoto vyloženého
státu několika národů. Český
stát byl uveden v živou francouzskými hegemonickými
politiky jako stát z donucení ve chvíli,
kdy se v opojení z vítězství doufalo,
že bude lze německou říši politicky
rozvrátiti. Nyní však, po uplynutí prvého
desítiletí,l jest prokázáno, že
přes úplné vojenské odzbrojení
německého národa tyto naděje musí
býti pro vždy pohřbeny a přirozené
následky tohoto vývoje jsou mezi jiným stále
více a více se množící potíže
pro český stát ve vnitřní i
zahraniční politice. Rozpad české
všenárodní vlády v roce 1926 byl by
sudetským Němcům, kdyby byli vystoupili jednotně,
umožnil, aby dosáhli aspoň zásadních
požadavků - jako národní samosprávy
pro sudetské-německé kraje. Čeští
držitelé moci byli by se tenkráte octli před
alternativou, buď splniti tyto oprávněné
požadavky sudetsko-německého lidu, nebo jíti
do státní krise, jejíž konec byl by
býval provázen nevypočitatelnými následky.
Tehdejší oblíbenou výmluvu německých
vládních politiků, že dne 12. října
127 proto vstoupili bez výhrad do vlády, aby čelili
nastolení fašistické vlády, musíme
naprosto odmítnouti, poněvadž podle složení
obyvatelstva, a to nejen pro stránce národní,
ale což nesmí se ani zapomenouti, i po stránce
sociální - vzpomeňme jen na mocnou stranu
komunistickou - takovéto snahy nebyly by nikdy dosáhly
úspěchu. Odpovědní čeští
státníci byli si také vědomi toho,
že krvavé nepokoje v českém státě
byly by automaticky měly také za následek
zakročení sousedních států.
Takovýto vývoj byl by uvedl do pohybu celý
problém českého státu a sudetští
Němci byli by měli možnost za změněných
poměrů apelovati na světové svědomí
a dopomoci k vítězství právu sebeurčení.
Postavení sudetských Němců bylo by
bývalo v této chvíli při jednotném
vystoupení tak silné, jako nikdy před tím.
České státní vedení děkuje
tedy jen krátkozrakosti sudetsko-německých
vládních stran za úspěch, že
státní loď mohla se opět s pomocí
Němců hnouti, bez jakéhokoliv vzájemného
plnění. Senátor Ledebour prohlásil
dne 21. března 1922: "že dokud na místo
dnešního národního státu z donucení
nenastoupí svobodná úmluva svobodných
národů, nenajde se poctivého Němce
na československém ministerském křesle."
Kdyby byli vůdci německých vládních
stran zaujali rovněž toto stanovisko, byli bychom
mohli my, sudetští Němci, pravděpodobně
již dnes, vykonávati vliv na osud našeho národa
ze zajištěných základů. Vedení
německých vládních stran pokládá
však právě tak jako dříve za
svůj politický úkol namlouvati německé
veřejnosti, že bezvýhradným vstupem
do vlády, tedy beze změny základů
českého státu, poměry pro Němce
se značně zlepšily. Prohlašují,
že před vstupem do vlády národní
a hospodářská bída nesmírně
stoupala a dokazují to zákonodárnými
opatřeními, namířenými proti
německému jazyku, německé škole,
německé půdě a německému
úřednictvu, a táží se, zda nebylo
zde povinností upustiti od této dosavadní
úlohy bezmocnosti a státi se spolurozhodujícím
činitelem ve státě. Tvrdí, že
jsme do té doby byli jen "kolonisty a přistěhovalci"
a nyní že jsme nazýváni "organickou
součástí", dále že od vstupu
do vlády přestalo zavírání
škol a že vývoj německého školství
jde opět směrem vzestupným a že při
provádění pozemkové reformy původní
záměr, nedati Němcům vůbec
žádnou půdu, byl změněn.
Že národní a hospodářská
nouze nezměrně stoupla, je správné.
