Zákonem ze dne 28. března 1928, čís.
43 Sb. z. a n. o stavebním ruchu byla značně
zhoršena ustanovení o daňových a poplatkových
úlevách jež poskytoval § 49 zákona
ze dne 7. dubna 1927, čís. 44 Sb. z. a n. ai 1927.
Dočasně osvobození od domovní daně
a přirážek na dobu 25 let a 35 let poskytované
zákonem čís. 44/1927 Sb. z. a n. stavbám
dokončeným nejdéle do konce roku 1928 bylo
redukováno zákonem čís. 43 1928 Sb.
z. a n. na dobu 15 a 25 let pro stavby, jež by byly dokončeny
do konce roku 1929.
Toto zhoršení ustanovení o daňových
úlevách mělo za následek že se
rozvinul zejména ve větších městech
překotný stavební ruch, který způsobil,
že se zdražily stavby všeobecně pro značné
stoupání cen stavebních hmot i pozemků.
Důsledek tohoto zdražení staveb projevuje se
pak přirozeně v tom, že úlevy daňové
zákonem čís 44 poskytované stavbám
domů s malými byty a provozovnami neumenší
výši nájmu, nýbrž stanou se ziskem
majitelů půdy a podnikatelů. Tím způsobem
pak ovsem nebude vyhověno úmyslu zákonodárných
sborů, jimž obzvláště šlo
o to, by výhody zákona čís. 44 vyplynuly
ve prospěch nájemců bytů a provozoven,
neboť jen tím způsobem zjednaly by se vhodně
předpoklady pro definitivní vyřešení
otázky bytové. Překotný shon po stavebních
hmotách a kvalifikovaných pracích způsobil
že nejjednodušší stavby obytně zdražily
se již nyní nejméně o 20%. Jest samozřejmé,
že nepovažuje se takto uměle zvýšený
index stavební za trvalý a že není důvěra
ve stálou cenu nově postaveného objektu.
Proto také peněžní ústavy nemohou
poskytovati úvěr stavební a hypotekární
dle nyní projevujících se stavebních
nákladů čímž přichází
ke shodě stavebník a jeho nájemník.
Tyto poměry nemohou býti lhostejny ani správě
státní pokladny, neboť dle zákona zaručuje
se také stát věřiteli za zápůjčku.
Za tohoto překotného ruchu stavebního a z
něho vyplývajícího zdražení
stavebního podnikání těží
z výhod zákona pouze ti kdož jsou hospodářsky
silní kdežto uživatelé malých bytů
nemohou se odhodlati k vlastním stavbám pro zvýšené
stavební náklady, a tak jsou proti intencím
zákona o stavebním ruchu vyřazeni z účasti
na výhodách, jichž také jim mělo
se dostati.
K těmto zjevům nemůže býti vláda
netečná, má-li opravdovou péči
o to, aby problém bytový a stavební byl v
příštím zákoně správně
rozřešen nejenom podle potřeb a práv
jednotlivců, ale také zejména dle prospěchu
státu.
Náprava nynějšího nepříznivého
stavu dostavila by se dle našeho mínění
okamžitě, kdyby bylo známo veřejnosti
již nyní, že výhody §u 49 zákona
ze dne 7. dubna 1927, čís. 44 Sb. z. a n. budou
v nezmenšené míre pojaty do zákona příštího.
Tážeme se proto naléhavě vlády:
Hodlá předložiti zákonodárným
sborům návrh zákona na podporu stavebního
ruchu, jenž by zachovával úlevy poskytované
stavbám dokončeným v tomto roce také
stavbám dokončeným v nejbližších
létech příštích?