Jest však klamné a nesprávné, kdyby
chtěl někdo tvrditi, že se národní
bída od té doby zmírnila. Dále jest
nespornou skutečností, že od vstupu Němců
do vlády zákonodárná opatření
nemířená proti německému jazyku,
německé škole, německé půdě
a německému úřednictvu nezměnila
se ani v nejmenším, jest tedy neslýchané,
odvažují-li se němečtí vůdci
stran namlouvati svým přívržencům,
že nastal obrat k lepšímu. Jest neslýchané,
vytrubuje-li se jako úspěch, že přestalo
zavírání škol, neboť každé
politické dítě ví, že podle dnes
ještě platných, Němcům nepřátelských
školských zákonů, všechny možné
školy byly již zavřeny, že však také
na těchto ustanoveních nebylo do dnešního
dne změněno ani to nejmenší a že
jen pro vyšší počet německých
dětí nedochází k dalšímu
rušení školních tříd, nýbrž
že bylo otevřeno několik tříd
nových. Domnělé úspěchy, pokud
jde o pozemkovou reformu, scvrknou se při bližším
zkoumání na příděl několika
málo hektarů půdy tomu či onomu důvěrníkovi
Svazu zemědělců, kdežto právě
tak jako dříve tisíce hektarů německé
půdy zašantročuje se Čechům.
Německé vládní strany získaly
by si velkých zásluh o pravdivé vysvětlení
v této věci kdyby chtěli svůj "rozhodující"
vliv ve vládě vynaložiti na to, aby konečně
byl uveřejněn seznam zabrané půdy,
o nějž již dlouho žádáme a
jak byla rozdělena podle národnosti přídělcovy.
My, členové národní strany, vždy
jsme prohlašovali, že nejen vítáme skutečné
úspěchy německých vládních
stran, nýbrž bychom je také veřejně
uznali. Ale se vší rozhodností musíme
odmítnouti, že německá veřejnost
jest klamána tvrzeními, odporujícími
skutečnosti, a že jsou předstírány
úspěchy, které jsou ve skutečnosti
jen nezdary. Že president státu Masaryk o sudetských
Němcích, z nichž část přes
všechna dosavadní opatření Němcům
nepřátelská, v nejtěžší
chvíli krise přispěchala na pomoc československému
národnímu státu, o nás sudetských
Němcích nemluvil již jako o "kolonistech
a přistěhovalcích", nýbrž
jako o "organické součásti", není
podle mého mínění pro sudetské
Němce úspěch, zvláště,
máme-li na mysli, že těmto slovům byl
přikládán zcela zvláštní,
skrytý význam, a to ve smyslu nedílnosti
československého státu. Se stanoviska německého
národa lze tedy tento výrok oceňovati jen
jako podporování Spinovy politiky symbiosy, kterou
my, národní Němci, odmítáme
se vší rozhodností. Úkolem německé
národní politiky je zajisté za všech
okolností, za všech poměrů a na kterékoliv
půdě pečovati o udržení usedlých
Němců. Pokud jde o nás, sudetské Němce,
neznamená to však naprosto, že bychom musili
podporovati vybudování českého národního
státu, který konec konců pracuje k našemu
osamocení a zničení, nýbrž že
musíme soustřediti všechny německé
národní síly, abychom se postupujíce
jednotně přenesli přes bouře přítomné
doby a vynaložiti naši národní sílu,
abychom zachovali naši rodnou půdu německou,
při čemž zajisté netřeba také
bezpodmínečně zásadně odmítati
episody, jako zastoupení ve vládě, ovšem
s předpokladem, že každý takový
politický čin znamená posílení
sudetských Němců. Těmto zásadám
odporuje však nynější německá
vládní politika. Jako výron omezené
stavovské stranické politiky, spokojuje se jen nominelní
účastí na moci ve státě, při
čemž do dnešního dne nemohla ani změniti
Němcům nepřátelská ustanovení
toho či onoho zákona, ale nebyla ani také
s to, aby při uzákonění nových
zákonů splnila oprávněná německá
národní přání. Zákony
usnesené česko-německou většinou,
chci jen zdůrazniti finanční zákony
1927 a 1928 (státní rozpočty), branné
zákony (při jejichž projednávání
ve sněmovně oficielní zpravodaj se neostýchal
konstatovati, že je třeba vybudovati brannou moc,
abychom byli vyzbrojeni proti nepříteli, který
přijde z Německa), ochranu domácího
trhu práce, zákon o rdoušení obecních
financí a správní reformu - tyto všechny
jsou vybudovány na starých základech Němcům
nepřátelských, přistřiženy
na vybudování centralistického, českého,
národního státu a vedle toho spojeny s rušením
svobodomyslných zařízení, tedy opatřeními,
kterých česká všenárodní
vláda se socialistickým zabavením nebyla
by mohla nikdy unésti, Zničení posledních
zbytků národní samosprávy za pomoci
Němců jest vnější známkou
dosavadní účasti na moci ve vládě.
Nyní právě stojíme před novelováním
sociálního pojištění, před
pojištěním soukromých úřadníků
a školskou správní reformou, k níž
se po léta upírá tolik národních
nadějí. Voličstvu německých
vládních stran bylo by tedy na příklad
doporučiti, aby jejich vůdcové při
projednávání zákonů o sociálním
pojištění uvedli v souhlas své chování
se stanoviskem, které zaujaly jejich strany při
prvém projednávání v roce 1924 a s
pozměňovacími návrhy po stránce
národní, které tenkráte podali, tak
požadavek rozdělení na národní
odbory, za který tenkráte bojovali se vší
energií. Velké nebezpečí hrozí
sudetským Němcům i ze zamýšleného
provedení reformy školní správy a bylo
by povinností sebezachování sudetsko-německého
národa bez rozdílu stran, setrvati na provedení
úplné národní školní samosprávy.
Německý lid musí však již dnes
míti na mysli, že správní reforma usnesena
s pomocí Němců dává Čechům
prostředky, aby mohly proraziti národní školní
samosprávu a od německých vládních
stran musí se tedy žádati, aby své další
setrvání ve vládě učinily závislé
aspoň na zavedení německé školní
samosprávy, tedy kulturní samosprávy. Při
rozhodování o tomto životním požadavku
sudetských Němců měli by vládní
Němci býti přinuceni, aby přiznali
veřejně barvu, neboť kdyby i zde selhali a
podřídili se českým národním
přáním, musil by býti vyzván
lid, aby rozhodl. Ale již dnes jest povinností všech
národně uvědomělých soukmenovců
dbáti, aby, jako tomu bylo při projednávání
správní reformy, nebylo naše obyvatelstvo uspáno
tvrzeními, která úplně odporují
skutečnostem. Zásady skutečné národní
školní samosprávy byly ostatně již
kdysi vytýčeny parlamentním školním
výborem pod předsednictvím nynějšího
německého ministra profesora dra Spiny, tedy muži,
jimž nelze vytýkati zaujatost vůči německým
vládním stranám. V poslední době,
aby zastřeli před veřejností úplný
úpadek své politiky, snaží se vládní
Němci mluviti o úspěších a jako
jeden takový úspěch hlásají
povolení vyvěsiti německý prapor při
české slavnosti kladení základního
kamene ve Stadicích. Z toho lze poznati, jak se tito účastníci
na moci ve státě stali skromnými, neboť
v celém světě znamená vyvěšení
národních praporů jen samozřejmou
věc. Ve starém Rakousku byl by se český
vůdce, který by se byl odvážil spatřovati
úspěch v povolení vyvěsiti český
prapor, učinil nesmírně směšným.
Mluviti o zlepšení poměrů v česko-německé
vládě jest úplně neoprávněné,
neboť v žádném oboru veřejného
života nedošlo ani k jedinému vážnému
pokusu, aby škody napáchané na německém
národu byly opět napraveny, naopak lze zjistiti,
že v mnoha oborech se poměry ještě více
zhoršily. Dnes chci poukázati jen na to, že během
posledního roku počeštění státních
úřadů, pošty a železnice učinilo
další pokroky, takže máme stejný
dojem jako dříve, že žijeme v území,
obsazeném nepřátelskou mocí. Pokud
se nepodaří německé spoluvládě,
aby tyto přední stráže počeštění
zmizely z německého území, nelze mluviti
o nějakém účinku účasti
na moci ve státě. Dříve bylo vždy
bojovným heslem německých vládních
stran: vybojování národní samosprávy
v rámci tohoto státu, dnes po půl druhém
roce účasti na vládě podnikli účinný
pokus postarati se v německých územích
o to, aby byli zaměstnáváni jen němečtí
úředníci a zaměstnanci. Heslo předsedy
vlády rovní mezi rovnými musíme tak
dlouho nazývati jen jalovou frásí, dokud
nedojde ke spravedlivému vyrovnání od národa
k národu. Jest smutné, že mnoho německých
vůdců stran ze stranicko-sobeckých důvodů
nechce poznati úplný nezdar svého vládního
experimentu a svým chováním stává
se spoluvinníky na roztříštění
v táboře sudetských Němců,
které nás odsuzuje k bezmocnosti. Všechny pokusy
o dorozumění sudetských Němců
musí se tak dlouho ztroskotati, dokud se nepodaří
pro nynější politi,ku společně
vytýčiti určité nejmenší
požadavky sudetských Němců a také
vynaložiti vše za jejich uskutečnění.
S tohoto stanoviska vítá na příklad
německá národní strana také
vyzvání ke společnému postupu při
blížících se volbách do okresních
a zemských zastupitelstev, ale opět dožíváme
se zkušenosti, že některé německé
strany odmítají dáti svůj souhlas
ke společné listině. Nyní jsme vyzvali
německé strany, i když se má jiti do
těchto voleb podle oddělených listin, aby
aspoň uložily kandidátům za povinnost,
aby se v těchto korporacích, zabývajících
se přece více nebo měně čistě
hospodářskými otázkami, spojili v
jeden německý klub, a to nezávisle na politických
stranách. Z chování jednotlivých stran
k tomuto návrhu poznáme, jsou-li ochotny aspoň
na tomto poli utvořiti německou jednotnou frontu,
jak po ní touží a jak ji žádá
celý německý národ.
Po těchto vnitropolitických úvahách
obrátím se nyní k zahraničně-politickému
vývoji, při čemž bych zvláště
rád zdůraznil, že mezi vnitřní
a zahraniční politikou jest tak úzká
souvislost, že budu musit několikráte se vrátiti
k vnitropolitickým událostem. Se stanoviska sudetských
Němců dlužno hluboce želeti účinku
vstupu sudetsko-německých členů Národního
shromáždění do vlády, neboť
tím se dostalo české zahraniční
propagandě nejcennějšího propagačního
materiálu, a to jen v náš neprospěch.
Evropské kabinety sledovaly s velikým zájmem
vnitropolitický vývoj Československa, neboť
nebylo již neznámo, že tento stát má
sotva 50% českého obyvatelstva. Zahraničně-politické
události musí býti posuzovány s vyššího
stanoviska, než to činí obmezení politikové
stavovských stran. význam malého státu
jako jest Československo jest sám o sobě
nepatrný, ale správně lze jej posuzovati
jen tehdy, uvážíme-li, k jakému účelu
byl tento stát zřízen. Vedle běžného
výkladu, že byla snaha utvořiti řetěz
okrajových států Němcům nepřátelských
na východě a na jihovýchodě Německa,
lze pochopiti skutečný význam franko-slovanské
koncepce teprve tehdy, představíme-li si, že
mocenské diktáty z roku 1918 mají býti
podkladem francouzského hegemonního postavení
v Evropě. Tak založení "Malé Dohody"
bylo namířeno především proti
Německu, Rakousku, Maďarsku, Bulharsku a Italii jednak,
aby se zabránilo revisi mírových smluv, jednak
však mělo podporovati panaslavismus v naději,
že po pádu bolševického režimu v
Rusku bude postupovati Slovanstvo společně s Paříží.
V tomto předpokladu byly východní hranice
Československa připojením Podkarpatské
Rusi co nejvíce posunuty, aby tvořily most do Ruska.
Tato velkolepá koncepce s dvojitým základem
zavinila však opět vnitřní nejednotu
"Malé dohody" a jest především
příčinou, že Polsko nepřistupuje
k tomuto politickém u útvaru a příčinou
nejistého chování Rumunska, kterýmžto
oběma státům hrozí největší
nebezpečí od zesíleného všeslovanského
Ruska. Na tomto bolavém bodě, jak známo,
začla budovati také anglická politika, která
se společně s Italií snaží této
franko-slovanské politice čeliti podporováním
Maďarska, Rumunska a Polska. Z této úvahy lze
poznati, že akce lorda Rozhrmera, i když není
podporovány úředně, přece jest
anglickými vládními kruhy sledována
s největším zájmem, aby ve vhodné
chvíli mohl býti ovládnut slovensko-podkarpatsko-ruský
most na ruský východ. Toto poznání
jest to, které tak těžce leží na
duši československého ministra zahraničí
dr. Beneše a které ho přimělo, aby na
francouzských březích Riviery a pak v hlavním
městě Anglie hledal uzdravení. Jeho nynější
ochota vyjednávati se "soukromníkem" lordem
Rothermerem, znamená pak, že pochopil konečně
vztahy anglické politiky a rozpoznal nebezpečí,
které hrozí jeho státu z dalších
účinků Rothermerovy akce. U chladných
a střízlivých anglických státníků
nalezl zajisté málo porozumění pro
své starosti, neboť anglické imperium ve své
zahraniční politice, zná jedno heslo: "Zajištění
úspěchu bez ohledu na druhé."
Beneš začíná ponenáhlu pohřbívati
svou naději na vděčnost za chování
svých legionářů za světové
války a učí se poznávati, že
ve světové politice trvale rozhodný vliv
mají přece jen velcí národové
a malých národů že se sice rádo
užívá jako trabantů a vasalů
k dosažení určitého cíle, aby
se na ně rychle zapomnělo, překážejí-li
dosáhnouti cílů nových.
Nejdůležitější mužové
ve vládě jsou předseda vlády a ministr
věcí zahraničních, Československý
předseda vlády jest nyní těžce
nemocen, československý ministr pro věci
zahraniční hledá vyléčení
z politické nemoci hromadících se neúspěchů
své politiky v neúnavném cestování
od státu ke státu, a to vše v desátém
roce trvání republiky, v roce jubilejním.
Zajisté potvrzení našeho někdejšího
proroctví, že české stromy neporostou
do nebe.
V nejbližších dnech odebéře se
pan dr. Beneš dokonce po prvé, i když jen, jak
se slavnostně zdůrazňuje, jako soukromník
do Berlína, tedy do metropole německé říše,
kterou tak nenávidí a proti níž 15 let
bojuje se vší rafinovaností. Aby bylo lze správné
posouditi dra Beneše, dlužno si především
přečísti jeho spis sepsaný pode jménem
Hanuše Kuffnera, který byl odevzdán v pozdním
létě 1917 Spojeným státům dohody,
v němž nežádal jako program války
ničeho menšího než úplného
rozvrácení německé říše.
Tomuto politickému směru zůstal také
uvnitř věrným jako ministr Československé
republiky, vzpomeňme jen na jeho někdejší
vystoupení v neprospěch Německa při
dělení Horního Slezska, jeho boj proti objasnění
lži o vině na válce a jeho boj proti připojení
Rakouska k Německu vedený všemi uměními
diplomacie. Nesmí se zapomenouti vnitřní
politický boj za zničení sudetských
Němců, který byl veden za jeho desítiletého
ministrování a pak poznáte, co si máte
mysliti dnes při změněné situaci světové
politiky o jeho nynějších frázích
přátelských Německu, jejich účelem
není nic jiného než sypati říšsko-německým
kruhům písek do očí, zabrániti
vměšování Německa ve prospěch
sudetských Němců a utvořením
hospodářské jednoty rakouských nástupnických
států, znemožniti připojení Rakouska
k Německu, Úkolem všech středoevropských
Němců musí býti zkřížiti
všechny tyto záměry a nedati se zmásti
sebe lákavějšími plány tohoto
diplomatického pleticháře, který zajisté
se nezalekne postupovati tak, jako by byl ochoten podporovati
německé záměry v otázce polského
koridoru, aby jen mohl nerušeně dále prováděti
zničující boj proti sudetským Němcům
a zabrániti připojení Rakouska, Nikdy se
nesmí zapomenouti, že v případu války,
přes rivalitu obou slovanských kmenů, již
na francouzský nátlak najdeme Čechy vždy
na straně Polska.
Stojíme před velkými zahraničně-politickými
rozhodnutími ve světě, Kellogův pakt
o zavržení války, zděšení
Francie nad více méně bezvýhradnou
přípovědí Německa svědčí
o tom, kde dlužno hledati skutečné přátele
míru nebo také nepřátele míru.
Drem Benešem tak hlasité vychvalovaný nástroj
míru, Malá Dohoda, jest v rozkladu, světová
politika začíná se konsolidovat. Nikoliv
podle přání zakladatelů Společnosti
národů, kteří si chtěli Společností
národů vybudovati mocenský nástroj
k zachování hanebných mírových
smluv, nýbrž na podkladě skutečné
likvidace světové války, a to v poznání,
že trvalý mír lze zajistiti jen na podkladě
uspokojení a hospodářského zajištění
velkých národů a tedy také německého
národa ve střední Evropě. Záměr
Francie s jejími ohromnými nároky na válečné
odškodnění, podle nichž měly se
z Německa vymačkati ohromné částky
a zároveň odnárodniti další německá
okrajová území, bude se musiti stále
více a více mírniti, především
na nátlak severní Ameriky a poslední opatření
Washingtonu svědčí stále více
o tom, že jde o zahájení velkolepého
plánu likvidace světové války a tím
také Dawesova plánu. Že tento vývoj
naplňuje drobné vasalské státy hrůzou
a zvláště stále více vzrůstá
nepokoj dra Beneše, je pro nás jen pochopitelné,
tím šílenější jest však
chování německých vládních
politiků kteří nechtí nebo nedovedou
rozuměti znamení doby, neboť jest jasné
že všechny tyto události konec konců budou
působiti také na vedení sudetsko-německé
politiky. Ale reální politika znamená právě
přihlížeti ke skutečným poměrům
a možnostem vývoje. Sudetsko-němečtí
vládní politikové se však domnívají,
ze reální politikou musí rozuměti
jen Spinovu politiku symbiosy a podřízení
české myšlence národního státu.
My, členové strany národní, jsme vždy
ochotni dělati jen národní reální
politiku vycházejíce ze zásady, že úkolem
sudetsko-německé politiky musí být
buditi síly dřímající v národě
a podříditi je službám velké
svaté ideje - poslání německého
národa ve střední Evropě. Pro nás
jsou rozhodující jen tyto zásady německé
národní politiky, při čemž jsme
ochotni bez výhrady uznati, ze reální politika
musí počítati s nynějšími
mocenskými poměry, nemyslíme tím však
jen. na mocenské poměry v mezích právě
vytýčených státních hranic,
nýbrž přihlížejíce ke vztahům
národů v celku, na hru národních sil
ve světě. Češi provozují státní
politiku ve snaze, aby v mezích tohoto státu, v
němž tvoří jen polovici obyvatelstva,
mohli změniti poměry obyvatelstva ve svůj
prospěch. My můžeme a chceme provozovati jen
politiku národní vycházejíce z poznání
že v životě národů pomíjitelnou
věcí jsou státy, trvalou pak, ze jsou jen
národové. Posuzována s tohoto hlediska není
situace sudetských Němců naprosto beznadějná
a obezřetní čeští politikové
jsou dosti rozumní, aby si byli vědomi toho, že
dnešní česko-německá vláda,
která přinesla prospěch jen českému
státu a národu, zhroutí se ve chvíli,
kdy dojde k připojení Rakouska k Německu.
Benešův odpor proti tomuto připojení
nebude tomu moci zabrániti, neboť, jak v Anglii a
v Americe z důvodů nutné hospodářské
konsolidace střední Evropy se s tím smířili
a odpor Francie začíná ponenáhlu ochabovati.
Neboť národ stejného kmene, stejné krve,
nelze trvale oddělovati státními nucenými
hranicemi, jen části národa, které
se samy vzdají, zastihne, a to oprávněné,
zasloužený osud odnárodnění.
I když část našeho sudetsko-německého
národa klamána sliby krátkozrakých
československých reálních politiků,
dnes ještě tento vývoj nepozoruje a trpí
politiku, která připravuje možné počechoslovenštění
našich území domnívám se, že
přece mohu projeviti naději, že se spojené
uvědomovací práci všech národně
uvědomělých lidí podaří
v tomto státě učiniti přítrž
této osudné německé účasti
na vládě dříve, než bude příliš
pozdě První podmínkou, má-li se toto
rozhodné dílo podařiti, jest však spojení
všech národně uvědomělých
vrstev v jednu velkou německou národní stranu.
Nikoliv členové národní strany, Všeněmci,
zemědělský svaz sudetských Němců,
němečtí sociálové, kráčejíce
odděleně - vedle sebe - a tím sami skýtajíce
obraz rozháranosti a nejednoty, mohou změniti poměry
k lepšímu, nýbrž jen jednotné spojené
vystoupení v rámci velké sudetsko-německé
strany národní. Nerozhoduje jméno, nerozhoduje
počet paragrafů programu nýbrž ucelená,
jednotná vůle poučiti se z nezdarů
uplynulých desíti let a konečně provésti
sjednocující čin, který by vyburcoval
i národně uvědomělé vrstvy
německých vládních stran, aby se s
námi postavily do svatého boje udržeti naši
německou, po Němcích zděděnou
rodnou hroudu. Stranické závory a stranické
okovy musí padnouti, chceme-li úspěšně
čeliti stále více se zmáhající
ničivé politice mezinárodní třídní
solidarity, která v národním státě
nejlépe razí cestu odnárodňování.
Jde o to, soustřediti tyto síly k rozhodné
a osvobozující ráně proti vědomým
a nevědomým nepřátelům našeho
národa, kteří jednak s českou pomazánkou
v ruce, na druhé straně s oslnivými hesly
pod pláštíkem vědeckých názorů,
jak jest tomu s prostorovou theorií, podkopávají
odolnost našeho národa. Bylo by zradou na vlastním
národě, kdybychom chtěli zoufati nad svým
národem v době, kdy Němci docházejí
ve světě stále většího
významu. Může-li se president státu,
Masaryk, odvážiti sotva jednomu statisíci lužických
Srbů, žijícím rozptýleně
v Německu, kteří při posledních
volbách do říšské rady sehnali
již jen 9000 hlasů, vytýčiti jako cíl
spojení se Slovanstvem nelze přece pochopiti, ze
se mezi 31/2 milionů sudetských
Němců mohou vůbec ještě nalézti
lidé, kteří mohou mluviti pro trvalé
spojení sudetských Němců s Čechy.
Jest pochopitelné, že v době těžké
nouze přítomné doby mnohé vrstvy zmalomyslněly,
ale úkolem nás, národních Němců
jest burcovati malomyslné a vštěpovati do srdcí
všech sudetských Němců pevnou důvěru,
že se při nové úpravě střední
Evropy musí přiznati také naší
části národa právo na svobodné
sebeurčení. Tento úkol chceme na sebe vzíti
my, členové národní strany, přes
všechno nebezpečí a především
důvěřujeme dorůstající
mládeži která, nenakažena frázemi
o symbiose a thesemi o československé reálné
politice, svobodná a silná postaví se na
půdu práce pro německý národ.
Pohraničí jest zem bojů. Pokud bude svět
trvati, budou národové spolu zápasiti o své
uplatnění ve světě.
Jako pohraniční Němci na půdě
obklopené zuřícím bojem, máme
vytrvati plníce nesobecky své povinnosti a přes
všechny rány osudu věrné sloužiti
našemu národu, dokud také pro nás nenastane
den svobody."
Podepsaní se táží:
1.) Jest pan ministr ochoten poučiti karlovarské
censory, že v době republiky a demokratické
svobody státní činitelé, kteří
nechtí snésti kritiky a kteří potlačují
hlasy státních příslušníků,
vykonávají neslýchané tyranství?
2.) Jest pan ministr ochoten učiniti všechna opatření,
aby na příště svoboda slova byla zaručena
v duchu názorů pana presidenta státu?
3.) Jest pan ministr ochoten učiniti všechna opatření,
aby příště takováto zabavení
která jsou paškvilem vší demokracie, byla
znemožněna?
V Praze, dne 1. června 1928.